Full suspension BMC vs Cannondale

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
mtbjack
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Hi,

Ik ben van plan om een nieuwe MTB aan te schaffen. Omdat de dealer hier in de buurt zit gaat mijn voorkeur uit naar Cannondale of BMC.

(Had overigens wel de moeite genomen om naar een Specialized Dealer te rijden ondanks dat het niet heel dichtbij is, maar daar bleken ze alleen Cannondale te hebben. En konden mij geen enkele Specialized laten zien.)

Mijn budget is ongeveer 5000 euro. En ik zou wel wat meer comfort willen. Dus een full suspension. Momenteel rij ik al een jaar of 7 een Cube LTD Pro. Dus dat moet een behoorlijke vooruitgang worden.

Ik fiets gewoon graag over tracks in het bos. Voornamelijk in Nederland, maar op vakantie ook in Frankrijk of Spanje.

De dealer komt met deze 2 opties en ik zou graag willen weten wat nu de voors en tegens zijn.
Ik weet te weinig van de fiets componenten om een goed vergelijk te maken.

BMC fourstore THREE
https://nl.bmc-switzerland.com/collecti ... -10517-005

Cannondale Scalpel 3
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... 24403U20SM

Wat vinden jullie van deze fietsen? Waarom de ene of waarom de andere?

Als ik mezelf niet blind moet staren op deze 2 modellen, sta ik ook open voor andere merken.
Al ben ik een beetje terughoudend ivm onderhoud en de afstand te rijden naar een dealer.
SCRene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Is nooit klaar.

Koop een fiets die je past qua geometrie, dat is het belangrijkste. En mag ik voor je budget deze er ook bij zetten. Iets beter afgemonteerd , Carbon wielen van DT Swiss. Carbon stuur/ pen combi.

https://www.canyon.com/nl-be/mountainbi ... e=M115_P04

Voor wat betreft onderhoud kan je volgens mij bij elke goede ATB shop wel terecht met je fiets, of hij moet echt niets willen verdienen. Nu doe ik alles aan mijn fiets dus ik heb dat probleem niet, en heb voor prijs kwaliteit specifiek voor Canyon gekozen. Garantie schijnt ook goed te zijn bij Canyon. Maar zo zijn er nog veel merken binnen je budget : Scott , Trek , Van Reysel , Specialized Epic ( goede aanbiedingen nu in Italië bij The Flow bikeshop ). Ik heb er pas wat besteld en met 3 dagen in huis !! Erg nette zaak en perfecte communicatie.

https://www.theflow.bike/nl/l9_Epic
https://www.theflow.bike/nl/l105_Epic_EVO ( zeer mooi voor € 4999,- Carbon wielen Sram XO Eagle schakelwerk - voldoende veerweg )
Laatst gewijzigd door SCRene op wo 24 april 2024, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
mtbjack
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Dankje!
De fietsenwinkel waar ik normaal kom helpt goed bij het selecteren van de juiste maat fiets.

Een schitterende fiets is die Canyon.
Wat ik me afvraag is waar mensen met een Canyon terecht kunnen als ze iets hebben met hun fiets.
Onderhoud, problemen met de tubeless banden. Afstellen detailleur. Dat lijkt me zo onhandig bij Canyon.
SCRene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Is nooit klaar.

mtbjack schreef: wo 24 april 2024, 15:55 Dankje!
De fietsenwinkel waar ik normaal kom helpt goed bij het selecteren van de juiste maat fiets.

Wat ik me afvraag is waar mensen met een Canyon terecht kunnen als ze iets hebben met hun fiets.
Onderhoud, problemen met de tubeless banden. Afstellen detailleur. Dat lijkt me zo onhandig bij Canyon.
Onderhoud of zelfredzaamheid is juist leuk om te leren. Een dagje sleutel werk leren zoals remmen afstellen , afstellen derailleur en tubeless setup zou iedereen moeten kunnen. Er is vast iemand uit je buurt die je daar mee wilt helpen. Als je in Zeeland woont, wil ik het wel doen voor een biertje. De Epic EVO kost normaal bij Spec € 6800,- nu voor € 4999,-
Mr. Bean
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 (te koop) / Spectral 125 AL6 / Banshee Titan V3.2 (in opbouw)

