Classificatie systeem routes NL (NTFU)
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad v6, 5010 v5
In schoorl zijn nu groepjes jongeren hun eigen ding aan het doen net naast de route, heel begrijpelijk want verder is het allemaal heel tam. De nieuwe lussen bieden meer maar ook daar zijn genoeg gemiste kansen of mogelijkheden tot features.
Dit dus. Ik vind het des te lastiger c.q. meer stupide dat we het niet eens hebben over black diamond jumplijnen die alleen Yo- Eddy's kinderen durven te rijden (ik pas...) maar over zaken die op ieder f*cking befietsbaar offroad pad op de planeet de normaalste zaak van de wereld zijn. Een worteltje, een gladde steen (ook al weggegraven uit mijn eigen route...) een lipje, een off-camber bocht, een dropje van een paar decimeter. Lijnkeuze, waardoor je zelf moet nadenken en mág beslissen en proberen wat het leukste is.yo-eddy schreef: ↑di 2 januari 2024, 20:14Want daar zijn de verzekeringsmaatschappijen anders en is er een ander rechtssysteem qua aansprakelijkheid?Peelrijder schreef: ↑ma 1 januari 2024, 21:19 Aan de andere kant moet hij niet mekkeren over te weinig alternatieven dan moet je lekker elke week in de Ardennen, Winterberg of het Pfalzerwald gaan fietsen.
De mogelijkheden zij er gewoon in NL maar worden niet benut
Maar nee: eng, gevaarlijk, sTeL dAT eR IEtS MIS gAat!!! We kunnen als maatschappij immers niet verwachten dat iemand die offroad gaat fietsen ook verwacht wordt voor zichzelf na te denken, inschattingsvermogen te hebben of te anticiperen.

"Idiocracy" was a documentary...
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ah Puch, maar goed, hem ken ik wel een beetje en die kan best rijden hoor, beter dan ik iig en hij rijd ook regelmatig de parken, de enduro-trails etc.cheeta schreef: ↑ma 1 januari 2024, 20:19 Niet mijn video maar ik snap het gevoel en dit gaat dus precies over het "serieus nemen van elk type mountainbiker" en "het kiezen van eigen niveau": https://www.youtube.com/watch?v=ZPW8ID5AwaU
En ja, dan is het idd saai op de UHR. Punt is gewoon dat het NLe vlakke landschap weinig uitdaging bied. Al zou er best wat meer gebouwd kunnen worden natuurlijk.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ja ik snap dat ook niet. Wat dat betreft vind ik Frankrijk zo'n geval apart. Frankrijk is een nog meer gereguleerde maatschappij als NL en echt alles is verboden (interdit interdit interdit) maar op extreme sports-niveau mag in 1 keer alles. Apart.eRicW schreef: ↑di 2 januari 2024, 22:07Dit dus. Ik vind het des te lastiger c.q. meer stupide dat we het niet eens hebben over black diamond jumplijnen die alleen Yo- Eddy's kinderen durven te rijden (ik pas...) maar over zaken die op ieder f*cking befietsbaar offroad pad op de planeet de normaalste zaak van de wereld zijn. Een worteltje, een gladde steen (ook al weggegraven uit mijn eigen route...) een lipje, een off-camber bocht, een dropje van een paar decimeter. Lijnkeuze, waardoor je zelf moet nadenken en mág beslissen en proberen wat het leukste is.
Maar nee: eng, gevaarlijk, sTeL dAT eR IEtS MIS gAat!!! We kunnen als maatschappij immers niet verwachten dat iemand die offroad gaat fietsen ook verwacht wordt voor zichzelf na te denken, inschattingsvermogen te hebben of te anticiperen.En als het je niet zint ga je maar 400 km in de auto zitten. Sure...
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Orbea Wild
Er staat daar bij bijna elk natuur achtig gebied iets in de trend van betreden op eigen risico, ga je dood/of net niet, kom dan niet klagen....en dat is daar voldoende.
Hier moet alles nog meer juridisch worden dichtgetimmerd qua aansprakelijkheid wat het een stuk lastigger maakt.
Daarnaast is het ook een Nederlands mentaliteits dingetje van het liefst overal recht op willen hebben en elders claimen ipv zelf verantwoordelijkheid nemen en dragen voor iets wat verkeerd is gegaan. Dan krijg je vanzelf dat alles wordt dichtgetimmerd en niks mag.
Tegenwoordig wat minder, maar voorheen surfde ik graag met zware storm (ala Henk) en hoge golven bij IJmuiden waar het echt goed kan spoken.
We zijn vroegah meermaals tegengehouden door de politie dat het te gevaarlijk was (wat weten zij er nou van
), als we aangaven dat we niet de geemente zouden aanklagen als we verdronken mochten we vaak wel door. Hilarisch dat ze niet begrepen hoe stupide dat was
Tegenwoordig staan ze er gelukkig niet meer...misschien is daar ook voorstschrijdend inzicht
Hier moet alles nog meer juridisch worden dichtgetimmerd qua aansprakelijkheid wat het een stuk lastigger maakt.
Daarnaast is het ook een Nederlands mentaliteits dingetje van het liefst overal recht op willen hebben en elders claimen ipv zelf verantwoordelijkheid nemen en dragen voor iets wat verkeerd is gegaan. Dan krijg je vanzelf dat alles wordt dichtgetimmerd en niks mag.
Tegenwoordig wat minder, maar voorheen surfde ik graag met zware storm (ala Henk) en hoge golven bij IJmuiden waar het echt goed kan spoken.
We zijn vroegah meermaals tegengehouden door de politie dat het te gevaarlijk was (wat weten zij er nou van

Tegenwoordig staan ze er gelukkig niet meer...misschien is daar ook voorstschrijdend inzicht

Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo V1 + Orbea Wild 2023
Beetje integraal anekdotaal antwoord naar MVMVL en Juf:
Ik kan me ooit herinneren in Frankrijk te zijn aangehouden door de boswachter terwijl we kansloze paadjes in het zuiden ergens reden: "Pas op, blijf op de officiële wandel- en MTBpaden. Als je valt en je zorgverzekeraar komt zeuren bij de boer dan is die boer tenminste beschermd!". Vrolijk verder geragd op een non-MTB route. Speelt natuurlijk wel dat in Frankrijk er érg veel foret communale is, en dat concept kennen we in Nederland niet eens. Publiek land = beton en asfalt. Frankrijk (en de meeste andere landen) hebben een veel gezondere buitensportcultuur dan Nederland. Dat zijn al twee punten waar het bij ons misgaat.
Ik kan me ooit herinneren in Frankrijk te zijn aangehouden door de boswachter terwijl we kansloze paadjes in het zuiden ergens reden: "Pas op, blijf op de officiële wandel- en MTBpaden. Als je valt en je zorgverzekeraar komt zeuren bij de boer dan is die boer tenminste beschermd!". Vrolijk verder geragd op een non-MTB route. Speelt natuurlijk wel dat in Frankrijk er érg veel foret communale is, en dat concept kennen we in Nederland niet eens. Publiek land = beton en asfalt. Frankrijk (en de meeste andere landen) hebben een veel gezondere buitensportcultuur dan Nederland. Dat zijn al twee punten waar het bij ons misgaat.
"Idiocracy" was a documentary...
-
- Elite Mountainbiker
Terugkomend op mijn voorgaande post betreft Patrick Jansen, was dit niet om hem af te vallen, hij doet immers ook het hoogst haalbare binnen de kaders waarin hij mag werken.
Ik snap dat hij zijn boterham ook moet verdienden en waarschijnlijk regelmatig in dubio staat met zichzelf over wat hij zelf zou willen doen en wat hij mag/ moet doen.
Je verbind op dat moment toch je naam aan iets waar je wel volledig achter staat, maar ook weer niet volledig achter staat.
Wat is de volgende stap? uitsluitingsclausules in arbeidscontracten m.b.t. productieviteitsverlagingen of -uitval door blessures die tijdens privé situaties ontstaan?
De tijd en de middelen om onderweg / bezig te zijn met je hobby is toch echt een keuze die je zelf maakt, als je daardoor meer gebonden bent aan je eigen regio moet je wederom niet mekkeren!
Zo lever je overal wel iets in als je echt iets wil, net zozeer als je iets binnen Nederland wilt, je zal er ergens voor moeten bloeden.
Is het niet met je tijd, dan wel met geld of andere middelen.
Ik snap dat hij zijn boterham ook moet verdienden en waarschijnlijk regelmatig in dubio staat met zichzelf over wat hij zelf zou willen doen en wat hij mag/ moet doen.
Je verbind op dat moment toch je naam aan iets waar je wel volledig achter staat, maar ook weer niet volledig achter staat.
Ik ben een beetje simpel aan het worden van de aansprakelijkheidskwestie, ik snap dat het hier nu eenmaal zo is maar gelukkig wordt ik er niet van!yo-eddy schreef: ↑di 2 januari 2024, 20:14 Want daar zijn de verzekeringsmaatschappijen anders en is er een ander rechtssysteem qua aansprakelijkheid?
De mogelijkheden zij er gewoon in NL maar worden niet benut
Verder heeft de jeugd (en velen van ons "ouderen") helemaal niet de tijd en de middelen om elke week uren onderweg te zijn
Wat is de volgende stap? uitsluitingsclausules in arbeidscontracten m.b.t. productieviteitsverlagingen of -uitval door blessures die tijdens privé situaties ontstaan?
De tijd en de middelen om onderweg / bezig te zijn met je hobby is toch echt een keuze die je zelf maakt, als je daardoor meer gebonden bent aan je eigen regio moet je wederom niet mekkeren!
Zo lever je overal wel iets in als je echt iets wil, net zozeer als je iets binnen Nederland wilt, je zal er ergens voor moeten bloeden.
Is het niet met je tijd, dan wel met geld of andere middelen.
Laatst gewijzigd door Peelrijder op wo 3 januari 2024, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Radon Render 9.0
Ik heb afgelopen zomer tijdens een Bergschenhoek parcoursupdate inloopmiddag een tijdje met ‘m staan praten. Ik was wat teleurgesteld over de updates (insteek: “wielen aan de grond”.) Ik benoemde specifiek Zoetermeer als voorbeeld hoe ‘t wel kan. Hij gaf aan dat ie zelf alles wilt, als ‘t maar kan, evt met hulp van trail- en TTF-builders. En op ZM lukt dat nu eenmaal veel makkelijker dan op BH. De wil is bij hem dus wel degelijk aanwezig.Peelrijder schreef: ↑wo 3 januari 2024, 09:48 Terugkomend op mijn voorgaande post betreft Patrick Jansen, was dit niet om hem af te vallen, hij doet immers ook het hoogst haalbare binnen de kaders waarin hij mag werken.
Giant on E-mtb
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
.... wat begrijp je niet aan "de mogelijkheden zijn er wel maar worden niet benut" ??Peelrijder schreef: ↑wo 3 januari 2024, 09:48
Dat verhaaltje over jezelf boeit mij weinig en lokaal fietsende kinderen nog veel minder, die willen gewoon uit school ergens kunnen klooien. En dat kán gewoon ...... zelfs in Den Haag kan het blijkbaar .... maar dit soort voorzieningen zijn uiterst zeldzaam helaas.

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Er is een topic "Technical Trail Features op vaste routes in Nederland" in de sectie Nederland waar iedereen zich al postend kan uitleven op wel of niet features en waar.
Dat trail rijders weinig voldoening krijgen van de 2.0 wiebertrails kan ik me goed voorstellen, hoewel erhier en daar wel routes zijn met lastiger features zoals Netersel, Zoetermeer, Bergschenhoek, CdK, Wildertse Duintjes en zelfs op de Veluwe wat lusjes en vast nog meer.
In mijn omgeving (BoZ, GP) doen de trailcrews heel goed werk met droog maken van de routes door verbetering van afwatering. Nadeel is dat het daarmee allemaal kombochtjes worden en de trail gepolijst wordt. Natuurlijke features en soms wat lastiger natuurlijke flow wat er was verdwijnen, en men poogt op andere plekken jump lines en rollers te maken. Paddestoelfeatures zijn het want die groeien dan ineens op de meest irritante plaatsen midden in een goede flowline. Maar nog steeds braaf en zelfs met XC fiets en beperkte skills te doen.
Punt is dat trailcrews de trails steeds meer polijsten waardoor je in combi met de default wieber flow en basic features idd een soort eenheidsworst krijgt op veel plaatsen. Alles groen of blauw. 80-90% van de rijders vindt dit wel prima verwacht ik, de meesten zitten niet op dit forum. Als ik op mijn routes fiets zie ik vaak mtb-ers die basic skills hebben en gewoon een niet te heftig rondje willen buiten spelen, dat zie ik aan de fietsen, snelheid, hoe ze er op zitten. Moeilijke features zijn er alleen voor een kleine minderheid.
Dat trail rijders weinig voldoening krijgen van de 2.0 wiebertrails kan ik me goed voorstellen, hoewel erhier en daar wel routes zijn met lastiger features zoals Netersel, Zoetermeer, Bergschenhoek, CdK, Wildertse Duintjes en zelfs op de Veluwe wat lusjes en vast nog meer.
In mijn omgeving (BoZ, GP) doen de trailcrews heel goed werk met droog maken van de routes door verbetering van afwatering. Nadeel is dat het daarmee allemaal kombochtjes worden en de trail gepolijst wordt. Natuurlijke features en soms wat lastiger natuurlijke flow wat er was verdwijnen, en men poogt op andere plekken jump lines en rollers te maken. Paddestoelfeatures zijn het want die groeien dan ineens op de meest irritante plaatsen midden in een goede flowline. Maar nog steeds braaf en zelfs met XC fiets en beperkte skills te doen.
Punt is dat trailcrews de trails steeds meer polijsten waardoor je in combi met de default wieber flow en basic features idd een soort eenheidsworst krijgt op veel plaatsen. Alles groen of blauw. 80-90% van de rijders vindt dit wel prima verwacht ik, de meesten zitten niet op dit forum. Als ik op mijn routes fiets zie ik vaak mtb-ers die basic skills hebben en gewoon een niet te heftig rondje willen buiten spelen, dat zie ik aan de fietsen, snelheid, hoe ze er op zitten. Moeilijke features zijn er alleen voor een kleine minderheid.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Elite Mountainbiker
Ik zie het liefst ook natuurlijke (of meer natuurlijk ogende) features ipv timmerwerkjes, maar ook die zie je zelden terwijl de mogelijkheden er echt wel zijn.Crapton schreef: ↑wo 3 januari 2024, 11:16 Er is een topic "Technical Trail Features op vaste routes in Nederland" in de sectie Nederland waar iedereen zich al postend kan uitleven op wel of niet features en waar.

-
- Elite Mountainbiker
Bedankt denk ik?yo-eddy schreef: ↑wo 3 januari 2024, 11:05 .... wat begrijp je niet aan "de mogelijkheden zijn er wel maar worden niet benut" ??
Dat verhaaltje over jezelf boeit mij weinig en lokaal fietsende kinderen nog veel minder, die willen gewoon uit school ergens kunnen klooien. En dat kán gewoon ...... zelfs in Den Haag kan het blijkbaar .... maar dit soort voorzieningen zijn uiterst zeldzaam helaas.
![]()
Het verhaal over dat je kind wel van alles kan boeit mij trouwens ook geen reet, maar je loopt er wel goed mee te koop...
Dat de mogelijkheden er zijn en niet worden benut begrijp ik prima, maar volgens mij pik jij niet helemaal wat ik bedoel.
Als je dingen in je eigen regio niet kan of mag doen, moet je uitwijken.
Dat dit tijd e.d. kost is een bijkomstigheid, daar zul je elders iets voor moeten laten of genoegen nemen met minder vaak gaat.
Ja?
Mooi!
Klopt als een bus.
wortels die je voorheen op de route's tegen kwam .....zijn nu weg ingegraven en of met stammetjes voor en na gelegen
Maar voor mij is het allemaal een dikke prima
en ook vindt ik die veranderingen ook wel weer iets hebben
De stammetjes horizontaal of verticaal vindt ik zelf het leukst om te rijden
Ook heb ik (geloof ik) voor het eerst zo'n gradatie bordje gezien onder het route bordje geplaatst
rood

Maar voor mij is het allemaal een dikke prima

De stammetjes horizontaal of verticaal vindt ik zelf het leukst om te rijden

Ook heb ik (geloof ik) voor het eerst zo'n gradatie bordje gezien onder het route bordje geplaatst

Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 3 januari 2024, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.
Sram
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Sram
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
Nee, dan moet je actief je best doen om dat te veranderen (en ja, dat doe je over het algemeen niet voor jezelf maar voor de volgende generatie in dit land helaas)Peelrijder schreef: ↑wo 3 januari 2024, 12:17 Als je dingen in je eigen regio niet kan of mag doen, moet je uitwijken.
Dat dit tijd e.d. kost is een bijkomstigheid, daar zul je elders iets voor moeten laten of genoegen nemen met minder vaak gaat.
Ben actief betrokken bij MTB Schoorl, Pumptrack in de regio etc ..... en nogmaals wat snap jij niet aan het feit dat kids de opties niet hebben die jij hebt?
En ja, de mijne heeft mazzel met een fiets gekke papa die geregeld uren in de auto zit om samen ergens te biken waar wel wat uitdaging is.
Jij succes met je fiets "carrière", hoop dat het de kast vol met vaantjes waard is