200 vs 203 schijven

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

bdr83 schreef: zo 21 april 2024, 13:39 Ik kan het niet helemaal volgen, wat zou precies de impact van verf zijn?
niks tot heeeeeel weinig. het potentiele probleem van 0,1mm verf wordt aangehaald door iemand die alles in cm meet.
Bird Aeris 9 blurple
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

novaterra schreef: zo 21 april 2024, 13:45
bdr83 schreef: zo 21 april 2024, 13:39 Ik kan het niet helemaal volgen, wat zou precies de impact van verf zijn?
niks tot heeeeeel weinig. het potentiele probleem van 0,1mm verf wordt aangehaald door iemand die alles in cm meet.
En waarschijnlijk soms ook iets te lang met de neus in het verfblik zit, gezien sommige epistels die hij post.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Bonanza schreef: zo 21 april 2024, 13:56

En waarschijnlijk soms ook iets te lang met de neus in het verfblik zit, gezien sommige epistels die hij post.
:winkie: :winkie:
Bird Aeris 9 blurple
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Kan verschil uitmaken tussen een rem die stil is en één die veel lawaai maakt.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

gvrrr , dat wordt dus verf eraf aan het halen omdat het allemaal zoveel herrie maakte .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gaat niet om de dikte van de verflaag maar om een eventuele scheefstand van de adapter (en dus remklauw) door oneven dikte van de verf.
Nu denk ik dat dat vooral speelde toen IS remnokken nog de standaard waren. Dan was vlak laten frezen soms echt wel een verbetering.
Maar PM nokken zijn meestal verfloos op de contactvlakken en hopelijk ook al gefreesd.

200mm schijven is vooral een Sram dingetje?
Om een of andere reden is 203mm gangbaar. Is dat misschien een maat die in inches een mooi rond getal geeft?

Zoals vroeger met 25.4mm stuurdiameter, metrisch een vragen oproepend getal maar in inches een mooie ronde 10 :D
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Als je met goede remmen rijdt (Hope, Trickstuff, Radic....ik kan ze vergelijken hier) dan is de speling tussen blok en schijf afhankelijk van het merk 0,1-0,15mm.

Een beetje verf op de bevestigingspunten is natuurlijk geen enkel probleem, alleen in de praktijk zit die verf niet gelijkmatig/scheef. Dat is dus wel mogelijk een probleem want 0,1mm beneden, is een veelvoud daarvan "boven".

Ik heb serieus al tientallen fietsen de remmen gedaan en als je problemen hebt met uitlijnen (je schijf hagelnieuw is ook vlak op 1/10e) en je hoort tsjiengtsjientsjieng, dan los ik dat meestal (als in >80pct van de gevallen) op door even met de hand (!) de oplegpunten van je adapter "schoon te maken". Dat kan ook met allerlei gekut met shimmetjes, ringetjes, en ander geneuzel, daar haal je het probleem m.i. niet mee weg, sterker nog, theoretisch wordt de uitslag aan de bovenzijde van de klauw dan alleen maar groter.

Tooltjes om je remklauw/adapter oplegvlak te frezen vind ik dan weer totale onzin :), een niet bestaand probleem, zelfs niet bij budgetfietsen van die gappies hier in de buurt :) maar ik begrijp dat het een zeer groot probleem is bij de heren reetfietsers gezien de spam die ik krijg van die tools toegepast op carbonnen racefietsvorken etc. Het zal wel denk ik dan :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Wat een " drama" voor een paar remschijven zeg ! ,
Tsjee tis 200 of 203 mm diameter met of zonder afstellen ( 200>203 ,203> 200) of dat een mega moeilijke klus is
Sommige slaan wel erg door hierin !!

En jijbuis is je beste vriend !!

Enjoy !
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 22 april 2024, 09:09 200mm schijven is vooral een Sram dingetje?
Om een of andere reden is 203mm gangbaar. Is dat misschien een maat die in inches een mooi rond getal geeft?

Zoals vroeger met 25.4mm stuurdiameter, metrisch een vragen oproepend getal maar in inches een mooie ronde 10 :D
Andere maten zijn gewoon netjes met 20mm oplopend en alles is metrisch 140/160/180/203/220. De 203 is echt een hele vreemde. Maar wat je zegt, 8” is 203,2 dus wellicht wat oude imperial “bagage”.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: ma 22 april 2024, 10:40 Wat een " drama" voor een paar remschijven zeg ! ,
Tsjee tis 200 of 203 mm diameter met of zonder afstellen ( 200>203 ,203> 200) of dat een mega moeilijke klus is

Enjoy !
Als je wielen wilt wisselen wil je toch niet telkens ook aan je remklauwen hoeven rommelen?
Ik begrijp de vraag van TS wel. Dezelfde maat op beide wielen is gewoon het makkelijkst. En dan de schijf uitlijnen met shimmetjes zodat ook de centrering op beide wielen identiek is.
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ironhorse Erik schreef: ma 22 april 2024, 09:44 Als je met goede remmen rijdt (Hope, Trickstuff, Radic....ik kan ze vergelijken hier) dan is de speling tussen blok en schijf afhankelijk van het merk 0,1-0,15mm.

Een beetje verf op de bevestigingspunten is natuurlijk geen enkel probleem, alleen in de praktijk zit die verf niet gelijkmatig/scheef. Dat is dus wel mogelijk een probleem want 0,1mm beneden, is een veelvoud daarvan "boven".

Ik heb serieus al tientallen fietsen de remmen gedaan en als je problemen hebt met uitlijnen (je schijf hagelnieuw is ook vlak op 1/10e) en je hoort tsjiengtsjientsjieng, dan los ik dat meestal (als in >80pct van de gevallen) op door even met de hand (!) de oplegpunten van je adapter "schoon te maken". Dat kan ook met allerlei gekut met shimmetjes, ringetjes, en ander geneuzel, daar haal je het probleem m.i. niet mee weg, sterker nog, theoretisch wordt de uitslag aan de bovenzijde van de klauw dan alleen maar groter.

Tooltjes om je remklauw/adapter oplegvlak te frezen vind ik dan weer totale onzin :), een niet bestaand probleem, zelfs niet bij budgetfietsen van die gappies hier in de buurt :) maar ik begrijp dat het een zeer groot probleem is bij de heren reetfietsers gezien de spam die ik krijg van die tools toegepast op carbonnen racefietsvorken etc. Het zal wel denk ik dan :winkie:
als je al verf op je framepunten hebt zitten mag je het al in twijfel trekken.
Bird Aeris 9 blurple
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

kermit schreef: ma 22 april 2024, 12:51
Snelle Buffer schreef: ma 22 april 2024, 10:40 Wat een " drama" voor een paar remschijven zeg ! ,

Enjoy !
Als je wielen wilt wisselen wil je toch niet telkens ook aan je remklauwen hoeven rommelen?
Ik begrijp de vraag van TS wel. Dezelfde maat op beide wielen is gewoon het makkelijkst. En dan de schijf uitlijnen met shimmetjes zodat ook de centrering op beide wielen identiek is.
Dúh

Gaat mij meer om de drama over verf of niet e.d ,daarbij bij elke wielset met dezelfde schijven moet ik altijd wel iets afstellen ...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Snelle Buffer schreef: ma 22 april 2024, 17:24
kermit schreef: ma 22 april 2024, 12:51 Als je wielen wilt wisselen wil je toch niet telkens ook aan je remklauwen hoeven rommelen?
Dúh

Gaat mij meer om de drama over verf of niet e.d ,daarbij bij elke wielset met dezelfde schijven moet ik altijd wel iets afstellen ...
en dat doe ik niet eens, als ik andere wielen erin doe druk ik even de blokken iets uit elkaar met een platte schroevendraaier, wielen erin keer rem aanknijpen en klaar.
wel zelfde schijven op de wielen, niet dezelfde naven
Bird Aeris 9 blurple
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

novaterra schreef: ma 22 april 2024, 19:21

en dat doe ik niet eens, als ik andere wielen erin doe druk ik even de blokken iets uit elkaar met een platte schroevendraaier, wielen erin keer rem aanknijpen en klaar.

Sinds ik een doos remblokjes van ome ali heb , doe ik er ook een schroevendraaier er tussen :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Snelle Buffer schreef: ma 22 april 2024, 19:40
novaterra schreef: ma 22 april 2024, 19:21

Sinds ik een doos remblokjes van ome ali heb , doe ik er ook een schroevendraaier er tussen :-q
indien je dat met een beetje liefde doet gaat dat prima hoor, doe ik al jaren met alleen maar originele blokken van zowel shimano als magura
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie