Mooie S, gefeliciteerd met je aanwinst. Begrijp je opmerking echter niet dat de geo hetzelfde is maar toch slacker. Dus heeft deze wel een andere geo toch?
Wanneer e-MTB vervangen?
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 160
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik denk dat je m'n opmerking verkeerd interpreteert. En misschien is de term ratrace wel verkeerd gekozen.BeBee schreef: ↑wo 20 september 2023, 10:09Klinkt een beetje vreemd “Ratrace”kermit schreef: ↑ma 18 september 2023, 14:24
Natuurlijk is niet iedereen in staat om in die ratrace mee te gaan maar zolang er genoeg mensen zijn die dat wel kunnen -en daadwerkelijk doen- blijft bovenstaande het verdienmodel. Duurzaamheid has nothing to do with it, hooguit in de marketingpraatjes.
En moeten wij maar afwachten of we een motortje treffen dat het lang uithoudt of niet.
Daarmee oordeel je het gebruik van een e-MTB als zijnde doelloos, zinloos en tot niets leidend?
Maar ik bedoel iig dat e-mtb's -volgens mij- way overpriced zijn omdat het spul toch wel verkoopt. En dat zal zo blijven zolang er mensen zijn die die prijzen kunnen en willen betalen. Ratrace slaat dus niet op het gebruik van e-mtb's maar op de financiële koers die er gekozen is.
Voor een (best wel groot) deel van de mensen zijn de prijzen van een beetje redelijk afgemonteerde e-mtb niet op te brengen, dus die kunnen niet mee in die ratrace.
De prijs voor zo'n Levo SL S-Works is mij ook veel te zout. Ik vind het een hele mooie fiets hoor, daar niet van. Maar 14 mille voor een fiets is alleen op te brengen voor een beperkt publiek.
Ik heb vorig jaar een nieuwe motorfiets gekocht onder de 10 mille. Ik geloof er niet in dat de produktie (en distributie) van zo'n e-mtb minder kost dan van die motorfiets. Ergo, de marges op zo'n fiets zijn enorm en dat is een marketingkeuze, geen produktiegestuurde.
Ik heb het geluk dat ik eventueel die 7 mille kan uitgeven voor een e-mtb maar tegelijkertijd vind ik dat gewoon een belachelijk bedrag voor een fiets...
De enige reden dat ik het überhaupt overweeg is dat ik met mijn huidige fiets een tweede accu mee moet slepen op langere ritten. Qua rijgedrag ben ik er -na vijf jaar- nog steeds super tevreden over.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29186
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Dat is zeker waar.Kermit schreef:Maar ik bedoel iig dat e-mtb's -volgens mij- way overpriced zijn omdat het spul toch wel verkoopt. En dat zal zo blijven zolang er mensen zijn die die prijzen kunnen en willen betalen.
Wat dat betreft is het volgende filmpje wel verhelderend.
En dan niet zozeer de inhoud, maar vooral de nabeschouwing op 12:00
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik denk het.
schreef:
RATRACE:
een race die nooit gewonnen kan worden, eindeloos en zinloos is
Geloof ik, maar als je kijkt naar de prijzen die voor analoge fietsen neergeteld worden dan zie je eenzelfde verhaal.kermit schreef: ↑do 21 september 2023, 09:00
Maar ik bedoel iig dat e-mtb's -volgens mij- way overpriced zijn omdat het spul toch wel verkoopt. En dat zal zo blijven zolang er mensen zijn die die prijzen kunnen en willen betalen.
Ratrace slaat dus niet op het gebruik van e-mtb's maar op de financiële koers die er gekozen is.
Voor een (best wel groot) deel van de mensen zijn de prijzen van een beetje redelijk afgemonteerde e-mtb niet op te brengen, dus die kunnen niet mee in die ratrace.
Motoren, auto’s, huizen, geluidsapparatuur, kleding, schoeisel, valhelmen etc. idem ditto
Dat is toch met alles zo? Ik wil daar verder niet veel over zeggen, maar ik heb braggingrights, altijd hard gewerkt goede baan als advocaat en vrouwlief idem.
Helemaal mee eens, maar ook nu weer dat geldt voor alles.kermit schreef: ↑do 21 september 2023, 09:00 Ik heb vorig jaar een nieuwe motorfiets gekocht onder de 10 mille. Ik geloof er niet in dat de produktie (en distributie) van zo'n e-mtb minder kost dan van die motorfiets. Ergo, de marges op zo'n fiets zijn enorm en dat is een marketingkeuze, geen produktiegestuurde.
Kijk naar mijn voorgaande voorbeeld over die Maxima’s?
Laten we gek doen en zeggen kostentechnisch 4x zo duur als die MT5, waarom dan 10x zo duur in de winkel?
Keuzes, luxe-probleem toch?Ik heb het geluk dat ik eventueel die 7 mille kan uitgeven voor een e-mtb maar tegelijkertijd vind ik dat gewoon een belachelijk bedrag voor een fiets...
Zie antwoord in je eigen topic

-
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Een prijzenrace die alleen door de fabrikanten gewonnen wordt

Maar inderdaad, alles is duur. Zonder een verdere discussie daarover te willen opstarten heb ik daar ook wel een mening over, en die heeft te maken met het morele aspect van alles uitknijpen alleen omdat het kan. Redelijke marges, uiteraard, een bedrijf moet financieel gezond zijn. Winstmaximalisatie ten koste van alles, nope.
Mountainbiken, ook op niet e-bikes, wordt langzaamaan een elitaire hobby tenzij je het niet erg vindt om op een "oud barrel" rond te rijden. Zes mille voor een fietsje (geen e-bike!) met Alivio naafjes, schiet mij maar lek.
Maar goed, de vraag was wanneer een e-mtb te vervangen.
Dat zal in de praktijk bepaald worden door vergelijkbare factoren als bij gewone mtb's.
- wanneer gaat er iets stuk dat erg duur wordt om te fixen.
- hoe oud is de fiets op dat moment.
- hoeveel zin heb je in iets nieuws.
- waren er zaken die niet zo goed bevielen.
- heb je budget voor wat nieuws.
etc. etc.
Voor mij speelt de aanschafprijs wel een grote rol in de beslissing cq maakt dat ik er veel langer over nadenk dan ik met een goedkopere fiets zou doen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Om even voor mezelf te spreken.
Ik vervang meestal om de 2 tot 3 jaar een mtb. Gewoon omdat ik daar zin in heb. Eigenlijk veelal als de ketting aan vervanging toe is volgens sommige mensen.
Ik verwacht met mijn Emtb's dat ik daar dezelfde kant mee op ga.
Daarentegen ben ik ook niet vies van een goede tweedehandse als vervanger. Mijn vorige Cube Reaction Hybrid had 4500 km gelopen bij aanschaf en is 2000 km later verkocht (met nog steeds de originele ketting en cassette, pan gaar dat wel maar het werkte nog zonder hakkelen). Motor en accu was niks mis mee.
Wou een andere hardtail waar de 140 mm Pike Ultimate beter tot zijn recht komt.
Hier in de buurt rijden er een paar rond met een Bosch Emtb welke alweer > 35.000 km gereden hebben.
Ben ik nu zo slecht voor de wereld? Neuh, auto's vervang ik pas als ze nabij op zijn. Focusje uit 2010 en Coltje uit 2008. Dus ja, daar praat ik mijn mtb vervang verslaving wel een beetje mee goed vind ik. Owja, en ik ga met de fiets naar het werk. Weer een goedpratertje, zo kom ik een heel eind
).
Qua prijzen zijn ze alweer aardig gezakt. Een mooie Radon Fully met Bosch CX4 en 750 accu voor 3699,- is prijstechnisch geen slechte vervanger voor een van de andere bikes over een paar jaar. )
Een van de redenen dat ik lekker Duits blijf rijden en alleen op een Levo oid zult zien als ze mij deze een opsturen om te testen.
Ik vervang meestal om de 2 tot 3 jaar een mtb. Gewoon omdat ik daar zin in heb. Eigenlijk veelal als de ketting aan vervanging toe is volgens sommige mensen.
Ik verwacht met mijn Emtb's dat ik daar dezelfde kant mee op ga.

Daarentegen ben ik ook niet vies van een goede tweedehandse als vervanger. Mijn vorige Cube Reaction Hybrid had 4500 km gelopen bij aanschaf en is 2000 km later verkocht (met nog steeds de originele ketting en cassette, pan gaar dat wel maar het werkte nog zonder hakkelen). Motor en accu was niks mis mee.

