lichtgewicht kniebeschermers?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Nogmaals bedankt allemaal! Een rits optie is wel een interessante, zeker bij dit soort weer (schoenen uitdoen en dan net je evenwicht niet kunnen bewaren mag een natte sok ;) ).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het zal vast makkelijk zijn maar dat is voor mij nog nooit een issue geweest.
Zittend in je autostoel of de bumper/achterklep schoenen en pads aantrekken en als je zeiknat terugkomt maakt het toch niet meer uit :tong
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik bedoelde ook meer onderweg. Ik heb ze wel eens in m'n rugzak gedaan en dan pas aangedaan bij technische stukken en vervolgens na het spelen weer uit. In de zomer geen probleem, maar bij nat weer iets beter uitkijken ;)
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De endura mt500 bevallen me zeer goed, voornamelijk omdat ze me erg goed passen.

Ik heb nog een setje bijna ongebruikte ION k lite met rits rondzwerven, voor klimmetjes van 200hm houd ik ze liever aan ipv los ritsen, dan zat er net een ongelooflijk irritant schuur plekje… Verder niets op aan te merken behalve dat ik de rits niet heel soepel vond werken, zeker als ze op een regendag nat en vies waren geworden.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

jerry's kid schreef: di 5 december 2023, 21:35 Ik bedoelde ook meer onderweg. Ik heb ze wel eens in m'n rugzak gedaan en dan pas aangedaan bij technische stukken en vervolgens na het spelen weer uit. In de zomer geen probleem, maar bij nat weer iets beter uitkijken ;)
Als ik ze niet nodig heb (klimmen ofzo), laat ik ze om m`n schenen hangen :wink:
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik heb voor zelfde keuze gestaan deze zomer. Mijn IXS Carve evo+ kneepads (2 straps) zijn prima voor bikepark, maar niet lekker om lang mee omhoog te fietsen. Ik zocht lichte pads, die me wel wat bescherming geven, waarmee ik 1000+hm kan fietsen en in mijn hippack kan proppen als ik ze niet gebruik.

Heb 4 of 5 verschillende sets laten komen via internet. Deze in huis gedragen en merkte dat er best wat verschil was. Niet elke zit lekker of voelt stevig genoeg. Uiteindelijk gekozen voor Endura Singletrack Lite.

Overigens schuif ik ze toch liever op mijn enkels bij stijgen tijdens lange tochten in de zomer. Puur ook omdat het minder warm voelt.
Ben niet gevallen deze zomer, dus kan niks zeggen of ze goed beschermen. Mentaal gaven ze me vooral vertrouwen.

Succes met je keuze!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik heb ook die IXS Carve EVo+, maar draag ze ook met trail-rides van 1000+ hm's. Meestal zijn die opgeknipt in 100-200 hm's per klim en dan is het al niet de moeite waard om ze te laten zakken.
Als ik in de Alpen 1000hm in 1x moet klimmen draag ik uberhaupt geen protectie, dat zit dan allemaal in/aan de tas en gaat boven pas aan. Maar dan hebben we het ook over een klimtijd van meer dan 2 uur dus als je dan eenmaal boven bent is een pauze om je protectie aan te doen sowieso wel wenselijk. Daarom zie ik ook geen meerwaarde in een ritsbare kniebeschermer. Die rits gebruik je toch maar 2x per rit: om ze aan te doen en bij de auto weer uit te doen. Maar wellicht zijn er mensen die voor een klim van 15 minuten hun volledige protectie uit doen en boven weer aan?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Star en single speed

BramVice schreef: vr 8 december 2023, 10:25 Maar wellicht zijn er mensen die voor een klim van 15 minuten hun volledige protectie uit doen en boven weer aan?
Ja, ook in de Ardennen rits ik ze aan en uit en hang ze voorop mijn stuur. Tis een klusje van 30 seconden. Wel alleen op de enduro achtige trails (makkelijker en meer dan een helm is mijns inziens niet nodig). Ik rust sowieso boven wel eventjes voor ik naar beneden ga, en beneden voordat ik naar boven ga :) Andere afritsbonus: als mijn benen moddergoor zijn hoef ik de beschermers niet ook nog van binnen goor te maken door ze om mijn schenen te laten bungelen.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BramVice schreef: vr 8 december 2023, 10:25 Maar wellicht zijn er mensen die voor een klim van 15 minuten hun volledige protectie uit doen en boven weer aan?
Nee, maar soms is het gewoon onhandig om je schoenen uit te doen, dan is het wel fijn als je ze zo om kunt doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Moraal van dit verhaal:
De rits is een feature en iets persoonlijks. De een geeft er niet om, de ander vind het wel erg makkelijk. Dat zal een ieder voor zich moeten uitmaken.

Wat dus wel belangrijk is, is pasvorm en comfort. Want als ze niet lekker zitten, krijgen ze de neiging om uiteindelijk de kast niet meer te verlaten. Passen is dus noodzaak en zit een model zonder rits beter dan 1 met rits dan (lijkt mij) staat pasvorm hoger op de ladder dan het hebben van een rits :wink:
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een rits in de beschermers heb ik trouwens geen ervaring. Lijkt mij dat de rits een stug ding is :-{
Mijn RF's hebben 3 flexibele flappen met klitteband, dus dat kan probleemloos flexen.
En binnen de maat kan je nog wat variëren door meer of minder overlap te maken met het klittenband.

Maar eens met Tenz, het moet passen en beschermen, de rest is bijzaak. Thuis in de kast beschermen ze niks.

Nog een opmerking over uit en aan trekken.
Als je onderweg bent in de modder kan je ze beter om houden. Modder op je been (of aan de binnenkant van de beschermer gaat snel irriteren
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spectral 29

als ze echt irriteren kun je ook chamois creme gebruiken op die plekken net zoals op je zeem... zelf overigens nooit gebruikt.
Maar als ze zo irriteren heb je misschien ook niet de fijnste kniebeschermers gekozen. Ik merk wel dat dat soms pas na uren komt, dus dat ze lang lekker zitten maar je aan het eind van de dag toch een plekje begint te krijgen. Vind ik zelf wel acceptabel.

Waar ik momenteel tegenaan loop: ik had IXS Carve in maat L, op heftige afdalingen konden die wel eens zakken en schuiven met irritaties tot gevolg, terwijl het klittenband al op z'n strakst zat. Terwijl ze als model wel goed bevielen.
Ik heb nu een nieuw paartje in maat M, maar die zijn zo strak dat ze amper om m'n voet heengaan. Ik ga er vanuit/hoop dat dat nog wel wat rekt. Moet er nog een ritje mee maken. Maar te los is niet fijn, te strak ook niet...
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Maatvoering is bij IXS voor mijn lichaam ook verschillend. Ik heb de Flow in size S maar de Carve in size M. Vind ze overigens beide fantastisch zitten en kan beide zo nodig een hele dag dragen zonder irritaties.
Plaats reactie