Trail centra in Wallonie (Ambleve, Bouillon, Chaudfontaine, Esneux, Spa)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Joepie de schreef: di 14 mei 2024, 22:40 Kan je nog terugzien wat het gemiddeld verbruik was, hoeveel Wh (of percentage van hoeveel Wh) is verbruikt en wat de gereden afstand was? (En evt je gewicht). En wil je dit delen? Ik wil er er graag eens aan rekenen.
Reactie via pb
"This species has amused itself to death"
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker

Merci
(PB nog niet gezien)
Ja, doei !
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Voel een wel een beetje overbiked als ik die foto's zo zie in dat artikel......Geen kniebeschermers en allemaal..... Remouchamps nog niet geweest, maar Esneux heeft best wat stukken waar ik me toch redelijk naakt zou voelen zonder bescherming. En Esneux na een wat nattere periode is nou niet direct een beginnersbaantje....
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Dat zijn ook geen pannenkoeken. Pierre de Froidment op de foto in de Belgische trui is volwaardig xc prof. Sommige trails in Remouchamps zijn ook prima te doen met een XC fiets en zonder bescherming voor een gemiddelde rijder, maar er ligt ook genoeg ruiger spul. Meeste bikers die je ertegen komt zijn toch wel uitgerust met zwaarder materiaal en bescherming.
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik ga in het begin van de vakantie weekje met de familie naar de Voerstreek.
Weinig tijd om te biken maar het lijkt me leuk om een ochtend een van deze trail centra te gaan rijden.
Vroeger wel Enduro gereden maar afgelopen jaren alleen xc en bikeparkjes in Nederland.
Ik rij tegenwoordig een XC+ HT met 130mm.
Wel fijn om in het begin zoveel mogelijk blauw te rijden
En geen lange verbinding stukken. (Ivm tijdgebrek)
Welke van de centra raden jullie mij aan?

Zijn de trails goed aangegeven of is het handiger op met gps te rijden?

Alvast bedankt!
Have fun!
Rinse.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Esneux is echt een rondrit. Ben je wel even bezig. Spa is compact en kun je makkelijk opbouwen van blauw naar zwart. Wel telkens zelfde stuk naar boven rijden. Andere trailcentra staan nog op m'n lijstje:)

Spa zou ik overslaan als het echt flink heef geregend.
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Met die wensen zou ik Spa kiezen. Makkelijk beneden parkeren (of af laten zetten). één manier om boven te komen en dan de keuze uit 7 lijnen.

Afbeelding

Linksonder start je en rij je richting 1 en dan linksaf de gele stippellijn volgen naar boven. Eventueel kun je helemaal rechts ook nog via de weg omhoog. Is korter, maar ook een pak steiler.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Singletrack Sundays schreef: wo 5 juni 2024, 08:22Wel fijn om in het begin zoveel mogelijk blauw te rijden
En geen lange verbinding stukken. (Ivm tijdgebrek)
Mijn suggestie zou Spa zijn...

* 7 verschillende trails op 1 helling, waarbij de verbinding zich nagenoeg beperkt tot het effectief weer omhoog rijden... In Chaudfontaine is dat ook het geval, in Esneux heb je veel verbinding omdat het een grote ronde is, in Remchouchamps heb je gebiedjes (2-3 trails) waar het op en neer is maar van gebiedje naar gebiedje is ook extra verplaatsing.

* Redelijk logische opbouw in moeilijkheidsgraad in blauw-rood-zwart (hoewel het verschil tussen rood en zwart soms meer in het hebben van een alternatief zit), van wat ik non-Bloso XC tot licht enduro zou noemen, met doorgaans behoorlijk wat escapes... En alle tracks zijn op redelijke snelheid met een hardtail te rijden. Chaudfontaine is allemaal grover, steiler (zowel de trail als de klim), ... en op punten veel moeilijker.

Singletrack Sundays schreef: wo 5 juni 2024, 08:22Zijn de trails goed aangegeven of is het handiger op met gps te rijden?
Spa is 1x op de kaart kijken en kan heb je zelfs bordjes nog amper nodig, Chaudfontaine is 1x op een kaart kijken en dan weet je waar je moet zijn maar de trails zelfs zijn wat chaotisch (kruisen elkaar etc..) en bordjes staan er nog altijd niet. De andere zijn grotere rondes met bordjes waar een GPS handig kan zijn:
* Remouchamps heeft keuze mogelijkheden die aangegeven zijn aan de hand van het nummer van de trail, gerekend vanaf een startpunt. Wanneer je daarvan afwijkt of wilt overslaan, etc... dan kan een GPS met jouw route handig zijn.
* Esneux is een grote ronde als je daar om wat voor reden wilt afkorten dan wordt het zonder GPS lastig...

Spa is een zegen in vergelijk met Esneux na veel regen. Esneux heeft veel zuigende klimmen en wat afdalingen die op stukken een modder glijbaan worden. Oh, en in Spa kun je ook gebruik maken van 3.5 klimmen (0.5 omwille van de ebike shortcut die zelfs lopend sneller kan zijn dan rondrijden).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker

Dank!
Duidelijk gaat spa worden.
Have fun!
Rinse.
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

cheeta schreef: wo 5 juni 2024, 10:07 Oh, en in Spa kun je ook gebruik maken van 3.5 klimmen (0.5 omwille van de ebike shortcut die zelfs lopend sneller kan zijn dan rondrijden).
Waar is die derde ? Die ken ik niet. Ik ken enkel de normale bosweg omhoog, de asfaltweg rechts van de trails naar de begraafplaats en de E-bike klim.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Vanaf de parking onderaan naar links in je kaartje, voor de weg onder de spoorlijn doorgaat, rechtsaf omhoog...
.. dan gewoon het brede pad blijven volgen en je komt bij dat hutje uit, om dan linksag de brede weg op te gaan die bovenlangs loopt.
(vroeger lang daar ook min of meer een trail langs)

Is langer maar steigingspercentage is laag en aardige manier om er rustig in te komen...

Kapitein Iglo
Moderator
Moderator

Ah dan weet ik ook weer waarom we daar laatst bikers vandaan zagen komen. Misschien eentje te omhouden om de klimsleur te doorbreken :). Hoewel ik liever naar Remouchamps ga denk ik :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker

Vroeger wel enduro ambleve gereden, zijn dat zelfde trails als trail center Remouchamps?
Have fun!
Rinse.
DuReal
Pro Biker
Pro Biker

Ja
Plaats reactie