Ziek voor marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik bedoelde hier mee dat de toppers zelf heel goed weten hoe om te gaan met ziekte en herstel.

Ik heb zelf afgelopen weekend verkoudheid/ buikgriep gehad, heb mondjesmaat wat herstelritjes gedaan, stilzitten is er niet bij, daar wordt ik niet gezelliger van.
Als je daar verantwoord mee omgaat is daar in mijn ogen niet veel mis mee.

Ik rij zelf de 200km van de DM en probeer wel weer bij de eerste 50 zitten dit jaar, dan ga ik geen complete week niks doen, dat is mentaal ook niet echt bevorderlijk.

Ook al weet ik dat ik dit prima aankan inclusief week stilzitten, zit er toch een stemmetje in in hoofd wat de vorm wil zien.
Rood
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Stephan18 schreef: za 11 november 2023, 11:39 Dank voor alle reacties! Ik ga inderdaad niet met koorts of griep op de fiets stappen. Voor de marathon ben ik 8 dagen koortsvrij, (tenzij is nu weer ziek wordt). Ik ga gewoon zondag de 19e voor het eerst op de fiets stappen en kijken hoe het gaat. We beginnen gewoon rustig en ik merk na een uur wel of het gaat ofniet. Het was gelukkig geen corona, wel even gecheckt voor de zekerheid. En sowieso houd ik mijn hartslag goed in de gaten :-q
Stephan, heel herkenbaar wat je mee maakt. Keihard getraind en dan net er voor komt er een obstakel op je weg. Zelf heb ik dat in alle jaren dat ik marathons rijd ook vaak. Leg je lat gewoon voor die marathon niet te hoog. Effe rustig trainen een keer een paar dagen ervoor. Als je je HR zones kent dan weet je zelf wel wat verantwoord is.
En richt je anders gewoon op de volgende marathon of lange toertocht. Er zijn er genoeg.
Als je t marathon rijden echt lang wilt doen dan hangt t niet af van die ene marathon, dan is er nog veel meer te beleven in alle marathons die nog georganiseerd gaan worden overal.
Stephan18
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Peelrijder schreef: za 11 november 2023, 21:37 Ik bedoelde hier mee dat de toppers zelf heel goed weten hoe om te gaan met ziekte en herstel.

Ik heb zelf afgelopen weekend verkoudheid/ buikgriep gehad, heb mondjesmaat wat herstelritjes gedaan, stilzitten is er niet bij, daar wordt ik niet gezelliger van.
Als je daar verantwoord mee omgaat is daar in mijn ogen niet veel mis mee.

Ik rij zelf de 200km van de DM en probeer wel weer bij de eerste 50 zitten dit jaar, dan ga ik geen complete week niks doen, dat is mentaal ook niet echt bevorderlijk.

Ook al weet ik dat ik dit prima aankan inclusief week stilzitten, zit er toch een stemmetje in in hoofd wat de vorm wil zien.
Ik doe niet mee voor de knikkers mee. Ik heb ook geen flauw idee hoeveel er mee doe met de 101km. Maargoed, (afhankelijk van het weer) hoop ik een gemiddelde van 23km/u te halen.
BikerBas2 schreef: zo 12 november 2023, 08:54
Stephan18 schreef: za 11 november 2023, 11:39 Dank voor alle reacties! Ik ga inderdaad niet met koorts of griep op de fiets stappen. Voor de marathon ben ik 8 dagen koortsvrij, (tenzij is nu weer ziek wordt). Ik ga gewoon zondag de 19e voor het eerst op de fiets stappen en kijken hoe het gaat. We beginnen gewoon rustig en ik merk na een uur wel of het gaat ofniet. Het was gelukkig geen corona, wel even gecheckt voor de zekerheid. En sowieso houd ik mijn hartslag goed in de gaten :-q
Stephan, heel herkenbaar wat je mee maakt. Keihard getraind en dan net er voor komt er een obstakel op je weg. Zelf heb ik dat in alle jaren dat ik marathons rijd ook vaak. Leg je lat gewoon voor die marathon niet te hoog. Effe rustig trainen een keer een paar dagen ervoor. Als je je HR zones kent dan weet je zelf wel wat verantwoord is.
En richt je anders gewoon op de volgende marathon of lange toertocht. Er zijn er genoeg.
Als je t marathon rijden echt lang wilt doen dan hangt t niet af van die ene marathon, dan is er nog veel meer te beleven in alle marathons die nog georganiseerd gaan worden overal.
Ik wil gewoon het maximale voor mijzelf eruithalen. Dat ik na afloop tevreden kan zijn, ik wist wel waar ik stond. Alleen nu is het even gissen hoe ik qua conditie en kracht zal voelen. Vooral omdat het de 1e marathon is (in maart in geschreven) en het een thuiswedstrijd is, wil ik hem gewoon goed fietsen. Maar we gaan het zien. Misschien strek in de benen nog even op de fiets aankomende donderdag. Ik hou jullie op de hoogte!
Stephan18
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Nou ik zou er nog even op terugkomen.. ik ben dus pas tijdens dutch masters weer voor het eerst op de fiets gestapt. Het leek alsof het prima was, alleen bij de eerste klim merkte ik al dat de benen gewoon slap waren. Normaal gesproken kan ik mijn hartslag heel constant houden maar de eerste 40km bleef hij rond de 180 zitten. Het was even flink afzien, ook vanwege de blubber en de wind. Uiteindelijk wel redelijke tijd neer gezet (voor mijn doen). Volgend jaar beter!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuke woordspeling: Volgend jaar beter :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 november 2023, 21:25 Leuke woordspeling: Volgend jaar beter :winkie:
En een gravelbike heb ik begrepen, toch? :bier:
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bonanza schreef: do 23 november 2023, 15:49
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 november 2023, 21:25 Leuke woordspeling: Volgend jaar beter :winkie:
En een gravelbike heb ik begrepen, toch? :bier:
Ja, da's beter :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Stephan18 schreef: ma 20 november 2023, 20:53 Nou ik zou er nog even op terugkomen.. ik ben dus pas tijdens dutch masters weer voor het eerst op de fiets gestapt. Het leek alsof het prima was, alleen bij de eerste klim merkte ik al dat de benen gewoon slap waren. Normaal gesproken kan ik mijn hartslag heel constant houden maar de eerste 40km bleef hij rond de 180 zitten. Het was even flink afzien, ook vanwege de blubber en de wind. Uiteindelijk wel redelijke tijd neer gezet (voor mijn doen). Volgend jaar beter!
Herkenbaar. Door het minder intensief trainen een tijdje schiet de hartslag omhoog als je wel diep gaat. En de spieren willen niet op spanning komen dan.
Beste is alles en iedereen bij je weg laten rijden en zelf rustig fietsen. Op gegeven moment kun je dan wel nog lekker fietsen.
lochnes
All rounder
All rounder

ik kwam er pas tijdens de masters achter dat ik aan het ziekworden was. start prima, mee met de iets minder snelle jongens maar hartslag elke keer aan de hoge kant. voelde op zich wel goed maar de harslagmeter zei wat anders. Daarna ging de hartslag steeds omhoog en de snelheid naar beneden. dacht eerst nog dat het aan de modder lag. bij een 80 km ofzo voelde het echt niet goed, en bij 100 afgestapt en in bed gekropen. werd echt bang dat ik gewoon van de fiets ging vallen, zo totaal niet scherp meer.
geen koorts, wel 5 dagen daarvoor was mij zoon ook twee dagen ziek en die kon mij heel goed voorspellen hoe het ziekteverloop er verder uitzag, waarschijnlijk gewoon een rino virusje waar je normaal twee dagen matig van bent maar dit gewoon teveel inspanning was. Wel beetje geschrokken eigenlijk.
Plaats reactie