Orbea Wild M20

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met UDH niet meer, hoewel in je rugzak bij je hebben altijd sneller is als langs en shop. :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, als je ergens in een dal staat en nog een berg over moet met je Wild om aan een hanger te kunnen komen... of het is zondag en pas op dinsdag gaan de mtb-shops open... dan vervloek je jezelf dat je zo lam was om je niet wat beter voor te bereiden ;-)
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Een reserve hanger hoort wmb gewoon bij je standaard uitrusting. Helemaal als je wat serieuzer terrein ingaat.
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

kermit schreef: zo 12 mei 2024, 23:25Vering staat aardig goed, met name achter viel in positieve zin op. Comfortabel en rustig zonder doorslaan. De vork kan denk ik met een token minder af, binnenkort een uit halen.
Nou, er zaten maar liefst vier tokens in :o Misschiend dat de e-mtb versies standaard meer tokens geinstalleerd krijgen?
Ik heb er twee uit gehaald, maar eens kijken hoe dat reageert. Zodra het weer tenminste mee gaat werken, het heeft hier flink geregend dus vandaag helaas geen Wild ritje...
DONEER JE OOK?

Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met mijn lichtvoetige..... 97kg :oops: rijd 1 token top, voor mij zelfs iets beter dan 2, dus ik zou eens kijken OF je ze wel nodig hebt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Het ligt ook wel aan het progressiecurve van de vering zelf. Je kan dat zo op voorhand niet hard zeggen of je wel of niet minder tokens nodig hebt.
Ik denk dat dir weer een custom tune van Orbea is voor het bedoeld gebruik van de fiets. Misschien als je wat minder wild ( :wink: ) rijdt dan zij voor ogen hebben dat je er dan wel een token kan uit halen.
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Volgens mij worden vorken doorgaans niet in een custom tune geleverd, in tegenstelling tot bij dempers heb je niet te maken met linkages die de veerkarakeristiek beïnvloeden waardoor de demper op elke fiets anders wordt aangestuurd.

Met die vier tokens bleef ik te ver van de hele veerweg gebruiken, eens zien hoe dit reageert. Aanpassing is zo gedaan.

De Fox 38 in de Merida is geen e-bike specifieke versie, ik weet zo even niet meer hoeveel tokens ik daarin heb. Misschien wel geen...
Zal de drukken ook eens vergelijken. Maar de to do lijst met fietsgerelateerde klusjes is al vrij lang momenteel :o
DONEER JE OOK?

rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Niet op mij letten. Ik dacht dat het over de demper ging, terwijl je duidelijk zegt dat je een token uit de vork wil halen. :oops:
massah
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: is geniaal!

Mooie fiets Kermit!
Ook een leuke optie, dat customizen, doen ze goed bij Orbea :-q .

Hoog tijd voor wat Franse actie :wink: !
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Can't wait... gruwelijk veel zin in die week! :-q
DONEER JE OOK?

kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

We zijn weer wat verder, de Wild is niet meer in actie geweest in de tussentijd. Door het weer, maar ook omdat ik eraan bezig ben.

De dropperkabel was te lang, en die was gewoon wat meer in het frame geduwd in plaats van ingekort. Dus ik wilde die inkorten, maar was daarbij even niet goed bij de les... :oops:
Ik trok de pen uit het frame om de binnenkabel wat terug te trekken zodat ik die niet mee af zou knippen. Alleen, dan wordt het heel lastig (onmogelijk...) de binnenkabel weer terug in de buitenkabel te duwen. Die zit namelijk dertig centimeter dieper in het frame, en een binnenkabel met ook maar iets weerstand schuift dan niet de buitenkabel in maar buigt gewoon.
Dit leidde tot enige frustratie, en het uiteindelijk volledig verwijderen van die hele dropperkabel :D
Een Reverb AXS was/is me echt te duur, maar de prijs van een Magura Vyron V3 kon ik nog net verkroppen. De €40,- cashback actie is een mooie meevaller.
Dus die dropper zit er nu in, in de uitvoering met 175mm drop (Orbea dropper was 170mm). Je kunt de Vyron ook omzetten naar 150mm mocht 170mm te lang voor je frame zijn.

Nog niet in het veld maar wel in de schuur geprobeerd, en hij werkt gewoon zoals ik gewend ben van diverse conventionele droppers. Er hoeft niks opgeladen te worden, zowel de remote als de pen zijn van verwisselbare batterijtjes voorzien die ongeveer een jaar mee zouden moeten gaan. Reserves gaan wel mee in de rugzak :)
Om onnodig batterijverbruik te voorkomen moet je de pen aanzetten voor gebruik (hij gaat vanzelf uit na twee uur niet gebruik als je hem zou vergeten uit te zetten).

Heb zelfs ook nog even zitten kijken naar een GX AXS schakelsetje, maar mijn voorkeur voor een gripshifter is groter dan mijn irritatie over de schakelkabel dus dat draadje blijft vooralsnog zitten.

Ik wacht op dit moment nog op wat anti-rammel schuimpjes die om de remleiding & schakelkabel gaan, tegen mogelijk rammelen maar vooral ook als beschermlaagje tegen schuren. Bij het Orbea systeem schijnt er kans te bestaan op beschadigen van de kabels en dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen.
Ook de grommets moeten nog binnen komen, als al het spul er is kan ik alles netjes monteren en dan hopelijk z.s.m. weer wat rijden op de Wild.

Al heb ik me gisteren bij Nijmegen ook weer uitstekend vermaakt op de Merida... geen straf :tong

Remote van de Vyron, net als de Bosch schakelaar draadloos middels bluetooth. Werking is gelijk aan een kabelbediende dropper, remote ingedrukt = pen ontgrendeld (de eerste Vyron sloeg daarmee nogal de plank mis).
Afbeelding

De andere kant:
Afbeelding

Het is wel een verademing, montage van draadloze dropper :D
Voor het geval dat gaat er een 5" drop Kindshock met hendel onder het zadel mee in de gereedschapskist naar de Alpenweek. Die is net lang genoeg voor dit frame en had ik toch nog liggen.
DONEER JE OOK?

Kapitein Iglo
Moderator
Moderator

Wat je beschrijft heeft natuurlijk geen bal met je Orbea te maken, dat gebeurt met elke fiets met een kabelbediende dropper. Je wilde gewoon te snel en hebt dat als excuus gepakt om een draadloze dropper aan te schaffen.

Well played sir :bier: :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Daar zit wat in ;-)
De irritatie speelde een grote rol. Naar aanleiding van dat moment heb ik ook mijn forumonderschrift veranderd :tong

Maar bij een kabelgeleiding waar je een beetje fatsoenlijk bij kunt zou ik gewoon de dropper gehouden hebben die erop zat. Ooit zal ik er de motor (en accu) weleens onderuit moeten schroeven maar daar had ik nu nog even geen zin in.

Integratie van onderdelen als kabels en -bij e-bikes- de accu ziet er misschien leuk uit, maar het is natuurlijk vooral bedacht om het de framefabrikanten weer net wat gemakkelijker te maken. Ik heb het liever een beetje praktisch, maar "het grote publiek" sleutelt niet zelf aan zijn/haar fiets en vindt het blijkbaar ook geen probleem dat de rekeningen bij de fietsenmaker steeds meer oplopen.
Ik sprak laatst al iemand die meer kwijt was bij de fietsenmaker dan aan de beurt van zijn auto :o

Noem mij ouderwets (and proud of it :D ) maar daar krijg ik toch serieus jeuk van.
DONEER JE OOK?

Kapitein Iglo
Moderator
Moderator

I hear you :bier: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 27 mei 2024, 15:05 Wat je beschrijft heeft natuurlijk geen bal met je Orbea te maken, dat gebeurt met elke fiets met een kabelbediende dropper. Je wilde gewoon te snel en hebt dat als excuus gepakt om een draadloze dropper aan te schaffen.

Well played sir :bier: :winkie:
Ik las het en dacht "Wat een k#dt smoes!"
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie