Begrijp ik het goed, iemand die een ebike aanschaft kan op eigen kracht geen 30kmh rijden, dus de ondersteuning mag ook niet tot 30 kmh?
Want oud, ziek zwak en misselijk of gewoon lui?
Ik rij ook wel eens op een motorfiets, je weet wel, zo'n ding op 2 wielen en een benzinemotor met veel pk's.
Als ik heel eerlijk ben rij ik wel eens harder dan 25kmh.
Ook meteen mee stoppen?
E-mtb 25 of 45 km/u
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 160
- Contacteer:
Hoi, ik ben Dice en ik ben een E-Biker.
Hallo Dice, welkom bij deze 1e meeting van AE, de anonieme e-bikers.

Wat goed en dapper dat je hier bent om dit met ons te delen. We zijn er voor je Dice!
Ja, doei !
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 160
- Contacteer:
Dankjewel Joepie.
Het is ook best een stap om hier in Nederland uit de kast te komen. De eerste weken na de buitenland tripjes, waar ik met veel meer lotgenoten mijn verslaving kan delen en die ook begrijpen hoe fijn het is om een e-biker te zijn, die weken zijn het moeilijkst.
Het is dan ook best fijn om te weten dat zelfs in ons vlakke Nederland er ook ruimdenkende mountainbikers zijn die mij/ons in onze waarde laten.
Het is ook best een stap om hier in Nederland uit de kast te komen. De eerste weken na de buitenland tripjes, waar ik met veel meer lotgenoten mijn verslaving kan delen en die ook begrijpen hoe fijn het is om een e-biker te zijn, die weken zijn het moeilijkst.
Het is dan ook best fijn om te weten dat zelfs in ons vlakke Nederland er ook ruimdenkende mountainbikers zijn die mij/ons in onze waarde laten.

- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ik weet niet uit mijn hoofd of het verkopen van de benodigdheden of het daadwerkelijke opvoeren verboden is, maar een opgevoerde elektrische fiets is een illegale brommer en dus geen fiets meer.HenkMuilwijk schreef: ↑vr 29 september 2023, 22:24 In duitsland is chip tuning verboden, begrijp ik uit dit filmpje (ps mischien gepost heb dit niet continu bij gehouden)
En is best wel een dure grap de boete.
Is dit hier in nl ook ??
https://www.youtube.com/watch?v=7wRX0unw5e4
Everybody bought a new bike!
- HenkMuilwijk
- All rounder
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX
Voor wat ik begrijp , het opvoeren opzich, want ze controleren of er iets gerommeld is met de sensor , (blijkt ook een soort chip voor te bestaan) wat ik begrijp , wel bij oude motoren. In het filmpje zie je namelijk dat ze inzoomen op de achterbrug waar de sensor zit, en daar zie je een soort klein kastje, Wel een dure grap , rond de 400 euro.En weken de fiets ingenomen en de boel er af gehaald.
Mijn fietsje mag vies worden.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Contacteer:
Bang maken werkt beter is goedkoper dan handhaven.
De geest is uit de fles, het hek is vd dam.
Wij maken ons druk om een e-mtb(meestal in het bos), maar in de grote boze buitenwereld rijden onbegrensde fatbikes met gashendels en 1500W motoren.
De geest is uit de fles, het hek is vd dam.
Wij maken ons druk om een e-mtb(meestal in het bos), maar in de grote boze buitenwereld rijden onbegrensde fatbikes met gashendels en 1500W motoren.
-
- Elite Mountainbiker
Ik voel met je mee , denk dat het kringgesprek hier wel toe bij draagt .....Dice Oldskool schreef: ↑zo 1 oktober 2023, 12:11 Dankjewel Joepie.
Het is dan ook best fijn om te weten dat zelfs in ons vlakke Nederland er ook ruimdenkende mountainbikers zijn die mij/ons in onze waarde laten.![]()
"Mijn ogen worden steeds slechter dus ook mijn spellingscorrectie ".(google translate)
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Moedig Dice!
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Ibis Ripmo, Trek Roscoe8
[sarcasme aan] ja zeker mee stoppen![/sarcasme uit]ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 30 september 2023, 21:05 Begrijp ik het goed, iemand die een ebike aanschaft kan op eigen kracht geen 30kmh rijden, dus de ondersteuning mag ook niet tot 30 kmh?
Want oud, ziek zwak en misselijk of gewoon lui?
Ik rij ook wel eens op een motorfiets, je weet wel, zo'n ding op 2 wielen en een benzinemotor met veel pk's.
Als ik heel eerlijk ben rij ik wel eens harder dan 25kmh.
Ook meteen mee stoppen?
Het grote verschil met een motorfiets is dat je er rijlessen voor moet nemen, regels voor moet leren, en kennis daarvan+ vaardigheid getoetst wordt waarna men hoopt dat dat heeft bijgedragen aan inschattingsvermogen en vaardigheden die ongelukken helpen te voorkomen.
Met een Ebike is dat allemaal niet het geval dus vind ik het logisch dat die dingen zijn afgetopt op een snelheid waarbij de schade als het fout gaat te overzien is. Heb je dan pech als je vaardig te fiets bent: ja maar het is wetgeving, niet iets wat ik heb bedacht, en in die zin ook niet eens een echt discussiepunt.
Chippen/opvoeren, tuurlijk kan, maar is strafbaar/verwijtbaar waarbij ieder voor zich moet weten of de extra snelheid het dat waard is en consequenties kan hebben bij een ongeluk.
Ben je ZZPer en heb je een AOV dan kan die daar wel moeilijk over doen
Ik geloof heel erg in het nemen van eigen verantwoordelijkheid, maar dat kan alleen bij voldoende kennis. De enige reden dat ik die 25km p/u ben gaan uitleggen is dat er wat onzin gepost werd dat het geen verschil maakt qua impact of je met 25 of 30km p/u op je snufferd gaat.
Ik heb er sowieso geen invloed op, maar al gaat iedereen 230, I don,t care....zolang die gene maar denkt dat die dat aankan en niet naderhand zanikt over de gevolgen/aansprakelijkheid van als het wel mis gaat.
Wellicht is Ebikes opvoeren tot 230 wel een oplossing voor de vergrijzing

Zou wel jammer zijn van Mr dobbelsteen

- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Contacteer:
Overigens, ik begrijp de 25kmh limiet wel (had ik al gezegd).
En het is de wet, en daar zitten we nu mee.
En het is de wet, en daar zitten we nu mee.
-
- Moderator
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bebee: Die ouwe of whatever die de 25 niet (meer) weet vast te houden heeft die fysiek dus niet (meer) en loopt dienaangaande meer risico op grotere schade als hij/zij valt.
Kermit: Mijn "eigen lijf" is op de wegfiets wel in staat ongeveer 30km/h aan te houden, maar op een 23kg zware e-mtb met grof 2.8 rubber eronder niet.
Heb ik dan de fysiek om een val bij 30km/h "aan te kunnen" of niet?
Bebee: Die heeft niemand dus volgens de zorgprofessional.
Wel goed lezen Kermit! En me dus geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb!
Je impliceert dat iemand die niet meer in staat is zelf boven de 25km/h te fietsen meer risico loopt op zwaarder fysiek letsel.
Mijn vraag is dan of ik meer of minder risico op zwaarder letsel loop, want mij is niet helemaal duidelijk in welke categorie je mij inschaalt. Ik kan immers wel 30kmh rijden op een wegfiets maar niet op een e-mtb.
Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel maar omdat er geen antwoord op die vraag te geven is ga je muggenziften over exacte bewoordingen. Daar ben ik nu wel klaar mee eerlijk gezegd.
Maar laat ik nog een keer mijn idee verwoorden en dan laat ik dit topic voor wat het is want zoals gebruikelijk is alles wel zo'n beetje gezegd: die 25kmh regel is er vanwege het gebruik van e-bikes in het verkeer. Soms bereden door (oudere) mensen die niet (meer) de vaardigheden hebben om dergelijke snelheden veilig te kunnen rijden. Dus die grens is prima te begrijpen en ook te verdedigen.
Mee eensch dus.
Sport-e-bikes zoals e-mtb's zouden wat mij betreft in principe best tot 30kmh ondersteund kunnen worden, maar vallen nu eenmaal onder dezelfde wetgeving als stadfietsen met hulpmotortje. Daar moeten we het mee doen, of je er nu blij mee bent of niet.
Dat de impact van een crash en daarmee kans op zwaardere kwetsuren toeneemt met hogere snelheden -zoals omschreven door Jurf- lijkt me een moeilijk te ontkennen feit.
In het specifieke geval van e-mtb's is dat 5kmh ondersteunings-verschil echter een vrij marginale factor, omdat ook met ondersteuningsbegrenzing bij 25kmh er regelmatig hogere snelheden mee gereden worden. Dat geldt ook voor niet ondersteunde mtb's.
Bovendien is er aan mountainbiken inherent een risico-acceptatie verbonden, in elk geval bij iedereen die wat vlotter over de routes wil rijden en/of technischer terrein opzoekt. Je dekt dus niet wezenlijk een groter risico af door de begrenzing op mtb's bij 25kmh te laten ophouden.
Als we even naar "het buitenland" kijken, en daarmee bedoel ik elk land met significante hoogteverschillen: daar maakt het al helemaal geen ene biet uit. Bergop ga je niet boven de 25kmh, dat is ook op een e-mtb niet realistisch. En bergaf speelt de ondersteuning geen rol meer. Dus tot welke snelheid je daar een e-mtb laat ondersteunen is van geen belang.
Alleen in ons vlakke landje is het een discussiepunt, en met de typisch Nederlandse mentaliteit gaan we dat dan ook eens lekker doen. Discussiëren tot iedereen er doodmoe van is.
Veel plezier nog!
Kermit: Mijn "eigen lijf" is op de wegfiets wel in staat ongeveer 30km/h aan te houden, maar op een 23kg zware e-mtb met grof 2.8 rubber eronder niet.
Heb ik dan de fysiek om een val bij 30km/h "aan te kunnen" of niet?

Bebee: Die heeft niemand dus volgens de zorgprofessional.
Wel goed lezen Kermit! En me dus geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb!
Je impliceert dat iemand die niet meer in staat is zelf boven de 25km/h te fietsen meer risico loopt op zwaarder fysiek letsel.
Mijn vraag is dan of ik meer of minder risico op zwaarder letsel loop, want mij is niet helemaal duidelijk in welke categorie je mij inschaalt. Ik kan immers wel 30kmh rijden op een wegfiets maar niet op een e-mtb.
Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel maar omdat er geen antwoord op die vraag te geven is ga je muggenziften over exacte bewoordingen. Daar ben ik nu wel klaar mee eerlijk gezegd.
Maar laat ik nog een keer mijn idee verwoorden en dan laat ik dit topic voor wat het is want zoals gebruikelijk is alles wel zo'n beetje gezegd: die 25kmh regel is er vanwege het gebruik van e-bikes in het verkeer. Soms bereden door (oudere) mensen die niet (meer) de vaardigheden hebben om dergelijke snelheden veilig te kunnen rijden. Dus die grens is prima te begrijpen en ook te verdedigen.
Mee eensch dus.
Sport-e-bikes zoals e-mtb's zouden wat mij betreft in principe best tot 30kmh ondersteund kunnen worden, maar vallen nu eenmaal onder dezelfde wetgeving als stadfietsen met hulpmotortje. Daar moeten we het mee doen, of je er nu blij mee bent of niet.
Dat de impact van een crash en daarmee kans op zwaardere kwetsuren toeneemt met hogere snelheden -zoals omschreven door Jurf- lijkt me een moeilijk te ontkennen feit.
In het specifieke geval van e-mtb's is dat 5kmh ondersteunings-verschil echter een vrij marginale factor, omdat ook met ondersteuningsbegrenzing bij 25kmh er regelmatig hogere snelheden mee gereden worden. Dat geldt ook voor niet ondersteunde mtb's.
Bovendien is er aan mountainbiken inherent een risico-acceptatie verbonden, in elk geval bij iedereen die wat vlotter over de routes wil rijden en/of technischer terrein opzoekt. Je dekt dus niet wezenlijk een groter risico af door de begrenzing op mtb's bij 25kmh te laten ophouden.
Als we even naar "het buitenland" kijken, en daarmee bedoel ik elk land met significante hoogteverschillen: daar maakt het al helemaal geen ene biet uit. Bergop ga je niet boven de 25kmh, dat is ook op een e-mtb niet realistisch. En bergaf speelt de ondersteuning geen rol meer. Dus tot welke snelheid je daar een e-mtb laat ondersteunen is van geen belang.
Alleen in ons vlakke landje is het een discussiepunt, en met de typisch Nederlandse mentaliteit gaan we dat dan ook eens lekker doen. Discussiëren tot iedereen er doodmoe van is.
Veel plezier nog!

DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
Misschien is een slotje gewoon een idee ?, blijft een kring gesprek , met telkens dezelfde uitkomst ....
Wordt al aangegeven :Discussieren tot iedereen er doodmoe van is 
Wordt al aangegeven :

"Mijn ogen worden steeds slechter dus ook mijn spellingscorrectie ".(google translate)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Contacteer:
Kermit en ik hebben mee gediscussieerd, dus als wij een slotje plaatsen is het net alsof we "de anderen" de mond willen snoeren 