SCRene schreef: wo 24 april 2024, 15:58

Onderhoud of zelfredzaamheid is juist leuk om te leren. Een dagje sleutel werk leren zoals remmen afstellen , afstellen derailleur en tubeless setup zou iedereen moeten kunnen. Er is vast iemand uit je buurt die je daar mee wilt helpen. Als je in Zeeland woont, wil ik het wel doen voor een biertje. De Epic EVO kost normaal bij Spec € 6800,- nu voor € 4999,-
En om antwoord te geven op je vraag: er zijn steeds meer Canyon Servicepunten/-partners; locale fietsenmakers die onderhoud en reparaties kunnen en mogen uitvoeren aan Canyon fietsen, zonder dat dit iets afdoet aan de garanties. Vermoedelijk te vinden via de website van Canyon. In Eindhoven zit een hele grote, in Bergschenhoek is bijvoorbeeld Koers.cc een servicepartner.

Maar inderdaad, hoe leuk is het om ook zelf onderhoud te doen. Ik hanteer vaak de Pippi Langkous methode: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan het vast wel (zo heb ik mijn BB al eens vervangen, YT staat vol met filmpjes).
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

...alleen is dat helemaal niet een pipi langkous methode ;)

https://bureausnugger.nl/pipi-langkous- ... on-effect/
Canyon Lux Trail - Orbea OIZ M-PRO - Canyon Grail SLX - Canyon Grizl - Specialized Tarmac sl8 - Orbea Orca OMR
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Twee wielers
Contacteer:

Canyon gaf bij mij aan dat ik bij elke fietsenmaker terecht kan voor onderhoud aan de fiets. Zonder dat dat afbreuk deed aan de garantie.

Onderhoud wat je benoemd, zoals tubeless, afstellen derailleur zijn klusjes doe goed zelf onder de knie te krijgen zijn. En spaart ook nodige centjes uit. En ook handig om dit soort basis dingen zelf te kunnen. Voor als er wat gebeurd onderweg.

En mocht je iets met garantie hebben dan zijn er nodige service punten in NL voor Canyon. Maar het is ook mogelijk om in overleg met Canyon fiets bij locale fietsenmaker neer te zetten. En zij vergoeden dan redelijke wijs de rekening. Dit al twee keer gehad. Volledige rekening werd netjes vergoed.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

De fietsen die je benoemt zijn XC fietsen, weliswaar met achtervering maar desondanks weinig comfort. Als je meer comfort zoekt zou je ook naar fietsen met wat meer veerweg kunnen kijken zoals downcountry of trail.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mr. Bean
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 (te koop) / Spectral 125 AL6 / Banshee Titan V3.2 (in opbouw)

Idske schreef: wo 24 april 2024, 16:55 ...alleen is dat helemaal niet een pipi langkous methode ;)

https://bureausnugger.nl/pipi-langkous- ... on-effect/
Ah, een kenner! Maar je wist direct waar ik op doelde, ookal is de quote niet van haar. Geef maar toe ;-)
Mr. Bean
All rounder
All rounder

En als TS genoemd budget te spenderen heeft voor een comfortabele fully, dan zou ik zeker verder kijken dan die twee merken (die ikzelf alleen van naam ken, nooit op gefietst). Ook bij Canyon (maar ook YT, Trek, etc) kun je voor dat budget prima trail (dus meer ‘comfort’) krijgen. En proefritjes maken, dan ervaar je comfort het beste.
Mr. Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+

mtbjack schreef: wo 24 april 2024, 14:46
De dealer komt met deze 2 opties en ik zou graag willen weten wat nu de voors en tegens zijn.
Ik weet te weinig van de fiets componenten om een goed vergelijk te maken.

BMC fourstore THREE
https://nl.bmc-switzerland.com/collecti ... -10517-005

Cannondale Scalpel 3
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... 24403U20SM

Wat vinden jullie van deze fietsen? Waarom de ene of waarom de andere?

Als ik mezelf niet blind moet staren op deze 2 modellen, sta ik ook open voor andere merken.
Al ben ik een beetje terughoudend ivm onderhoud en de afstand te rijden naar een dealer.
De BMC is een nu old school XC bak met 100mm veerweg, de Scapel is de 2024 versie van de oude XC bak, 120mm veerweg met een dikkere voorvork en daardoor stijver maar zeker ook comfortabel en stabielere geometrie.

