Vork upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stefan1990 schreef: za 13 april 2024, 14:29 Wellicht kan iemand hier mij een beetje op weg helpen. Ik ben inmiddels via dit forum eigenaar geworden van een nieuwe RS Pike Ultimate. Ik meen het 2022 model. De afgelopen 2 ritten ben ik druk bezig met het instellen van de vork echter merk ik amper verschil bij zowel HSC als LSC. Eerlijk gezegd merk ik gewoon geen verschil tussen volledig open of dicht. Rebound voel ik wel wat beter maar ook hier merk ik toch minder dan ...
De vork is nieuw voor jou, of echt nieuw?
Als verdraaien van de knopjes weinig tot niets doet, dan lijkt er iets mis met de demper
Lucht in de Charger demper?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stefan1990
All rounder
All rounder

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 14 april 2024, 00:24
Stefan1990 schreef: za 13 april 2024, 14:29 Wellicht kan iemand hier mij een beetje op weg helpen. Ik ben inmiddels via dit forum eigenaar geworden van een nieuwe RS Pike Ultimate. Ik meen het 2022 model. De afgelopen 2 ritten ben ik druk bezig met het instellen van de vork echter merk ik amper verschil bij zowel HSC als LSC. Eerlijk gezegd merk ik gewoon geen verschil tussen volledig open of dicht. Rebound voel ik wel wat beter maar ook hier merk ik toch minder dan ...
De vork is nieuw voor jou, of echt nieuw?
Als verdraaien van de knopjes weinig tot niets doet, dan lijkt er iets mis met de demper
Lucht in de Charger demper?
Thanks voor je reactie :)

De vork is echt nieuw echter heeft wel lang in de verpakking gezeten. Is een 2022 model geloof ik van RCZ.
rebound knop merk ik wel verschil echter aanzienlijk minder in vergelijking met bijvoorbeeld de recon welke ik hiervoor had.
LSC en HSC merk ik eigenlijk niks van.

Je geeft aan misschien lucht in de charger demper, is dat iets wat ik zelf kan testen?
Stefan1990
All rounder
All rounder

Lars TB schreef: za 13 april 2024, 20:47 Die 2 knoppen hebben in NL weinig merkbare invloed inderdaad. De LSC gaat een beetje het deinen tegen, vangt klappen bij springen iets beter op. HSC ga je eigenlijk pas merken op rotsachtige ondergrond (en hogere snelheid).

Ik zou ze voor NL compleet open zetten (tenzij je over de 100kg weegt) om de grip te maximaliseren! (en zelfs dat is lastig te merken!)
Thanks Lars! Voor nu ga ik ze iig helemaal open zetten en gewoon wat km's maken. Kijken wat dat doet
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Lars TB schreef: za 13 april 2024, 22:23

Bij mijn DVO is het toch echt zo dat als ik de LSC dichter zet, het springen (afzet én landing) beter gaat. HSC doet dan niet heel veel. Die werkt wel op rotsachtige trails in het buitenland. Als ik ga klooien met een Pike constateer ik hetzelfde, maar minder duidelijk.

Maar er zijn dus merken vorken die zeggen dat HSC werkt op de landing. Geen idee meer wat dat was, werd ik een vorige keer op gewezen. Motorcrossers hebben het over LSC bij het landen. Dan veert de vork namelijk langzaam in, in vergelijking met het raken van een wortel of een steen.
Bij afzet geloof ik dat direct, dat veroorzaakt een relatief trage compressie, maar bij landen?
Als je “landingssnelheid” altijd significant trager is dan je “grondsnelheid” dan wil ik dat aannemen maar anders heeft de vork eenzelfde impactkracht te verwerken als bij de botsing van het voorwiel met een wortel, steen etc. (Is vrij simpel te berekenen)
Toevallig dat ik hier een stuk over gelezen heb van de ontwikkelaar van de Charger 3 RC2 demper en daar lees ik:
“SRAM” schreef: This theory applies to both High Speed Compression (HSC)—which controls how the fork feels in high-speed, quick impacts, and Low Speed Compression (LSC)—which controls how the fork feels in gradual compression events like corners, weight shifts, and transitions
Bron:
https://www.sram.com/en/rockshox/rocksh ... /charger-3

Wat jij dus aangeeft is waarschijnlijk het gevolg van crosstalk tussen LSC en HSC waar ze het in het artikel ook over hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

BeBee schreef: ma 15 april 2024, 13:24
Lars TB schreef: za 13 april 2024, 22:23

Bij mijn DVO is het toch echt zo dat als ik de LSC dichter zet, het springen (afzet én landing) beter gaat. HSC doet dan niet heel veel. Die werkt wel op rotsachtige trails in het buitenland. Als ik ga klooien met een Pike constateer ik hetzelfde, maar minder duidelijk.