-
- Elite Mountainbiker
- Contacteer:
Ik wil er wel een slotje op doen ?
Volgens mij is de 25km/u vs 45km/u discussie een beetje onzinnig; er zijn EU regels en wetgeving voor 25/u en 45km/u E-bikes en daar gaan wij hier niets aan veranderen, lijkt me?
Maar misschien voegt dit iets toe?
Een van de voordelen van een Tongsheng tdsz2 dhz E-bike kitje tov bv Bosch is dat ik vrij simpel met een "verborgen" menu op de display de 25km/u restrictie kan uitschakelen. Ook kun je daarmee zelf de wielomtrek instellen en dus vrij makkelijk de gemeten snelheid manipuleren en die 25km/u oprekken richting 30km/u. Vrij ideaal dus om eens wat uit te testen.
Op een gewone bochtige mtb-route heb ik zelden de behoefte die restrictie uit te zetten, maar op de weg blijft het wel aantrekkelijk. Je zit dan zo rond de 30km/u met minimale ondersteuning en dat schiet lekker op..........maar je valt wel op als je grote aantallen fietsers/e-bikers voorbij komt en met alle "fatbike" geneuzel in de media doe ik dat liever niet. Mountainbiken heeft jammergenoeg al niet meer de beste reputatie.
In de praktijk heb ik met een fake-wielomtrek de cut-off op ongeveer 27km/u staan , zo'n 2km/u sneller dan Bosch. Daarmee valt het minder op.
Intussen ben ik ook overgestapt op E-gravel (Specialized Turbo Creo E5) en daar speelt die 25km/u restrictie een veel grotere rol. In de praktijk zit je zo aan de 25 km/u op de weg of vlak gravel en is manier waarop de overgang naar de cut-off is geregeld van doorslaggevend belang. Feitelijk gebruik je ondersteuning alleen bij optrekken, klimmen en ondergronden zoals rul zand of modder.......voor de rest rijdt je gewoon "analoog" boven de 25km/u en daar is de fiets ook voor gemaakt. De motor/accu weegt zo'n 3.5 kg en voegt geen extra weerstand toe. Natuurlijk voel je dat extra gewicht een beetje, maar de ondersteuning compenseert de acceleratie van een lichtere fiets en eenmaal op 25km/u speelt rol en luchtweerstand de hoofdrol.
Ik heb intussen mijn zware Focus Bosch E-mtb verkocht en dat vond ik toch wel een enorme "tank" op de weg boven de 25km/u . Ik vraag me wel eens af of een veel lichtere E-mtb (bv Levo SL ?) niet een veel beter compromis is voor gematigde omstandigheden. Zou je met een lichte meer XC gerichte E-mtb niet veel minder last hebben van die 25km/u restrictie?

Volgens mij is de 25km/u vs 45km/u discussie een beetje onzinnig; er zijn EU regels en wetgeving voor 25/u en 45km/u E-bikes en daar gaan wij hier niets aan veranderen, lijkt me?
Maar misschien voegt dit iets toe?
Een van de voordelen van een Tongsheng tdsz2 dhz E-bike kitje tov bv Bosch is dat ik vrij simpel met een "verborgen" menu op de display de 25km/u restrictie kan uitschakelen. Ook kun je daarmee zelf de wielomtrek instellen en dus vrij makkelijk de gemeten snelheid manipuleren en die 25km/u oprekken richting 30km/u. Vrij ideaal dus om eens wat uit te testen.
Op een gewone bochtige mtb-route heb ik zelden de behoefte die restrictie uit te zetten, maar op de weg blijft het wel aantrekkelijk. Je zit dan zo rond de 30km/u met minimale ondersteuning en dat schiet lekker op..........maar je valt wel op als je grote aantallen fietsers/e-bikers voorbij komt en met alle "fatbike" geneuzel in de media doe ik dat liever niet. Mountainbiken heeft jammergenoeg al niet meer de beste reputatie.
In de praktijk heb ik met een fake-wielomtrek de cut-off op ongeveer 27km/u staan , zo'n 2km/u sneller dan Bosch. Daarmee valt het minder op.
Intussen ben ik ook overgestapt op E-gravel (Specialized Turbo Creo E5) en daar speelt die 25km/u restrictie een veel grotere rol. In de praktijk zit je zo aan de 25 km/u op de weg of vlak gravel en is manier waarop de overgang naar de cut-off is geregeld van doorslaggevend belang. Feitelijk gebruik je ondersteuning alleen bij optrekken, klimmen en ondergronden zoals rul zand of modder.......voor de rest rijdt je gewoon "analoog" boven de 25km/u en daar is de fiets ook voor gemaakt. De motor/accu weegt zo'n 3.5 kg en voegt geen extra weerstand toe. Natuurlijk voel je dat extra gewicht een beetje, maar de ondersteuning compenseert de acceleratie van een lichtere fiets en eenmaal op 25km/u speelt rol en luchtweerstand de hoofdrol.
Ik heb intussen mijn zware Focus Bosch E-mtb verkocht en dat vond ik toch wel een enorme "tank" op de weg boven de 25km/u . Ik vraag me wel eens af of een veel lichtere E-mtb (bv Levo SL ?) niet een veel beter compromis is voor gematigde omstandigheden. Zou je met een lichte meer XC gerichte E-mtb niet veel minder last hebben van die 25km/u restrictie?