(Eindelijk) een nieuwe fiets

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

volgens mij is Michiel bezig met z'n eerste stapjes achter de TIG toorts :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Michiel is een grote last inderdaad :lol:

Hij maakt grote vorderingen met lassen, maar de bedoeling is vooral dat hij de frames die gelast moeten worden gaat taggen, dus even vast zet met een klein puntje. En dat de professionele lasser de boel dan af maakt.

Onze lasser is min of meer hobbymatig met het lassen van fietsen bezig. Door de week overdag last hij medische apparatuur van vooral rvs.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Aha, een T47 behuizing. Die zit ook op mijn racefiets, volgens die bouwer (Kocmo - titanium) ook de enige goede bracket oplossing. :-q

Helaas zit er dan vervolgens wel een door mij gekozen Campagnolo crankstel in. Ziet er erg mooi uit, maar kraakt wel een beetje...
Binnenkort de lagers eens vervangen...
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Voorbeeld van een tag:
Afbeelding
Nog niet heel netjes, maar daarom oefent Michiel dus. Maakt verder niet heel veel uit, de lasser trekt het straks recht.

En het voorframe, klaar om gelast te worden:
Afbeelding

Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Als je die bovenbuis aan de zitbuis tig last, trekt die zitbuis dan krom? (boven de las zegmaar, waar het zadel in komt)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Lars TB schreef: do 26 oktober 2023, 12:07 Michiel is een grote last inderdaad :lol:

Hij maakt grote vorderingen met lassen, maar de bedoeling is vooral dat hij de frames die gelast moeten worden gaat taggen, dus even vast zet met een klein puntje. En dat de professionele lasser de boel dan af maakt.

Onze lasser is min of meer hobbymatig met het lassen van fietsen bezig. Door de week overdag last hij medische apparatuur van vooral rvs.
Even jargon bijspijkeren: tackweld of hechtlas = tacken of hechten. Kan in de volgende stap weggeslepen worden of mee genomen worden in het laswerk = wegsmelten in het smeltbad waaruit de lasrups onstaat.

Taggen doe je op Instagram # enzoo...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

:oops:

Dank. Tacken inderdaad.

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Gerwin89 schreef: do 26 oktober 2023, 12:47 Als je die bovenbuis aan de zitbuis tig last, trekt die zitbuis dan krom? (boven de las zegmaar, waar het zadel in komt)
Dat is zeker een punt van aandacht, maar dat gaat tot nu toe goed, ook omdat we het stapje voor stapje doen. (Hier ben ik niet helemaal in thuis, moet ik Michiel even navragen).

baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Om vervorming van de zitbuis (of BB, of balhoofdbuis) kan je een heatsink gebruiken. Die verdeelt, en absorbeert de warmte enigzins. Ook de lasvolgorde is van belang. Mocht je toevallig ook gelijk je staande achtervork kunnen lassen aan de bovenkant is dat ook beter voor de warmteverdeling. Daarnaast niet te heet lassen.

http://www.sputniktool.com/small-tooling/heat-sinks/
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nu die UN001 van Heckler40 af is, gaat Michiel natuurlijk met jouw fiets door. Right?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Volgens mij is het plan dat de UN002 gelast gaat worden en niet gesoldeerd door Michiel,
Die ervaring is dan meer representatief voor het beoogde UNpaved serie productie proces.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Oké, heeft een beetje stil gelegen omdat er wat verkochte fietsen eerst gelast moesten worden en er nog wel wat meer gebeurt ondertussen. Maar het hoofdframe is afgelast, nu moeten de bussen er voor de draaipunten in. Recht, het liefst.

Afbeelding

Hoewel ik natuurlijk de onbetwiste expert in Wijchen ben wat gaten prikken betreft(ruim een half miljoen!), is hier de frame-maestro zelf aan het werk (let ook op de positionering van de linkerhand!).

Afbeelding

Gat voor het hoofddraaipunt. Nog met een gatenboor. Gaat prima, een frees zou misschien iets mooier en sneller werken.

Afbeelding

En voor de rocker. Jammer dat een draaiende boor nauwelijks in beeld te brengen is (met mijn beperkte technieken).

