Dure vervanging Future Shock Specialized Diverge

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Hier een Diverge rijder. Inmiddels 5.500 km mee gereden. Het is de 3.0 variant. Werkt nog steeds probleemloos. Afkloppen :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5622
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

hanjovdberg schreef: ma 22 april 2024, 16:29
Rayb81 schreef: zo 7 april 2024, 20:56 Thanks, blijf het apart vinden dat het lager aangedrukt wordt door 2 boutjes maar goed.

Misschien zat het al te los vanuit de levering (stuur draaide ook wel heel erg soepel).
Hopelijk blijft het nu goed en anders smeer ik ze wel een keer opnieuw met loctite in.

Als laatste redmiddel geef ik het wel over aan de fietsenwinkel wanneer de fiets voor z'n eerste beurt moet.
Dat moertje F op de tekening heeft dus een klein uitsteeksel wat precies in de voorvork in een voorgeboord gaat past. Echter na verloop van tijd kan dat wat gaan uitlubberen en die speling wordt steeds lastiger te verhelpen 8) BTDT :wink:
Wauw, wat slecht geëngineerd, en dat voor zo'n groot merk.

Anyway, dat sleuteltje heb ik er niet bij gehad, maar na aandraaien van van de inbusjes lijkt het vast te blijven zitten.
t.z.t. moet het toch weer uit elkaar, bij de 500km beurt wil ik het stuur wat omlaag hebben en kunnen ze meteen de hele zwik goed vastzetten.
Anders doen ze er maar groene Loctite tussen :tong
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 7 april 2024, 08:52 Ik heb een alu Creo met futureshock 1.0. Moest hem ook vrij snel na aankoop nastellen, maar zit sinds die tijd goed.
Beide boutjes in de "colar" drukken een compressie ring aan op het lager, vandaar dat ze gelijk moeten worden aangedrukt. Klembout collar moet vooraf ook aangedraaid zijn, anders druk je die omhoog.

Afbeelding

Ik vind het ook een vrij ingewikkeld systeem, maar het werkt wel en geeft opvallend veel comfort tov star vind ik.
Dat boutje aan de voorzijde houdt in principe alleen de ring op maat als de klembout niet is aangedraaid (stuurpen verstellen, wissel of omdraaien) . Met de klembout vast heeft het geen functie en zou het niet kunnen uitlubberen? Lijkt meer een montage probleem dan engineering?
Bij mij werkt het (nadat ik zelf alles opnieuw afgesteld en gemonteerd heb) nog steeds gewoon goed (zonder locktide oid) , maar ik rijd er nog maar een jaar mee. Misschien komt de ellende nog :winkie:
Plaats reactie