Maar er zijn dus merken vorken die zeggen dat HSC werkt op de landing. Geen idee meer wat dat was, werd ik een vorige keer op gewezen. Motorcrossers hebben het over LSC bij het landen. Dan veert de vork namelijk langzaam in, in vergelijking met het raken van een wortel of een steen.
Bij afzet geloof ik dat direct, dat veroorzaakt een relatief trage compressie, maar bij landen?
Als je “landingssnelheid” altijd significant trager is dan je “grondsnelheid” dan wil ik dat aannemen maar anders heeft de vork eenzelfde impactkracht te verwerken als bij de botsing van het voorwiel met een wortel, steen etc. (Is vrij simpel te berekenen)
Toevallig dat ik hier een stuk over gelezen heb van de ontwikkelaar van de Charger 3 RC2 demper en daar lees ik:
“SRAM” schreef: This theory applies to both High Speed Compression (HSC)—which controls how the fork feels in high-speed, quick impacts, and Low Speed Compression (LSC)—which controls how the fork feels in gradual compression events like corners, weight shifts, and transitions
Bron:
https://www.sram.com/en/rockshox/rocksh ... /charger-3

Wat jij dus aangeeft is waarschijnlijk het gevolg van crosstalk tussen LSC en HSC waar ze het in het artikel ook over hebben.
Wat ik al een beetje zei: het is afhankelijk van het merk en van de keuzes die gemaakt worden. En dan kan er iets gaan 'schuiven' wat benaming betreft.
De snelheid van inveren ligt toch echter hele stukken lager bij het landen vanuit een sprong, dan vanuit het raken van een wortel als je 35km/u rijdt. Maar die snelheid van inveren na een sprong zal iets hoger liggen dan als je een kombocht induikt. Maar niet heel veel. Maar laten we het toch 'Mid range' noemen. En dan kan ik me voorstellen dat je bij een xc-vork mee 'absolute' LSC in het systeem tuned. Want die jongens (en meiden) willen niets voelen bewegen als ze op de pedalen staan. En echt springen doen ze zeker niet. Waar bij een enduro vork juist het segment van het landen bij een sprong meer aandacht krijgt dan het niet bewegen als je lekker lomp aan het stampen bent. In een iets ander bereik wordt er dan dus extra demping toegevoegd. Maar nog steeds mag ik hopen dat dat bereik absoluut niet raakt aan de compressie demping die nodig is om de vork aan de grond te houden als je over een worteltapijt rijdt bij een downhill.

Alleen wordt het verhaal van SRAM 4x langer als je al dit soort nuances moet gaan uitleggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

RS charger 2 tem 22(?) : pas als je LSC volledig dichtdraait merk je iets(4 kliks is veel te weinig). Lsc rij ik of dicht of half open. En Lsc +HSC hangen samen. Aan één draaien heeft invloed op andere. Voor niet bergen heb ik liever de rct3.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

LongPete schreef: ma 15 april 2024, 15:34 RS charger 2 tem 22(?) : pas als je LSC volledig dichtdraait merk je iets(4 kliks is veel te weinig).
Dat is algemeen bekend van de Charger1, 2 en 2.1 Of dat veranderd is bij de Charger3? Mag het toch hopen voor RS.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

dat samenhangen van lsc en hsc zou er met de charger 3 af zijn. ik heb het idee dat de lsc merkbaar veranderd tov de 2.1
Bird Aeris 9 blurple
ESP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Rose Boner...o

Verkooppunt van Charger 3 is inderdaad juist de onafhankelijkheid van LSC en HSC door gebruik van IFP in plaats van de rubber balg uit de vorige versie.

Of dat ook effectief zo is laat ik in het midden, zelf te weinig ervaring om dat te merken.

Zie o.a. https://www.velozine.nl/reviews/test-ro ... railbikes/
Stefan1990
All rounder
All rounder

Om nog kort terug te komen op mijn vraag. Hoe kan ik controleren of er mogelijk lucht in de damper zit of iets anders aan de hand is?

Verschil blijft gewoon nauwelijks merkbaar bij het aanpassen van rebound of lsc/hsc.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Stefan1990 schreef: do 18 april 2024, 08:54 Om nog kort terug te komen op mijn vraag. Hoe kan ik controleren of er mogelijk lucht in de damper zit of iets anders aan de hand is?

Verschil blijft gewoon nauwelijks merkbaar bij het aanpassen van rebound of lsc/hsc.
te weinig olie en hij gaat slurpen. en als je de lowers laat zakken, en dan alleen aan de demper trekt met de hand kun je zeker een verschil voelen tussen dicht en open. het verstelbereik is niet heel groot, dat blijft. maar je zou wel een verschil moeten voelen tijdens het rijden, rij eens een stoeprand op met alles dicht en open met dezelfde snelheid, dan zou je aan de o-ring om de binnenpoot een verschil moeten kunnen zien.
Bird Aeris 9 blurple
Stefan1990
All rounder
All rounder

novaterra schreef: do 18 april 2024, 14:15
Stefan1990 schreef: do 18 april 2024, 08:54 Om nog kort terug te komen op mijn vraag. Hoe kan ik controleren of er mogelijk lucht in de damper zit of iets anders aan de hand is?

te weinig olie en hij gaat slurpen. en als je de lowers laat zakken, en dan alleen aan de demper trekt met de hand kun je zeker een verschil voelen tussen dicht en open. het verstelbereik is niet heel groot, dat blijft. maar je zou wel een verschil moeten voelen tijdens het rijden, rij eens een stoeprand op met alles dicht en open met dezelfde snelheid, dan zou je aan de o-ring om de binnenpoot een verschil moeten kunnen zien.
Thanks novaterra!

Volgens mij ben ik aardig op de goede weg nu. Heb de vork volledig leeg laten lopen. Alle instelmogelijkheden volledig op - gezet en rebound op standje konijn. Vanaf daar opnieuw begonnen met juiste sag instellen en inmiddels rebound ingesteld op basis van de trailforks app. Uiteraard ook rebound volledig open vs volledig gesloten geprobeerd. Verschillen zijn niet groot zoals bij de RS Recon maar wel voelbaar nu. LSC en HSC laat ik vooralsnog volledig open staan. Tijdens m'n eerst volgende rit eens kijken of ik hier de verschillen van kan merken. to be continued
Plaats reactie