Rockrider Race 900 toch weer retour

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Een tijdje terug had ik besloten de gok te wagen en een Rockrider Race 900 van Decathlon aan te schaffen. Prachtige fiets en voor het geld zeker niet verkeerd afgemonteerd. Toch had deze fiets een aantal minpuntjes. Remmensetje was wel erg budget, nl een Sram LevelT. Daarnaast was ik niet kapot van de frame protectie. Rockrider heeft een soort van siliconen materiaal gebruikt wat geplakt zit op het frame. Daar waar het geplakt zit zijn er ook uitsparingen gemaakt in het frame. Op de achterbrug liet een klein deel al wat los. De remmen zijn natuurlijk eenvoudig te upgraden, maar ik had mijn twijfels over de frame protectie. Kwa frame vind ik het echt een prachtige hard tail. Toch heb ik besloten de fiets te retourneren. Bij Decathlon kan je dat binnen 365 dagen doen.

Inmiddels ben ik weer zoekende naar een andere hard tail en heb mijn oog laten vallen op twee hardtails. Beide bekende merken.

De eerste is een Trek Procaliber 9.7 2023. Iemand ervaring met de Isospeed decoupler? Is dit een betrouwbaar systeem? Gaat het niet snel kraken? Las dit ergens op internet. De Trek heeft wel carbon velgen. Verder een Rockshox Reba voorvork.

De andere is een Scott Scale 925 2023. Mooie fiets, maar ben niet kapot van de kleur. Deze heeft een Fox Float Rythm 32 voorvork met een 3 standen mogelijkheid. Beter dan een Rockshox Reba? Heb die Fox (alleen 120mm) ook op mijn Orbea OIZ H20 zitten.

Beide fietsen zijn duurder dan de Rockrider en dus zal ik bij moeten gaan betalen. Overigens is de Rockrider nu scherp geprijsd voor 2009 euro. Veel fiets voor relatief weinig geld.

Welke van de twee fietsen , Trek of Scott, zouden jullie mij adviseren? Benieuwd naar de reacties!
KG89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Canyon GC8

Ik zou de Trek en de Scott allebei laten staan en voor de Canyon Exceed gaan als je een hardtail racer wil. Is nu ook in de aanbieding:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... e=M076_P09

Wat mij betreft een zeer goede fiets met prima afmontage, zeker voor het geld.
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

KG89 schreef: ma 2 oktober 2023, 09:50 Ik zou de Trek en de Scott allebei laten staan en voor de Canyon Exceed gaan als je een hardtail racer wil. Is nu ook in de aanbieding:

Ok, maar waarom zou ik de Scott en de Trek moeten laten staan? Wat maakt de Canyon Exceed beter dan deze fietsen?
KG89
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Nick_66 schreef: ma 2 oktober 2023, 09:54
KG89 schreef: ma 2 oktober 2023, 09:50 Ik zou de Trek en de Scott allebei laten staan en voor de Canyon Exceed gaan als je een hardtail racer wil. Is nu ook in de aanbieding:

Ok, maar waarom zou ik de Scott en de Trek moeten laten staan? Wat maakt de Canyon Exceed beter dan deze fietsen?
Beter is natuurlijk een groot woord. Laat ik voorop stellen dat je de fiets moet nemen die je het fijnst vindt. Probeer of je testritjes kan maken o.i.d. en bekijk ook vooral welke fiets je het gaafst vindt. Ik kijk nu op het eerste gezicht vooral naar prijs/kwaliteitverhouding en dan vind ik dat je bij Canyon meer waar krijgt voor je geld.

De Trek en de Canyon zijn aan elkaar gewaard, maar ten opzichte van de Trek krijg je een betere vork en betere remmen bij Canyon. De Scott vind ik een ander verhaal. Vrijwel alle afmontage is van een niveau hoger bij Canyon. Alleen de derrailleur is bij beide fietsen van Shimano XT.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Nick_66 schreef: ma 2 oktober 2023, 00:10 Een tijdje terug had ik besloten de gok te wagen en een Rockrider Race 900 van Decathlon aan te schaffen. Prachtige fiets en voor het geld zeker niet verkeerd afgemonteerd. Toch had deze fiets een aantal minpuntjes. Remmensetje was wel erg budget, nl een Sram LevelT. Daarnaast was ik niet kapot van de frame protectie. Rockrider heeft een soort van siliconen materiaal gebruikt wat geplakt zit op het frame. Daar waar het geplakt zit zijn er ook uitsparingen gemaakt in het frame. Op de achterbrug liet een klein deel al wat los. De remmen zijn natuurlijk eenvoudig te upgraden, maar ik had mijn twijfels over de frame protectie. Kwa frame vind ik het echt een prachtige hard tail. Toch heb ik besloten de fiets te retourneren. Bij Decathlon kan je dat binnen 365 dagen doen.

Inmiddels ben ik weer zoekende naar een andere hard tail en heb mijn oog laten vallen op twee hardtails. Beide bekende merken.

De eerste is een Trek Procaliber 9.7 2023. Iemand ervaring met de Isospeed decoupler? Is dit een betrouwbaar systeem? Gaat het niet snel kraken? Las dit ergens op internet. De Trek heeft wel carbon velgen. Verder een Rockshox Reba voorvork.

De andere is een Scott Scale 925 2023. Mooie fiets, maar ben niet kapot van de kleur. Deze heeft een Fox Float Rythm 32 voorvork met een 3 standen mogelijkheid. Beter dan een Rockshox Reba? Heb die Fox (alleen 120mm) ook op mijn Orbea OIZ H20 zitten.

Beide fietsen zijn duurder dan de Rockrider en dus zal ik bij moeten gaan betalen. Overigens is de Rockrider nu scherp geprijsd voor 2009 euro. Veel fiets voor relatief weinig geld.

Welke van de twee fietsen , Trek of Scott, zouden jullie mij adviseren? Benieuwd naar de reacties!
wat verwacht je van "de nieuwe hardtail" te krijgen wat je nu niet van de rockrider hebt? Zijn het alleen de remmen en wat matige frame protectie? Of zijn er nog andere "problemen".

Ik denk niet dat de een of de andere tussen deze 3 een heel andere rijbeleving op gaat leveren eerlijk gezegd.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

En bij mijn Canyon exceed is de frameprotectie ook losgelaten. :winkie:
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

De Rockrider Race 900 heb ik natuurlijk niet alleen om de frame protectie geretourneerd. Had ik er ook even bij moeten vertellen.Tov mijn Orbea OIZ H20 vond ik de houding op de Rockrider minder prettig. Veel verder voorover dan op mijn Orbea.

Zou het zelf eerst moeten ervaren hoe de Trek Procaliber 9.7 en de Scott Scale 925 aanvoelt.

Kan overigens aan een nieuwe Scott Scale 925 uit 2022 komen voor een mooie prijs.

En nee, de rij ervaring op de Trek en de Scott zal naar verwachting niet totaal anders zijn dan de Rockrider, hoewel de Isospeed Decoupler van Trek iets meer comfort geeft als je in het zadel blijft zitten. De zithouding zal ik moeten ervaren.
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

KG89 schreef: ma 2 oktober 2023, 10:03

De Trek en de Canyon zijn aan elkaar gewaard, maar ten opzichte van de Trek krijg je een betere vork en betere remmen bij Canyon. De Scott vind ik een ander verhaal. Vrijwel alle afmontage is van een niveau hoger bij Canyon. Alleen de derrailleur is bij beide fietsen van Shimano XT.
Wat bedoel je met de Scott is een ander verhaal? Kwa afmontage is de Scale 925 zeker niet verkeerd. De Rockrider had mij een te sportieve zithouding. Te ver voorover. Of dat met de Scott of Trek anders is, kan ik nog moeilijk beoordelen. De Canyon Exceed is zeker een mooie fiets, maar zou deze eerst in een winkel van dichtbij moeten beoordelen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Nick_66 schreef: ma 2 oktober 2023, 14:14 De Rockrider Race 900 heb ik natuurlijk niet alleen om de frame protectie geretourneerd. Had ik er ook even bij moeten vertellen.Tov mijn Orbea OIZ H20 vond ik de houding op de Rockrider minder prettig. Veel verder voorover dan op mijn Orbea.

Zou het zelf eerst moeten ervaren hoe de Trek Procaliber 9.7 en de Scott Scale 925 aanvoelt.

Kan overigens aan een nieuwe Scott Scale 925 uit 2022 komen voor een mooie prijs.

En nee, de rij ervaring op de Trek en de Scott zal naar verwachting niet totaal anders zijn dan de Rockrider, hoewel de Isospeed Decoupler van Trek iets meer comfort geeft als je in het zadel blijft zitten. De zithouding zal ik moeten ervaren.
Ben je dan niet beter af wat te experimenteren met de zithouding/afstelling? Highriser stuur erop, stuurpen omdraaien etc?

Als ik hier de geo vergelijk https://geometrygeeks.bike/compare/rock ... 2021-l-tr/

dan is de rockrider aan de voorkant juist het hoogste gebouwd, en dan ligt het niet aan het frame, maar aan de combinatie stuurpen/stuur/vering. (ik heb hier overigens naar een maat L gekeken, in andere maten kan het anders zijn, moet je even zelf spelen op die website). Soms klopt de info op die site niet, dan moet je even op de websites van de fabrikanten zelf kijken voor de zekerheid.
KG89
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Nick_66 schreef: ma 2 oktober 2023, 14:18
KG89 schreef: ma 2 oktober 2023, 10:03

Wat bedoel je met de Scott is een ander verhaal? Kwa afmontage is de Scale 925 zeker niet verkeerd. De Rockrider had mij een te sportieve zithouding. Te ver voorover. Of dat met de Scott of Trek anders is, kan ik nog moeilijk beoordelen. De Canyon Exceed is zeker een mooie fiets, maar zou deze eerst in een winkel van dichtbij moeten beoordelen.
De Scott is zeker geen verkeerde fiets. Sterker nog, ik denk dat je met geen van de hier genoemde fietsen een miskoop zult doen. Koop daarom vooral de fiets die je het meeste aanspreekt. Ik wilde enkel aangeven dat ik zowel de Trek als de Scott links zou laten liggen en voor de Canyon zou gaan, zeker nu die ook nog in de aanbieding is. Qua afmontage is de Scott gewoon prima, maar niet op het niveau van de Canyon. De Scott is afgemonteerd met een mix van voornamelijk Deore en SLX/XT. De Canyon is volledig XT afgemonteerd. Daarnaast heeft de Scott alu wielen met 25mm breedte, terwijl de Canyon carbon wielen met 30mm breedte heeft. Dat laatste zou toch wel mijn voorkeur hebben.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Nick_66 schreef: ma 2 oktober 2023, 14:14 De Rockrider Race 900 heb ik natuurlijk niet alleen om de frame protectie geretourneerd. Had ik er ook even bij moeten vertellen.Tov mijn Orbea OIZ H20 vond ik de houding op de Rockrider minder prettig. Veel verder voorover dan op mijn Orbea.

Heb je de geometrie van de scott en trek bekeken en hoe deze zich verhoudt t.o.v. je huidige orbea? Ik neem aan dat je op zoek bent naar een iets meer comfortabelere, 'iets meer rechtop' houding? VIa internet zou je in principe in jouw maat de geometrie en afmetingen simpel kunnen vergelijken met elkaar.
En wat je zegt, een proefritje doet natuurlijk ook wonderen.
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Heb mijn wenslijstje aangevuld met de volgende hardtail. Een Merida, volledig XT afgemonteerd:

https://www.12gobiking.nl/big-nine-xt#additional
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Michel__ schreef: ma 2 oktober 2023, 14:50

Heb je de geometrie van de scott en trek bekeken en hoe deze zich verhoudt t.o.v. je huidige orbea? Ik neem aan dat je op zoek bent naar een iets meer comfortabelere, 'iets meer rechtop' houding? VIa internet zou je in principe in jouw maat de geometrie en afmetingen simpel kunnen vergelijken met elkaar.
Thanks voor de tip!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Michel__ schreef: ma 2 oktober 2023, 14:50 Heb je de geometrie van de scott en trek bekeken en hoe deze zich verhoudt t.o.v. je huidige orbea? Ik neem aan dat je op zoek bent naar een iets meer comfortabelere, 'iets meer rechtop' houding? VIa internet zou je in principe in jouw maat de geometrie en afmetingen simpel kunnen vergelijken met elkaar.
Ik zou zeggen vergelijk ook met de Rockrider en eventueel een Exceed. Overigens heeft ook Cube hele mooie HT's. De aard van een race HT is dat je diep zit, juist om druk op het voorwiel te houden en goed te kunnen wieberen. Het zijn geen trail fietsen.

Ik wil de suggestie doen te kijken naar de Rose PDQ, die is iets meer slack 67 deg. https://www.rosebikes.nl/fietsen/mtb/cross-country/pdq. Dit model heeft voor meer veerweg en staat wat hoger, en heeft een droppert. Dus is iets minder hardcore XC racer, maar evengoed licht en snel. De basisversie is m.i. best keurig afgemonteerd, o.a. met Shimano SLX remmen en Newmen wielen.

De SID is een aanbeveling uit eigen ervaring, ik heb een SID Ultimate Raceday 35-120 mm (zie sig) en ben daar zeer tevreden over. Met de TorqueCaps en carbonnen wielen een heel strak sturende combinatie die zeer goed te plaatsen is en je je banden tot maximum grip kan belasten.

PS. Staat nu een Procaliber 9.7 size L als nieuw in de Te Koop sectie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Nick_66 schreef: ma 2 oktober 2023, 17:40 Heb mijn wenslijstje aangevuld met de volgende hardtail. Een Merida, volledig XT afgemonteerd:

https://www.12gobiking.nl/big-nine-xt#additional
Dit is de enige hier genoemde fiets die in principe minder diep zit dan te rest.
Welke selectiecriteria gebruik je om je voor selectie te maken? Want je zoekt iets met een andere zit, maar komt vervolgens voornamelijk met fietsen die hetzelfde of nog dieper zitten.
Plaats reactie