ik ga in mei met een paar vrienden naar willingen en winterberg of greenhill bikepark. we zullen daar blauwe en rode trails rijden.
mijn vrienden zullen enduro fietsen huren maar ik neem mijn yt izzo mee. nu ben ik benieuwd naar aanpassingen die ik moet doen.
ik heb de voorvork reeds verlengd van 130 naar 140mm.
als banden zet ik er maxxis assegai en dhr2 op 2,4 maxgripp in dd casing. de remblokken (sram g2) vervang ik voor metaal.
de sag heb ik nu op 25%. vorig jaar heb ik daar bikepark gereden op downhill fiets en had ik daarna een week last van mijn handen. ik kan me voorstellen dat ik er nu meer last van ga hebben met minder travel.
wat kan ik nog beter afstellen/aanpassen? ik twijfel met name of ik de sag moet aanpassen met misschien extra tokens en misschien handvaten met meer demping? ( ik dacht aan de odi reflex grips.
ik ben benieuwd naar jullie tips
short travel trail bike voorbereiden voor bikepark
-
- All rounder
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 7 februari 2024, 10:41
- Mijn mountainbike: YT Izzo
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8538
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Core stabiliteit zou ik aan werken.
Mtb zou ik zo laten, wellicht nog even kijken of de vering makkelijk bottomed. Zo ja dan sag verlagen/ tokens aanbrengen.
Mtb zou ik zo laten, wellicht nog even kijken of de vering makkelijk bottomed. Zo ja dan sag verlagen/ tokens aanbrengen.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8058
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1) Wanneer je te krampachtig je stuur vasthoudt, krijg je ook last van je handen...
2) In een bikepark sta je eigenlijk vol continu (zitten eigenlijk alleen wanneer het er niet toe doet), terwijl je in NL meer tijd op je zadel spendeert en eigenlijk maar heel kortstondig staat (idem in de Ardennen met omhoog fietsen). De kans is groot dat je je stuur, remhendels, etc... qua 'comfortabele' hoek hebt afgesteld op dat gebruik, wat op het moment dat je alleen staand rijdt niet echt ideaal is. Je kunt nog eens kijken hoe het afgesteld is uitgaande van puur staand fietsen (rekening houdende met of je meer 'achterop' rijdt of juist meer over je stuur in DH condities).
3) Tenzij je een setup rijdt in NL met de intentie een starre fiets te benaderen, zou ik niet al te veel wijzigen aan je suspension. Of je moet het echt van te voren nog uitvoerig & enigszins representatief kunt testen. IMHO ben je vooral bij gebaat om een fiets te hebben die reageert zoals je gewend bent wanneer je een keertje nose-heavy landt, etc, etc dan iets waar je totaal geen ervaring mee hebt hoe het precies gaat reageren.
4) Als je een hele dag flowtrails rijdt heb je niet zo veel input maar wanneer je een dag DH/Enduro tracks doet dan is het voor de meesten volgens mij niet heel vreemd om zeker de eerste keer na de winter hun handen te voelen; zelfs als je de hele winter door 1000-1500 hoogtemeter in de Ardennen doet, om de simpele reden dat >3x zo veel doet op een dag met minder rust er tussen (en de eerste keer weer Alpen met >500 verticaal aan een stuk is idem). Wanneer je voorbereiding NL routes zijn dan is het waarschijnlijk nog wat extremer. Misschien dat wat handoefening van de MX-GP jongens kunnen helpen maar doorgaans is het gewoon gewenning en rustig opouwen...
2) In een bikepark sta je eigenlijk vol continu (zitten eigenlijk alleen wanneer het er niet toe doet), terwijl je in NL meer tijd op je zadel spendeert en eigenlijk maar heel kortstondig staat (idem in de Ardennen met omhoog fietsen). De kans is groot dat je je stuur, remhendels, etc... qua 'comfortabele' hoek hebt afgesteld op dat gebruik, wat op het moment dat je alleen staand rijdt niet echt ideaal is. Je kunt nog eens kijken hoe het afgesteld is uitgaande van puur staand fietsen (rekening houdende met of je meer 'achterop' rijdt of juist meer over je stuur in DH condities).
3) Tenzij je een setup rijdt in NL met de intentie een starre fiets te benaderen, zou ik niet al te veel wijzigen aan je suspension. Of je moet het echt van te voren nog uitvoerig & enigszins representatief kunt testen. IMHO ben je vooral bij gebaat om een fiets te hebben die reageert zoals je gewend bent wanneer je een keertje nose-heavy landt, etc, etc dan iets waar je totaal geen ervaring mee hebt hoe het precies gaat reageren.
4) Als je een hele dag flowtrails rijdt heb je niet zo veel input maar wanneer je een dag DH/Enduro tracks doet dan is het voor de meesten volgens mij niet heel vreemd om zeker de eerste keer na de winter hun handen te voelen; zelfs als je de hele winter door 1000-1500 hoogtemeter in de Ardennen doet, om de simpele reden dat >3x zo veel doet op een dag met minder rust er tussen (en de eerste keer weer Alpen met >500 verticaal aan een stuk is idem). Wanneer je voorbereiding NL routes zijn dan is het waarschijnlijk nog wat extremer. Misschien dat wat handoefening van de MX-GP jongens kunnen helpen maar doorgaans is het gewoon gewenning en rustig opouwen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 31390
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En waarom huur je zelf geen fiets, net als je vrienden?
Jullie moeten toch langs de bikeshop, wat win je als jij je eigen fiets gebruikt?
(En welk risico loopt je fiets als je die gebruikt?)
Jullie moeten toch langs de bikeshop, wat win je als jij je eigen fiets gebruikt?
(En welk risico loopt je fiets als je die gebruikt?)
chained forever to a world that's departed
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 683
- Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18
Zijn vrienden huren " enduro " fietsen voor de blauwe + rode trails in 't Sauerland, denk dat TS met zijn Izzo prima geprept is om zijn matties te volgen / voor te blijven.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5726
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
+1, dit kost je nix en scheelt vaak aanzienlijk.cheeta schreef: ↑za 13 april 2024, 13:38 1) Wanneer je te krampachtig je stuur vasthoudt, krijg je ook last van je handen...
2) In een bikepark sta je eigenlijk vol continu (zitten eigenlijk alleen wanneer het er niet toe doet), terwijl je in NL meer tijd op je zadel spendeert en eigenlijk maar heel kortstondig staat (idem in de Ardennen met omhoog fietsen). De kans is groot dat je je stuur, remhendels, etc... qua 'comfortabele' hoek hebt afgesteld op dat gebruik, wat op het moment dat je alleen staand rijdt niet echt ideaal is. Je kunt nog eens kijken hoe het afgesteld is uitgaande van puur staand fietsen (rekening houdende met of je meer 'achterop' rijdt of juist meer over je stuur in DH condities).
En huren vs eigen fiets...beide hebben voor en nadelen. Maar wat Marco al zegt, voor blauwe en rode trails in het Sauerland zie ik de noodzaak van een Endurobak ook niet zo, zeker niet als je de grotere jumps/drops vermijd (ik heb de 1e jaren ook gewoon een 130mm trailfiets gebruikt). Bijkomend voordeel, wat Cheetah ook al mbt de vering aanstipt, je kent je eigen fiets het beste en weet hoe die reageert.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)

- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 31390
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Leuk dat jullie voor Giel antwoorden, maar ik wilde hem zelf nog even laten nadenken.
chained forever to a world that's departed
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Eh, ik denk dat hij nagedacht heeft en daarom een vraag stelt over het meenemen van zijn trailbike ipv. over het huren van een fiets
Imho heb je met de banden de meest wezenlijk aanpassing wel te pakken, de tip mbt het staan is een goede, vooraf nog even kritisch naar je remmen kijken ook. Extra setje blokjes mee en wat ander reserve materiaal is ook een goed idee en verder gewoon lekker fietsen.

Imho heb je met de banden de meest wezenlijk aanpassing wel te pakken, de tip mbt het staan is een goede, vooraf nog even kritisch naar je remmen kijken ook. Extra setje blokjes mee en wat ander reserve materiaal is ook een goed idee en verder gewoon lekker fietsen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5726
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Had je vanmorgen je verkeerde been te pakken?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 14 april 2024, 11:39 Leuk dat jullie voor Giel antwoorden, maar ik wilde hem zelf nog even laten nadenken.

In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)

Die tokens meenemen lijkt me wel een slimme. Ik heb dat vorig jaar met mijn 120/120 ook gedaan en er uiteindelijk voor en achter een token bijgezet om bottom-out te voorkomen en toch nog een soepele vering te behouden (of je pompt ze knetterhard op
).
En thuis alvast op de racer wat kasseistroken pakken met 8 bar in de bandjes

En thuis alvast op de racer wat kasseistroken pakken met 8 bar in de bandjes

carbon bike, titanium collarbone...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Ach met DD kan de druk wat omlaag, levert weer grip en comfort op..
Ik heb met de Izzo de nodige zwarte enduro trails gereden, het tempo moest lager dan op m’n titan en de rear shock raakte af en toe in de war, maar verder ging het best. Ik had een Lyrik 140mm vork en Continental enduro banden gemonteerd.
Ik heb met de Izzo de nodige zwarte enduro trails gereden, het tempo moest lager dan op m’n titan en de rear shock raakte af en toe in de war, maar verder ging het best. Ik had een Lyrik 140mm vork en Continental enduro banden gemonteerd.
-
- All rounder
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 7 februari 2024, 10:41
- Mijn mountainbike: YT Izzo
bedankt voor de tips. ik zat te twijfelen of ik luchtdruk moest verlagen met extra token erin maar jullie hebben gelijk. ik laat het zoals het is en neem de tokens gewoon mee.
het afstellen op staand fietsen had ik nog niet aan gedacht. dat ga ik zeker doen.
ik heb de izzo gekocht nadat ik vorig jaar winterberg heb gereden. tot die tijd reed ik ht en wilde een fiets die in te zetten is in bikeparks zoals winterberg maar die ook leuk blijft op de Nederlandse trails. dat is dus ook de reden dat ik mijn eigen fiets wil rijden daar.
ik was van plan de resin pads te vervangen voor metalen. die zouden het toch wel twee dagen vol moeten houden? verder heb ik weinig reserve onderdelen om mee te nemen maar genoeg gereedschap en natuurlijk klein spul.
het afstellen op staand fietsen had ik nog niet aan gedacht. dat ga ik zeker doen.
ik heb de izzo gekocht nadat ik vorig jaar winterberg heb gereden. tot die tijd reed ik ht en wilde een fiets die in te zetten is in bikeparks zoals winterberg maar die ook leuk blijft op de Nederlandse trails. dat is dus ook de reden dat ik mijn eigen fiets wil rijden daar.
ik was van plan de resin pads te vervangen voor metalen. die zouden het toch wel twee dagen vol moeten houden? verder heb ik weinig reserve onderdelen om mee te nemen maar genoeg gereedschap en natuurlijk klein spul.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Die remblokken houden het wel vol, tenzij een gekke combi van rijstijl en omstandigheden.
Neem je toch gewoon de originele mee voor de zekerheid.
Neem je toch gewoon de originele mee voor de zekerheid.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Sintered blokken, trekkerbanden, minstens 180mm schijven, en dan kom je op een trailbike prima uit de voeten, zeker op de blauwe en rode trails. Heb zelf een aantal jaar alles gedaan met 130mm veerweg voor en 115mm achter, inclusief parks als La Bresse en Lac Blanc. Inmiddels ook in het bezit van een dikke endurobak, en die gaat veel fijner als het serieus steil of technisch is, maar eerlijk gezegd deed de trailbike het op trails als flow country of loose lee in Winterberg net zo goed.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)