Heb zelf de voorloper van de Scapel van 2024, de Scapel SE die ook al 120mm vering had, snelle maar comfortabele scheurbak met sublieme vering waar je in het buitenland meer plezier van hebt dan de BMC.

Qua onderdelen ontlopen ze elkaar niet veel maar de BMC wint met de wielen, als je voor de Scapel gaat onderhandel dan gelijk voor een betere set wielen, wat geld terug voor de huidige wielen en wat bij betalen voor bv een DT Swiss set.

Maar meest belangrijk is natuurlijk welke je het lekkerst vind fietsen :wink:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Als ik iets met mijn fiets heb waar ik niet uit kom, dan ga ik er mee naar de fietsenmaker. Waarom zou dat onhandig zijn met een canyon?
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

mtbjack schreef: wo 24 april 2024, 14:46 (Had overigens wel de moeite genomen om naar een Specialized Dealer te rijden ondanks dat het niet heel dichtbij is, maar daar bleken ze alleen Cannondale te hebben. En konden mij geen enkele Specialized laten zien.)
Wanneer ben je daar geweest? Specialized heeft een paar weken terug nieuwe modellen gelanceerd: de Epic 8 (XC model) en Epic 8 Evo (DownCountry model). Wellicht dat deze modellen toen nog niet geleverd waren bij je dealer.

De Epic Evo die SCRene aanhaalt is het oude model. Deze zijn her en der te vinden tegen leuke kortingen. En ondanks dat dit een wat ouder model is, is deze zeker nog niet gedateerd. Minder gedateerd in ieder geval dan de BMC. Vergeleken met de BMC krijg je meer veerweg en een stuk betere componenten (bij het Expert model).

De Cannondale Scalpel is een gloednieuw model en is heel positief ontvangen in de reviews. Zeker geen verkeerde keuze.

Van het huidige Canyon model ben ik persoonlijk minder fan. Ja, je krijgt meer waar voor je geld qua componenten, maar het frame is gedateerd qua geometrie en behoorlijk aan de zware kant vergeleken met andere merken. Is ook een pure racebak met minder comfort dan de andere modellen hier genoemd.

In dit rijtje verdient de Orbea Oiz ook een vernoeming. Zit qua prijs-kwaliteit een beetje tussen Canyon en Cannondale in. Wellicht dat hiervan ook nog een dealer zit bij je in de buurt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

In dit al wat oudere topic https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=156305 heb ik diverse XC FS fietsen qua concept met elkaar vergeleken.

In dit artikel https://flowmountainbike.com/tests/2024 ... w-s-works/ over de nieuwe Epic worden ook diverse andere high end FS fietsen genoemd. Kijk ook zeker op Youtube naar de reviews.

Als laatste https://www.vojomag.nl/test-nieuw-pinar ... ische-mtb/ interessant leesvoer.

Er is echt heel veel keuze. Het is de vraag hoeveel moeite wil je in het maken van een keuze steken? Grote stappen snel thuis of gedetailleerd uitzoeken en proberen? Ik zou proberen een shortlist te maken en met 5000 € budget zeker breder kijken dan BMC en Cannondale. Met een Epic zit je waarschijnlijk nooit fout, maar wel relatief duur. Orbea Oiz lees ik ook goede verhalen over, Canyon en Cube ook wel. Decathlon 940S is een outsider maar meer value for money en zeker niet slecht.

Kijk naar waarop winnende wedstrijdrijders rijden. Die fietsen zijn iig snel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou bijvoorbeeld een Canyon Lux of een Orbea Oiz kopen.
En dan lekker bij mn eigen fietsenmaker blijven.
Merken die ik zelf zou vermijden zijn:
BMC
Cervelo
Open
Specialized
Cannondale

Naast het service center in Eindhoven heeft Canyon nu nog een service center geopend in Beuningen.
Pbro schreef: za 13 april 2024, 12:03 Nieuw Canyon servicecenter geopend in Beuningen. Handig voor de Canyon bezitters in de regio Nijmegen en omstreken. :-q
https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500"
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie