Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

rho schreef: do 28 september 2023, 15:08 Ik overweeg mijn voorste band te vervangen. Momenteel gebruik ik een Hans Dampf (SuperTrail/Soft/29x2.35) in combinatie met een Nobby Nic (SuperTrail/Speedgrip/29x2.4) achteraan. Deze set is vooral bedoeld voor de natte/modder uitstapjes naar de mijn-terrils in B-Limburg, trails in het zuiden van NL Limburg af en toe Ardennen. Vooral op de terrils loopt de band nog redelijk snel vol. Ook het remmen vind ik niet geweldig. Soms lijk ik niet te vertragen en dan plots blokkeert het wiel.
De NN bevalt me wel als achterband, maar de HD ben ik minder tevreden over als voorste band. Ik overweeg dus een Magic Mary (SuperTrail/Soft/29x2.4) op het voorwiel. Dan kan ik de NN laten liggen en later vervangen door de HD als de NN versleten is.
Zou dat een verbetering opleveren?
Lijkt me allemaal nog aardig overkill.

De eerder genoemde wicked will in soft en speedgrip lijkt mij prima (heb ik nu ook) maar nog weinig natte ervaring mee. Wolfpack trail voor en speed achter is ook een optie, die heeft nog wat meer grip dan de wicked will, maar rolt wat zwaarder.

let wel ik vind deze zelf chill voor jouw beoogde doel, maar heb bijvoorbeeld geen ervaring met maxxis.

wel ook met magic mary/hans dampf/nobby nick.

Andere optie is natuurlijk ook gewoon voor een nobby nick. Waarom is dat geen optie? Magic Mary is echt een anker.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

I_do schreef: vr 29 september 2023, 10:54
Lijkt me allemaal nog aardig overkill.
Ja, dat weet ik.
Snelheid tijdens het trappen interesseert me niet zo en ik zoek meestal de trails op die dichter tegen enduro aanleunen. Ik ben niet zo van afstanden afleggen en gemiddelde snelheden in de gaten houden. Daar heb ik eigenlijk weinig interesse in.
Als ik dan ergens een zeer uitdagende afdaling of beklimming tegenkom dan wil ik niet van mijn banden afhankelijk zijn wat de beslissing betreft of ik de uitdaging aanga of niet. Vandaar liefst redelijke overkill wat de banden betreft.
I_do schreef: vr 29 september 2023, 10:54 De eerder genoemde wicked will in soft en speedgrip lijkt mij prima (heb ik nu ook) maar nog weinig natte ervaring mee. Wolfpack trail voor en speed achter is ook een optie, die heeft nog wat meer grip dan de wicked will, maar rolt wat zwaarder.

let wel ik vind deze zelf chill voor jouw beoogde doel, maar heb bijvoorbeeld geen ervaring met maxxis.

wel ook met magic mary/hans dampf/nobby nick.

Andere optie is natuurlijk ook gewoon voor een nobby nick. Waarom is dat geen optie? Magic Mary is echt een anker.
Die Maxxis Dissector/Rekon is voor de XC ritjes idd wel erg veel overkill. Die heb ik vooral liggen omdat die bij de fiets kwamen. Het plan is om daar iets meer richting Rekon/Rekon of Wicked Will/Wicked Will te gaan.
De DHF/DHR II zijn de banden die bij aankoop op mijn Rise gemonteerd zijn. Ook overkill, maar ze geven op droge ondergrond (hier vooral stof/grind over hardpack) een zeer groot gevoel van zekerheid. En die gebruik ik ook nooit op vlakkere of weinig uitdagende parcours. De Dissector is op dat vlak anders ook geen slechte. Dissector voor en achter lijkt me een interessante combi voor als je een lichtere set bandjes wil voor wat uitdagendere trails. (dan kan je eventueel nog met de casing en breedte spelen op voor- en achterwiel.)

Maar het ging me dus vooral over het snel vol lopen van de HD op modderige terrils (modder op een terril is spekglad!). Ik hoop dat de MM op dat vlak beter presteert op het voorwiel.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Als je meer grip zoekt dan een hans dampf kun je mijn mening negeren :lol:
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

I_do schreef: vr 29 september 2023, 12:18 Als je meer grip zoekt dan een hans dampf kun je mijn mening negeren :lol:
Ik ben geen fan van die Hans Dampf op het voorwiel. Een Dissector of DHF geven veel meer grip als het droog is ... maar niet bij modder... waar die HD ook snel vol loopt. Kan aan de typische modder op de terrils liggen. Ik hoop dat de MM daar minder last van heeft. Vooral interessant op het voorwiel.
Maar over het algemeen vind ik die HD niet echt leuk rijden op het voorwiel. Ook daar denk ik dat een MM meer overeen komt met een DHF. (plaatsing van noppen en vorm van de band)
Achteraan vind ik de NN dan weer wel goed meevallen en denk ik dat de HD zich aardig gelijkaardig zal gedragen. Ik houd de band dus bij voor later op het achterwiel.

Er zijn nog heel wat andere redenen voor de bandenkeuzes die ik maak, maar dat gaat ons hier veel te ver off-topic leiden.
Laten we zeggen dat ik niet overtuigd ben dat een net voldoende hoeveelheid grip, ten voordele van snelheid, een goed idee is. Zeker voor beginners.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lang een HD voorop gehad en an sich is het best een aardige band, alleen niet in de modder: noch voor noch achter.

MM doet het een stuk beter in de modder maar haalt het niet bij een echte modderband. Nu rijd ik meer Ardennen dan terrils, maar in echte bagget is het verschil tamelijk groot.

Waarom alleen voorop in de modder? Als het steil wordt (terrils vaak) ga je niet wen percentage voorrem kunnen gebruiken als op asfalt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
surging
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Als je grip wil is HD soft achter en MM soft voor prima, moet je wel echt hard trappen voor weinig snelheid.
Ik had dat zelf op mijn fiets zitten af fabriek, heb nu NN 2x, voor soft en achter speedgrip.
Werkt top overal behalve op technische wortelklims, die zijn moeilijker nu er achter geen soft zit. Droog prima, nat schuift het vanachter.
De NN soft voor geeft genoeg grip voor alles wat ik doe, maar dat zijn niet de enduro lijnen in Beringen.

Heb HD zelf nooit voor getest maar meerderen op internet zijn daar niet zo enthousiast over, je bent niet de eerste.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Check ook even de Vittoria Mota als alternatief voor de MM.

https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/enduro-trail/mota

Die loopt echt veel lichter, biedt minimaal dezelfde grip en is speciaal ontwikkeld voor nat/modder.

Ik ken 'm zelf niet, maar je zou ook nog de Maxxis Shorty kunnen overwegen. Ook gericht op nat/modder.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

de mota is niet echt een alternatief tov de MM. dan moet je meer naar een Dirty Dan kijken.
vittoria Mazza zou dan meer als een MM zijn, al lijkt die heel veel op een DHF, enige nadeel van de vittoria is dat als alles droog is de grip prima is, als het nat wordt dan houdt dat snel op. hoe het nieuwe compund van de Mazza het doet nat weet ik niet, maar de oude was niet echt vertrouwenswekkend(beetje vergelijkbaar met de speedgrip of dual compounds)
Bird Aeris 9 blurple
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

cheeta schreef: vr 29 september 2023, 23:50 Lang een HD voorop gehad en an sich is het best een aardige band, alleen niet in de modder: noch voor noch achter.

MM doet het een stuk beter in de modder maar haalt het niet bij een echte modderband. Nu rijd ik meer Ardennen dan terrils, maar in echte bagget is het verschil tamelijk groot.

