Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
jacket
Mountainbiker
Mountainbiker

Hanschen schreef: ma 4 maart 2024, 22:32 Toevallig vandaag mn Racekings weer gemonteerd na een half jaar Maxxis Rekon Race proberen. 2,25, 2,35 en 2,4wt. De 2,4 viel een dikke 63 mm op 30mm en waren loeizwaar (835gr tov 630gr vd Racekings). Waren eigenlijk ook iets te breed denk ik voor m'n frame. 5mm over op het krapste punt. Was best wel "geschokt" hoeveel merkbaar ( 2m,20s op mn vaste rondje van 10km, zelfde hartslag en zelfde omstandigheden) sneller ze zijn eigenlijk, zonder wezenlijk minder grip. Ze vallen 56mm op 25mm velgen, tov 58mm van de Thunderburt 2,35 Super Race. Die zijn ook aardig snel, maar slijten functioneel idd iets sneller en hebben omhoog minder grip. De wangen van de TB gaan daarentegen minder snel zweten tov de RK. Persoonlijk kom ik altijd weer uit bij de Raceking. Hoewel heel veel banden heel veel dingen beter doen, zijn ze in mijn geval onverslaanbaar vwb rolweerstand. Ben geen lompe rijder en rijd voornamelijk in Drenthe. Helaas geen ervaring met Wolfpack.
hi, Racekings zowel voor als achter? Wat zou een alternatief zijn voor de raceking als voorband, iets meer grip dan een RK. rijdt nu met RR voor en Aspen achter maar jouw bericht triggerd behoorlijk :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik heb tot 1,5 jaar geleden zowel met Wolfpack Speed 2.4 en met RaceKings 2.2 in Drenthe gereden. En voor mij is de WP Speed op de trails echt nog wat sneller bij toch iets meer grip. Komt ook omdat de druk iets lager kan.

De Conti RaceKings zijn mijn favoriet als ik veel asfalt rijd. Het negatief uitgesneden profiel werkt echt heel goed met ets meer druk op mixed rondjes: verhard en onverhard door elkaar. WP speed op de MTB en de Conti RK's als een soort "gravel" band.

Meer grip voor zou dan de X-King moeten zijn maar daar heb ik bijna geen ervaring mee, Dat is volgens de reviews hier een MTB band met een spefcifiek eigen gedrag en dat verdeelt de meningen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Hanschen
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

@Jacket Idd voor en achter. Ik kan me voorstellen dat veel mensen de grip aan de voorkant te weinig vinden, maar ik rijd er al jaren mee dus weet precies wat ze kunnen. Ik rijd ze tubeless en kan er probleemloos met 1,8 achter en 1,6 voor ( op mijn rennkompressor) mee rijden met 93kg. Banden keuze is gewoon heel persoonlijk; wat voor de een werkt, kan waardeloos voor de ander zijn. Hobby mag wat geld kosten toch? Gewoon proberen.
Deze week voor de lol eens de Racing Ray superground speedgreep 2.35/ Thunderburt superground speed 2.35 gemonteerd. Ook een supersnelle combinatie, valt me echt niet tegen eerlijk gezegd.
Ben ook wel benieuwd naar de Wolfpacks eigenlijk. Misschien wordt dat het volgende projectje .
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Cube-Elite schreef: vr 12 april 2024, 21:23 Eindelijk weer tijd voor mijn bandentest.
Let wel XC marathon gebruik en totaal zo snel mogelijk over de route.

Setup 1: voor Pirelli M prowall 2.4 op 1.3 bar 30C velg, Achter Pirelli H prowall 2.4 op 1.5 bar 30c velg
Setup 2: voor idem. Achter Pirelli RC 2.2 light op 1.65 bar

Getest op Leersum/Amerongen.

OBJECTIEF:
Eerste helft Leersum 9.13km , deze omdat ik die heel constant rijden. Dat was ook het doel, niet zo snel mogelijk.
Setup 1 - 33m56s. 16.1gem 213W
Setup 2 - 33m11s. 16.5gem 212W

Ik heb nog een paar andere klimmen bekeken. Daar licht de snelheid/tijd gelijk en heef5 setup 2, 10Watt minder nodig.
Of de snelheid ligt 3 a 4 tiende km/h hoger.

SUBJECTIEF/OBJECTIEF
Setup 1 heeft als totaal veel meer grip achter. Teveel op een baan als deze. Je moet meer doen om de fiets in te sturen en van richting te veranderen. Super stabiel en erg comfortabel. Deze setup kan veel meer aan en gaat er ook op in Oosterijk.

Setup 2 heeft voldoende grip achter. De fiets is veel levendiger en stuurt makkelijker, door de overvloed aan grip aan de voorkant.

