Rockshox tora 302 of andere vork

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Owenp6
Mountainbiker
Mountainbiker

Goeiemorgen, ik heb van een kameraad zijn oude mtb gekregen. Dit is een scott scale 60 uit 2007 nou heb ik wel een beetje fiets verstand maar niet veel, dus vroeg ik mij af of het waard is mijn toras te reviseren of dat er voor een leuke prijs ook betere vorken op de markt zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerste ingeving is een andere vork. Maar... dan zul je waarschijnlijk wat hobbels tegenkomen op die route: de bevestiging van wielen en de maatvoering van vorkbuizen zijn in de loop der jaren veranderd.

Lang reden we met wielen die met snelspanners in de vork en het frame bevestigd werden. Toen kwamen er voorvorken met steekassen, meestal met een diameter van 15mm en een inbouwbreedte van 100mm (snelspanner naven hebben ook 100mm inbouwbreedte).

Dat werkte goed, dus toen werden ook de frames aangepast naar steekassen, meestal met een diameter van 12mm en een inbouwbreedte van 142mm.

Maar de fietsindustrie zou de fietsindustrie niet zijn als ze dat niet weer zouden veranderen: de boel moest breder (dan krijg je namelijk stijvere wielen, de spaken staan verder uit elkaar) en dus is de standaard om wielen te bevestigen nu wat men "boost" noemt: een voorwiel met 15 x 110mm steekas, en achterwiel met 12 x 148mm steekas.

Daarnaast is ook de vorkbuis veranderd (het deel van de voorvork dat door je frame gaat). Die was vroeger recht, met boven en onder een diameter van 1 1/8 inch. Tegenwoordig is het onderste deel vergroot naar 1.5 inch, en de bovenkant is 1 1/8" gebleven. Deze conische vorkbuizen worden "tapered" genoemd.
Een tapered vork past meestal niet in een frame dat voor 1 1/8" vorkbuizen gemaakt is.

Dus nieuwe vorken met een "oude" standaard zijn er niet veel.
Misschien is er nog een goede gebruikte vork in de juiste maat voor jouw fiets te vinden. Vraag wel goed door naar de staat van onderhoud want een afgeleefd lekkend geval met speling op de poten is natuurlijk weggegooid geld ;-)

Ook nog in de gaten houden: de vorkbuis moet lang genoeg zijn voor jouw frame. Handigste is de huidige lengte opmeten ter referentie.
En het kan zijn dat je nu nog een (schijf)rem hebt met IS bevestiging. Dat is inmiddels op vorken uitgestorven en vervangen door PM (Postmount) nokken. Er zijn wel adapters om het ene systeem op het andere te kunnen monteren, soms betekent dat ook dat je naar een maatje grotere remschijf moet.

Al met al kan het dus een aardig puzzeltje worden en ook nog best duur worden. Je kunt immers geen snelspanner wiel (naaf) in een steekasvork monteren en geen tapered vorkbuis door een "recht" frame duwen. Alleen de rembevestiging is relatief makkelijk op te lossen.

Paar plaatjes ter verduidelijking:
snelspanner versus steekas:
Afbeelding

Rechte en tapered vorkbuis:
Afbeelding

IS versus PM rembevestiging:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou eerst kijken of er daadwerkelijk wat te krijgen is, zowel qua een andere vork die past (QR, 1 1/8 en 26" ?) als parts om een Tora te servicen. Al zal lowers eraf, schoonmaken en nieuw olie in de lowers en demper altijd wel te regelen zijn... SRAM heeft normaal service manuals online staan, al weet ik niet hoe ver die teruggaan...

kermit schreef: di 23 april 2024, 10:28Lang reden we met wielen die met snelspanners in de vork en het frame bevestigd werden. Toen kwamen er voorvorken met steekassen, meestal met een diameter van 15mm en een inbouwbreedte van 100mm (snelspanner naven hebben ook 100mm inbouwbreedte).
Voor de 15x100 steekas er kwam was er al een ~ decennium 20x110 steekassen...
kermit schreef: di 23 april 2024, 10:28Dat werkte goed, dus toen werden ook de frames aangepast naar steekassen, meestal met een diameter van 12mm en een inbouwbreedte van 142mm.
En ook frames met steekassen waren er al lang voor de 142x12 kwamen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, in downhill-land maar zeker niet massaal op niet gravity gerichte fietsen. Hier niet relevant dus.

Als we zo beginnen kunnen we ook terug in de fiets- en motorhistorie en dan is letterlijk zo'n beetje alles al voorbij gekomen...
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou 1 poging wagen om die Tora te servicen.
Als dat lukt kan je verder kijken.
Lukt dat niet, dan kan je een vaste vork overwegen of de fiets weg doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Owenp6
Mountainbiker
Mountainbiker

Dankjulliewel voor de goede reacties, de tora's zijn opzig nog wel te redden maar daar zat dan ook een prijs kaartje aan omdat ze ook niet meer te verstellen waren. Met dit in gedachten ben ik is op marktplaats rond gaan kijken en heb hier een nette rockshox sid race dual air gevonden met een beetje lakschade. Deze vork was net zo duur als de toras onder handen nemen, en heb dus de sid's aangeschaft. Supper bedankt voor de reacties en goede uitleg
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Owenp6 schreef: di 23 april 2024, 18:51 Dankjulliewel voor de goede reacties, de tora's zijn opzig nog wel te redden maar daar zat dan ook een prijs kaartje aan omdat ze ook niet meer te verstellen waren. Met dit in gedachten ben ik is op marktplaats rond gaan kijken en heb hier een nette rockshox sid race dual air gevonden met een beetje lakschade. Deze vork was net zo duur als de toras onder handen nemen, en heb dus de sid's aangeschaft. Supper bedankt voor de reacties en goede uitleg
En die is (aantoonbaar) pas geleden nog geserviced?
Owenp6
Mountainbiker
Mountainbiker

Als ik de beste man mag geloven een paar maand terug, maar ik heb eigenlijk niet om enig bewijs gevraagd...
Plaats reactie