Bikeparks 2020 -> 2021->2022->2023->2024

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom pas zo laat? Dan is het seizoen toch al aan de gang...
Alpen, sneeuw?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JLWE
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Ja? Zo laat nog? Terug naar datumprikker dan maar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

De officiele seizoensopening is al jaren (>15 IIRC) het laatste wekeend van juni, met de maand voordien typisch dorpen die gedurende het weekend al openen (afhankelijk van de condities)...

* Sneeuw moet weg op de hoger gelegen delen, in het bijzonder op de schaduw plaatsen kan dat even duren... (en dan nog een beetje drogen en wat trailonderhoud)
* Lift heeft na de winter wat onderhoud nodig en moet omgebouwd worden naar MTB gebruik, etc... (en da's lift A, dan lift B, etc...)
* Buiten de vakantie periode is het moeilijk om aan de bezettingsgraad te komen om financieel verantwoord liften te kunnen openen (buiten het weekend)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er is zo'n soort tussenseizoen in het voorjaar en in de herfst.
Dan ligt er te weinig sneeuw om te skiën, maar teveel om te fietsen/wandelen.
In het dal is het groen, boven is het wit
Als je van dorp naar dorp wilt, dan moet je over de top en aan de andere kant naar beneden. Dat kan pas als de sneeuw van de trails is.

En wat Cheeta zegt, de liften hebben na het skiseizoen onderhoud nodig en moeten worden aangepast.
Misschien moeten de liften ook nog worden gekeurd en gecertificeerd. Dan komt er ook nog bureaucratie aan te pas, duurt het nog langer.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JLWE
All rounder
All rounder

Thanks beide voor de uitleg. Logisch ook eigenlijk zo, nu ik het begrijp. Kan aannemen dat dit in de Oostenrijkse gebieden hetzelfde is? Anders toch kijken of het een ander weekend wordt.
sik
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

zo te zien is leogang eerder open
https://bikepark.saalfelden-leogang.com ... und-Preise

saalbach gedeeltelijk, maar niet de schattberg x-press. de x-line is een van de mooiere afdalingen in het gebied wat mij betreft.
https://www.saalbach.com/en/summer/cable-cars
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Andere gebieden lijken wel eerder open te gaan, bijvoorbeeld Nauders en Solden. Kijk dus nog even rond
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nadeel van Portes du Soleil in dit geval is ook dat het meerdere dorpen zijn (in twee landen) die samenwerken en die moeten allemaal hun zaakjes geregeld hebben voordat het gehele gebied klaar is.
Dat kost tijd, onrealistische doelen, daar heeft niemand iets aan.

Saalbach zonder de Schatberg is maar half werk.
Moet je zelf weten. Beter dan thuis op de bank, maar niet optimaal. Kan je wel combineren met Leogang.

Solden is de hoogste van het stel en heeft dus de meeste sneeuw. Maar het is 1 dorp, 1 gebied, met 1 liftmaatschappij en dat maakt waarschijnlijk wel een strakkere planning mogelijk. Maar houdt er rekening mee dat vroeg in het seizoen de hogere (alpine) trails nog niet allemaal open zijn.
Voor het "on top of the world" gevoel moet je misschien nog een paar weken wachten.

Nauders is ook 1 dorp, dus zie Solden.

Misschien helpt de klimaatverandering mee en is de sneeuw eerder weg
Maar als diezelfde klimaatverandering aan het eind vd winter heel veel neerslag(sneeuw) geeft, dan juist weer niet en kan je tm Pinksteren skiën...

Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Sölden was dit jaar vanaf de 2e week van juni open maar ze kunnen natuurlijk lastig een datum prikken omdat ze afhankelijk zijn van de sneeuw natuurlijk.

Nauders is trouwens niet 1 dorp, de liften liggen zelfs niet allemaal in dezelfde landen en hebben volgens mij ook niet dezelfde eigenaar dus ik weet niet hoe de planning daar is :tong Het voordeel van Nauders is wel dat je niet echt trails op hoogte hebt zoals bijvoorbeeld Sölden.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nauders is trouwens niet 1 dorp
Oeps, vergissing, goed dat je het even rechtzet.
Hebben ze dan ook "last" van dezelfde problemen als PDS (dus niet alles even snel klaar)?
Maw, is het hele gebied al vroeg open?

TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

https://www.3-laenderendurotrails.com/e ... ning-hours
Je hebt liften in Nauders, Reschen en st Valentin. Weekend opening was dit jaar eind April, dagelijks vanaf eind mei.
De meeste trails liggen tussen 1500 en 2100m (muv de Zirmbahn/trail maar da`s een groene van 5 km, niet heel leuk), dus niet heel hoog.
Dus minder dorpen en minder druk (sowieso geen engelsen) maar met een gemeenschappelijke site/organisatie.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat een alternatief is en wat niet echt, is wel afhankelijk van wat je precies zoekt...

Een equivalent van de Morzine "secret" trails ga je in Oostenrijk bijvoorbeeld niet vinden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Dat is omdat ze "secret" zijn, daarom vind je ze niet :winkie: :bier:
JLWE
All rounder
All rounder

marcomtb1972 schreef: di 28 november 2023, 21:55 Dat is omdat ze "secret" zijn, daarom vind je ze niet :winkie: :bier:
Hahaha.

Ga nu voor openingsweekend of het weekend daarna. Zal wel gezellig druk zijn rond die tijd, dat heeft ook wel wat. Mocht het niet lukken, kunnen we altijd nog naar Leogang ofzo.

Zijn er eigenlijk meerdere die die kant op gaan rond juni/juli?
Jeroen90
All rounder
All rounder

JLWE schreef: ma 27 november 2023, 16:29 Iemand goede ervaring met verblijf in Morzine? Zit daar 7 - 12 juni en ben opzoek naar prettige accomodatie voor 3 personen met opslag voor fietsen.

Zelf al wat op AirBNB gekeken en kan daar ook wel uitkomen, maar mocht iemand een tip hebben hoor ik het graag :D
Zoals gezegd is het te vroeg voor veel gebieden in de alpen, zeker de gebieden met hogere liften.
Mogelijk is Brandnertal een optie, is wat lager?

Anders kun je naar de Vogezen(Lac Blanc, La Bresse) in Frankrijk of naar het zwarte woud(Bij stuttgart) in Duitsland gaan. Zwarte woud geen ervaring mee, maar Vogezen is echt heel leuk.
Ook nog laag genoeg zodat het nog enigszins leuk is om zelf te (enduro) fietsen zonder lift.
Bikeparks Lac Blanc en La Bresse zijn een van de leukste plekken waar ik geweest ben. Nog niet in Morzine geweest trouwens, maar wel Saalbach/Leogang, Serfaus/Fiss/Ladis, Solden, Brandnertal en Lac Blanc steekt daar wel bovenuit.
Plaats reactie