Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

corex schreef: do 28 september 2023, 09:03 Of in dit te koop topic: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=142640

Tja, das aan de koper.
Nieuwe 700 serie voor €45 of gebruikte XT (800 serie) voor €55.
Voor het servicen vd 700 heb je een tooltje nodig, voor de XTs heb je genoeg aan een steeksleutel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 september 2023, 02:47 Maar die multi release plaatjes klikken dan weer zo makkelijk en in zoveel richtingen uit, dat je net zo goed met flats kunt rijden...
Daar ben ik het niet mee eens.
Als je dezelfde techniek op multi release plaatjes als op flats toepast (hoe je beweegt met je voeten), heb je veel meer zekerheid met die multi release plaatjes.
Afstappen gaat makkelijker dan met de normale spd plaatjes en je kunt de pedalen wat strakker zetten.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Wolter66
All rounder
All rounder

Ik zal eens kijken wat voor plaatjes ik op mijn schoenen heb. Heb al redelijk wat jaar dezelfde schoenen ( wellicht tijd voor een extra paar) maar geen idee wat voor plaatjes en kan ook niet bedenken of ik op meerdere manieren kan uitklikken of niet. Gaat automatisch. Het gebeurd zelden dat ik omval. Als ik merk dat ik een heuvel niet ga halen klik ik vaak al los voordat ik om val. Een pedaal die wat breder is zal daar ook wel fijn bij zijn. Ze hebben de 700 ook bij de rose fabriek in bochelt waar ik de fiets ga halen dus kan die er meteen bij bestellen.
Wolter66
All rounder
All rounder

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 september 2023, 02:55
Wolter66 schreef: wo 27 september 2023, 22:40 Dan nog even een vraag waar waarschijnlijk een simpel antwoord op is. Wat is het verschil tussen verschillende spd's?
Ik zie dat de ene wat groter is en zwaarder waardoor je wat meer kracht kan zetten. Maar wat is het verschil tussen een ding dat 30 euro kost en 1 die 120 euro kost ?

Even gekeken welke ik ooit bij mantel heb besteld voor mijn huidige en die zijn er natuurlijk niet meer. Voor de nieuwe fiets is mijn oog gevallen op de /shimano-pd-m8120-xt-spd-pedalen. Lijken mij relaxed fietsen. Heb nog wel eens last gehad na een lange tocht dat ik bij mijn huidige wat gevoel verlies op die plek en met wat meer body lijkt mij dat te voorkomen.
Ik heb ze ook.
Weet niet of ze tegen vermoeidheid en drukpunten helpen, denk dat dat meer aan je schoenen ligt.
Maar je kan wel makkelijker wegrijden in lastige situaties. Ook als je niet meteen inklinkt kan je kracht zetten zonder van het pedaal te schieten

Er is ook een goedkoper broertje:
https://www.alltricks.nl/F-114954-klikp ... paar_zwart
Heb je de dan met 'normale ' mtb schoenen of de sneaker variant van Shimano zelf bijvoorbeeld de am5?
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Ik heb (voor SPD) schoenen met een harde zool (Decathlon) en schoenen met een Vibram zool (Shimano).
Die doen het beide goed met die Shimano trail pedalen.
Gewone SPD schoenen van Shimano, daar moet je mee opletten, de tussenzool is vaak slecht afgewerkt. Die is niet vlak maar er zitten vaak holle ruimtes in (gewichtsbesparing en/of toegang tot de bevestiging vd schoenplaatjes).
De binnenzool moet deze oneffenheden afdekken, maar na verloop van tijd gaat dit doordrukken en krijg je last van drukpunten onder de bal van je voet.
Bekijk de foto's in dit artikel
Bij SPD schoenen dus altijd de binnenzool oplichten en kijken hoe het daaronder is. De tussenzool moet glad en vlak zijn!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat klopt maar dat zijn vaak de goedkopen schoenen.
Ik krijg daar sowieso last van met mijn voeten omdat die zool buigt.

Ik koop altijd schoenen met keiharde carbon zool en die zijn van shimano zo dik en hard/stijf, dan kan er echt niets mis gaan.

Type plaatje is persoonlijk, hoeveel beweging wil je. Met eggbeaters heb ik de zero release plaatjes, die vind ik het fijnst.
Ik wil makkelijk uit kunnen stappen en ben niet het type wat uit het pedaal schiet, dat heb ik denk ik in 25 jaar 1x gehad.
Wolter66
All rounder
All rounder

Woensdag haal ik mijn nieuwe fiets op en heb er nu voor gekozen om de 700 serie er op te laten zetten. Kijken of het wat voor mij is. Als het niet zo is kan ik ze omruilen voor een set gewone spd's. Qua schoenen ben ik voor winter schoenen gegaan. Northwave husky. Voor in Nederland voel ik mij zeker genoeg met spd. Mocht ik naar het buitenland gaan dan even kijken hoe zeker ik mij op de nieuwe fiets voel en kan dan altijd nog flatpedals en bijbehorende schoenen halen.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

"Keiharde carbonzolen" heb je geen last van drukpunten van pedalen, maar qua rijden heb je wel andere trade-offs (er is een reden dat je ze niet tot nauwelijks ziet waar je de fiets meer onder je wilt laten bewegen, vooral zijdelings). Dat hoeft geen beperking te zijn, maar is wel iets om je bewust van te zijn...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie