Pedal Bob Manitou Mc Leod

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Hi,

Mijn ervaring met deze schokdemper is dat ik best veel last heb van pedal bob,ook in de pedal bob stand :~

Iemand een idee hoe dit beter tegen te gaan ?

Als ik de luchtdruk verhoog maak ik de hele schokdemper zo stug dat ik beter een hardtail kan maken.

Zie dat er een king can upgrade is maar zou dat daar goed tegen werken,of juist dikkere olie erin ?

Mijn gewicht van 100kg heeft er alles mee te maken :winkie:

Graag hoor ik jullie ervaringen..
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

VintigeBiker schreef: zo 21 april 2024, 19:00 Hi,

Mijn ervaring met deze schokdemper is dat ik best veel last heb van pedal bob,ook in de pedal bob stand :~

Iemand een idee hoe dit beter tegen te gaan ?

Als ik de luchtdruk verhoog maak ik de hele schokdemper zo stug dat ik beter een hardtail kan maken.

Zie dat er een king can upgrade is maar zou dat daar goed tegen werken,of juist dikkere olie erin ?

Mijn gewicht van 100kg heeft er alles mee te maken :winkie:

Graag hoor ik jullie ervaringen..
Als de pedal bob-stand ervoor zorgt dat je pedal bob krijgt dan werkt de pedal bob-stand dus naar behoren :-q

Ik had dit ook op mijn eerste demper en toen kreeg ik hier als tip om de rebound dichter te zetten. Meer demping waardoor de veer minder snel terug komt bij trappen en dat loste het probleem op. Uiteraard moet de demper nog wel juist werken op de trails, dus zeker testen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb de Manitou McLeod, en zoals MarkMeisner zegt moet je de demping (blauwe ring) flink dichtzetten. Daarna heb je nog de 4 standen platform schakelaar. De fiets-demper combi werkt bij mij vrijwel zonder Pedal Bob.

Ik dacht bij Pedal Bob eerst even aan Magic Mary en Wicked Will :tong :D.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Hier ook goede ervaringen met de McLeod

Mijn Mcleaod heeft 4 standen van de compressie demping om pedal bob tegen te gaan
heb jij die 4 standen ook en bedoel je met de “pedal bob stand” dat je helemaal naar stand 4 hebt gedraaid?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Heckler40 schreef: ma 22 april 2024, 00:29 Hier ook goede ervaringen met de McLeod

Mijn Mcleaod heeft 4 standen van de compressie demping om pedal bob tegen te gaan
heb jij die 4 standen ook en bedoel je met de “pedal bob stand” dat je helemaal naar stand 4 hebt gedraaid?

Enjoy!!
Mannen bedankt voor de input,ik ga de rebound dichter zetten.

Zouden jullie eens willen kijken hoever hij bij jullie openstaat vanuit dicht ?

Yep ik heb de 4 standen en stand 3 zou tegen pedal bob moeten zijn,4 is helemaal dicht volgens het bijgeleverde schema.

Ik ben zeker te spreken over de demper wat grip en handling betreft :-D
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mja, maar ook meer rebound geven is eigenlijk een dingetje dat je niet als oplossing voor pedalbob wilt gebruiken toch?
De rebound moet gewoon goed ingesteld staan voor jouw fiets/gewicht/rijstijl/voorkeur. En dan extra dicht draaien alleen tegen pedalbob kan betekenen dat de demper op de trail niet meer optimaal werkt. Dan zou ik liever leven met die pedalbob.

De beste manier zou een instelbare low speed compressie zijn, dus dat zijn die vier standen op jouw demper.
Maar die moeten dan wel genoeg dempen om jouw probleem op te lossen. Het kan zijn de de McLeod niet de beste demper is voor jouw fiets/veersysteem...
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

VintigeBiker schreef: ma 22 april 2024, 12:01 Yep ik heb de 4 standen en stand 3 zou tegen pedal bob moeten zijn,4 is helemaal dicht volgens het bijgeleverde schema.
OK duidelijk.

Dan kan ik wel met je meevoelen. De base tune van Manitou is voor wat wij in NL steviger trail gebruik neomen. En ik wilde voor mijn NL XC Vertigo ook meer stabiliteit onder aantrappen. Ik heb dus de tuning aangepast met hulp van de informatie op het MTBR forum. Daar staat erg veel informatie over tunen van de Manitou dempers. Veel ervan zijn bijdragen van Manitou Tech zelf, maar ook shop medewerkers die veel custom set-ups doen.

Ik heb mijn demper door Brian van Reefos laten aanpassen naar wat meer platform demping, en daarmee werkte hij perfect voor XC. En voor wat het waard is ik woog toen ook 100 kg.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie