MTB in Saarburg(DE)

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik ga met 2 vrienden aankomende zomervakantie naar Saarburg op vakantie. We zitten op een bungalowpark(landal greenparcs).

Zijn er hier mensen die in die omgeving hebben gefietst?(zowel bos als weg)?

Ik ben benieuwd! :-q
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Rondom Saarburg / Konz liggen 7 uitgepijlde mtb-routes:

"Sieben verschiedene Mountainbike-Touren an Saar und Obermosel sind bei der Saar-Obermosel-Touristik zum Preis vom 5,50 € erhältlich. Zu den beschilderten Touren gibt es entsprechendes Kartenmaterial mit Höhenprofil, Kartenausschnitten und detaillierten Beschreibungen.

Die Rundtouren sind immer zentral gelegen. Die Tourenlängen variieren zwischen 20 und 75 km."

Km. of 35 ten noorden van Saarburg ligt Sweich waar ook diverse MTB-routes zijn uitgezet: http://www.gis-schweich.de/mapserver_sc ... rsicht.pdf

Met deze routes heb ik geen ervaring. Wel met de route van Larochette (L) op ca. 40 km afstand van Saarburg. Zeer de moeite waard. :-q

Kaartje:
http://www.luxclick.com/maps/larochette.jpg
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Even een topickick, over 4 weken is het zover. Zijn dit routes waar je een gps voor nodig hebt of netjes met paaltjes uitgezette routes?

Als er ervaringen zijn met die routes in de buurt hoor ik het graag :-q
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Alle routes die ik hier boven genoemd heb zijn m.b.v. bordjes / paaltjes uitgezet.

V.w.b. Larochette:
Genau das Richtige für Mountainbike-Fahrer! Dieser Rundweg von 30 km beginnt in der Nähe der neuen Sporthalle, neben dem Camping Birkelt. Mit dem Auto kommen Sie über die CR 118 Larochette-Mersch dorthin. Die Tour ist mit 112 aufeinanderfolgenden Nummern versehen. Sie folgen immerzu dem kleinen weissen Schild mit Fahrrad.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Wat voor banden kan ik het beste gebruiken? Fast Fred, Speedking SS of lompe bontrager banden?
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Van de banden die je genoemd hebt lijkt mij de Speedking SS de beste keuze. Fast Fred komt denk ik net iets aan grip te kort zeker als de ondergrond wat vochtig is. Ondergrond is harder (rots, steen) dan de bospaden in NL.
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

bedankt voor je antwoorden, ik dacht zelf ook aan de speedking die een vrij grof profiel heeft.
Willy83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Scott Spark 30 (met scale 20 parts)
Contacteer:

Weet niet of ik te laat bent, die routes zijn erg mooi, maar soms mist er wel eens een bordje volgens mij of de bordjes staan erg goed verscholen (bordje op kniehoogte met hoog gras er voor :~ )
Ik zou er dus zo weer heen gaan, maar tis daar zeker voor een beginner zoals ik afzien, heel erg heuvelig. Je gaat er sowieso plezier beleven.

Route kun je kopen bij de plaatselijke VVV van Schweich

linkje
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Ik ga dit hele oude topic even afstoffen. Als dat niet mag hoor ik het graag, dan start ik eventueel een nieuwe.

Ik vertrek volgende week namelijk voor een midweek naar Saarburg, naar hetzelfde park als de TS. Ik mag (tot mijn grote verbazing) zonder enige tegenstand mijn fiets meenemen van de baas en ben van plan een aantal keer een kort (of misschien een iets langer) tochtje door de omgeving te maken.
Nu heb ik een aantal vragen, vooral omdat dit mijn eerste keer fietsen in het buitenland wordt.

1. Zijn de routes makkelijk (op de fiets) te bereiken vanuit het park (Landal Warsberg)? Ik wil er liever niet (te veel) met de auto heen hoeven rijden.
2. Wat is de aard van de routes? Flowy trails, technische paden, brede bos-/'wijnveld'-paden?
3. Wat is het gemiddeld technisch/conditioneel niveau van de routes? Mijn conditie is iets minder dan redelijk, techniek ook. Dit kan ik hier uiteraard opschroeven.
4. Kan je met het kabelbaantje naar het park ook een fiets meenemen? :)

Ik heb al min of meer vernomen dat je bij de plaatselijke VVV een (fiets)kaart kan kopen? Is dit in Saarburg zelf?

Via het linkje van Willy83 kom je op een pagina met routes, maar dit is weer ergens boven Trier en dus eigenlijk te ver.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit gebied!

Alvast bedankt.
beemer_E91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel, Cannondale Fsi

en?? iemand ervaring met deze routes?

ik heb mijn vakantie ook geboekt. half juli gaan wij een weekje weg en de fietsen gaan zeker mee.

laat even weten wat jullie ervaringen zijn...dan kan ik hier het een en ander op afstemmen.
tja, wat zullen we ervan maken
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

beemer_E91 schreef:en?? iemand ervaring met deze routes?

ik heb mijn vakantie ook geboekt. half juli gaan wij een weekje weg en de fietsen gaan zeker mee.

laat even weten wat jullie ervaringen zijn...dan kan ik hier het een en ander op afstemmen.

Hey,

Ik ben er vorige week geweest en zoals gepost was de bike mee. Ik moet zeggen dat het gebied rond Saarburg en het vakantiepark Warsberg behoorlijk tegenvalt. Singletracks zijn ver te zoeken, ik heb er 2 van maximaal 20 meter lang gevonden en daar is het bij gebleven. Alles gaat omhoog en omlaag via brede bos(bouw)paden en je komt na een onverharde klim vaak terecht op een asfaltweg of gravelpad door de wijnvelden naar beneden. Dit gaat rechtdoor, bocht, weer rechtdoor, bocht, enzovoorts... Je kan een routeboekje kopen, hier staan volgens mij echter routes in die voornamelijk, zo niet compleet over de bovengenoemde paden gaan.

Met overige routes/gebieden genoemd in dit topic heb ik geen ervaringen. Ik ben 2 keer wezen fietsen en direct vanaf het vakantiepark begonnen.
mart.mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: TREK Marlin 6 Gen 3

!! Update 04-05: We zijn er geweest en er zijn ook plekken dichterbij het park !!
Check de volgende post voor meer informatie.
---
Wij gaan er binnenkort ook heen.

*Ik heb een beetje met komoot gekeken maar lijkt er idd wel op dat er niet echt veel single track is. Heb wel geprobeerd een route te maken van ~30 km met ongeveer 670 hm dus dat is wel redelijk netjes. Maar ja we gaan het zien. Als iemand de route wilt bekijken heb ik hier een linkje.
*In Luxemburg op rond de 45 minuutjes rijden zit er ook een trail die vrij goed beoordeelt wordt op trails.bike, Berdorf-Beaufort. Je kan hier ook vrij makkelijk mountainbikes huren. Er ligt een heel netwerk dus als je zou willen zou je echt een route van 100 km kunne maken.
*Misschien dat we ook nog naar een bike park gaan, schijnt ook wel leuk te zijn. De 2 bike parks die het dichtsbij zijn, zijn Trailpark Erbeskopfh en Trailpark Mehring (allebei nog steeds redelijk ver, rond 45-60 min rijden...)

Groetjes, Mart
Laatst gewijzigd door mart.mtb op za 4 mei 2024, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik mountainbike voor de fun, maar zit wel op een club en doe af en toe mee aan een wedstrijd 8)
Sorry als berichtje niet helemaal goed leesbaar is, soms typ ik te snel hahaha
mart.mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: TREK Marlin 6 Gen 3

Okey, ff een update.

We zijn er afgelopen week geweest en er waren meer plekken waar we konden mountainbiken dan verwacht (zie vorige post). Er waren een aantal spots waarvan we niet van te voren wisten dat die er waren en eigenlijk hoef je niet eens zo ver te rijden als we van tevoren dachten, het hangt er gewoon af wat je zoekt.

Echte pittige trails ga je denk ik niet vinden in de buurt, dan moet je echt wel meer dan 45 minuten rijden. Maar zelfs op de Warsberg zijn aardig wat onverharde paadjes die je ff een ochtendje kunt ontdekken. (wel vooral boswielrenpaadjes :lol:)

Zelf zijn wij ook naar Perl geweest, daar ligt een heel MTB-netwerk en het is ongeveer een halfuurtje rijden naar het startpunt. De route start bij een klein bikeparkje met jumpline maar die zou ik wel voor het laatste bewaren want wij waren er maar amper aan toegekomen en anders hadden we de route misschien niet kunnen afmaken. Er zijn volgensmij 7 of 8 verschillende routes van 22-100km. Zelf hebben wij de 33km variant gedaan. Leuk, maar helaas wel veel betonnen doubletracks (landbouwweggetjes). De meeste singletrack zat op de laatste 20km, bij Borg zit zelfs een gedeelte met alleen maar singletrack. Volgensmij gaan de routes die nog langer zijn vooral om het kilometers maken, dus ik zou niet aanraden om een route langer dan 33 km te doen. Letop: de GPX is soms outdated maar af en toe mist er ook een bordje en moet je juist de GPX volgen. Als je een uptodate GPX wilt van de 33 route mag je me een PM sturen.
[ Meer informatie vind je hier - Routes met downloadable GPX hier ]

Toen we op het park waren kwamen we er ook achter (toeval, via Google maps :)) dat er ook een bikeparkje zit in de buurt. Maaarrr. We waren er vrij zeker van dat je een fullface helm nodig had, we waren nog nooit eerder in het buitenland wezen mountainbiken dus hadden we die ook niet, en natuurrlijk verhuurden ze die ook niet op het park :roll: (overigens hebben we ook daar een MTB daar gehuurd EN TOEN WAS LETTERLIJK DE DERAILLEUR KROMGEBOGEN NA 1x SCHAKELEN :-{). Ook wisten we niet hoe veilig/goed onderhouden het was. Er was wel een blauwe trail maar dat zal denk ik wel een beetje te vergelijken zijn met rood in Nederland. Er was ook geen lift dus moet je via asfalt weer omhoog. Het is wel lekker dichtbij; kwartiertje met de auto maar je kan natuurlijk ook een halfuurtje fietsen :P. Hier nog een klein beetje info :-q

(Sorry, de post is iets langer geworden dan dat ik dacht. TLDR: klik op de linkjes in de laatste 2 alinea's voor een paar plekken waar je wat dichter bij het park kan mountainbiken.)

Groetjes, Mart
Ik mountainbike voor de fun, maar zit wel op een club en doe af en toe mee aan een wedstrijd 8)
Sorry als berichtje niet helemaal goed leesbaar is, soms typ ik te snel hahaha
a33
All rounder
All rounder

Wij gaan daar elk jaar op vakantie en dan gaat de mtb natuurlijk mee. We doen dat nu al een jaar of 8 en inmiddels ken ik het gebied goed.
Mooie singletracks kom je daar in de omgeving nauwelijks tegen maar hou je van langere beklimmingen ben je aan het goede adres.
Ook voor interval kun je daar prima vooruit.
Een 15 tal km zuidelijker ligt de plaats Orscholz van waaruit jaarlijks de Saarschleifen bike marathon word verreden. Ik heb deze een keer of 3 gereden maar ook daar weinig singletracks maar een mooie omgeving met alleen maar bos op de marathon route.
Een gpx van de route zal wel nog ergens te vinden zijn op het net.
Trek Supercaliber
Plaats reactie