gravelbike kleine vrouw

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Hoi,

Wie weet zijn er ook gravelaars onder jullie?

Ik heb vorig jaar samen met mijn partner een gravelbike/avonturenfiets opgebouwd, een surly ghost grappler. Hele fijne fiets om mooie bikepack avonturen mee te beleven, echter ik overweeg om hem te verkopen.

Wat zoek ik dan?
Een gravelbike geschikt voor een lichaamslengte van 162 met een korte(re) stack en reach dus. Nokjes op de voorvork en liefst ook extra op het frame (onder de onderbuis bijvoorbeeld), allu maar carbon zou ook een optie zijn. Mijn huidige fiets is van staal en dus wat zwaarder.
Wielclarence van 50 of 55 mm zodat ik er ook smalle mtb banden in kan steken.
1 x 11 of 1 x 12 (als dat bestaat), road, uiteraard een dropbar en kortere cranks (165 of 170) en hydraulische remmen.
En gewicht, zo rond de 10 kilo (lichter mag altijd maar dat wordt lastig tenzij het carbon is).

Iemand een merk waar ik naar zou kunnen kijken?
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Volgens Surly is de XS van de Grappler geschikt voor rijders vanaf 1.42m dat vind ik apart want hij vergelijkbare reach en stack van fietsen die andere merken geschikt vinden vanaf 1.62m. Voordeel is wel de lage standover door het MTB-achtige frame. Vind je dat wel prettig? Dat verkleint de zoektocht aanzienlijk.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Willem Altes schreef: zo 15 oktober 2023, 19:13 Volgens Surly is de XS van de Grappler geschikt voor rijders vanaf 1.42m dat vind ik apart want hij vergelijkbare reach en stack van fietsen die andere merken geschikt vinden vanaf 1.62m. Voordeel is wel de lage standover door het MTB-achtige frame. Vind je dat wel prettig? Dat verkleint de zoektocht aanzienlijk.
Klopt dat Surly dat aanraad, ik heb echter de S gekocht in overleg met Jelle van Justpedal (ben er geweest om te passen). De lage standover is idd fijn maar het mtb achtige frame hoeft niet van mij. Ik ga er vanuit dat een kleine maat S gravelbike, ook rekening houdt met de standover hoogte.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Het hangt natuurlijk ook af van het budget, maar bij Canyon heb je de Grizl. Die komt in 3XS en 2XS bijvoorbeeld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Het hangt natuurlijk ook af van je budget, maar je kunt 'm ook op maat laten bouwen: www.vittorio.cc (Randonneur, 10kg uit staal is niet zo een probleem, mits je niet die loden pijpen van Surly gebruikt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

julie schreef: zo 15 oktober 2023, 20:01 Het hangt natuurlijk ook af van het budget, maar bij Canyon heb je de Grizl. Die komt in 3XS en 2XS bijvoorbeeld.
De nieuwe alu is betaalbaar en komt met de nieuwste 1x12 grx groep. Zou mijn keus zijn in dit scenario. Saaier dan Surly wel, je koopt zeg maar de volkswagen van gravelbikes.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat er precies mis is met de Surly ontgaat maar hier 2 tips:

Cube Nuroad is er in als en Carbon. Beide met Carbon vork en hokjes in die vork. Vanaf maat xs. Mijn vriendin rijdt naar volle tevredenheid met de voorloper, de SL Road. Aardig is dat Cube kleurtjes gebruikt voor de frames.

Giant Revolt, ook vanaf XS en met carbon vork en nokjes (ik rij op een voorloper, heb ook zeker met bagagedrager en tassen voor gereden. Comfort is top, zeker ook met carbon zadelpen).
Plaats reactie