SUBJECTIEF
Setup 2 is veel leuker rijden, de fiets stuurt scherper in en je hebt het gevoel sneller te zijn, wat niet altijd zo is. Vaak waren de technische sectortijden gelijk. Deze setup wint op de klimmen en vlakke stukken doordat er gewoon minder rolweerstand is, zoals ik vooraf ook verwachte.

Setup 1 voelt veel trager in deel 1 Leersum dan de meeting aangeeft. Mijn gevoel zei 1m30, in werkelijkheid is het de helft.

De volgende test die ik ga doen de Pirelli RC 2.2 light vervangen voor een RC 2.4 light. Ik denk dat er dan geen verschil is die band is in een 2.4 620 gram, de 2,2 is 595. De H prowall is 800 en veel stugger. Ik denk dat daar het verschil in zit.

Daarna ga ik eens een keer de H 2.2 erop leggen en verglijken met de H 2.4 dan heb je ook een gelijk profiel. Daarna is de voorband aan de beurt daar verwacht ik niet veel verschil aan te treffen.

Het bevestigt mij iig dat ik heel weinig grip aan de achterkant nodig heb bij dit soort banen, dit achterkant volgt wel.
Ja, leuk dit soort testen - dank voor het delen.

Zo heb ik mijn Maxxis Aspen testen afgerond. Althans, tussen de 2.40 en de 2.25 maten.

Van alle Maxxis XC en Trail banden die ik getest heb (en ook vergeleken met Schwalbe Thunder Burts en Vittoria Mezcals), zijn de Aspens toch het snelst in mijn geval. Er zal een reden zijn dat herr Nino Schuerter op Aspens rijdt (ja, ik weet het, 170tpi en een iets ander profiel, maar toch).

Wat jij omschrijft herken ik wel. Ik vind de Maxxis Ardent ook een hele fijne band, maar die heeft gewoon teveel grip voor de NL routes. De Aspens hebben net genoeg grip, je fiets wordt er lekker levendig van en vooral die 2.25 maat stuurt goed scherp in.

Op de Nederlandse technische stukken, ook geen noemenswaardig verschil tussen de 2.40 en de 2.25 maten. Heb ook rode trails gereden met de Aspens 2.40 in Tsjechië (als in, echt door gereden) en hoewel deze kurkdroog waren, was er overal prima grip. Deze trails zal ik met een 2.25 Aspen wel iets behoudender of niet hebben gereden.

Het grote leergeld zit 'm vooral in het vinden van de juiste druk, die zich bij dit soort type banden dan weer vertaald in grip.

Zou ik meer op de granulaat routes rijden, dan zou de Aspen niet mijn voorband zijn. Dan zou ik liever een Ardent of Rekon rijden voorop.

De Race King heb ik niet getest. De Pirelli ook niet (ik vind het profiel teveel op een Aspen lijken). Anders zou ik het ultieme vergelijk tussen de Aspen, Rekon Race, Thunder Burt, Mezcal, Pirelli RC en de Race King. Maar de zijnoppen (of beter het gebrek aan) van de Race King vind ik er niet vertrouwenswekkend genoeg uitzien icm het ronde profiel van de band en mijn rijstijl in de bochten (ik leun graag flink op de zijnoppen).

Oh ja, en dan heb je ook nog de Kenda Rush Pro :lol: Maar ik vind het wel best zo.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb inderdaad ook al een aantal keren naar Maxxis gekeken. Zeker de Aspen voor achter.
Maar wat jij ook al zegt een Pirelli XC RC lijkt vrijwel hetzelfde.

Misschien koop ik er wel een keer een om echt het verschil te merken (of niet)
In Oostenrijk deze zomer durf ik niet op de RC's te rijden. Ik denk dat ik die zo aan gort rijd.
Zondag nog 1 op de weegschaal gelegd. 602 gram, netto breedte op een nextie 30mm is 60.9mm

Waar ik ook aan denk. Inserts..... niet voor het beschermen van de velg voor het rijgevoel.

Raceking blijft de snelste band al zet ik de RC er heel heel dicht achter.
De RC heeft alleen veel meer grip in de bochten door de agressieve zijnoppen.
En daar licht inderdaad ook de uitdaging met de bandenspanning 1 of 2 tiende kan veel schelen in rolweerstand.
Harder in dit geval minder.

Mocht ik dit weekend tijd hebben. de RC 2.4 zit erop en dan test ik die de ene ronden en de 2.25 de andere

Onderaan de streep vind ik vrijwel alle XC banden prima. Bij mijn cannondale zat een setje performance racing ralph en racing ray.
Die banden zijn ook echt heel goed. Hele lage rolweerstand (ik rijd er veel mee op de weg) en sturen heerlijk. Het is dat ik "schwalbe" geen porum vind op mijn fiets en Pirelli, Maxxis of Michelin bv een stuk beter vind staan. Maar het is misschien wel het beste allround XC setje.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 09:45 Ik heb inderdaad ook al een aantal keren naar Maxxis gekeken. Zeker de Aspen voor achter.
Aspen is toch wel een ander profiel. Ik denk dat die fijne ribbels op de Aspen ook veel sneller slijten (maar heb er geen ervaring mee).
Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 09:45 Misschien koop ik er wel een keer een om echt het verschil te merken (of niet)
In Oostenrijk deze zomer durf ik niet op de RC's te rijden. Ik denk dat ik die zo aan gort rijd.
De Light versie inderdaad niet. Maar de versterkte Prowall versie kan prima op de XC paden is mijn ervaring.
Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 09:45 Raceking blijft de snelste band al zet ik de RC er heel heel dicht achter.
Ben ook wel benieuwd hoe de Pirelli RC zich verhoudt tot de hier alom geprezen Wolfpack Speeds. Ik reed tot voor kort op de Pirelli XC RC en vond het een hele fijne en snelle band. Zou deze zo weer kiezen, ware het niet dat ik nog een setje Wolfpacks in de kast heb liggen. Dus die gaan er binnenkort op.
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heckler40 schreef: ma 15 april 2024, 18:15Meer grip voor zou dan de X-King moeten zijn maar daar heb ik bijna geen ervaring mee, Dat is volgens de reviews hier een MTB band met een spefcifiek eigen gedrag en dat verdeelt de meningen
X-King als achterband in NL kan imo best maar voorop geeft hij (mij) zo weinig vertrouwen dat het rijplezier eronder lijdt. Dat kan niet de bedoeling zijn dus wat mij betreft een no go.

Al zou ik dat waarschijnlijk ook bij de Raceking vinden. Maar dat is een bandje met een heel duidelijk doel, snel rollen, en dan accepteer je wat minder grip als keerzijde. Een X-king heeft matig grip maar rolt naar mijn gevoel ook niet bovengemiddeld goed.
Dus valt in de categorie "net niet" banden voor mij.

Ik heb overigens geen last van dwangneuroses m.b.t. banden dus twee verschillende merken op een fiets kan wat mij betreft prima ;-)
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 09:45 Ik heb inderdaad ook al een aantal keren naar Maxxis gekeken. Zeker de Aspen voor achter.

Misschien koop ik er wel een keer een om echt het verschil te merken (of niet)
Zondag nog 1 op de weegschaal gelegd. 602 gram, netto breedte op een nextie 30mm is 60.9mm

Waar ik ook aan denk. Inserts..... niet voor het beschermen van de velg voor het rijgevoel.

Raceking blijft de snelste band al zet ik de RC er heel heel dicht achter.
En daar licht inderdaad ook de uitdaging met de bandenspanning 1 of 2 tiende kan veel schelen in rolweerstand.
Harder in dit geval minder.

Mocht ik dit weekend tijd hebben. de RC 2.4 zit erop en dan test ik die de ene ronden en de 2.25 de andere

Onderaan de streep vind ik vrijwel alle XC banden prima. Bij mijn cannondale zat een setje performance racing ralph en racing ray.
Die banden zijn ook echt heel goed. Hele lage rolweerstand (ik rijd er veel mee op de weg) en sturen heerlijk. Het is dat ik "schwalbe" geen porum vind op mijn fiets en Pirelli, Maxxis of Michelin bv een stuk beter vind staan. Maar het is misschien wel het beste allround XC setje.
Ik ken de Pirelli (nog) niet, maar als je een RC voor en achter kan rijden, dan lukt dat met een Aspen ook. Ik weet niet wat het geheim van deze band is, maar voor gript ie misschien nog wel beter dan achter.

En ja, volledig eens mbt Schwalbe :lol: Maar zullen best goede bamden zijn.
way2go schreef: di 16 april 2024, 10:38
Aspen is toch wel een ander profiel. Ik denk dat die fijne ribbels op de Aspen ook veel sneller slijten (maar heb er geen ervaring mee).
Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 09:45 Misschien koop ik er wel een keer een om echt het verschil te merken (of niet)
De Light versie inderdaad niet. Maar de versterkte Prowall versie kan prima op de XC paden is mijn ervaring.
Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 09:45 Raceking blijft de snelste band al zet ik de RC er heel heel dicht achter.
Ben ook wel benieuwd hoe de Pirelli RC zich verhoudt tot de hier alom geprezen Wolfpack Speeds. Ik reed tot voor kort op de Pirelli XC RC en vond het een hele fijne en snelle band. Zou deze zo weer kiezen, ware het niet dat ik nog een setje Wolfpacks in de kast heb liggen. Dus die gaan er binnenkort op.
De Aspen ribbels zijn opmerkelijk duurzaam en behouden oo k goed grip, zelfs in geval van slijtage. Het idee is een gebruikte Aspen voorband achterop te leggen in geval van een versleten Aspen achterband en dan weer een verse Aspen voorop. Maar dat duurt wel een tijdje. Zelfs met flink remmen in Tsjechië op rotsige en gravelachtige paden zelfs geen noemenswaardige slijtage van de ribbels na 2 weken.
kermit schreef: di 16 april 2024, 10:46
Heckler40 schreef: ma 15 april 2024, 18:15Meer grip voor zou dan de X-King moeten zijn maar daar heb ik bijna geen ervaring mee, Dat is volgens de reviews hier een MTB band met een spefcifiek eigen gedrag en dat verdeelt de meningen
X-King als achterband in NL kan imo best maar voorop geeft hij (mij) zo weinig vertrouwen dat het rijplezier eronder lijdt. Dat kan niet de bedoeling zijn dus wat mij betreft een no go.

Al zou ik dat waarschijnlijk ook bij de Raceking vinden. Maar dat is een bandje met een heel duidelijk doel, snel rollen, en dan accepteer je wat minder grip als keerzijde. Een X-king heeft matig grip maar rolt naar mijn gevoel ook niet bovengemiddeld goed.
Dus valt in de categorie "net niet" banden voor mij.

Ik heb overigens geen last van dwangneuroses m.b.t. banden dus twee verschillende merken op een fiets kan wat mij betreft prima ;-)
Kermit... :lol:

Verschillende banden merken voor en achter... :o hahaha
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik vind een RC voor en achter prima gaan in de koudere/natte maanden in Leersum/Amerongen.

Als het wat losser wordt en droger gaat ie voor snel glijden en rijd ik liever de M.
De M heeft echt wel heel veel grip. Echt een hele fijne zekere band aan de voorkant.
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stunning schreef: di 16 april 2024, 12:08 Kermit... :lol:

Jij slaapt er slecht van? :D
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

kermit schreef: di 16 april 2024, 14:14
Stunning schreef: di 16 april 2024, 12:08 Kermit... :lol:

Jij slaapt er slecht van? :D
Je moest eens weten :D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dat mag ik alleen op mijn pekelfiets waar ik mijn oude spullen oprijd :D
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

iemand ervaring met maxxis rekon achter en dhf2 voor? hoop dat die combo nog een beetje rolt in Nl maar vooral in t buitenland wat meer grip bied..
andere optie zou ardent race achter en ardent voor zijn.. misschien iets allrounder?
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mijn ervaring is dat het profiel aan de voorkant voor de rolweerstand niet zoveel uitmaakt.
Ik heb nog niet alle getallen geanalyseerd maar het lijkt 80/20 te zijn.

Dus als de rolweerstand met twee gelijke andere banden 10watt meer wordt dan is 8 watt de achterband en 2 de voorband.
Het gevoel is anders omdat het vaak anders stuurt, maar het doet voor niet zo heel veel met de rolweerstand.

Ik ben niet zo goed in grafieken maken. Maar voor zou ik vooral naar grip kijken en veel minder naar rolweerstand.
Achter is weer andersom, zeker in NL. Buitenland is weer wat anders met hogere snelheden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Cube-Elite schreef: di 16 april 2024, 13:07 Ik vind een RC voor en achter prima gaan in de koudere/natte maanden in Leersum/Amerongen.

Als het wat losser wordt en droger gaat ie voor snel glijden en rijd ik liever de M.
De M heeft echt wel heel veel grip. Echt een hele fijne zekere band aan de voorkant.
Eigenlijk nooit bij stil gestaan om in de zomer iets meer profiel te kiezen als het wat losser wordt. Vorig jaar heb ik zowel een Rekon Race als Aspen voorop gereden in losse omstandigheden. Vooral de druk wat lager zetten resulteerde in meer grip voor mij. Waarbij de Rekon Race net iets zekerder presteerde dan de Aspen. Als net iets meer. Misschien, als het ooit droger en losser wordt :lol: , ook eens testen hoe iets meer profiel en lagere druk uitpakt. Niet dat ik er behoefte aan heb, denk ik, maar testen kan altijd :wink:
Ben altijd alleen voorzichtig met meer profiel en losser, dat de band zich wil ingraven en dan ga je juist onderuit.
Plaats reactie