Dure vervanging Future Shock Specialized Diverge

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even los van de Futureshock, wat heeft die Diverge wat niet in een ander merk te vinden is?
De keuze in gravelbikes is enorm, er zullen toch wel gelijkwaardige alternatieven te vinden zijn?

Als dat systeem zo nadelig is zou dat voor mij een reden zijn iets anders te kopen.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: ma 19 februari 2024, 09:11 Even los van de Futureshock, wat heeft die Diverge wat niet in een ander merk te vinden is?
De keuze in gravelbikes is enorm, er zullen toch wel gelijkwaardige alternatieven te vinden zijn?

Als dat systeem zo nadelig is zou dat voor mij een reden zijn iets anders te kopen.
Ik fiets al jaren op Specialized. Al mijn fietsen waren van dat merk (6x).
Deze fietsen zitten bij mij altijd meteen lekker en ik vind ze ook mooi.

Ik neem de gok wel gewoon voor wat betreft de futureshock :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Nou inmiddels de Diverge 200km gebruikt (geen wilde dingen) en vandaag merkte ik een flinke speling in het balhoofd.

Wanneer ik de voorrem in knijp kan ik de stuurinrichting wel een halve cm naar voren/achteren bewegen.
Lijkt me niet goed.
Is dit een bekend probleem?

Ik zal mijn fietsenmaker maar contacten -het is garantie-, alleen jammer dat ie zo ver weg zit.

EDIT:
Ik heb de 2 verticale boutjes in de collar aangedraaid, die zaten dus los. Speling is nu verdwenen.
Wel vreemd aangezien ik wel loctite (blauw) zag zitten bij deze boutjes.

Apart systeem dat 2 boutjes met een punt belasting moeten zorgen dat het lager aangedrukt wordt.
Je zou toch verwachten dat hier wel een ring gebruikt zou worden die het lager over de gehele oppervlakte aan kan drukken? :~
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Ik heb een alu Creo met futureshock 1.0. Moest hem ook vrij snel na aankoop nastellen, maar zit sinds die tijd goed.
Beide boutjes in de "colar" drukken een compressie ring aan op het lager, vandaar dat ze gelijk moeten worden aangedrukt. Klembout collar moet vooraf ook aangedraaid zijn, anders druk je die omhoog.

Afbeelding

Ik vind het ook een vrij ingewikkeld systeem, maar het werkt wel en geeft opvallend veel comfort tov star vind ik.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Thanks, blijf het apart vinden dat het lager aangedrukt wordt door 2 boutjes maar goed.

Misschien zat het al te los vanuit de levering (stuur draaide ook wel heel erg soepel).
Hopelijk blijft het nu goed en anders smeer ik ze wel een keer opnieuw met loctite in.

Als laatste redmiddel geef ik het wel over aan de fietsenwinkel wanneer de fiets voor z'n eerste beurt moet.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Lotte Kopecky kan de 50 uur onderhoudsbeurt gewoon rijdend doen!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Vulpes schreef: zo 7 april 2024, 21:23 Lotte Kopecky kan de 50 uur onderhoudsbeurt gewoon rijdend doen!
Linkje? Ik heb de vrouwen wedstrijd niet gezien...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

VdP over zijn Roubaix fiets
.... gewoon mijn normale fiets, wel dubbel stuurlint en 30mm bandjes op een bar of 3
:winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Rayb81 schreef: ma 8 april 2024, 14:56
Vulpes schreef: zo 7 april 2024, 21:23 Lotte Kopecky kan de 50 uur onderhoudsbeurt gewoon rijdend doen!
Linkje? Ik heb de vrouwen wedstrijd niet gezien...
Afbeelding

Sagan had overigens hetzelfde een paar jaar geleden meen ik mij te herinneren.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Wat deed ze hier dan bij het FS systeem?

Ik kan me wel iets herinneren dat Sagan ooit met een inbussleuteltje liep te hannesen gedurende het fietsen, geen idee of daar toen een FS systeem in het spel was.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Heb het even terug gekeken van Kopecky, bleek de Garmin houder te zijn die los zat.
Alle rijders reden overigens op de Tarmac (dus zonder FS), dus geen Roubaix fietsen.

Pics van de fiets van Kopecky:
https://velo.outsideonline.com/road/roa ... l-gallery/
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

veel riders met flared hadlebars
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Rayb81 schreef: zo 7 april 2024, 20:56 Thanks, blijf het apart vinden dat het lager aangedrukt wordt door 2 boutjes maar goed.

Misschien zat het al te los vanuit de levering (stuur draaide ook wel heel erg soepel).
Hopelijk blijft het nu goed en anders smeer ik ze wel een keer opnieuw met loctite in.

Als laatste redmiddel geef ik het wel over aan de fietsenwinkel wanneer de fiets voor z'n eerste beurt moet.
Let op dat die 2 boutjes van boven af met een inbus aangedraaid kunnen worden maar tevens kun je met dat kleine bijgeleverde mini steeksleuteltje aan de onderzijde de boutjes verder uitdraaien. Ze bestaan dus uit 2 delen. Met de bovenste inbus draai je ze strak maar die onderste kun je ook nog wat verder uitdraaien.

Dat moertje F op de tekening heeft dus een klein uitsteeksel wat precies in de voorvork in een voorgeboord gaat past. Echter na verloop van tijd kan dat wat gaan uitlubberen en die speling wordt steeds lastiger te verhelpen 8) BTDT :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

kermit schreef: ma 19 februari 2024, 09:11 Even los van de Futureshock, wat heeft die Diverge wat niet in een ander merk te vinden is?

Die futureshock sprak me wel aan, in theorie. Ik heb 2 jaar geleden gekozen voor een gravelbike met Lefty Oliver. Een gravelbike met wat MTB hardtail overlap. Nu ik deze problemen lees ben ik blij dat ik voor de Lefty Oliver heb gekozen. Maarja, ik zit nu wel met een fiets met een BB30a trapas en AI wielset. Dat is ook ruk (een generatie later is dat gewijzigd naar BSA en normale wielen)
Plaats reactie