Specialized Levo versus Orbea Wild

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2L0sXEb9lA

Uitneembare accu is voor mij wel een must. Bij meerdaagse tripjes waar je van tevoren niet weet of hij in de stalling opgeladen kan worden zou je dan een probleem hebben als het niet kan.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verlengsnoer mee?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had vorig jaar inderdaad een verlengsnoer mee, met de Levo SL (daar kan de accu ook niet makkelijk uit). Nergens een probleem gehad met laden, ik durf een vast geïntegreerde accu wel aan.

Omdat e-mtb's in bergachtige landen steeds meer de norm worden zijn er vaak ook wel laadmogelijkheden genoeg. Wij zaten afgelopen jaar toevallig tegelijk met een groep Franse bikers in beide hotelletjes en die reden allemaal op e-mtb's. Bij ons ongeveer de helft, dus er stonden zeker 15 e-bikes die geladen moesten worden :D
Al konden bij de meeste fietsen de accu's wel mee naar de kamer genomen worden natuurlijk, maar er waren minstens twee Levo SL's en twee Orbea Rise's bij.

Bij de SL kun je met een splitsnoer de ingebouwde accu en de extender gelijktijdig opladen. Twee extenders tegelijk kan dan weer niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Mooi om even terug te lezen en mee te lezen. Orbea Wild H30 staat ook op mijn lijstje. Zo aan het eind van het jaar met een goede korting sowieso interessant. Ik overweeg nog een testrit binnenkort (in Duitsland, daar zijn wat dealers die testbikes hebben).

Naast de vaste accu, voor mij nog een puntje van aandacht dat die H30 een Shimano-remset met 2 zuigers heeft. Ik heb op m'n huidige Tyee al Shimano Saint, dus met 4 zuigers. Dan lijkt mij dat een 10 kilo zwaardere e-bike ook wel een wat dikkere remset mag hebben. Upgradepuntje. De overige specs vind ik acceptabel.
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zit al een paar weken met een gebroken enkel thuis :( Normaliter is het werken, sporten, eten slapen en tussendoor wat internetten dus nu met thuiswerken (autorijden gaat niet) en niet sporten had ik zeeen van tijd over.
Daarom maar het hele internet ongeveer 3x uitgelezen qua vergelijkingen, reviews op Youtube etc en uiteindelijk een Spectral-On besteld.

De Rise lijkt mij een geweldige fiets en denk dat ik met 60nm genoeg heb als ik samen met de Missus fiets...maar ik weet het niet zeker en wil ook bij het Gardameer normaal omhoog komen (met mijn best matige fiets conditie :oops: )
De full power Wild lijkt me wat Te wild qua geao/inzetbereik voor wat ik meestal rijd :wink:
Ook nog gekejken naar een Turbo levo frame kopen en opbouwen, maar een best wel complete Spectral-on kost minder dan een Speci frame waar ik denk dat de Spectral0on best een nette middle of the road is.
Niks spectaculairs aan, wat goed past bij mijn rijstijl, wel lekker allround.
De kleur is wel een dingetje met keuze tussen lelluk groeb en saai zwart maar daar merk ik weini van als ik voor me uit kijk :bier:
Hopelik komt hij volgende week binnen nadat ik uit het gips ben......anders worden het moeilijk dagen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Hier staat de boel nog een beetje stil de laatste tijd. Het weer is prut, dus de bij LT Sports afgesproken proefrit op een Rise gaat ff niet door.
En vanwege datzelfde weer zit ik al wekenlang niet op de mtb (weekje corona tussendoor hielp ook niet :D ) en is het hele mountainbiken wat naar de achtergrond gezakt. Ik fiets wel, maar niet in het bos.

Maar goed, de keuze is in elk geval nog lang niet gemaakt. Soms slaat zelfs de twijfel toe of ik überhaupt wel een nieuwe e-mtb zal gaan kopen. Voor alleen een grotere accu lijkt dat best een forse uitgave... :oops:

Waarschijnlijk twijfel ik er nog een tijdje op los en hak dan in een kwartier tijd alsnog de knoop door en bestel er eentje :o :D
Dan is dat hele twijfelproces dus niks anders als jezelf voor de gek houden omdat je diep van binnen allang wist dat er een ging komen. Zo werkt het meestal in die ondefinieerbare grijze massa die men hersenen pleegt te noemen...
DONEER JE OOK?

- Ten Years After
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Wat wijs advies voor tijdens de twijfels
Afbeelding
Afbeelding
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Afbeelding
Agent Smith schreef:You hear that Mr. Anderson?... That is the sound of inevitability... It is the sound of your new bike...
Afbeelding

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Rationeel nadenken doen we wel weer op werk.....dit is hobby :winkie:

Dat gezegd hebbende, begrijp je overweging en twijfel. Diezelfde twijfel heeft mij doen besluiten om toch een extra accu te kopen (hier via het forum) voor mijn Trek EXE. De range extender is 160wh en de accu 360wh, maar het verschil in gewicht is minimaal. De Accu past prima in m'n rugzak. Licht als het kan en wat zwaarder als het moet.........
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Rationeel bezien is de keuze tussen een paar keer per jaar 2.7kg extra in de rugzak meesjouwen of ergens tussen 6 en 8 mille uitgeven niet zo'n lastige :o :D

Bijkomend puntje is ook dat ik het idee heb dat ik er met veel e-mtb's er alleen maar in range op vooruit zou gaan, maar in rijbeleving juist zou inleveren t.o.v. de Merida. Dat lijkt me geen goed plan.
Die fiets rijdt gewoon veel te goed...
DONEER JE OOK?

- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Jurf schreef: do 30 november 2023, 13:43 Ik zit al een paar weken met een gebroken enkel thuis :( Normaliter is het werken, sporten, eten slapen en tussendoor wat internetten dus nu met thuiswerken (autorijden gaat niet) en niet sporten had ik zeeen van tijd over.
Daarom maar het hele internet ongeveer 3x uitgelezen qua vergelijkingen, reviews op Youtube etc en uiteindelijk een Spectral-On besteld.
Beterschap, wel opletten met frustratie aankopen :bier:
Jurf schreef: do 30 november 2023, 13:43 De Rise lijkt mij een geweldige fiets en denk dat ik met 60nm genoeg heb als ik samen met de Missus fiets...maar ik weet het niet zeker en wil ook bij het Gardameer normaal omhoog komen (met mijn best matige fiets conditie :oops: ) ...
Afgelopen zomer ben ik meerdere absurd steile hellingen op gereden met mn 60Nm Rise. Het grootste probleem is tractie houden en dat het op een gegeven moment zo steil wordt dat je achterover dreigt te vallen. Koppel is echt totaal geen issue.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dank :)
Mocht de Spectral toch niks zijn dan kan ik hem binnen 28dagen inleveren en een Rise er voor terug kopen. (zo hou ik wel keuzestress!)
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zal de loopfoto's van Sjef niet posten ;-)

Maar idd, ik denk dat meestal tractie houden het grootste probleem is als het echt steil en lastig wordt. Mijn eerste keer met de e-mtb in de Alpen had ik er een Rekon achterband op gelegd, met het idee de range enigzins te maximaliseren (er lag af fabriek een Minion DHR op). Toen kwam ik klims tegen waar ik eraf moest omdat ik niet genoeg tractie kon vinden.
Daarna alleen nog maar met de DHR of vergelijkbaar rubber de Alpen in gegaan. Lopen met een 23kg fiets sucks big time :D
(Die walk assist is leuk in de winkel op een gladde testvloer. Op een retesteile klim met dikke wortels of keien heb je er niks aan en komt het grotendeels neer op die fiets omhoog tillen).
DONEER JE OOK?

- Ten Years After
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

kermit schreef: vr 1 december 2023, 09:45 Rationeel bezien is de keuze tussen een paar keer per jaar 2.7kg extra in de rugzak meesjouwen of ergens tussen 6 en 8 mille uitgeven niet zo'n lastige :o :D

Bijkomend puntje is ook dat ik het idee heb dat ik er met veel e-mtb's er alleen maar in range op vooruit zou gaan, maar in rijbeleving juist zou inleveren t.o.v. de Merida. Dat lijkt me geen goed plan.
Die fiets rijdt gewoon veel te goed...
Gewoon doorrijden is ook een optie.
Je huidige accus hebben niet het eeuwige leven en straks als deze het opgeven is de accu techniek weer een stapje verder en kan er ineens 625 of 700Wh aan nieuwe cellen in je oude accu worden gemonteerd.
Je hebt dan het voordeel van je eigen fiets, alles is zoals jij het wilt hebben én verwisselbare accus (straks met grotere capaciteit) dus op de kamer opladen.
En je houdt 5 a 10duizend euro in je zak, die kan je besteden aan leuke biketrips en natuurlijk aan de onvermijdelijke accu upgrade.
kermit schreef: vr 1 december 2023, 09:45Die walk assist is leuk in de winkel op een gladde testvloer. Op een retesteile klim met dikke wortels of keien heb je er niks aan en komt het grotendeels neer op die fiets omhoog tillen
Ik heb gemerkt dat de walk assist veel effectiever is als je de fiets op zn achterwiel zet.
Al het gewicht op het achterwiel, dus max.grip, en geen voorwiel dat tegen de obstakels omhoog moet worden geduwd.
Scheelt echt veel.

kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

Naar aanleiding van Dice z'n topic over zijn nieuwe Mondraker ook eens bij B-D naar de e-mtb's gekeken.
Staat daar de Heckler afgeprijsd in mijn maat. Toch ook een aantrekkelijke fiets, voldoet aan veel van mijn eisen. Al heeft-ie wel een Shimano motortje.
Maar ja, ik zag de Orbea Wild (2023) ook al afgeprijsd bij diverse shops. Eigenlijk had ik bedacht "all in" te gaan met carbon en een custom kleurstelling. Maar als dat drie mille scheelt met een goed afgemonteerd alu exemplaar... dan wordt het een duur kleurtje :o

Blijft lastig beslissen als het om zoveel geld voor een fiets gaat vind ik....

Heckler, met carbon frame, lifetime warranty. Mooi laag zwaartepunt, speelse fiets volgens de tests die ik vind. En er was er eentje bij tijdens onze laatste Alpenweek, die piloot was er erg happy mee.
Nieuwe versie heeft een 720Wh accu, dat zou genoeg moeten zijn.

Voordeel t.o.v de Wild vind ik de uitneembare accu. Niet voor de vakanties, daar kun je altijd wel laden met een verlengsnoer. Maar thuis in de schuur wordt het koud in de winter, dan heb ik de accu liever in huis liggen.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

- Ten Years After
Plaats reactie