Waarom alleen voorop in de modder? Als het steil wordt (terrils vaak) ga je niet wen percentage voorrem kunnen gebruiken als op asfalt.
Een echte modder set gaat waarschijnlijk iets te weinig gebruikt worden. Vandaar dat ik voor de MM ben gegaan.
Voorlopig alleen vooraan meer grip omdat ik het gevoel heb dat ik, vooral bergaf, met wat meer glij werk achteraan best weg kom. Misschien dat ik me dat wat remvermogen betreft nog ga beklagen. We zullen wel zien.
surging schreef: zo 1 oktober 2023, 16:33 Als je grip wil is HD soft achter en MM soft voor prima, moet je wel echt hard trappen voor weinig snelheid.
Ik had dat zelf op mijn fiets zitten af fabriek, heb nu NN 2x, voor soft en achter speedgrip.
Werkt top overal behalve op technische wortelklims, die zijn moeilijker nu er achter geen soft zit. Droog prima, nat schuift het vanachter.
De NN soft voor geeft genoeg grip voor alles wat ik doe, maar dat zijn niet de enduro lijnen in Beringen.

Heb HD zelf nooit voor getest maar meerderen op internet zijn daar niet zo enthousiast over, je bent niet de eerste.
Het is voor mij ook nog allemaal wat uittesten. Ik vind dit een leuk deel van de hobby en het is iig goedkoper dan elke 2 maanden een nieuwe vork of demper aanschaffen. :lol:
Ik doe voor de rest niet zoveel geld op dus het is leuk om de verschillen allemaal eens uit te proberen.

Wat dat hard trappen betreft: Op mijn normale MTB zal dat wel wat vervelender zijn, maar omhoog of op het vlakke interesseert snelheid me een heel stuk minder. En op de e-MTB heb ik genoeg range, dus die maar km minder op 1 batterijlading zal het ook niet maken.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

novaterra schreef: ma 2 oktober 2023, 07:36
Stunning schreef: zo 1 oktober 2023, 21:41 Check ook even de Vittoria Mota als alternatief voor de MM.

https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/enduro-trail/mota

Die loopt echt veel lichter, biedt minimaal dezelfde grip en is speciaal ontwikkeld voor nat/modder.

Ik ken 'm zelf niet, maar je zou ook nog de Maxxis Shorty kunnen overwegen. Ook gericht op nat/modder.
de mota is niet echt een alternatief tov de MM. dan moet je meer naar een Dirty Dan kijken.
vittoria Mazza zou dan meer als een MM zijn, al lijkt die heel veel op een DHF, enige nadeel van de vittoria is dat als alles droog is de grip prima is, als het nat wordt dan houdt dat snel op. hoe het nieuwe compund van de Mazza het doet nat weet ik niet, maar de oude was niet echt vertrouwenswekkend(beetje vergelijkbaar met de speedgrip of dual compounds)
Ik heb de MM al in huis.
Als ook deze me niet zo goed bevalt kan het wel eens zijn dat ik bij Vittoria ga kijken. Maar een setje Kryptotals lijkt me ook interessant om eens te testen.
Als de Mazza in het nat ook niks zijn dat zal het zeker niet ideaal zijn voor het beoogde doel. Ik heb een set DHF/DHR II voor in het droge. Daar ben ik wel heel blij mee eigenlijk.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Na eigenlijk te lang gewacht te hebben wegens gebrek aan voldoende reden heb ik toch maar een keer de moeite genomen .ijn bandencombi te veranderen.

Ik heb ter voorbereiding op de Bart Brentjens Challenge het voorwiel voorzien van een Specialized Ground Control en het achterwiel van een Specialized Fast Trak.

Ik merk dat de voorband wel wat meer grip heeft dan de Fast Trak (deze reed ik eerst voor, met achter een Specialized Renegade) ik heb wel met de druk moeten spelen, zowel voor als achter.

Een review die ik ergens las gaf eigenlijk hetzelfde oordeel m.b.t. de druk, beide hebben de neiging heel erg te gaan stuiteren bij hogere druk.

Ik ben begonnen (met 80kg rijdersgewicht op een hardtail) met 1.3 voor en 1.5 achter, ik vermoed dat ik nu op 1.1 voor en 1.3 achter zit.
Beide reageren voorspelbaarder en hebben nog iets meer grip bij lagere druk.

Donderdag ga ik nog wat langer testen omdat ik nog niet volle overtuigd ben, maar ik denk dat het voor zondag nog wel de beste keuze zal zijn met het oog op de stenen/ gravel afdalingen.

De Ground Control is redelijk vergelijkbaar met de Ardent Race van Maxxis, het neigt naar een trail band toe.

Het plan is, als het droog weer blijft om ook nog gaan te testen .et 2 x Fast Trak en 2 x Renegade alhoewel ik de laatste combi twijfelachtig vind, dus misschien sla ik die ook over (Renegade lijkt heel veel op een Ikon).

Binnenkort meer.
Fiets!
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Neuron CF8

MarkMeisner schreef: do 24 augustus 2023, 23:04
novaterra schreef: za 19 augustus 2023, 10:11 als het profiel vol loopt, dan moet je harder rijden :-)
maar idd, in de echte modder is een shorty van maxxis dan wel beter. een magic mary is overal wel goed. :-q
kijk ook eens naar de nieuwe conti’s, sinds ik die rij, de conti kryptotal enduro front en rear doe ik de maxxis de deur uit
Dank voor deze tip! Vanavond de Kryptotal Enduro Soft front en rear besteld. Bij Bike-Discount zijn deze als OEM in de aanbieding. 40 euro per band was niet duur.

https://www.bike-discount.de/de/contine ... ltreifen-1
Dankzij deze tip ook deze combi aangeschaft, en die gaf afgelopen weekend op alle lijnen steeds meer vertrouwen op Willingen. :-q
De Downhill en Enduro niet volle bak naar beneden, ik ben niet zo van dat gestuiter en gepriegel. Maar heerlijke set, vooral op de snelle flowlijnen met veel losse grit bakken met grip.
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb er ondertussen ook al wat kilometer op staan en ben er ook zeer content mee. Veel grip en als hij eventueel grip verliest zet hij met vertrouwen een stapje opzij om weer grip te pakken en de bocht verder af te maken. Hij lijkt ook makkelijker te kantelen dan een Assegai, maar dat kan ook het placebo effect zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Peelrijder schreef: di 3 oktober 2023, 22:46 Na eigenlijk te lang gewacht te hebben wegens gebrek aan voldoende reden heb ik toch maar een keer de moeite genomen .ijn bandencombi te veranderen.

Ik heb ter voorbereiding op de Bart Brentjens Challenge het voorwiel voorzien van een Specialized Ground Control en het achterwiel van een Specialized Fast Trak.

Ik merk dat de voorband wel wat meer grip heeft dan de Fast Trak (deze reed ik eerst voor, met achter een Specialized Renegade) ik heb wel met de druk moeten spelen, zowel voor als achter.

Een review die ik ergens las gaf eigenlijk hetzelfde oordeel m.b.t. de druk, beide hebben de neiging heel erg te gaan stuiteren bij hogere druk.

Ik ben begonnen (met 80kg rijdersgewicht op een hardtail) met 1.3 voor en 1.5 achter, ik vermoed dat ik nu op 1.1 voor en 1.3 achter zit.
Beide reageren voorspelbaarder en hebben nog iets meer grip bij lagere druk.

Donderdag ga ik nog wat langer testen omdat ik nog niet volle overtuigd ben, maar ik denk dat het voor zondag nog wel de beste keuze zal zijn met het oog op de stenen/ gravel afdalingen.

De Ground Control is redelijk vergelijkbaar met de Ardent Race van Maxxis, het neigt naar een trail band toe.

Het plan is, als het droog weer blijft om ook nog gaan te testen .et 2 x Fast Trak en 2 x Renegade alhoewel ik de laatste combi twijfelachtig vind, dus misschien sla ik die ook over (Renegade lijkt heel veel op een Ikon).

Binnenkort meer.
BBC, HT, 80kg… dan is 1,1 en 1,3 bar niet heel veel, in de stenige Voerstreek, in de afdalingen. Welke breedte? Zeker niet lager gaan.
Terug in Zuid-L zal ‘t wel weer gaan, vriendelijke oha snelle ondergrond met dit fantastische weer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

2.35

Ik weet dat het laag is, maar stuiteren is ook geen optie.

Ik kan nog terugwisselen naar mijn oude setup, maar daar is de druk hooguit 0.2 bar hoger, dat gaat het verschil niet maken.
Fiets!
Plaats reactie