Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Roetsjz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 29er 3 (2013)

Hoi,

Tien jaar geleden mountainbiken opgepakt. Het doel destijds: een week biken in Noorwegen (van Lillehammer naar Andalsnes). Twee jaar later een week in de Spaanse Prepyreneeën gefietst. Tussendoor vooral op Nederlandse trails: eerst Noordwijk, later UHR en tegenwoordig woonachtig op de grens Noord Brabant - Limburg en daar dus meer te vinden.

Inmiddels begint het weer te kriebelen om nieuwe, spannende omgevingen op te zoeken buiten NL. En daarvoor ook mijn fiets te upgraden. Ik wil dolgraag een Banshee Phantom v3.2 gaan opbouwen. De onderdelenlijst is inmiddels klaar, nog een paar onderdelen moet ik beslissingen over nemen (voorvork, wielset, evt. demper). En ik moet toch eerlijk gezegd het budget ook wel een beetje in de gaten houden in dit proces :o Dat brengt dilemma's met zich mee, zoals: 'toch maar kiezen voor een goedkopere voorvork en dan geld overhouden voor een handgemaakte wielset?'

Ik heb interesse in techniek, maar ben zeker niet de grootste sleutelaar. Verder wil ik nog weleens (te?) lang doordenken voordat ik een beslissing neem. Lastig met de vele keuzes die ik moet nemen bij het opbouwen van de Banshee. Maar goed, ik rijd al 10+ jaar op dezelfde fiets, nooit geüpgraded alleen vervangen wat vervangen moest worden. Heb dus ook nog niet zoveel smaken geproefd, zeg maar. Daarom vind ik het zo mooi dat op dit forum heel veel kennis en ervaring bij elkaar is :-q
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Welkom hier!

Leuke keus, een Phantom. Ik heb de vorige versie gehad en dat was een fijn fietsje. Helaas werd de piloot kwalitatief wel steeds wat minder en heb ik hem verkocht om een e-mtb te kunnen aanschaffen :D

Afbeelding

Als je moet kiezen tussen een hoogwaardiger vork en handgespaakte wielen zou ik voor de vork gaan en een niet te gek duur (fabrieks) wielsetje scoren. Ken je RCZ bikeshop? Die hebben -dagelijks- nieuwsbrieven met kortingscodes en daar komen regelmatig DT Swiss setjes in voorbij. Ook vorken trouwens, afgelopen week zag ik er een hele zwik DT F535 vorken voor scherpe prijzen in staan. Die aanbiedingen zijn steeds kortdurend maar komen vaak gedurende een bepaalde periode terug.
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/
Waarschuwing, het is wel een aparte shop met soms erg lange levertijden. Niet bestellen als je volgende week nog wilt kunnen rijden ;-)
De aanbiedingen uit hun nieuwsbrieven zijn dus lager geprijsd dan wat je op de site ziet staan. Er loopt een topic over die shop als je meer info wilt:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... &start=750

Veel plezier met bouwen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Roetsjz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 29er 3 (2013)

Dank. Ik zie dat ik dezelfde hindernissen ervaar met het daadwerkelijk ingeschreven staan voor de nieuwsbrief. Maar via een omweg ga ik het zeker in de gaten houden. Zijn financieel aantrekkelijke mogelijkheden voor het opbouwen.
Tomver
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Al enige tijd aan het lezen hier maar wil graag wat actiever deelnemen. Hi!

Beginnend op de MTB, was begonnen op een Canyon Grand Canyon maar die is helaas gestolen onderweg op zomervakantie. Toch 98km op kunnen rijden.. :cry: Nu aan het oriënteren op een vervanging.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Phoe, da`s zuur :((
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Ja, knap lullig. :evil:

Maar welkom op het forum Tom.
Een Grand Canyon kan je natuurlijk prima vervangen door een Grand Canyon :wink:
Zo eenvoudig kan het zijn.
En anders kan je hier een topic aanmaken met de vraag welke vervanger voor je GC.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tomver
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Thanks!

Ja vervangen voor dezelfde kan inderdaad. Alleen heb ik er moeite mee omdat de 9 net vernieuwd is en je nu een mindere vork en volgens mij ook wielen en remmen krijgt voor een hogere prijs. Ik zoek rustig, niet direct haast. :)
Der Alte
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Hoi , der Alte hier , 56 jaar en al bijna 15 jaar actief nu pas op een Young Timer , lees Young Talent, al ruim een paar jaar meegelezen hier op het forum , nu maar eens een account aangemaakt ,

Mooie en nuttige info heb ik al gelezen hier , dus toppie

Greetz Der Alte .
never underestimate an old man with a bicycle :bier:
Fietsumderin
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Hoi, hier een enthousiaste “beginner” van 44 op de mtb.

Vooral op de racert gereden afgelopen jaren maar daarnaast ook op de mtb. Merk dat voor mij de mtb veel leuker en interessanter begint te worden.

Mijn oude Scalpel gaat er uit en er komt een fs voor terug. De racert gaat met pensioen om zo meer tijd aan het mtb’n te kunnen besteden.

Benieuwd of ik wat contacten op kan doen om eens bij aan te sluiten om samen te mtb’n.

Ben niet van het zo snel mogelijk afleggen van afstanden. Mooie routes vind ik belangrijker.
YosvanErp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Frankenroscoe 22

Hallo iedereen,

Na een tijdje lurken en er achter komen dat ook vaak mtb-gerelateerde google searches hier terecht kwamen een account aangemaakt om wat onder gelijkgezinden te komen. Vooralsnog ben ik een beetje een lone-wolf mtb’er, maar bij deze dus mijn officieel eerste bericht.

Zo’n 5 jaar aan het mountainbiken, waarvan een jaar of 3 ‘serieus’. Begonnen met rondjes fietsen op een hybrid-cross (noemen ze tegenwoordig volgens mij een gravelbike 😉), die steeds meer het bos in gingen, totdat ik een bewegwijzerde route vond. Dat vond ik wel leuk, mijn fiets minder. Rond die tijd ook voor de liefde richting Nijmegen verhuisd met nog meer van de bewegwijzerde routes. Goede reden om een ‘echte’ mtb te kopen.

Momenteel woon ik in Malden en rijd wekelijks een combinatie van de 3 routes hier (met het nieuwste en interessantste stukje kinderroute retour naar huis). Verder zo nu en dan elders in het land wat routes, als de volle agenda het toelaat. Bikepark Mook kwam ik vorig jaar nog geregeld, maar nadat ik daar een keer flink op mn bakkus gegaan ben en omdat ik eind vorig jaar vader geworden ben, nu niet meer. Iets meer risico-avers zullen we maar zeggen.

Mn stalen (lees; aluminium) ros is een Trek Roscoe 22 die ik liefkozend de Frankenroscoe noem. Lang verhaal kort; 2021 Roscoe frame gescheurd. Garantie vergoede nieuw frame, maar 2021 versie out of stock, dus een 2022 gekregen. Die had enkele vanvangingsonderdelen nodig om het passend te maken. First en foremost de vork, waar ik een RS Lyrik Ultimate van heb gemaakt, om mijn rijstijl (ik noem het altijd maar ‘aggresive trail’) te ondersteuenen.

Op het verlanglijstje staat ooit nog een gearbox transmission al dan niet Full-sus. FS lijkt me wel vet, maar weet ik eigenlijk niet of dat wel genoeg voordeel bied voor het rijden dat ik doe (voornamelijk NL trails). Zo’n gearbox omdat ik een GX casette er in zo’n 600km doorheen trap en heb ik me laten vertellen dat een gearbox nauwelijks slijtage heeft. En als Engineer vind ik het gewoon een vet concept. Iemand ervaringen mee?
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Welkom :-q

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

YosvanErp schreef: di 26 september 2023, 13:21 Hallo iedereen,

Op het verlanglijstje staat ooit nog een gearbox transmission al dan niet Full-sus. FS lijkt me wel vet, maar weet ik eigenlijk niet of dat wel genoeg voordeel bied voor het rijden dat ik doe (voornamelijk NL trails). Zo’n gearbox omdat ik een GX casette er in zo’n 600km doorheen trap en heb ik me laten vertellen dat een gearbox nauwelijks slijtage heeft. En als Engineer vind ik het gewoon een vet concept. Iemand ervaringen mee?
Ik zou er een apart topic voor openen in de technische hoek anders vrees ik dat je niets meer hoort van ons leuke forum :oops:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
YosvanErp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Frankenroscoe 22

Hilco schreef: di 26 september 2023, 18:48
Ik zou er een apart topic voor openen in de technische hoek anders vrees ik dat je niets meer hoort van ons leuke forum :oops:
Ik heb de tijd, vooralsnog meer dan genoeg aan mn Frankenroscoe.
Wolter66
All rounder
All rounder

Al een tijdje lezend en vragend op dit forum maar nu ook even tijd om mij voor te stellen.

Rik, woon in Utrecht en zal dus vooral op de UHR te vinden zijn. Roots liggen in Lochem dus ook in die regio fiets ik mijn rondjes. Tot vandaag op een oude mtb zonder enige vering en. Jaren in mijn bezit. Vaak een upgrade gehad maar het werd echt tijd voor een nieuwe. De oude blijft in mijn bezit. Gaan wat minder grove banden op zodat ik deze kan gebruiken voor gravel tochtjes met vrienden en op alle terreinen die ik op vakantie tegen kom.

Vandaag mijn nieuwe fiets opgehaald, de Rose Bonero 2 en alleen rondje uitgetest in Lochem. Fietst erg lekker, wel even wennen dat alles een stuk soepeler loopt en dat wanneer je remt de fiets ook echt hard afremt ipv rustig stopt.

Komende tijd even verdiepen in een set nieuwe banden. Deze zijn wel echt een overkill heb ik vandaag al gemerkt en zullen mijn buitenland banden worden. De andere banden ga ik dan ook meteen tubeless maken. Her en der nog wat spulletjes halen voor onderhoud en tijdens het fietsen en dan is alles in huis voor mooie tochten.

Joe Joe
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ha Rik, welkom.
Veel plezier op je BonerO :-q

Stel gerust je vragen in Technische Vragen en Onderhoud, of de Onderdelendiscussie.

Plaats reactie