Afbeelding
Afbeelding

En dan de busjes er in geschoven. Deze worden weer door Michiel gesoldeerd, niet gelast dus. Dit om enig kromtrekken te vermijden. En een nabehandeling voorkomen op die manier.

Achtervork is ook al opgespannen en wordt hopelijk ook deze week nog 'even' gelast.

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Foxc schreef: zo 12 november 2023, 12:58
Lars TB schreef: zo 12 november 2023, 11:16 Maar het is niet dat we de ideeën niet hebben of niet weten hoe het kan en moet.
Denk dat Marketing één van de meest onderschatte bedrijfsactiviteiten is binnen veel ondernemingen. Iedereen heeft er verstand van en heeft ideeën. Maar het echt goed uitdenken met alle facetten die erbij horen zoals een merkidentiteit die aansluit bij de behoeftes van jullie doelgroep, dit consequent terug laten komen in features op de fiets, de hele beleving voor de klant, tekstuele en visuele uitingen, campagnes/events, etc. blijft een vak apart.

En zeker in een relatief eenvoudig binnen te komen markt als de fietsenbranche, extra belangrijk. Ik zeg niet dat jullie dit niet voor elkaar hebben, maar wees in ieder geval niet het bedrijf wat het onderschat.
Nog een keer de marketing.

We gaan een klein merkje neerzetten voor liefhebbers. Volgend jaar misschien 10 stuks. In een toekomst misschien 25 stuks. Je kunt er inderdaad heel moeilijk mee gaan lopen doen.

Gewoon goede fietsen maken, echt moeilijk is dat niet. En dan inderdaad op de juiste plekken zorgen dat je iets aandacht krijgt.

Voor de rest is marketing vooral mensen voor de gek houden. Daar zijn we minder goed in... . Koffie, ouwehoeren (contact met de klanten!) en een goede fiets.

yo-eddy schreef: do 9 november 2023, 19:46 Ah, ik had "gehoopt" op bijvoorbeeld wat dedicated paintjobs waar iets van identiteit uit te halen is, zie oude Fat Chance, KLEIN of Grove Innovations.
Noem eens 2 iconische kleuren die de laatste 25 jaar geïntroduceerd zijn en door het grootste deel van de liefhebbers herkend wordt? Zoals bovengenoemde kleuren van merken.

Een belangrijk aspect is dus dat mensen een eigen kleur uit mogen zoeken. Zodat de kans dat er 2 op elkaar lijken erg klein is. En dat er juist niet 1 mooie fiets rond rijdt met wat verschillende nuances, maar juist tientallen mooie fietsen, elk op zijn eigen manier!

Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Lars TB schreef: do 30 november 2023, 23:47
Foxc schreef: zo 12 november 2023, 12:58
Denk dat Marketing één van de meest onderschatte bedrijfsactiviteiten is binnen veel ondernemingen.
Voor de rest is marketing vooral mensen voor de gek houden.
Zie je hem Lars? :-q

Maar goed, als jullie jaarlijks 10-25 klanten kunnen vinden zonder extra moeite, en je bent tevreden over de business case die je daarmee draait, zondere verdere ambitie. Ja, dan zou ik het ook bij lekkere koffie houden i.p.v. goed doordachte Marketing (wat heel iets anders is dan de bull shit story telling die je veel ziet bij fietsmerken).
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In een ver verleden heb ik marketing gestudeerd.
Terugkijkend (ik ben nu 61) is toen is mijn allergie begonnen... en wordt veel te vaak bevestigd.

Doe mij maar gewoon een technisch goed en optisch mooi produkt, in dit geval een fiets.
Het verhaaltje kan ik zelf wel verzinnen (maar veel liever hoor ik het van de techneut(en) achter het produkt).

Maarre Lars, uit marketing oogpunt kan die hand in de zak foto natuurlijk niet hè.
Dan beter een fake pose waarin die linkerhand wel iets lijkt te doen maar feitelijk niets uitvoert. En een goedbetaalde marketeer inhuren die je dat vertelt, anders krijg je het budget niet op ;-)

Excuses, terug naar de fiets (foto's).
Die vertellen een mooi verhaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie