Ik ben 1,72 m maar heb in verhouding lange benen en kort bovenlijf. Ik heb nu een maat M van de Kahuna waar ik volgens mijn lengte precies in moet vallen, het zadel staat echter op de hoogste stand omdat ik een binnenbeen lengte van 81,5 cm heb.
Het 'hangen' in de rem/handgrepen van een dropbar is inderdaad vaak meer voorover, vandaar mijn vraag welke modellen wat minder sportief zitten, daarvoor is de bovenbuis lengte dus belangrijk als ik het goed begrijp. Het voordeel is hier (naar mijn idee) dat mijn hand in ieder geval in een anatomische positie zit t.o.v. een flatbar waarbij je de hand proneert en de pols altijd wel iets geknikt is (tenzij de zit zo rechtop/ontspannen is dat je weinig op het stuur hangt of druk uit oefent, op een normale herenfiets heb ik namelijk geen last).
Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
Een flatbar gravel zou ook nog misschien kunnen, als de zit maar meer ontspannen is dan mijn kahuna.
Bij mijn kahuna is de bovenbuis lengte 604 mm en de stack 611 mm. Ik heb hem vergeleken met een Giant Toughroad en daar is in maat M de bovenbuis lengte 550 mm en de stack 574 mm. Scheelt dus in naar voren reiken maar het stuur zit ook meteen een stuk lager.
Een maat L van de Toughroad heeft een bovenbuis lengte van 580 mm (nog steeds 2,5 cm korter dan mijn kahuna) en een stack van 605 mm wat nagenoeg gelijk is.
Bij mijn kahuna is de bovenbuis lengte 604 mm en de stack 611 mm. Ik heb hem vergeleken met een Giant Toughroad en daar is in maat M de bovenbuis lengte 550 mm en de stack 574 mm. Scheelt dus in naar voren reiken maar het stuur zit ook meteen een stuk lager.
Een maat L van de Toughroad heeft een bovenbuis lengte van 580 mm (nog steeds 2,5 cm korter dan mijn kahuna) en een stack van 605 mm wat nagenoeg gelijk is.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
Een tweedehands Cube Nuroad is misschien wel iets. Het is een redelijke instap gravelfiets; die doen mensen nog wel eens van de hand en is nieuw al relatief betaalbaar. Opmerkelijk aan hun maatvoering is dat de afstand tussen voor en achterwiel ongeveer gelijk blijft tussen fietsen van 53, 56 of 58cm , maar dat kleinere maten dan een geometrie hebben die wat luier is. De hoeken staan zo dat zadel en stuur dichter bijelkaar komen. Een Radon Regard heeft ongeveer dezelfde maatvoering, maar het uitrustingsniveau begint hoger (wat mooi is als je het kan betalen, maar anders niet) en tweedehands zal er minder zijn.
Ben je een beetje handig met fietsen? Heel af en toe komen er wel leuke dingen voorbij voor schappelijke prijzen maar daar moet dan vaak wel van alles aan gebeuren.
Zelf vorig jaar een Specialized Crux met aardig wat slijtage. Die doet het inmiddels weer heel netjes.
Zelf vorig jaar een Specialized Crux met aardig wat slijtage. Die doet het inmiddels weer heel netjes.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
De goedkoopste SERIOUS GRAVIX ONE bij de Probikeshop kost €309,-

https://www.probikeshop.com/en/nl/serio ... 48237.html
Ze hebben daar ook Kona Rove voor €679

https://www.probikeshop.com/en/nl/kona- ... 11075.html

https://www.probikeshop.com/en/nl/serio ... 48237.html
Ze hebben daar ook Kona Rove voor €679

https://www.probikeshop.com/en/nl/kona- ... 11075.html
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bovenbuislengtes van dropbar-frames (gravelbikes) en frames voor flatbar/riser (mtb) kun je niet vergelijken, een dropbar frame is veel korter. Als die net zo lang zouden zijn als een flatbar-frame zou je op de hoods enorm gestrekt zitten.Mapo schreef: ↑do 2 mei 2024, 19:19 Een flatbar gravel zou ook nog misschien kunnen, als de zit maar meer ontspannen is dan mijn kahuna.
Ik ben dus 1.70m met een bbl van 79.5cm en zit ook liever niet te gestrekt en te diep. De bovenbuislengte die voor mij goed werkt is ongeveer 54~55cm. Maar dan wel gecombineerd met een voldoende hoge stackwaarde. Met de stuurpenlengte kun je nog wel wat compenseren/finetunen maar geen 5cm. Mijn uitgangspunt is dat als je een extreem korte of lange stuurpen nodig hebt je een verkeerde framemaat hebt.
Voorbeeldje "pasvorm": Surly frames hebben vaak een hele korte balhoofdbuis, als ik daar lekker op wil zitten moet ik een enorme -spuuglelijke- spacertoren bouwen onder het stuur. Dus die frames zijn voor mij ongeschikt. Iemand die wel dieper kan zitten kan er een hele leuke bike aan hebben (of iemand die 5cm spacers geen probleem vindt. Imo is dat echter killing voor de looks van een fiets).
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Ik kon ooit niet MTB’en wegens polsklachten. Toen ik met mijn cyclocrosser ‘per ongeluk’ op een MTB route terecht kwam viel me op dat ik tijdens en na dat ritje geen pijn hadMapo schreef: ↑wo 1 mei 2024, 21:32 Ik hoop eigenlijk dat de greep van een dropbar in de remmen voor mij juist een ontspannen, rechte houding van de polsen geeft.
Belangrijk hierbij is wel dat ik niet teveel in de 'beugels' hang, ik wil dus op zoek naar een gravelfiets met een ontspannen, enigszins recht op positie.

Zoek je die ontspannen zithouding vanwege je polsklachten? Ik merkte namelijk dat ik met een dropbar weer diep en sportief kon zitten, met veel druk op de polsen.

Het is hier geen ponykamp!
Het maakt niet uit of ik op een vlakle trail rij of hobbelig, het is meer de stand van de hand/pols. Wanneer deze niet volledig recht is en er druk op staat (vooral continue druk, bij een actieve staande houding met gebogen ellebogen is het veel minder) gaat het pijn doen. Dit heb ik vooral als ik op de weg of rechte stukken fiets. Ik kan bijvoorbeeld ook geen pushups doen omdat het duim gewricht dan verkeerd belast word.
De vraag is inderdaad of ik met dropbars een anatomisch ontlastende housing kan creëren.
Ik ben bij Mantel al wat gaan proef zitten en rijden maar je zit is dan wel erg diep op een gravelbike voor mij.
Ik heb inmiddels een mooie Giant Toughroad gevonden waar ik een andere stuurpen met rechtere zithouding lop het gemonteerd. Hierdoor hang ik minder op het stuur en tot op heden lijkt dit aardig te werken.
Ik kon geen betaalbare entry level gravelbike vinden op MP momenteel omdat er echt een hype is meteen veel wordt geboden.
De Bulls Grinder zat bij Mantel overigens het fijnst.
De vraag is inderdaad of ik met dropbars een anatomisch ontlastende housing kan creëren.
Ik ben bij Mantel al wat gaan proef zitten en rijden maar je zit is dan wel erg diep op een gravelbike voor mij.
Ik heb inmiddels een mooie Giant Toughroad gevonden waar ik een andere stuurpen met rechtere zithouding lop het gemonteerd. Hierdoor hang ik minder op het stuur en tot op heden lijkt dit aardig te werken.
Ik kon geen betaalbare entry level gravelbike vinden op MP momenteel omdat er echt een hype is meteen veel wordt geboden.
De Bulls Grinder zat bij Mantel overigens het fijnst.
Ik wil deze winter een nieuw frame gaan opbouwen met zo veel mogelijk onderdelen die ik nu op een andere fiets heb zitten. Reden daarvoor is dat mijn ene fiets wel lekker zit maar eigenlijk net te weinig bandenspeling heeft voor de dingen die ik er mee zou willen doen en de andere een oude ragbak omgebouwde MTB met velgremmen is. Daarvan is de zit eigenlijk net te gestrekt, hij weegt een ton en met bepakking is het remmen niet bepaald optimaal. Het is met 2.2" banden wel ontzettend leuk rijden door grof terrein.
Na lang wikken en wegen, opties op de lijst zetten en er weer afhalen ben ik toch weer eens goed gaan kijken naar de Salsa Vaya. Stalen frame, carbon vork, veel nokjes, ruime bandenspeling maar ook weer niet al te achterlijk en (voor mij belangrijk) een bovenbuis die naar beneden afloopt.
Ik had hem eerder van de lijst afgehaald omdat de maat die Salsa met mijn lengte adviseert (ik ben 1,78 dus dat is een 57) me eigenlijk net te stacked is. Ik hou wel van een klein beetje sportieve zit waarbij mijn zadel net vijf tot tien centimeter hoger staat dan mijn stuur. Toen heb ik nog eens goed naar de maat 55 zitten kijken en kwam ik er bij bikeinsights achter dat die eigenlijk maar net iets kleiner is dan het frame van mijn maat 56 Crux. De Vaya is circa 20mm korter en 20mm hoger. Ik heb op mijn Crux een zero offset zadelpen en een kortere stuurpen zitten dan op de originele, omdat ik de zit net de gestrekt vond voor lange ritten. Om niet al te diep te zitten zitten er ook nog wel wat spacers onder de stuurpen.
Volgens mij zou de maat 55 van de Vaya dan voor mij best comfortabel moeten kunnen zitten. Wat denken jullie?
Na lang wikken en wegen, opties op de lijst zetten en er weer afhalen ben ik toch weer eens goed gaan kijken naar de Salsa Vaya. Stalen frame, carbon vork, veel nokjes, ruime bandenspeling maar ook weer niet al te achterlijk en (voor mij belangrijk) een bovenbuis die naar beneden afloopt.
Ik had hem eerder van de lijst afgehaald omdat de maat die Salsa met mijn lengte adviseert (ik ben 1,78 dus dat is een 57) me eigenlijk net te stacked is. Ik hou wel van een klein beetje sportieve zit waarbij mijn zadel net vijf tot tien centimeter hoger staat dan mijn stuur. Toen heb ik nog eens goed naar de maat 55 zitten kijken en kwam ik er bij bikeinsights achter dat die eigenlijk maar net iets kleiner is dan het frame van mijn maat 56 Crux. De Vaya is circa 20mm korter en 20mm hoger. Ik heb op mijn Crux een zero offset zadelpen en een kortere stuurpen zitten dan op de originele, omdat ik de zit net de gestrekt vond voor lange ritten. Om niet al te diep te zitten zitten er ook nog wel wat spacers onder de stuurpen.
Volgens mij zou de maat 55 van de Vaya dan voor mij best comfortabel moeten kunnen zitten. Wat denken jullie?
-
- Mountainbike Junk
Dan ben jij goed geholpen& tot een wijs besluit gekomen