De ultieme fietsendrager?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3959
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wat ik zeg, je heb wel weer wat aan de haak hangen. Maar wellicht inspiratie voor een project. :-D
◼︎ parlez-vous français?◀︎:
moeilijkheidsgraad
bebording
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 814
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Real Epic '89 schreef: do 3 februari 2022, 19:30 Omdat je meer dan een halve meter afwijkt achter de auto is in veel landen dit bord verplicht. Ikzelf monteer daarop ook nog een extra witte kenteken plaat. Als de verlichting nog zichtbaar is zou het verder geen probleem moeten zijn.

Afbeelding
Als je achterlichten (ongeveer) op het achterste punt zijn gemonteerd (zoals met bijna elk EU toegelaten drager het geval is) is dit bord niet noodzakelijk. Persoonlijk zie ik ze ook alleen op camper/caravan rekken zonder extra lichtbak, al dan niet met de fietsen in een hoes (lekker alles kapot flapperen)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 814
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Volleyoghurt schreef: wo 2 februari 2022, 19:59 Mag je hiermee de weg wel op? Aangezien er al geen ce keurmerk op zit.

Ik kan me zo voorstellen dat de wetgeving en de handhavers daarvan er iets van vind...
Ik heb geen idee hoor, ik vraag me het allemaal af vanuit een veiligheids oogpunt.
CE is geen keurmerk maar een markering.

Competente personen mogen die dingen verzorgen, ik heb ze zelf op custom hijsapplicaties verzorgd, ben regelmatig geaudit, het was altijd ok, gaat minimale documentatie aan vooraf, vooral gericht op veiligheid van de gebruiker.

Ik denk dat je het wel zou moeten willen op zo een drager, ken de ins and outs wel hoe het werkt, maar we moeten ook realistisch blijven. De claim cultuur uit de USA is een beter incentive voor een veilig product dan een CE keur in NL :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2714
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ironhorse Erik schreef: do 17 februari 2022, 20:04
Volleyoghurt schreef: wo 2 februari 2022, 19:59 Mag je hiermee de weg wel op? Aangezien er al geen ce keurmerk op zit.

Ik kan me zo voorstellen dat de wetgeving en de handhavers daarvan er iets van vind...
Ik heb geen idee hoor, ik vraag me het allemaal af vanuit een veiligheids oogpunt.
CE is geen keurmerk maar een markering.

Competente personen mogen die dingen verzorgen, ik heb ze zelf op custom hijsapplicaties verzorgd, ben regelmatig geaudit, het was altijd ok, gaat minimale documentatie aan vooraf, vooral gericht op veiligheid van de gebruiker.

Ik denk dat je het wel zou moeten willen op zo een drager, ken de ins and outs wel hoe het werkt, maar we moeten ook realistisch blijven. De claim cultuur uit de USA is een beter incentive voor een veilig product dan een CE keur in NL :winkie:
Niet alle producten behoeven een CE markering. https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... -markering
Verder zijn er productgroepen waarbij zelfcertificering niet is toegestaan en een Nobo (notified body) of AKI (aangemelde keuringsinstantie) ingeschakeld moet worden.
Verder geldt CE wanneer je iets op de markt brengt. Als je iets voor jezelf maakt is een CE markering niet verplicht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30209
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef: do 17 februari 2022, 20:00
Real Epic '89 schreef: do 3 februari 2022, 19:30 Omdat je meer dan een halve meter afwijkt achter de auto is in veel landen dit bord verplicht. Ikzelf monteer daarop ook nog een extra witte kenteken plaat. Als de verlichting nog zichtbaar is zou het verder geen probleem moeten zijn.

Afbeelding
Als je achterlichten (ongeveer) op het achterste punt zijn gemonteerd (zoals met bijna elk EU toegelaten drager het geval is) is dit bord niet noodzakelijk. Persoonlijk zie ik ze ook alleen op camper/caravan rekken zonder extra lichtbak, al dan niet met de fietsen in een hoes (lekker alles kapot flapperen)
In Italië en Spanje is zo'n bord altijd verplicht, maar uiteraard in I een ander bord dan in E (*)
Dus mocht je met je fietsen achterop naar het zuiden rijden...

*)
Spanje
In Spanje heb je een vierkant reflecterend bord van 50 bij 50 centimeter met diagonale en rode en witte strepen nodig. Voertuigen met een lengte van meer dan 5 meter mogen maximaal 2 meter naar voren en 3 meter naar achteren uitsteken. Bovendien mag een lading maximaal 2,55 meter breed zijn en maximaal 40 centimeter aan de zijkant uitsteken.

Italië
Allereerst heb je in Italië een markeringsbord van 50 x 50 centimeter nodig. Dit bord mag zowel van kunststof als aluminium zijn, en moet diagonaal gestreept zijn (vijf keer rood en vier keer wit). In het donker heb je rode verlichting nodig. Bovendien mag een lading rechts of links niet uitsteken.

Houd wel in de gaten dat je in Italië een ander markeringsbord nodig hebt dan in Spanje. In Italië is een aluminium bord met vijf diagonaal rood-witte strepen verplicht, terwijl je in Spanje een markeringsbord nodig hebt van drie strepen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Mad Wally schreef: do 17 februari 2022, 21:05
Niet alle producten behoeven een CE markering. https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... -markering
Verder zijn er productgroepen waarbij zelfcertificering niet is toegestaan en een Nobo (notified body) of AKI (aangemelde keuringsinstantie) ingeschakeld moet worden.
Verder geldt CE wanneer je iets op de markt brengt. Als je iets voor jezelf maakt is een CE markering niet verplicht.
CE is ook voor producten verplicht die voor eigen gebruik zijn (iig volgens de machinerichtlijn)
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bamboocha schreef: zo 20 maart 2022, 08:20
Mad Wally schreef: do 17 februari 2022, 21:05
Niet alle producten behoeven een CE markering. https://www.rvo.nl/onderwerpen/tools/we ... -markering
Verder zijn er productgroepen waarbij zelfcertificering niet is toegestaan en een Nobo (notified body) of AKI (aangemelde keuringsinstantie) ingeschakeld moet worden.
Verder geldt CE wanneer je iets op de markt brengt. Als je iets voor jezelf maakt is een CE markering niet verplicht.
CE is ook voor producten verplicht die voor eigen gebruik zijn (iig volgens de machinerichtlijn)
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/keuring ... rplicht-is

met als meest relevante opmerking onderaan:
Voor de meeste consumentenproducten is een keuring niet verplicht. Wel kan een fabrikant van een gekeurd product sterker staan als de veiligheid van zijn product wordt betwist.
Er worden ook genoeg wegdraaiende fietsdraag constructies voor campers gebouwd particulier.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 814
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Hier even een slinger aangeven. Na 12 jaar trouwe dienst is onze Thule aan vervanging toe (3 fietsen kunnen er op met gegaranderd schade, 2 fietsen zonder schade).

Ik heb dus een 1Up uit de states laten komen, een super duty oid, met 2 extensions erbij. Dus voor 4 fietsen in totaal.
Dan krijg je dus een drager die niet op de trekhaak past maar een 2" male hitch, en uiteraard zonder lichtbak laat staan een kentekenplaat houder. Dus een mooi hobby project :-) Binnenkort meer. Niets past, niets is vanzelf sprekend, en we mogen blij zijn met een 50mm ISO towball ipv een 2" hitch :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3959
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dan toch maar een Ram pick-up voor de deur. Maar dan kan je de fietsen natuurlijk ook in het bakje zetten.
◼︎ parlez-vous français?◀︎:
moeilijkheidsgraad
bebording
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1362
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Hier in BC is dit type fietsendrager erg populair, het oorspronkelijke design is volgens mij van North Shore Racks uit Vancouver. In gebruik zijn ze eenvoudig en qua constructie zijn ze prima. Sommige XXL bikes met erg lange wielbasis willen nog wel eens over de grond slepen, afhankelijk van hoe hoog het voertuig op de wielen staat en hoe groot de potholes in de shuttle road zijn ;-)

Om onverklaarbare redenen is het hier normaal om je kentekenplaat en achterlichten uit het zicht te hebben door zo'n rek. Ik vind het dan ook irritant om achter een auto met zo'n ding te rijden, het is goed opletten want je ziet de remlichten soms niet. In Nederland/Europa is dat natuurlijk niet legaal en ik ben benieuwd naar je oplossing met losse lichtbak en kentekenplaathouder.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2221
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30209
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zonder het meteen met het andere topic samen te voegen toch maar even naar de Onderdelendiscussie verplaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvk schreef: di 23 april 2024, 16:37 Hier in BC is dit type fietsendrager erg populair, het oorspronkelijke design is volgens mij van North Shore Racks uit Vancouver. In gebruik zijn ze eenvoudig en qua constructie zijn ze prima. Sommige XXL bikes met erg lange wielbasis willen nog wel eens over de grond slepen, afhankelijk van hoe hoog het voertuig op de wielen staat en hoe groot de potholes in de shuttle road zijn ;-)

Om onverklaarbare redenen is het hier normaal om je kentekenplaat en achterlichten uit het zicht te hebben door zo'n rek. Ik vind het dan ook irritant om achter een auto met zo'n ding te rijden, het is goed opletten want je ziet de remlichten soms niet. In Nederland/Europa is dat natuurlijk niet legaal en ik ben benieuwd naar je oplossing met losse lichtbak en kentekenplaathouder.
Ironhorse heeft dit type van 1UP in huis nu

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7466
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Daar verlichting en een kenteken aanmaken is weinig uitdagend...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 17031
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat systeem lijkt me ideaal voor mtb's (en racefietsen).

Ik heb dus zelf een Thule Velospace voor twee fietsen die behoorlijk goed bevalt (al genoeg over geschreven eerder in dit topic). Nu komt er een fiets met carbon frame aan en ik ben toch een beetje huiverig om dan de frameklem nog stevig aan te draaien. Bovendien is de vorm van de buis vrij afgeplat waar zo'n draaiklem niet altijd optimaal omheen grijpt.
Daarom heb ik armen met ratchet riempjes besteld. Zijn er in verschillende lengtes, en bijvoorbeeld van Fiamma zijn ze goedkoper dan van Thule (geen idee of er ook kwaliteitsverschil is).

Afbeelding
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Plaats reactie