Maar die wintercupjes (en zomercupjes ook trouwens) kan je zonder KNWU onzin rijden.
Is ook altijd wel een man of 30 aan de start, leg mij maar eens uit hoe dat dan komt.
Bar End Nationale MTB wedstrijd
- hwpaints
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Megamo track 29er fully
hier [zeeland] zijn dat wegrenners die in de winter een cupje gaan doen of lokale helden die niet verder komen dan provincie, zit dan ook niks technisch in behalve op Burgh Haamstede .
je heb gelijk , elke drempel die word gelegd is teveel en dag licentie zou altijd mogelijk moeten zijn.
je heb gelijk , elke drempel die word gelegd is teveel en dag licentie zou altijd mogelijk moeten zijn.
In de funklasse kun je gewoon ene daglicentie afnemen zonder dat je lid hoeft te zijn van de KNWU.Peelrijder schreef: ↑ma 25 september 2023, 19:48 8 deelnemers had ik begrepen in de licentierijders klasse.
En ik heb het in een voorgaande post al gezegd, maar die tegenvallende aantal zijn naar mijn mening te wijten aan de KNWU en hun licentiesysteem.
Als er op dag en/ of voorinschrijving gewone daglicenties te krijgen zijn zonder dat je andere lidmaatschappen o.i.d. hoeft te hebben wordt de drempel een stuk lager om ook nog last minute in te schrijven, want hoe je het ook wend of keert, de meeste fietsers zijn g
'goed weer fietsers'
Mijn vriend heeft zo meegedaan aan de streetrace in Oldebroek. En bij voor voorinschrijving voldoet alleen een account op knwu.nl. De daglicentie wordt dan automatisch toegevoegd. Voor sportlicentie weet ik het niet, daar begin ik niet aan

-
- Elite Mountainbiker
Ja, da's mooi Karin maar er zijn niet altijd funklasses of ze worden afgelast door te weinig deelnemers.
Het zou fijn zijn als er een tussenstap komt dat je voor de opstap naar een licentie, zo eens af en toe tussen de licentie rijders in kan koersen of het je wel past.
Daar zijn weinig smaken in en degenen die daar in meedoen weten echt wel waar ze aan beginnen.
Het zou fijn zijn als er een tussenstap komt dat je voor de opstap naar een licentie, zo eens af en toe tussen de licentie rijders in kan koersen of het je wel past.
Daar zijn weinig smaken in en degenen die daar in meedoen weten echt wel waar ze aan beginnen.
Fiets!
-
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Wedstrijden beginnen, grote plannen daargelaten, in de regel door dat een club of vereniging iets neerzet waar de eigen leden vragen. Juist in de MTB hoek zie je dat mensen weinig tot geen motivatie zien om lid te zijn van een club en dan bloedt het daar al dood.Peelrijder schreef: ↑vr 29 september 2023, 11:58 Ja, da's mooi Karin maar er zijn niet altijd funklasses of ze worden afgelast door te weinig deelnemers.
En hetzelfde geldt met de wedstrijden: als wij de opstartwedstrijden al niet vullen met deelnemers, dan bloedt het daar ook dood en krijgen we nooit een gevulde MTB kalender.
Die KNWU waar jij graag op af geeft (en die vrijheid gun ik je ook van harte) is de grootste club van wedstrijdrijders waar een hele grote groep vrijwilligers, ondersteund door enkele werknemers op het bureau in Arnhem, het organiseren van wedstrijden faciliteert.
En wat me dan vooral opvalt is dat het zowel op de weg als op de baan als in veld uitstekend lukt om allerlei wedstrijden te organiseren waar mensen juist in kunnen stappen in de sport. Bij de MTB is dat minder, hoewel ik wel vaker zie dat er bij LJC's aansluitend een funklasse wedstrijd is.
Wat ik niet snap in jouw argument is waarom er naast de funklasse nog een opstapmogelijkheid zou moeten zijn. Zo hoog is die licentiedrempel toch niet? Voor de prijs van een paar knappe banden of een cassette heb je een licentie.
Disclaimers:
1. Ja, ik heb een licentie, of eigenlijk 2, maar die gangmakerslicentie doet er in deze discussie niet zoveel toe.
2. Ja, ik heb een vrijwilligersfunctie bij de KNWU
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Als de licentie hetzelfde kost als een cassette haak ik zeker af.
Geen idee wat het nu kost, maar het licentie gedoe (en mis gunnen naar de KNWU) zorgt dat ik geen licentie plichtige wedstrijden meer doe. (Niet dat ik nu heel actief ben)
Geen idee wat het nu kost, maar het licentie gedoe (en mis gunnen naar de KNWU) zorgt dat ik geen licentie plichtige wedstrijden meer doe. (Niet dat ik nu heel actief ben)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
Ik rij simpelweg te weinig wedstrijden die een licentie vereisen om een licentie aan te schaffen.StevenK schreef: ↑vr 29 september 2023, 12:29Wedstrijden beginnen, grote plannen daargelaten, in de regel door dat een club of vereniging iets neerzet waar de eigen leden vragen. Juist in de MTB hoek zie je dat mensen weinig tot geen motivatie zien om lid te zijn van een club en dan bloedt het daar al dood.Peelrijder schreef: ↑vr 29 september 2023, 11:58 Ja, da's mooi Karin maar er zijn niet altijd funklasses of ze worden afgelast door te weinig deelnemers.
En hetzelfde geldt met de wedstrijden: als wij de opstartwedstrijden al niet vullen met deelnemers, dan bloedt het daar ook dood en krijgen we nooit een gevulde MTB kalender.
Die KNWU waar jij graag op af geeft (en die vrijheid gun ik je ook van harte) is de grootste club van wedstrijdrijders waar een hele grote groep vrijwilligers, ondersteund door enkele werknemers op het bureau in Arnhem, het organiseren van wedstrijden faciliteert.
En wat me dan vooral opvalt is dat het zowel op de weg als op de baan als in veld uitstekend lukt om allerlei wedstrijden te organiseren waar mensen juist in kunnen stappen in de sport. Bij de MTB is dat minder, hoewel ik wel vaker zie dat er bij LJC's aansluitend een funklasse wedstrijd is.
Wat ik niet snap in jouw argument is waarom er naast de funklasse nog een opstapmogelijkheid zou moeten zijn. Zo hoog is die licentiedrempel toch niet? Voor de prijs van een paar knappe banden of een cassette heb je een licentie.
Disclaimers:
1. Ja, ik heb een licentie, of eigenlijk 2, maar die gangmakerslicentie doet er in deze discussie niet zoveel toe.
2. Ja, ik heb een vrijwilligersfunctie bij de KNWU
Veel wedstrijden die ik rij vallen daarbuiten en als 'vulling' zou het leuk zijn om zoiets dus af en toe mee te pakken, maar dus die prijs is niet in verhouding voor mij.
Wat de LJC doet werkt uitstekend en dat is wat ik bedoelde met de soort opstapklasse, dat is wel een funklasse maar dasr rijden vaak mensen in die wel al een licentie hebben maar deze dus als 'vulling' rijden.
Je hebt de Veluwse wintercompetitie, WEBU, MTBcross, MTBcupBrabant (zomer en winter), dus er is voldoende maar juist in de periodes dat die stilliggen komen de nationale/ clubwedstrijden op gang en daar kan je dus zonder die licentie niet meedoen, tenzij je in een funklasse wil rijden met echte beginners (als die er al is, want die wordt vaak niet eens gedaan).
Fiets!
Bij Bar-End (waar dit topic toch over ging) was op zaterdag wel degelijk een funklasse wedstrijd waar je zonder licentie aan mee kunt doen. Bij de nationale wedstrijden waren/zijn die er vaak ook; helaas zijn er dus geen nationale wedstrijden meer over
. Bij de voorganger van de 3NationsCup (de BeneluxCup) was er ook altijd een funklasse (of Fun B zoals de belgen dat noemen), maar daar waren na een tijdje ook maar bar-weinig deelnemers. Dan kan ik het me wel voorstellen dat organizaties een dergelijke categorie weglaten.

-
- Elite Mountainbiker
En daarom is een daglicentie voor in de licentie klasse te rijden een betere optie.
Zonder 15 euro per jaar bij de knwu, gewoon briefje invullen, betalen en fietsen.
Gezeik allemaal
Zonder 15 euro per jaar bij de knwu, gewoon briefje invullen, betalen en fietsen.
Gezeik allemaal
Fiets!
-
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Maar als het het jou niet waard is, waarom wil je dan toch mee doen? Dat is toch een keuze? Life is all about choices.Peelrijder schreef: ↑vr 29 september 2023, 16:29
Ik rij simpelweg te weinig wedstrijden die een licentie vereisen om een licentie aan te schaffen.
-
- Elite Mountainbiker
Klopt, maar het vermindert ook de inkomsten en het bestaansrecht van die wedstrijden.
Fiets!
Als je dat belangrijk vindt kun je een licentie aanschaffen en meerijden. Het komt nu op mij over alsof je bang bent om er een paar tientjes bij in te schieten.
Het idee van een licentie is ook een beetje om licentierijders te 'beschermen'. Als ik het hele jaar subtop rijd bij de amateurs kan ik niet ineens bij het NK bij de sportklasse starten om daar een trui op te gaan halen (geldt ook voor andere wedstrijden die ik toevallig leuk of belangrijk vind)
Het idee van een licentie is ook een beetje om licentierijders te 'beschermen'. Als ik het hele jaar subtop rijd bij de amateurs kan ik niet ineens bij het NK bij de sportklasse starten om daar een trui op te gaan halen (geldt ook voor andere wedstrijden die ik toevallig leuk of belangrijk vind)
-
- Elite Mountainbiker
Ik laat deze discussie even voor wat het is.
Fiets!