Bikeparks 2020 -> 2021->2022->2023->2024

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Jeroen90 schreef: do 30 november 2023, 10:47
marcomtb1972 schreef: wo 29 november 2023, 20:31
Ben nog nooit in bikeparken Lac Blanc / La Bresse geweest maar ben naar aanleiding van je ervaringen wel nieuwsgierig geworden naar deze franse parken, kan je dat duiden ? ( scheelt me namelijk toch ook wel wat reiskilometers als dit " de " parken zijn :-q :-q )

Rijd jij alleen full DH bike ?? want dan zou ik ( naar eigen ervaring ) kunnen begrijpen dat je te kort komt op de ander genoemde bikeparken.
Eigenlijk heeft Cheeta een zeer goede samenvatting gemaakt waar geen speld tussen te krijgen is. Helemaal eens met hem.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar wortels/rotsen etc en niet flow/jumplijnen (zoals winterberg/willingen). Dus mogelijk verschilt dat iets. Voordeel dat het hoogteverschil minder is dan in de Alpen is dat je de lijnen vaker kunt rijden. Wat in Lac Blanc/La Bresse wel fijn is ivm lijnkeuze en weten wat je te wachten staat. Persoonlijk rijd ik de eerste afdaling altijd wat voorzichtig, zeker als je niet weet wat je kunt verwachten.

Blauw/rood/zwart in Lac Blanc/La Bresse is wel wat anders dan die kleuren in Winterberg/Willingen. Weet niet hoe ervaren je bent.
Zelf had ik een fiets gehuurd, wat dus een downhill was, aangezien ze niks anders verhuren. Maar tegenwoordig heb ik een zware enduro (YT Capra) waar ik ook meer dan prima ermee rond zou kunnen.
Thanks voor je toelichting Jeroen :-q
Heb ondertussen wel wat bikepark ervaring dus denk dat ik me bij beide LB`s wel kan redden / vermaken, voordeel is dat ik beide discipline`s ( flow / jumps versus Rough Stuff ) leuk vind :winkie:
Zo te lezen mooie locatie`s / uitdaging voor het 2024 seizoen...
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

marcomtb1972 schreef: do 30 november 2023, 20:13
Jeroen90 schreef: do 30 november 2023, 10:47
Eigenlijk heeft Cheeta een zeer goede samenvatting gemaakt waar geen speld tussen te krijgen is. Helemaal eens met hem.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar wortels/rotsen etc en niet flow/jumplijnen (zoals winterberg/willingen). Dus mogelijk verschilt dat iets. Voordeel dat het hoogteverschil minder is dan in de Alpen is dat je de lijnen vaker kunt rijden. Wat in Lac Blanc/La Bresse wel fijn is ivm lijnkeuze en weten wat je te wachten staat. Persoonlijk rijd ik de eerste afdaling altijd wat voorzichtig, zeker als je niet weet wat je kunt verwachten.

Blauw/rood/zwart in Lac Blanc/La Bresse is wel wat anders dan die kleuren in Winterberg/Willingen. Weet niet hoe ervaren je bent.
Zelf had ik een fiets gehuurd, wat dus een downhill was, aangezien ze niks anders verhuren. Maar tegenwoordig heb ik een zware enduro (YT Capra) waar ik ook meer dan prima ermee rond zou kunnen.
Thanks voor je toelichting Jeroen :-q
Heb ondertussen wel wat bikepark ervaring dus denk dat ik me bij beide LB`s wel kan redden / vermaken, voordeel is dat ik beide discipline`s ( flow / jumps versus Rough Stuff ) leuk vind :winkie:
Zo te lezen mooie locatie`s / uitdaging voor het 2024 seizoen...
Ik heb in '23 beide parken in de Vogezen gereden op mijn 180mm fully Enduro. Heb groen, blauw en rood gedaan. Voor zwart in Lac Blanc was het te nat (de dag van de F1 in Francorchamps, de 5e opeenvolgende dag in de Vogezen met plensweer.....) anders wel een voorzichtige poging met Cheeta als mijn lieftallige guinee pig voor me uitrijdend.

Ik vond Lac Blanc mooier dan La Bresse. Ik ben een liefhebber van wat meer flow en jumps tot 5m en drops tot 2m (erboven wordt een mentaal dingetje, niet onmogelijk), en bij Lac Blanc waren een aantal fantastische trails / lines, vooral La Flow, 4x en La Roots. La Bresse was iets minder veelzijdig (ook zeiknat, 1 week later geweest, elke dag regen tussendoor...) maar ook een paar erg leuke lines, vooral Chitelet, Schuss en Virolo.

Gewoon een keer doen. Maar weet wel dat het goed nat kan zijn. Maar ook dan is het best goed te rijden. En na afloop fiets achterop en in een dorp afspuiten in een auto wasbox. Toen ik er was waren de afspuitplaatsen dicht vanwege watertekort, ook als was er in de 10 dagen voorafgaan > 250mm gevallen....
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zelfde ervaringen met de Vogezen parks. Ook hier de voorkeur voor Lac Blanc (La Flow op warp speed :winkie: ), maar afwisseling met La Bresse is leuk (Laatste stuk Schuss is daar favoriet, maar eerste stuk Barrage is ook leuk, en veeeeel lastiger/leuker dan een standaard blauwe lijn :-) )

Hoop er komend jaar in ieder geval weer een paar dagen door te brengen. Vorig jaar was met hemelvaart, dat betekende 20 minuten wachten bij de lift (zeker in Lac Blanc), dus weet niet of we dan weer gaan (is wel de eerste langere periode dat het park ook buiten het weekend open is)

Winterberg en Greenhill staan ook weer op de lijst voor komend jaar. En minstens één park in Noorwegen. Twee jaar geleden hebben we ons zeer vermaakt in Hafjell (is nog een behoorlijk slagje ruiger dan Lac Blanc, maar vergelijkbaar qua combi enduro/freeride/flow), maar Trysil zou ook kunnen. Heeft iemand daar ervaring mee? Op het net kan ik alleen iets vinden over een hele lange blauwe flow line (Magic Moose). Iets te gezapig en te druk naar mijn smaak EN genoeg over B-Rage (Brage Vestavik's signature line); *iets* te heftig naar mijn smaak.
Er zal toch ook wel wat tussenin zijn zeker?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
JLWE
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 november 2023, 19:26 Altijd slim, advies vragen en het dan in de wind slaan...
Niet geheel :wink: Eerste plan was PDS en dat wordt hem dus niet. Leogang lijkt me wel leuk juist met die events en we zullen ons wel vermaken op hetgeen wat wel open is in de regio. Lukte helaas niet anders ivm beschikbare weekenden. Goede les voor de volgende keer, maar gaan ons nu ook zeker wel vermaken.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, het is zoals het is.
Maar ik doelde ook op het advies voor Lac Blanc en La Bresse.

Als er wedstrijden zijn in Leogang is dat heel leuk voor de sfeer. Maar je eigen ritjes hebben er wel onder te lijden, afgesloten trails, deelnemers die voorrang krijgen bij de lift, liften die compleet zijn voorbehouden aan de wedstrijdrijders enz.

Maar altijd beter dan thuisblijven, en wellicht valt het mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

De jaarlijkse Pass'portes du soleil (20ste editie, laatste weekend van juni) valt in 2024 samen met een XC/DH wedstrijd in Les Gets en een enduro wedstrijd in Chatel. Ik ken niet precies de data van de wedstrijden, dus of het nou echt hetzelfde weekend is of in de week erna, maar ik denk dat ik het volgend jaar maar eens een keertje over sla, ik ben bang dat er nu toch echt wel wat te veel volk daar gaat zijn en dus voor ellenlange rijen voor de liften.
Er zijn genoeg andere weken/weekenden om naar de Portes du Soleil te gaan.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als dat echt allemaal in hetzelfde weekend plaatsvindt, dan is het gebied zo goed als onbruikbaar voor vrij rijden.
Positieve is dan dat met dat ene weekend al het leed geleden is :roll:

