⚡️ E - Toer Hardtail. Grand Canyon:ON 7 Nu in Mullet set-up.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Is een tweede accu onder de voorbuis niet mogelijk? Met beugels of klitten banden? Het is maar een idee, maar je ziet het wel eens op dhz-kit E-mtb's. Daar zit ie kwa gewicht heel mooi en als je hem thuis laat heb je alles origineel.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

MonkeyRider schreef: zo 29 oktober 2023, 14:06 Is een tweede accu onder de voorbuis niet mogelijk? Met beugels of klitten banden? Het is maar een idee, maar je ziet het wel eens op dhz-kit E-mtb's. Daar zit ie kwa gewicht heel mooi en als je hem thuis laat heb je alles origineel.
De accu`s voor deze bike zijn best groot, onder de voorbuis lijkt me kwetsbaar, in de driehoek van het frame zou optimaal zijn i.v.m. gewichtsverdeling, maar dat past niet, dat had ik al bekeken.
Ik heb zo`n frame plug / stekker / laadpunt onder in de zitbuis, misschien is er voor mijn bike wel zo`n kleine range extender ( 250 / 300 hw ) te verkrijgen, die past in een bidon houder en dan inpluggen in de frame, dat zie je bij andere bike`s wel meer..

Weer een dingetje om te bekijken, zo blijf je bezig :-D

Bike net in 29er set-up gezet, op 2.6 banden, zal waarschijnlijk ook weer wat schelen in range / verbruik i.p.v. die zware 275+ 2.8 gravity sloffen :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Ik weet niet of je andere batterijen kunt gebruiken (voltage of software matig) maar je zou hier eens kunnen kijken? In ieder geval betaalbaar.
NB ik heb er daar mijn dhz setje vandaan
https://www.pswpower.com/collections/ba ... ng-cells-3
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk niet dat je er zomaar een niet originele accu aan kunt hangen. Softwarematig en qua fysieke passing.
En Shimano heeft geen extenders.

Bosch met ingang van komend modeljaar wel, maar die zijn niet backwards compatible (en passen alleen op fietsen met het smart system).

Ik denk overigens wel dat dat voor veel gebruikers de ideale setup is: een niet bizar grote standaard accu die wel groot genoeg is voor de meeste (lokale) ritten, icm een extender voor de dagen die echt lang zijn.
Die kant gaat het wel op, bij Bosch kun je bijvoorbeeld op een aantal fietsen al kiezen uit een 625 of 750Wh accu met eventueel een extender van (meen ik) 250Wh.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

marcomtb1972 schreef: vr 27 oktober 2023, 15:39
Qprs schreef: vr 27 oktober 2023, 11:59 Ah, ik vroeg me al af of dit een normale range is.

Vind je het gewicht van die accu op de dragen niet vervelend? Of merk je daar weinig van gezien het overige gewicht?
Zoals Kermit al mooi beschrijft is de range wel afhankelijk van meerdere factoren.

Het was trouwens wel een aparte ervaring om in boost modus omhoog te trappen over de shotter en dan te moeten af remmen terwijl je omhoog rijd om niet op je muil te schuiven in een scherpe gravelbocht vanwege de snelheid :winkie: dat gebeurde me vroeger alleen als ik naar beneden reed :tong
Ik zou hetzelfde doen op een ebike, en vroeg me al af wat de range dan zou zijn. De ebikers die ik ken of tegenkom rijden vrij rustig, en hebben het over andere getallen. Bij rustig gebruik geloof ik ook wel dat bagagedragers goed blijven zitten, maar dat is bij jou dus ook?
Het is hier geen ponykamp!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

@ Qprs: drager zit zonder belading tijdens het rijden echt goed vast. Hieronder, denk ik, de oplossing voor als ik het bos in inga met de 2e accu achterop.

Bagagedrager stabilisatie project:
Waarschijnlijk de fix gevonden om de drager met belading vaster op de bike te krijgen.
De eenvoudigste manier is vaak de beste en gelijk wat kleur toegevoegd aan de fiets 8)
Kan de drager nu op spanning brengen richting de zitbuis, en met restant van het bandje de lus ook nog wat naar mekaar trekken, restant bandje daarna even vast tie-wrappen zodat het niet in het achterwiel komt :-q Moet nog testen, in de straat ging redelijk..

Afbeelding

Afbeelding

Tevens de bike in 29er set-up gezet, zou naar mullet gaan voor me aankomende Moezel trip, maar toch besloten om meer richting een toer / All Mountain set-up te gaan. Met een lege accu op die 2.8 soft banden rond trappen was me toch ff te veel weerstand training, nieuwe set-up gaat minder weerstand geven.

Verse 140 mm Rockshox Yari, verse Sunringle wielset 32 intern, bijna verse 2.6 Eddy Current banden, voorop soft / achter soft - super gravity voor wat extra bescherming tegen het gewicht.

Afbeelding
Afbeelding

Totaal gewicht incl. 2 accu`s / drager / etc. / ready to go = 29kg. Dat is toch een 0.6 kg gewonnen op de 275+ " gravity " set-up :-q

Van het weekend maar eens een lokaal rondje proberen met belading, dan heb ik zo`n 1100hw aan boord, daar moet ik toch wel een 50km NL rondje mee weg kunnen Boosten lijkt mij :winkie:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Chestcam filmpje van me verkenning op de La Golden trail in Remouchamps, ik was wat huiverig i.v.m. natte ondergrond maar het ging eigenlijk prima.

Voordat ik La Golden deed had ik eerst al wat rode trails gereden ( in 1e post staat nog wat YT stuff ) en daar lagen best wat steile sectie`s die soms erg glad waren met uitgesleten geulen / klei achtige ondergrond ( lopen 8) ) eigenlijk gingen de zwarte trails, La Golden + La Dementiel ( volgende week online :wink: ) me beter af dan die rode trails. De betreffende trails liggen ook wat verder uit mekaar daar, waarschijnlijk toch ook een wat andere samenstelling van ondergrond daar, mud versus stenig ?

Ik was daar eind vd middag met ondergaand zonnetje, het was genieten op de E, niet alleen op de uphill :bier:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Vandaag met de bagage drager met daarop de 2e accu een rondje gedaan am Moezel. Ready to go, en nog helemaal mud vrij :winkie:

Afbeelding

Mooi weertje, maar erg nat im Wald. Zelfs de verse 2.6 Mary`s liepen af en toe vol, maar was wel blij met de extra tractie / vertrouwen die de Mary`s geven in vergelijk met de Eddy Current`s.

Afbeelding

Wolken waren wat dicht, maar regelmatig de zon d`r bij. Mooi herfst weertje :-q

Afbeelding

Vandaag ook gelijk een soort van accu range test gedaan:
Bijna alles gereden in Trail modus, naar beneden + de vlakkere stukken af en toe in Eco modus gezet.
Begonnen met de 500Wh accu, die 80% ( 4 blokjes van de 5 gebruikt ) en na de lunch de 630Wh accu in de bike gedaan, daarvan +/- 50% gebruikt ( 3 blokjes over van de 5, maar ik denk dat ik het 3e blokje ook bijna verbruikt had ) in totaal dan zo`n +/- 700Wh van de beschikbare 1100 Wh gebruikt.

Garmin score:
Afbeelding
Teller van de bike.
Afbeelding

Beide tellers lopen redelijk gelijk :-q bike staat nu in 29er set-up, rolt zeker lichter als de 275+ set-up, zelfs met 2.6 super gravity mary`s

Tot zover.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De modder kleurt goed bij je frame 8)

Maar als je ongeveer 700Wh heb gebruikt, dan had je zo'n dagje net kunnen redden op de 630 accu, mits je ietsje zuiniger was omgesprongen met de ondersteuning
Scheelt wel een accu op de bagagedrager :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Het was op sommige stukken gisteren wel een mud fest, meerdere keren " close call " momentjes 8)

Zolang ik geen 500Wh uur bidon extender kan begaan is de drager voor mij de oplossing. Het ziet er naar uit dat als ik in Trail modus blijf, dat ik me de eerste 1500hm niet druk hoef te maken of ik weer thuis kom ( moezel / ardennen setting ) daarna zal ik afhankelijk, waar ik me bevind vanaf standplaats, wat vaker de Eco modus kunnen gaan gebruiken, of de laatste klim gewoon lekker omhoog Boosten :tong :-q

Tzt zal ik met de app aan de gang gaan, de Trail modus, mag op basis van huidige ervaring, minder vragen / geven, op de meeste shotter gaat het soms wat " makkelijk " maar als ik dan terug ga naar Eco modus dan voelt het meer als klimmen op een non E bike :-{ daar is nog wel wat winst te halen.

Na fine tuning verwacht ik wel 2000hm weg te kunnen trappen in Trail modus in een Ardennen / moezel setting zonder dat je kop dr af gaat. ( met 2 accu`s / 1100Wh uiteraard :winkie: )
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Voor de meelezers:
Heb nog wat ervaring opgedaan over accu verbruik van de bike met een 2 accu`s ( 500Wh + 630Wh ) set-up, van de week 3 ritjes kunnen maken in heuvelachtig terrein ( moezelstreek )

Rit 1. ( 10.30 uur tot 15.45 uur )
Afbeelding
Bijna alles gereden in Trail modus, naar beneden + de vlakkere stukken af en toe in Eco modus gezet.
Begonnen met de 500Wh accu, die 80% ( 4 blokjes van de 5 gebruikt ) en na de lunch de 630Wh accu in de bike gedaan, daarvan +/- 50% gebruikt ( 3 blokjes over van de 5, maar ik denk dat ik het 3e blokje ook bijna verbruikt had ) in totaal dan zo`n +/- 700Wh van de beschikbare 1100 Wh gebruikt.

Rit 2. ( 10.30 uur tot 15.45 uur )
Afbeelding
Alles omhoog gereden in Trail modus en waarvan de laatste +/- 300hm van de 1800 hm in Boost modus gedaan
Begonnen met de 500Wh accu, die +/- 90% ( 4 blokjes van de 5 gebruikt ) van de 2e accu ( 630 Wh ) 4 blokjes van de 5 gebruikt, dus in totaal zo`n +/- 950Wh van de beschikbare 1100 Wh gebruikt.

Rit 3. ( 11.00 uur tot 15.00 uur )
Afbeelding
Alles omhoog gereden in Boost modus, daarvan misschien 5% in Trail + Loop modus op de heel steile stukken.
Begonnen met de 500Wh accu, die 100% gebruikt, van de 2e accu ( 630 Wh ) 3 blokjes van de 5 gebruikt, dus in totaal zo`n +/- 900Wh van de beschikbare 1100 Wh gebruikt.

Uiteindelijk zal het verbruik ook wel afhangen van de steilte van de uphill en hoeveel je zelf geeft, ik heb in de boost omhoog wel aldoor redelijk hoog omwentelingen gegeven, zo`n beetje tussen de 95 / 110 omwentelingen. Als het echt stijl werd ( voorwiel lift begon op te spelen ) reed ik liever in de trail modus dan in boost modus, weet niet waarom maar dat voelde beter.

Nog wat sfeer plaatjes van de omgeving Bernkastel-Kues / Traben-Trarbach
Veel bladeren gezien afgelopen week

Afbeelding
Afbeelding

Uitzicht plekje boven Bernkastel-Kues op de Zwei-Schanzen-Tour mtb route.

Afbeelding

2 E uplift machines

Afbeelding

Voor de rest niet te veel zwammen en alles weer opladen

Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Kleine samenvatting van 4 uurtjes stuiteren in de bossen tussen Berdorf / Beaufort in Luxemburg, mooi mtb gebied hoor :-q

Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Leuk en informatief topic om te volgen dit. Met wat finetuning is er dus nog best wat winst te behalen qua range icm je eigen input wat fijn rijd.
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

marcomtb1972 schreef: vr 22 december 2023, 08:58 Kleine samenvatting van 4 uurtjes stuiteren in de bossen tussen Berdorf / Beaufort in Luxemburg, mooi mtb gebied hoor :-q

https://www.youtube.com/watch?v=wi8M2-8WtbQ

Ziet er idd erg mooi uit om te mountainbiken. Ik wil ook wel eens een keertje die kant op. Voor wat meer info klop ik dan wel bij jou aan. :-q
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker

Dice Oldskool schreef: vr 22 december 2023, 10:08 Ziet er idd erg mooi uit om te mountainbiken. Ik wil ook wel eens een keertje die kant op. Voor wat meer info klop ik dan wel bij jou aan. :-q
Zeker een keer doen, echt de moeite waard :-q
Plaats reactie