Heel lichte stuurpen uit China

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Extreem lichte stuurpen gevonden op AliExpress. Niet goedkoop maar 50 gram klinkt wel goed. Alleen de merknaam is… een beetje typisch.

Afbeelding

https://a.aliexpress.com/_EHh9JaP

Voor de trailbike te lang maar op de gravelbike zou het wel OK zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen demonteerbare voorkant, lekker ouderwets je dropbar er doorheen wringen :wink:

Ik zou persoonlijk de gok qua degelijkheid niet willen nemen maar dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Misschien een full face helm dragen als je gaat gravelen om je tanden te beschermen :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Als ‘ie eenmaal zit blijf je er toch vanaf is mijn ervaring. En wat stevigheid betreft vind ik het er nog best wel overbuilt uitzien eigenlijk. Voordeel van carbon is dat het minder dramatisch faalt dan alu. Als je dan toch voor lichtgewicht gaat liever iets dat niet in één keer afbreekt.

Met een gebroken carbon stuur kon ik nog naar huis rijden, denk dat dat met alu heel anders had uitgepakt.
worstkaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Geen Ali carbon meer voor mij nadat ik een carbon stuurpen had gekocht die na 3 ritjes al afgescheurd was na een lichte val.
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Ripmo, Trek Roscoe8

Oli4k schreef: do 21 september 2023, 16:12 Als ‘ie eenmaal zit blijf je er toch vanaf is mijn ervaring. En wat stevigheid betreft vind ik het er nog best wel overbuilt uitzien eigenlijk. Voordeel van carbon is dat het minder dramatisch faalt dan alu. Als je dan toch voor lichtgewicht gaat liever iets dat niet in één keer afbreekt.
Met een gebroken carbon stuur kon ik nog naar huis rijden, denk dat dat met alu heel anders had uitgepakt.
Dat kan jouw ervaring zijn, maar mijn ervaring is dat dunwandig carbon finaal kan afscheuren/breken zonder waarschuwing en met 50gram kun je moeilijk wat anders maken als dunwandig.

Professioneel speel ik zustertje, maar ik heb veel met carbon lay ups gewerkt voor het testen en helpen ontwikkelen van surf materiaal waaronder masten/verlengers/gieken en vinnen.
ALS dat ding gebouwd is volgens de specificaties en bouwwijze van de ontwerper en die zijn werk goed heeft gedaan KAN het heel sterk zijn, maar dat is met goedkoop carbon.
Ik heb ook wel meegemaakt dat de leverancier de specificaties wel had aangehouden maar de bouwwijze wat had aangepast want dat werkte sneller door waardoor de verschillende lagen carbon minder hard tegen elkaar waren geperst en toen braken een kleine 1000 mast verlengers met een winkelwaarde van 250,- als luciferhoutjes braken....en die dingen kunnen veel meer kracht hebben als een voorbouw.
Persoonlijk zou ik het dus niet aandurven, lijkt carbon mij ook niet het meest ideale materiaal voor een voorbouw, maar goed, ik rij dan ook met flats :bier:
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

@Jurf Deze stuurpen is sowieso niet compatibel met flats.

🙃
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Denk dat Jurf meer bedoelt als je Avater :D :lol:

Oli4k schreef: do 21 september 2023, 18:42 @Jurf Deze stuurpen is sowieso niet compatibel met flats.

🙃
"Mijn ogen worden steeds slechter dus ook mijn spellingscorrectie ".(google translate)
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: do 21 september 2023, 20:34 Denk dat Jurf meer bedoelt als je Avater :D :lol:

Oli4k schreef: do 21 september 2023, 18:42 @Jurf Deze stuurpen is sowieso niet compatibel met flats.

🙃
Denk dat ik wel een vermoeden heb waar Jurf naar verwees. Maar serieus, los van stevigheid is de kortste 60mm wat voor trail/enduro erg lang is. En bij voorgesteld gebruik staat xc, gravel en race, dat doe je meestal niet op flats. Van mij mogen ze best een enduro versie van deze pen make in 35 ~ 50 mm, een gram of 70 en dan heel rigoureus testen (door mensen van een testlab, niet ik).
baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Voor 70gr heb je de Newmen SL 318.2

Volgens Michi Grätz ook sterk genoeg om mee te downhillen....
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

baron062 schreef: do 21 september 2023, 21:21 Voor 70gr heb je de Newmen SL 318.2

Volgens Michi Grätz ook sterk genoeg om mee te downhillen....
Nice. Goedkoper ook nog.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ziet er best goed uit dat ding.

Mijn ervaring met Chinees carbon frames sturen zadelpennen velgen (zie sigs) en ook alu stuurpennen is i.h.a. uitstekend. Geen carbonnen stuurpennen.

Maar dat zijn geen ultralight onderdelen maar conservatiever (dikker) ontworpen. Ik heb ooit 1x carbonnen zadelpen en 1x carbonnen stuur verpest door montagefouten, dus maar een momentsleutel en montagepasta ed gekocht. Sindsdien geen schades. Overigens ook een gebroken alu stuur meegemaakt tijdens een TT en gebroken alu frames dus alles kan kapot.

Heb je de reviews bekeken en gezocht op internet naar ervaringen op bv MTBR of Pinkbike of Youtube or iets Duits oid? Er is ook een website specifiek over Chinese carbonnen frames missch ook onderdelen, ik geloof dat ie Chinacarbon oid heet.

Chinezen kunnen uitstekende producten maken sinds ze van bamboe af zijn, maar ik zou me veiliger voelen bij gebruik alu stuurpen of eventueel wat zwaardere carbonnen versie na internet check.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oli4k schreef: do 21 september 2023, 16:12 Voordeel van carbon is dat het minder dramatisch faalt dan alu. Als je dan toch voor lichtgewicht gaat liever iets dat niet in één keer afbreekt.

Een clubgenoot had allerlei Ali carbon onderdelen gekocht om een fiets van te bouwen:
- de velgen waren zo slecht dat daar nauwelijks een wiel mee te bouwen viel.
- Het stuur brak af (dus niet mee haar huis rijden maar naar ziekenhuis..niet op de fiets). Een behoorlijke schade omdat hij een hele tijd niet kon werken omdat z'n elleboog gecompliceerd gebroken was.
Crapton schreef: do 21 september 2023, 21:37 Chinezen kunnen uitstekende producten maken sinds ze van bamboe af zijn, maar ik zou me veiliger voelen bij gebruik alu stuurpen of eventueel wat zwaardere carbonnen versie na internet check.
Ben ik mee eens. Ik bestel regelmatig bij Nextie, en de snelheid van reageren en de klantgerichtheid zijn fenomenaal. In 99% van de gevallen binnen 24 uur reactie en bruikbare antwoorden op vragen (heb bij een peperduur Europese carbon velgleverancier anders meegemaakt...na 3 weken en 2 herinneringen een flutantwoord).
Ook testen zij de velgen met gecertificeerde apparaten, en blijven de velgen heel bij een zwaardere belasting dan nodig is. Dat geeft wel vertrouwen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Van Nextie en Light Bicycle zou ik ook zo wat kopen omdat die alles zelf maken, testen en daar heel transparant over zijn.
Bij deze club heb ik op basis van hun website geen idee.

Daarnaast is doordat een voorbouw van veel verschillende krachten belast wordt carbon nou niet het 1e materiaal waaraan ik denk. Je kan het ermee maken, maar dat lijkt mij behoorlijk complex aangezien het ook goed stijf moet zijn.
Alu dat in elke richting dezelfde treksterkte en stijfheid heeft is dan in mijn hoofd logischer.
Bij een stuur kun je nog voor carbon gaan voor een zekere mate van flex (doe ik zelf ook) maar bij een voorbouw die stijf moet zijn win je met carbon alleen een paar gram met als risico het scenario van het maatje van Jan. Het zou voor mij een vd laatste plekken zijn om grammen te willen besparen.
VincentK01
All rounder
All rounder

Het verschil in Carbon is de kwaliteit hoe het opgebouwd is, toen ik zag dat mijn Ridley ook gewoon uit China kwam ben ik "onderzoek" gaan doen. Bij het goedkope carbon kijken ze niet zo nauw, lapje carbon hier, lapje carbon daar. Bij de echte merken wordt er veel beter naar de plaatsing gekeken, waardoor de prijs vanzelfsprekend hoger wordt.

Dus ookal "lijkt" een frame het zelfde, dan kan het carbon totaal anders zijn.
Zo kan een mal ook voor meerdere merken gebruikt worden, deze zijn vrij beschikbaar als je genoeg betaald.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle mallen...
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dart is hoe je het verwerkt, maar je er zit ook nog een enorm kwaliteitsverschil in soorten carbon.
Goedkopere weefsels koop je al voor 50,- per m2 waar de echt hoogwaardige richting de 350,- per m2 gaan...
Plaats reactie