SRAM GX AXS t-type, AXS ‘classic’, of gewoon mechanisch?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Slowpoke
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Adviesvraag: ik rijd nu met een NX derailleur en was van plan naar mechanisch GX over te gaan. Nou twijfel ik toch sterk over aanschaf van AXS (GX). Motivatie is vooral dat mechanisch derailleur enorm veel gepiel kan zijn om strak te laten schakelen en shifting under load (heuvel op) aandacht vergt. AXS lijkt beide issues te verhelpen en t-type (transmission) het beste. Heeft iemand hier ervaring met alle drie? Is t-type de extra investering waard? Of doe ik beter aan een AXS GX Upgrade kit aanschaf, waardoor ik mijn huidige GX crankset, cassette, etc kan blijven gebruiken? Of zelfs gewoon toch mechanisch blijven?

NB mijn nieuwe frame is UDH compatibel, dus t-type past :-) Maar die zou ik dus niet later naar mijn Kona Rove kunnen overzetten, mocht ik daar een GX mullet van willen maken voor meer schakelbereik.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2930
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

De oude AXS is prima, GX is over het hele scala 'minder'.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Slowpoke
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Peelrijder schreef: zo 21 april 2024, 19:42 De oude AXS is prima, GX is over het hele scala 'minder'.
Hoe bedoel je “over het hele scala minder”? In vergelijk tot X0 of XX? Dat is duidelijk ja ;)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Aantal jaar XX1 AXS gereden op aantal fietsen. Nog steeds op èèn fiets AXS gemonteerd. Op de twee eMTB's XX AXS Transmission. En dat is merkbaar verschil.

Eerste tijdje met AXS gereden op de eMTB. Tot dat ik de optie kreeg om paar weken de XX Transmission te testen. Dit was vorig jaar februari. En voor mij was het al snel duidelijk. Die krijgen ze niet meer terug. En nu twee E's met Transmission. ;-)

Zou ik de fiets upgraden die nog AXS XX1 heeft. (als deze UDH had) Denk dat ik dan toch bij de oudere AXS zou blijven.

Bij oudere AXS versies zul je ook moeten doseren met schakelen under load. Dat maakt geen/nauwlijks verschil met de bekabelde versie ;-)
Laatst gewijzigd door Koban op zo 21 april 2024, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Er zit een groot verschil in prijs tussen mechanisch GX en de Transmission. Ik heb enkel ervaring met mechanisch en AXS GX en ik ben groot fan van AXS.

Het nadeel van Transmission is dan je nu ook gelijk bijpassende crank/voortandwiel nodig hebt, een cassette én ketting. Dat maakt het allemaal echt een flink stuk prijziger. Ook bij vervanging zodra er iets versleten is. Bij de GX AXS kun je gewoon je huidige ketting, cassette en voortandwiel gebruiken.

Transmission kun je inderdaad full load schakelen, maar op zich is het prima aan te leren om nét even gas te minderen bij het schakelen.
Slowpoke
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Als ik de bovenste twee reacties combineer, dan haal ik eruit:
1. De oude AXS schakelt vergelijkbaar met mechanische GX
2. Transmission is heel erg nice, maar misschien niet de extra kosten waard tov de vorige AXS

Kan ik concluderen dat voor mij als ‘casual weekend mtb’er’ de mechanische GX ruimschoots goed genoeg gaat zijn (en sowieso een mooie upgrade vanaf huidige NX)?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Of het geld waard is kun je alleen zelf bepalen. AXS derailleur/remote (oudere versie) is al erg mooie upgrade. Voor mij was vooral voordeel van geen kabels meer. En micro adjust die makkelijker af te stellen is. En werkt ook met je NX cassette, crank etc. ;-)

En de derailleur kan iets beter tegen stootje.

Als je nu NX cassette hebt? Deze gebruikt een HG body. Voor een GX cassette heb je een XD body nodig.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Slowpoke
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Koban schreef: zo 21 april 2024, 21:05 Of het geld waard is kun je alleen zelf bepalen. AXS derailleur/remote (oudere versie) is al erg mooie upgrade. Voor mij was vooral voordeel van geen kabels meer. En micro adjust die makkelijker af te stellen is. En werkt ook met je NX cassette, crank etc. ;-)

En de derailleur kan iets beter tegen stootje.

Als je nu NX cassette hebt? Deze gebruikt een HG body. Voor een GX cassette heb je een XD body nodig.
:-q Ik heb in het natte seizoen nog ff mijn NX cassette en ketting (+ HG body) in gebruik. Daarna gaat GX cassette erop (op XD body) met X0 ketting. En gaat het NX derrie er definitief af. Dit is dus hét moment om te kiezen en de oude AXS GX Upgrade kit is natuurlijk erg aantrekkelijk…ik ben bijna om :tong
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Slowpoke schreef: zo 21 april 2024, 20:41 Als ik de bovenste twee reacties combineer, dan haal ik eruit:
1. De oude AXS schakelt vergelijkbaar met mechanische GX
2. Transmission is heel erg nice, maar misschien niet de extra kosten waard tov de vorige AXS

Kan ik concluderen dat voor mij als ‘casual weekend mtb’er’ de mechanische GX ruimschoots goed genoeg gaat zijn (en sowieso een mooie upgrade vanaf huidige NX)?
AXS schakelt (in mijn beleving) een stuk fijner dan mechanisch. Mechanisch kost wat tijd met het best ver indrukken van de trigger. AXS reageert zeer snel met 2mm indrukken van de schakelaar. Dit is in het begin wel erg wennen, je mist de mechanische feedback maar het werk echt top. Even afstellen is niet meer pielen met de draadknop, maar een knopje aan de onderkant van de trigger indrukken en dan naar boven of onder schakelen om hem de goede kant op af te stellen.
Mr. Z
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: za 1 juli 2023, 20:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+

Oude AXS met een Shimano Deore/SLX/XT cassette schakelt ook prima onder belasting. voordeel is ook dat je bij die cassettes de 1e 5 kransjes los kan vervangen dus ipv een nieuwe cassette 3 kransjes vervangen a 8 euro de stuk en een nieuwe ketting :wink:
Slowpoke
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Mix met Shimano spul heb ik idd ook ooit overwogen. Maar ik ga niet ook nog een microspline body kopen! HG en XD heb ik liggen. De NX cassette heeft hetzelfde voordeel van losse kransjes en super duurzaam en goedkoop. Nadeel is wat zwaarder en net wat minder soepel schakelen.

Ik ben iig om. Komende week haal ik een AXS GX upgrade kit. Mocht ik ooit naar Transmission over willen, dan kan het mooi naar mijn gravelbike over. Thanks y’all!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Mijn fiets werd standaard geleverd met een mechanische GX groep. Hier was ik prima over te spreken. Op een gegeven moment tegen een mooie aanbieding gelopen voor een AXS GX upgrade kit. Even getwijfeld, maar toch besteld.
Wat een gemak met monteren en afstellen. Geen gedoe met kabelspanning, maar mooi met micro adjust. Schakelt net iets sneller als de mechanische variant en knop indrukken is schakelen, mist nooit. Never go back :-q

Nadeel? Ik was in het begin wel wat peur om met een dure derailleur op de fiets te rijden, zeker tijdens het enduro werk in buitenland met veel stenen en rotsen. Al een paar keer toch wel het een en ander geraakt, meerdere keren gevallen, maar het derailleur heeft het allemaal overleeft en schakelde alsof er niks was gebeurt :winkie: .

Transmission is erg mooi, schakelt onder belasting, maar ook serieus aan de prijs, zeker omdat je ook een andere crank moet plaatsen (als is de XO1 crank echt mooi :wink: ). Maar zou zelf niet twijfelen over een het nogmaals aanschaffen van een AXS GX upgrade kit.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 17003
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Slowpoke schreef: zo 21 april 2024, 20:41Kan ik concluderen dat voor mij als ‘casual weekend mtb’er’ de mechanische GX ruimschoots goed genoeg gaat zijn (en sowieso een mooie upgrade vanaf huidige NX)?
Als casual weekend mtb-er is ook NX mechanisch prima ;-)
Maar dat wil je niet horen waarschijnlijk.

Ik heb geen ervaring met AXS in welke variant dan ook. Dat het beter zal werken dan NX geloof ik onmiddelijk, maar nodig is het zeker niet.
Wel kan ik NX vergelijken met de mechanische GX, en imo is dat verschil minimaal. De staat van (onderhoud van) je drivetrain -inclusief kabel- heeft veel meer invloed dan de switch van een NX naar een GX derailleur.

Ik weet niet wat er verder voor spul op je fiets zit, maar als ik geld in een fiets stop met als doel functionele verbetering (dus niet meer bling) dan is het eerst in banden, vering en remmen. Dan in wielen. En daarna pas in "de rest".

Overigens ben ik al meer dan 25 jaar gripshift-fan, mij een raadsel waarom het meest ergonomische schakelsysteem in verkoopcijfers verre overvleugeld wordt door die rare knopjes :D
Dat is ook de reden dat ik met Sram schakel, als Shimano een fatsoenlijke gripshifter in het assortiment zou hebben zou het me geen biet uitmaken welk merk derailleur eronder hangt.

Maarre, nu het toch over AXS gaat heb ik wel een vraagje als AXS-leek: bij Sram kun je toch ook van die kleine "blip" knopjes gebruiken? Of is dat alleen voor de road groepen?
Dat lijkt me veel handiger dan zo'n spuuglelijke "paddle" onder je stuur? (moesten die nou echt zo lomp, dat kan toch subtieler).
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5988
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu zeg je wel iets.....waarom nu zo'n groot "ding" onderaan aan je remhendel hebt hangen :~ :~ terwijl dat inderdaad velen malen "mooier" "strakker" en zeker een moderne uitstraling zou kunnen hebben door simpelweg een up en down button direct op het stuur te monteren :-q :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4353
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zoals aangegeven of het het geld waard is, dat is aan jouw. Maar T type schakeld wel gewoon het beste.

Je kan blibbox overal plakken waar je wilt. Maar volgens mij is dat wel een heel duur grapje....... Misschien zit ik ernaast maar dat gaat je volgens mij minimaal rond de 400 euro extra kosten.
Plaats reactie