Vogezen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

pk-patty schreef: wo 19 juli 2023, 20:44 Het is een lang weekend La Bresse geworden. Zie o.a. op Komoot de bomen door het bos niet meer....... Iemand wat concreets over niet te missen trails/routes aldaar???? Bvd!!! :-q :wink:
Vanaf de Honneck kun je supermooi afdalen naar la Bresse via Lac de Blancemer.

Achter camping Belle Hutte kun je omhoog fietsen middels een breed grindpad, als je op de berg bent kun je via diverse singletracks afdalen richting la Bresse.

Tip: koop een wandelkaart en ga samen met je fietsmaatje(s) een avondje deze kaart bestuderen. Focus je op het omhoog fietsen middels brede bosbouwpaden en omlaag fietsen over wandelpaden. Houd daarbij de hoogte lijnen in de gaten om in te schatten hoe stijl de paden naar beneden zijn.
Ik heb altijd links en rechts van Rue du Honneck gefietst en daar kun je je echt prima een paar dagen vermaken.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Die camping is ook een aanrader.
Who needs roads when there's dirt
eRicW
Pro Biker
Pro Biker

t-8one schreef: di 25 juli 2023, 09:40 Tip: koop een wandelkaart en ga samen met je fietsmaatje(s) een avondje deze kaart bestuderen. Focus je op het omhoog fietsen middels brede bosbouwpaden en omlaag fietsen over wandelpaden.
Of, als je geen zin hebt in papierwerk, download Garmin Basecamp, zet er OpenMTBMap Frankrijk op, en leer ermee werken. Je kan dan alle tracks van Trailforks importeren en die aan elkaar knopen.

Ik zou overigens ook wat singletrack omhoog pakken – er liggen zat leuke paden om te klimmen rondom La Bresse. Sommige paden op Trailforks hebben ook een aardig stuk technisch klimwerk voor je bij de top van de afdaling bent.
Stamppot with weaksauce!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Ik weet niet of het nog opportuun is maar ik ben nu een week in de Vogezen. In La Bresse om precies te zijn. Ik heb de fietsen niet mee want wandel vakantie met vrouwlief. Er zijn veel bloso-bordjes voor degene die wil toeren. Daarnaast kun je met de stoeltjeslift naar boven in het bike park van La Bresse. Ik vond dat eerlijk gezegd heel stoer! Daar heb je een serieuze fiets voor nodig. Daarnaast meerdere XC-ers tegengekomen op de wat bredere paden. Ook gasten met hardtails. Misschien geen single track maar mooi om hm’s te maken en tochten te doen.

De Haute Vosges bij La Bresse zijn hoog en steil. Is echt anders dan menig ander middelgebergte en zeker laaggebergte. De wandelpaden die wij hier gelopen hebben zijn in mijn ogen niet echt geschikt voor fietsen. Maar goed ik fiets ook nooit op een enduro laat staan downhill bike.

Wij zitten hier nu in een week met geweldig weer. Hou er wel rekening mee dat het erg nat kan zijn aan de oostkant. Er groeien veel varens, er is veel mos en rotsen worden spekglad. Dan is het echt oppassen geblazen.

Zelf hou ik van tochten met ‘normale’ ondergronden als gravel paden en wat zand met boomwortels. Ik hoef niet zonodig alleen maar single track en dan ook nog eens steil naar beneden. Volgende keer gaat bij mij denk ik de trail-bike mee (Fuel Ex 8) Succes en veel plezier.
Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Ik ben net terug van de Vogezen
Guebwiller is een geweldige uitvalbasis.

Deze
https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/1127637024
vond ik wel een vd mooiste stukkies.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ook net terug uit de Vogezen. Zat op de flank van de Grand Ballon in een huisje (in Geishouse). Heb zo volgens mij elk wandelpad in de buurt wel gefietst. Vond het weinig technische uitdaging hebben (vergeleken met bv Remouchamps in de Ardennen), maar wel erg mooie uitzichten.

Wellicht dat je voor technisch uitdagend andere plekken hebt in de Vogezen, maar rondom de Grand Ballon is het in ieder geval allemaal vrij eenvoudig. Wel lange afdalingen en mooi dus, soms bijna een Alpengevoel.
DuReal
Extreme Biker
Extreme Biker

De wandelpaden zijn doorgaans van het type vol gas blazen zonder al te veel gedoe.

Meer technische uitdaging/dedicated bike trails zijn er echter zeker; meestal op de plekken waar jaarlijks enduro races worden georganiseerd.
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

eRicW schreef: do 27 juli 2023, 12:21
....Je kan dan alle tracks van Trailforks importeren en die aan elkaar knopen.
Dit klinkt wel handig! Moet dat handmatig één voor één, downloaden van TF en dan importeren in BC of kun je in één keer een heel gebied downloaden en importeren?
julie
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

DuReal schreef: zo 1 oktober 2023, 15:36 De wandelpaden zijn doorgaans van het type vol gas blazen zonder al te veel gedoe.

Meer technische uitdaging/dedicated bike trails zijn er echter zeker; meestal op de plekken waar jaarlijks enduro races worden georganiseerd.
Ik ken heel wat wandelpaden rond La Bresse die echt niet eenvoudig zijn om te doen op de fiets (omlaag dan wel omhoog)
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

MarkMeisner schreef: zo 1 oktober 2023, 19:18
eRicW schreef: do 27 juli 2023, 12:21
....Je kan dan alle tracks van Trailforks importeren en die aan elkaar knopen.
Dit klinkt wel handig! Moet dat handmatig één voor één, downloaden van TF en dan importeren in BC of kun je in één keer een heel gebied downloaden en importeren?
Als je Trailforks pro heb kun je gewoon een Garmin map downloaden met alle Trailfork trails erop. Werkt ideaal in gebieden met trailforks trails.
DuReal
Extreme Biker
Extreme Biker

julie schreef: zo 1 oktober 2023, 20:02
DuReal schreef: zo 1 oktober 2023, 15:36 De wandelpaden zijn doorgaans van het type vol gas blazen zonder al te veel gedoe.

Ik ken heel wat wandelpaden rond La Bresse die echt niet eenvoudig zijn om te doen op de fiets (omlaag dan wel omhoog)
Ik had wat duidelijker moeten zijn; excuus. Ik bedoel de eerder genoemde wandelpaden rondom Grand Ballon.
Plaats reactie