Surly Corner Bar ervaringen

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker

Omdat de verkoop van mijn oude MTB niet echt opschiet, speel ik met de gedachte om hem in te zetten als een soort monstercrosser. Alleen ombouwen naar een echt krom stuur en alles wat daar bij komt kijken, wordt me te kostbaar. Een Surly Corner Bar zou een leuke optie zijn, maar ik vraag me af of dat een beetje de gravelbeleving geeft. Of heb je meer een XC MTB met een hele diepe zit? Ik zou iets wat tussen een gravelracer en een 'echte' MTB in zit best interessant vinden, denk ik.

Dus iemand ervaring met de Corner Bar? Ik hoor het graag!
VictorM
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Geen ervaringen, maar zoals ik het begrijp is de Corner Bar vooral ontworpen voor lange bikepack tochten, dus of je daarmee echt de monstercross ervaring krijgt durf ik niet te zeggen. Wil je hem ook gaan inzetten voor lange relaxte onverharde tochten dan denk ik dat je best uit de voeten kan ermee!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker

Tja, wat is een monstercrosser en wat doe je ermee? Ik gebruikte het woord om een fiets met MTB dikke banden en een krom stuur aan te duiden. Surly zegt zelf niet veel over het beoogde gebruik van de Corner Bar. Alleen dat ie bedoeld is voor mensen die een krom stuur op hun MTB willen zetten, maar niet de kosten voor een nieuwe groepset e.d. willen betalen. Enige user case die ze noemen is als je met de fiets ipv auto naar de start van een trail wilt.

Naar mijn idee kun je er alle kanten mee op. Ik zou graag de efficiënte houding van een gravelbike willen combineren met de grip en het comfort van dikke banden en vering, om daarmee single tracks en gravelpaden aan elkaar te lussen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb er een tijdje mee gereden, heb de stem de helft korter gemonteerd, en omhoog ipv omlaag. Toen was het redelijk te doen.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
HuibMM
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Pole Taival

Vanwege het weggedeelte naar de trail toe, heb ik dit ook overwogen, kwam toen uit bij Farr aero maar heb nooit het lef gehad om het echt uit te proberen.
anders ga ik wel op de fiets
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Die “hele diepe zit” valt enorm mee. Die drop is enorm ondiep en is juist gemaakt om je flatbar te vervangen voor een “drop” bar zonder veel in te boeten in je zit.

Zelf een tijdje mee gereden, weggedaan wanwegen het gewicht en de bruut onhandige en lelijke kabelloop.

Ik weet niet of je hydraulische leidingen hebt maar vergeet ook niet dat je leidingen waarschijnlijk te kort zijn dus het kan nig best in de papieren lopen om alles netjes te monteren.

De zit en hoeken van het stuur bevielen wel goed, wel zou ik zeker voor een brede versie gaan.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Henrik
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Groen en zwart!

Heb hem ook even gehad, maar vrij snel weer afscheid genomen. Om eerlijk te zijn mis ik op dit stuur een van de belangrijkste posities voor ontspannen 'gravellen', de 'hoods'. In de beugels zitten past voor mij prima bij de snelle secties, maar niet bij de ontspannen stukken. Op de racefiets zit ik op kruissnelheid ook niet constant in de beugels.

De beugels zitten prima maar voor mij niet zonder de andere houding als relaxte optie. Nog wat geprutst met home-made 'hoods' maar het is 'm gewoon net niet. Dit naast de inderdaad oerlelijke kabelloop. Kabels zal je inderdaad hoogstwaarschijnlijk moeten verlengen.

Uiteindelijk ben ik voor een voor mij beter passend alternatief gegaan, sqlab inner barends icm een recht stuur. Die positie lijkt veel meer op de ontspannen racefiets houding, en je kunt nog prima bij je remmen. (hardtail, vaste carbon vork, schwalbe g-one allround banden).

(ik heb de 'corner bar' overigens helaas uit China moeten adopteren, dichtbij kon ik er geen een vinden)
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

De oplossing tov een race/gravelstuur blijft een beetje suboptimaal idd. Zat ook al te denken aan een smal recht stuur met barends/90ies-spinaci-opzetstuurtjes.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Hier al eens naar gekeken?

https://truedne.com/multobene-trekking-handlebar/

Heb hem zelf op mijn Niner
Plaats reactie