Voorvork Fox 34 rhythm zakt iets in lock (firm) stand

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
AlexanderZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum en vorig jaar gestart met mountainbiken. Dit jaar heb ik een fietsupgrade (van een trek Marlin naar canyon neuron) gedaan omdat ik de sport wel erg leuk vindt alleen nu heb ik een vraagje.

Op de canyon neuron zit een Fox 34 rhythm voorvork. Dit is een luchtgeveerde vork (hiervoor had ik dat niet). Deze heb ik netjes ingesteld naar gewicht echter als ik de vork in lock zet (op het knopje heet de lock stand: firm) dan zakt de vork zo een 1 a 2 cm naar beneden. Is dit normaal? De vork van mijn vorige fiets was in de lock ook echt gelockt. Vandaar mijn verwarring.

Alvast bedankt :-q
VincentK01
All rounder
All rounder

Het is ook geen lock-out, die knop is om de hardheid in te stellen. Dat hij zoveel inzakt lijkt me dan wel normaal ja...
AlexanderZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Hoi Vincent. Thanks voor je reply. Is inderdaad logisch maar wilde het toch even checken.
VincentK01
All rounder
All rounder

Dat begrijp ik op één van mijn eerdere fietsen zat inderdaad het zelfde systeem, maar nu heb ik er één waarbij hij echt volledig blokkeert :)

Fox kan soms wat verwarrend zijn...
AlexanderZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Inderdaad heel verwarrend en ben nog zoekende in hoeverre dit mij bevalt. Maar aan de andere kant blij want nu ondervind en leer ik het verschil 😜
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Jullie gaan maar door over de vork, dus ik verplaats m even.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij heeft een Rhythm vork geen officiële lockout maar een open en firm stand. Zodra hij dan dus in de sag is gezakt (+/-1.5-2cm) wordt de vork firm en is dat een soort lock.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
AlexanderZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Thanks allemaal, ik heb er iets meer lucht in gedaan dan voor mijn gewicht aanbevolen en nu doet hij het als een zonnetje. Bij lockout (firm stand) zakt hij 0,5 a 1 cm en daarna doet hij niks meer. Ik ben er blij mee ☺️
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

AlexanderZ schreef: za 30 september 2023, 20:50 echter als ik de vork in lock zet (op het knopje heet de lock stand: firm) dan zakt de vork zo een 1 a 2 cm naar beneden. Is dit normaal?
Als het zo is als je beschrijft dan zou ik daar niet zo blij van worden (draai aan het knopje en de vork zakt 2cm in). Maar als je bedoeld dat de vork nog zo'n 2cm veert als je de demper op firm zet, dan is dat normaal. Een volledige lock-out is niet goed voor een lucht vork en daarmee kun je alleen op asfalt gelocked rijden. Het systeem wat Fox gebruikt kun je ook gewoon in het bos gebruiken, al lever je dan wel in op confort en grip.
Plaats reactie