Schade met fietsen op drager

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 18 april 2024, 10:29 Is hier nog een vervolg op gekomen MW?
Hoe is het afgelopen?

Ik heb dus eens naar dat NTFU lidmaatschap gekeken, de kosten en wat er dan verzekerd is.
Toch allemaal wat minder rooskleurig dan de indruk die ik hier kreeg. Als ik de dekking tot €7.000 wil uitbreiden en de carbonmodule ook wil (nieuwe e-mtb met carbon frame) kost dat bovenop het NTFU lidmaatschap €420 per jaar extra.

De allrisk verzekering van mijn -duurdere- motorfiets is (veel) goedkoper :~

Kies je niet voor een vorm van extra dekking is je fiets tot €1.000 verzekerd. Met alle respect, maar een mtb of racefiets van een beetje niveau is natuurlijk altijd duurder dus zonder extra dekking ben je vrijwel zeker onderverzekerd. En bij onderverzekering wordt naar rato uitgekeerd. Dus bij een fiets van €4.000 waar je voor €1.000 schade aan zou hebben wordt €250 uitgekeerd. Minus eigen risico.

Conclusie: ik draag het risico op schade zelf wel.
Loopt nog maar zit wel schot in.
Ik heb de schade volledig kunnen verhalen. Schade aan auto is vorige week hersteld, schade aan fietsen is uitgekeerd.
Alleen de schade aan de drager is nog in behandeling, maandag aanvullend bewijs opgestuurd, hopelijk snel bericht. Maar Univé en snel en proactief :(
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's behoorlijk positief :-q
Duurt even maar je schade wordt uiteindelijk wel vergoed.
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

In navolging op deze, ik wordt kapot gespammed door Laka, de fietsverzekeraar.
Een fiets van 10k nieuwprijs verzekeren komt op een bijdrage aan het collectief zoals ze stellen, van 9 tientjes in de maand.
Ze verwachten dan wel dat er altijd een ART2 slot aanhangt, ze lijken erg op diefstal gefocussed daarmee.
Hoe ze zouden uitkeren in dit soort instanties weet ik dan weer niet, maar wat me verbaast is dat men (Unive begrijp ik?) in jouw geval wel de fiets en de auto uitkeren, maar moeilijk doen over de drager ?
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Verhalen" als in, op de (verzekering van de) tegenpartij?
Of heeft je eigen allrisk verzekering jouw schade uitgekeerd?

Voor zover ik weet, maar correct me if I'm wrong, keert je eigen allrisk autoverzekering wel uit bij schade aan je eigen auto die je niet op een tegenpartij kunt verhalen (minus een eigen risico en mogelijk met gevolg voor je no-claim percentage).
Maar niet de schade aan fietsen die toevallig achter je auto op een drager staan.
De drager zelf is wellicht een accessoire dat wel onder die autoverzekering mee doet?

Maar in theorie moet de verzekering van degene die het ongeluk(je) veroorzaakt natuurlijk uitkeren. Wat naar ik begrijp in het geval van een fietser zeer lastig (onmogelijk) kan zijn om voor elkaar te krijgen.

In het verhaaltje dat ik op de vorige pagina schetste waren wij niet allrisk verzekerd, dus het was of vergoeding door de verzekeraar van de tegenpartij, of zelf betalen. Kwam dus neer op autoschade wel vergoed, fietsen & drager slechts ten dele (zeg maar gerust 75% daarvan zelf moeten ophoesten).
En dan sta je daar langs de snelweg te luisteren naar vloekende passanten (jaja, wat tien minuten vertraging met sommige mensen doet, je wilt het niet weten) en zegt die flapdrol die net je fietsen in elkaar gedrukt heeft ook nog "ja, ik heb een langere remweg met mijn bus".
Als je dat weet hè, IS WAT MEER AFSTAND HOUDEN DAN EEN IDEE OF ZEG IK NU IETS GEKS!??
Sorry, wordt er nog steeds pissig om als ik er te lang over nadenk. Het is ook pas tien jaar geleden :lol:
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ironhorse Erik schreef: ma 22 april 2024, 09:31 In navolging op deze, ik wordt kapot gespammed door Laka, de fietsverzekeraar.
Een fiets van 10k nieuwprijs verzekeren komt op een bijdrage aan het collectief zoals ze stellen, van 9 tientjes in de maand.
Ze verwachten dan wel dat er altijd een ART2 slot aanhangt, ze lijken erg op diefstal gefocussed daarmee.
Hoe ze zouden uitkeren in dit soort instanties weet ik dan weer niet, maar wat me verbaast is dat men (Unive begrijp ik?) in jouw geval wel de fiets en de auto uitkeren, maar moeilijk doen over de drager ?
Moeilijk zit hem vooral denk ik in dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten. Wie moet de schade taxeren, wat is de schade, is dit te repareren en zo ja wie kan dit en kun je überhaupt aan onderdelen komen als het nodig is. Verder was de communicatie tussen de autoschadehersteller en Univé heel moeizaam. Fietsendrager wordt gezien als accessoire aan de auto en hoort dus formeel thuis op het schade rapport van de auto. Lastig lastig lastig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Als je geen schuld hebt ligt de betaling bij de tegenpartij, voor alles waar schade aan is: auto, drager en fiets(en).

De hoogte van uitkering is discutabel wegens afschrijving enz.

Let op onderstaande is op grond van eigen/ onbekende schuld:

Als je een reisverzekering hebt is de fiets vaak (beperkt) meeverzekerd als bagage, echter is de vergoeding vaak
magertjes.
De drager wordt (nagenoeg altijd) gezien als accessoire, die moet je apart verzekeren, maar dit is alleen voor schade aan de drager.
De fiets(en) moet je apart verzekeren en de voorwaarden zijn dan vaak ook compleet achterlijk (type slot, type drager, enz.)

Dus als je alles goed geregeld wil hebben moet je veel uitzoeken en ben je met 3 (losse) verzekeringen pas klaar.

:-{
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Na herhaaldelijk (tevergeefs) contact met Univé werd ik vanavond ineens gebeld met een net voorstel om de schade aan de drager te vergoeden. Ik wil nog een poging wagen om een hele handige Poolse collega er naar te laten kijken, een hele goede vent die ik 100% vertrouw en hij heeft in Polen een eigen staalbedrijf. Lukt dat niet dan komt er een nieuwe. Wel opnieuw de Spinder Xplorer plus of anders de opvolger de TX2.

Wel blij dat het nu achter de rug is.
Plaats reactie