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is niet 1 weekend:
- WorldCup: June 25-July 7: Haute-Savoie, France (DH/EDR/XCO/XCC)
- PPDS: Les 28, 29 et 30 juin 2024

Dit jaar was het ook een dergelijk schema voor de WorldCup, eerste weekend DH en het tweede weekend Enduro (als ze dat in 2024 ook aanhouden dan trekt het enduro veld ook niet naar de Megavalanche de 7e). Wat betreft de DH, dat speelt zich volledig op Mont Chery af en ik kan me van de laatste 10 jaar niet herinneren dat die kant van Les Gets in de PPDS zat. De lift die er wel altijd inzit (Chavannes Express) was tijdens het WK (2022) nog te gebruiken - werd hooguit gebruikt voor het evenement om 1 van de parkings te bereiken - al moest je om het XC parcours heenrijden in het onderste deel..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
julie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

De kant van Mont Chery zit in de PPDS VAE dacht ik, maar goed, het trekt natuurlijk enorm veel volk aan dus het zal toch echt wel heel druk daar gaan worden.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Afgelopen jaar was het tijdens PPDS vooral erg druk bij de verbindingen.
Ze moeten een ronde maken door heel het gebied, dus iedere lift die je nodig hebt om in een ander dorp te komen is mega druk.
Ook de makkelijke trails tussen de dorpen zijn enorm druk. Beste blijf je dan in je dorp en gaat tig keer rood en zwart op en neer.

BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spectral 29

kijk eens naar de wat minder bekende alternatieven zoals Les Arcs of Meribel...zeker de Enduro tracks bij Meribel terug naar Brides les Bains in het dal zijn echt episch.
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

38x10 schreef: vr 1 december 2023, 16:34 Zelfde ervaringen met de Vogezen parks. Ook hier de voorkeur voor Lac Blanc (La Flow op warp speed :winkie: ), maar afwisseling met La Bresse is leuk (Laatste stuk Schuss is daar favoriet, maar eerste stuk Barrage is ook leuk, en veeeeel lastiger/leuker dan een standaard blauwe lijn :-) )

Hoop er komend jaar in ieder geval weer een paar dagen door te brengen. Vorig jaar was met hemelvaart, dat betekende 20 minuten wachten bij de lift (zeker in Lac Blanc), dus weet niet of we dan weer gaan (is wel de eerste langere periode dat het park ook buiten het weekend open is)

Winterberg en Greenhill staan ook weer op de lijst voor komend jaar. En minstens één park in Noorwegen. Twee jaar geleden hebben we ons zeer vermaakt in Hafjell (is nog een behoorlijk slagje ruiger dan Lac Blanc, maar vergelijkbaar qua combi enduro/freeride/flow), maar Trysil zou ook kunnen. Heeft iemand daar ervaring mee? Op het net kan ik alleen iets vinden over een hele lange blauwe flow line (Magic Moose). Iets te gezapig en te druk naar mijn smaak EN genoeg over B-Rage (Brage Vestavik's signature line); *iets* te heftig naar mijn smaak.
Er zal toch ook wel wat tussenin zijn zeker?
Even in de herhaling, omdat we stiekem alweer een beetje richting zomervakantie aan het plannen zijn. Heeft iemand ervaringen met downhillen in Trysil, Noorwegen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Iemand al eens in Bikepark Albstadt geweest?
https://bikepark-albstadt.de/
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bij gebrek aan “echte” Bikeparks gister maar eens naar de Middenberm Trails geweest. Positief verrast, ligt er allemaal keurig verzorgd bij en biedt on-Nederlandse uitdaging op een openbaar parkje 👍👊
Dit zou op veel meer plaatsen mogen ….. liefst beetje in de buurt 😅
Kleine impressie (uiteraard vnml mini me)

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ja ze hebben flink wat gebouwd aldaar. Kraaien op vol volume aan en gaan. Leuke sfeer ook als het beetje mooi weer is daar :winkie: :bier:
Plaats reactie