Heb deze gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=fEpPk4Kx0Pg en deze https://www.youtube.com/watch?v=IKQniATyCaM.
Op Ali kan je rubbertjes en pistons kopen https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A
Ik heb zelf ook al eens lekkende Shimano remhendels gehad, heb die toen als geheel vervangen ipv reparatie. Nu zou ik zeker eerst een poging wagen tot reparatie, mits de remcylinder zelf niet beschadigd is. Zonde om zo'n heel ding weg te gooien, als je kijkt naar bedrijfsuren is dat helemaal niets.
Lekkende Shimano remhendels
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Remmenreiniger, als in dat spul wat je gebruikt om je schijven te ontvetten? Ver uit de buurt houden van je rubbers! Het zijn hele vluchtige oplosmiddelen die je rubber kunnen doen zwellen en dan is de boel stuk. Echt alleen gebruiken voor ontvetten van je schijven.Michielemans schreef: ↑za 13 april 2024, 16:37 Zeker alleen Shimano remolie gebruikt. Enige wat ik me kan bedenken is dat ik ze wat royaal met remreiniger heb bespoten na de laatste keer bleeden.. Gelukkig kosten ze de wereld niet, maar jaarlijks €60 neerleggen voor nieuwe hendels is niet fijn natuurlijk..
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Schijven ontvet ik zelf met alcohol. De remhendels en -klauwen maak ik alleen "mechanisch schoon"
Dus met een doek, borsteltje oid. Zuigertjes met een wattenstaafje met wat remvloeistof van de soort die in de betreffende rem zit.
Ik denk dat remmenreiniger idd niet aan te raden is.

Dus met een doek, borsteltje oid. Zuigertjes met een wattenstaafje met wat remvloeistof van de soort die in de betreffende rem zit.
Ik denk dat remmenreiniger idd niet aan te raden is.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10
Deze remmenreiniger inderdaad, die gebruik(te) ik als ik tijdens het bleeden van de remmen een beetje geknoeid had bij het eraf draaien van de trechter/erin draaien van het schroefje.Mad Wally schreef: ↑ma 15 april 2024, 11:22
Remmenreiniger, als in dat spul wat je gebruikt om je schijven te ontvetten? Ver uit de buurt houden van je rubbers! Het zijn hele vluchtige oplosmiddelen die je rubber kunnen doen zwellen en dan is de boel stuk. Echt alleen gebruiken voor ontvetten van je schijven.
Denk dat ik daar maar vanaf stap en het echt alleen voor de schijven ga gebruiken

-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, als je wat gemorst hebt het ergste even afvegen en dan een sopje of een doekje met wat alcohol om het echt schoon te maken.
"I want to change the world but I don't know what to do
Ten Years After
Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
Laat één van deze nou opeens ook zijn gaan lekkenMad Wally schreef: ↑ma 17 mei 2021, 12:20Op zich zie ik de waarde wel om vuil weg te houden bij de remcilinder maar om te claimen dat dit ook het “wandering bite point” verhelpt wat ook bij spiksplinternieuwe sets optreed…
Bovendien vind ik 60 euro voor een paar stukjes plastic nogal gortig.
Ik heb trouwens maar voor de zekerheid een setje M6120’s later komen van Ali. Nu maar hopen dat de belastingdienst gelooft dat ze maar 20 euro kosten![]()
![]()
![]()

Uiteindelijk aangedurfd om de route te fietsen en zonder brokken en met een nog werkende rem kunnen uitrijden.
Nu de vraag, rubbertjes vervangen met die van Ali, nieuwe setje hendels scoren of compleet nieuw setje slx of XT vierzuigers?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
Updateje, hendel gedemonteerd, veel slijtage sporen in de plastic zuiger. Het aluminium van de hendel zag er wel goed uit, mooi spiegelen, geen zichtbare krassen.
Heel toevallig had ik nog een Ali setje rubbertjes liggen. Deze met enorm veel moeite vervangen (wat zit dat strak
) en de boel weer in elkaar. Het voelde goed aan, nu maar afwachten hoe het zich houdt.
Ik vermoed dat er een keer bij een val een hap zand in is gekomen wat ik later niet goed heb schoongemaakt. Ik ben niet zo van het poetsen maar soms is het toch ergens goed voor.
Heel toevallig had ik nog een Ali setje rubbertjes liggen. Deze met enorm veel moeite vervangen (wat zit dat strak

Ik vermoed dat er een keer bij een val een hap zand in is gekomen wat ik later niet goed heb schoongemaakt. Ik ben niet zo van het poetsen maar soms is het toch ergens goed voor.

- wpee
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico
Ik heb zelf al meerder keren de ALI zuigertjes of alleen de rubbertjes gebruikt. Werkt goed.
Alle rubbers harden uit, de originele ook, waardoor ze gaan lekken intern, en daardoor weinig/geen druk op bouwen. Je merkt het vanzelf en als je een 2e keer snel de hendel inknijpt is er wel druk. Dan weet je dat ze slecht zijn.
Bij mij gaan ook altijd de glijbaantjes kapot IN de hendel (normaal de kleine zwarte dingen die je eruit kan wippen), die kun je nergens kopen (hooguit de rode uit het Red Panda filmpje), en die zijn net zo duur als een hendel.
Alle rubbers harden uit, de originele ook, waardoor ze gaan lekken intern, en daardoor weinig/geen druk op bouwen. Je merkt het vanzelf en als je een 2e keer snel de hendel inknijpt is er wel druk. Dan weet je dat ze slecht zijn.
Bij mij gaan ook altijd de glijbaantjes kapot IN de hendel (normaal de kleine zwarte dingen die je eruit kan wippen), die kun je nergens kopen (hooguit de rode uit het Red Panda filmpje), en die zijn net zo duur als een hendel.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
@Crapton
Hoi, die zuigertjes waar jij naar verwijst op Ali zien er anders uit en zijn "officieel" ook niet bedoeld voor de MT200.
Zijn die zuigers min of meer universeel qua maatvoering?
Ik had een vastzittende zuiger in mijn remhendel, ook na opereren alles schoonmaken en opnieuw smeren (met Shimano olie natuurlijk) geen verbetering. Overigens zag ik ook een spoor van lekkage op de klauw ... zucht.
Groet Michiel
Hoi, die zuigertjes waar jij naar verwijst op Ali zien er anders uit en zijn "officieel" ook niet bedoeld voor de MT200.
Zijn die zuigers min of meer universeel qua maatvoering?
Ik had een vastzittende zuiger in mijn remhendel, ook na opereren alles schoonmaken en opnieuw smeren (met Shimano olie natuurlijk) geen verbetering. Overigens zag ik ook een spoor van lekkage op de klauw ... zucht.
Groet Michiel
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10
Hier is er opnieuw een hendel gesneuveld, Deore BR-M6100, het lijkt erop dat die membranen wel erg zwak zijn.. Als ik terug ben van vakantie toch maar een garantie claim indienen.