Hier in de buurt rijden er een paar rond met een Bosch Emtb welke alweer > 35.000 km gereden hebben.
Ben ik nu zo slecht voor de wereld? Neuh, auto's vervang ik pas als ze nabij op zijn. Focusje uit 2010 en Coltje uit 2008. Dus ja, daar praat ik mijn mtb vervang verslaving wel een beetje mee goed vind ik. Owja, en ik ga met de fiets naar het werk. Weer een goedpratertje, zo kom ik een heel eind

Qua prijzen zijn ze alweer aardig gezakt. Een mooie Radon Fully met Bosch CX4 en 750 accu voor 3699,- is prijstechnisch geen slechte vervanger voor een van de andere bikes over een paar jaar. )
Een van de redenen dat ik lekker Duits blijf rijden en alleen op een Levo oid zult zien als ze mij deze een opsturen om te testen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Verkeerde term dus


Helemaal eens, maar ze kunnen alleen geremd worden door de consument.kermit schreef: ↑do 21 september 2023, 12:25 Maar inderdaad, alles is duur. Zonder een verdere discussie daarover te willen opstarten heb ik daar ook wel een mening over, en die heeft te maken met het morele aspect van alles uitknijpen alleen omdat het kan. Redelijke marges, uiteraard, een bedrijf moet financieel gezond zijn. Winstmaximalisatie ten koste van alles, nope.
Spesh zal ongetwijfeld veeeel meer instap en middenklasse fietsen verkopen dan de wat duurdere fietsen.
Daar zit hun verdienmodel veel minder in, volgens mij produceren ze die modellen alleen om te laten zien wat ze kunnen bouwen.
Wordt het dat? Of is het dat al?
Uiteindelijk als je ziet wat de slijtageonderdelen kosten en als je het echt leuk wilt beoefenen de tripjes etc.
Er zijn zat mensen die dat al niet meer willen betalen laat staan kunnen.
Dat is dus vooral bij een e-mtb het geval.kermit schreef: ↑do 21 september 2023, 12:25 Maar goed, de vraag was wanneer een e-mtb te vervangen.
Dat zal in de praktijk bepaald worden door vergelijkbare factoren als bij gewone mtb's.
- wanneer gaat er iets stuk dat erg duur wordt om te fixen.
- hoe oud is de fiets op dat moment.
- hoeveel zin heb je in iets nieuws.
- waren er zaken die niet zo goed bevielen.
- heb je budget voor wat nieuws.
etc. etc.
Het vervelende is dat als je motor of accu of torquesensor of BMS het begeeft je bigtime genaaid bent.
Dat is totaal anders dan bij een analoge bike, enig soortgelijk probleem is een framebreuk.
Ik zit zelf in de situatie van uitgevlogen kids, zeer goed betaalde job, vrouw idem ditto ook advocaat.
Dan worden prijzen iets anders gerelativeerd.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 160
- Contacteer:
Het is met e-bikes idd niet anders als met auto's en huizen. Heb je meer te besteden dan zal die fiets, auto of woning in 95% van de gevallen ook in het hogere segment vallen. Je kunt er wat van vinden maar zo zit de wereld gewoon in elkaar. Ik heb persoonlijk ook niets te klagen maar als ik samen met mijn vrouw het salaris van een advocaat elke maand bijgeschreven zou krijgen dan werd de Kuga die nu bij mij voor de deur staat ook ingeruild voor iets met een Q en 4 ringen en de Cube waarvan ik echt veel plezier heb ook voor iets anders. 

-
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Da's logisch, je uitgavenpatroon wordt min of meer vanzelf aangepast aan je inkomen (al zou ik dan nooit zoiets sufs als een Audi kiezen).
Maar da's niet wat ik bedoelde
Maar da's niet wat ik bedoelde

DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Mijn advies is vooral om je ebike tijdig te vervangen.
Al helemaal als ie een grote accu heeft, een Bosch motor en 170mm veerweg
Wij kopen heel vaak afdankers van anderen, fietsen auto's motoren, noem maar op.
Om er vervolgens weer jaren mee te doen.....
Al helemaal als ie een grote accu heeft, een Bosch motor en 170mm veerweg

Wij kopen heel vaak afdankers van anderen, fietsen auto's motoren, noem maar op.
Om er vervolgens weer jaren mee te doen.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29186
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Ik zal even toehappen.
Nooit meer een Audi.
(Waarschijnlijk zelfs nooit meer een VAG, maar zeker geen Audi meer.)
En de ebike vervang je natuurlijk voordat de problemen beginnen.
Dus liefst zo snel mogelijk, want je weet maar nooit.
Zelfs de garantie biedt geen garantie, want de meeste fietsenmakers zijn betere verkopers dan monteurs (anders waren ze allang failliet?).
En van elektriciteit en electronica hebben de meeste al helemaal geen verstand.
Dus snel doorschuiven dat ding, voor het te laat is en je blijft zitten met een duur stuk dood gewicht.
Het milieu aspect van dit consumptie gedrag is gelukkig beperkt.
Als je de fiets op tijd verkoopt komt die niet op de vuilnisbelt , maar rijdt vrolijk verder bij een 2e of 3e eigenaar.
Uiteindelijk komt er aan het eind vd keten natuurlijk wel een fiets bij het oud vuil terecht, maar dat is hoogstwaarschijnlijk nog een stalen exemplaar en die kunnen uitstekend gerecycled worden
Nooit meer een Audi.

(Waarschijnlijk zelfs nooit meer een VAG, maar zeker geen Audi meer.)
En de ebike vervang je natuurlijk voordat de problemen beginnen.

Dus liefst zo snel mogelijk, want je weet maar nooit.
Zelfs de garantie biedt geen garantie, want de meeste fietsenmakers zijn betere verkopers dan monteurs (anders waren ze allang failliet?).
En van elektriciteit en electronica hebben de meeste al helemaal geen verstand.

Dus snel doorschuiven dat ding, voor het te laat is en je blijft zitten met een duur stuk dood gewicht.

Het milieu aspect van dit consumptie gedrag is gelukkig beperkt.
Als je de fiets op tijd verkoopt komt die niet op de vuilnisbelt , maar rijdt vrolijk verder bij een 2e of 3e eigenaar.
Uiteindelijk komt er aan het eind vd keten natuurlijk wel een fiets bij het oud vuil terecht, maar dat is hoogstwaarschijnlijk nog een stalen exemplaar en die kunnen uitstekend gerecycled worden

Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29186
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Ja, ik hoop dat ik genoeg smileys heb gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29186
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Maar je kan er geen zinnig woord over zeggen.
Verkoop je m voordat motor of accu kapot gaan, dan ben je te vroeg en had je misschien nog jaren plezier kunnen hebben van die ebike.
Wacht je tot er een probleem is, dan ben je te laat en heb je een onverkoopbare fiets.
Dan moet je flink zakken met de vraagprijs (ai, dat doet pijn), of eerst repareren (ook kostbaar).
En als je m gerepareerd hebt, dan kan je net zo goed nog ff doorrijden, toch?
Dus net als met een gewone MTB, vervangen als je iets leukers ziet, of als je m ontgroeid bent.
Dat laatste kan zomaar gebeuren.
E-MTB 's geven je nieuwe mogelijkheden.
Langere tochten.
De veerweg en de banden zijn vaak ook wat lomper, waardoor je vooral in het buitenland meer mogelijkheden hebt.
Ga je die gebruiken, dan groei je ineens een stuk en wellicht wil je dan al snel iets nieuws.
Verkoop je m voordat motor of accu kapot gaan, dan ben je te vroeg en had je misschien nog jaren plezier kunnen hebben van die ebike.
Wacht je tot er een probleem is, dan ben je te laat en heb je een onverkoopbare fiets.
Dan moet je flink zakken met de vraagprijs (ai, dat doet pijn), of eerst repareren (ook kostbaar).
En als je m gerepareerd hebt, dan kan je net zo goed nog ff doorrijden, toch?
Dus net als met een gewone MTB, vervangen als je iets leukers ziet, of als je m ontgroeid bent.
Dat laatste kan zomaar gebeuren.
E-MTB 's geven je nieuwe mogelijkheden.
Langere tochten.
De veerweg en de banden zijn vaak ook wat lomper, waardoor je vooral in het buitenland meer mogelijkheden hebt.
Ga je die gebruiken, dan groei je ineens een stuk en wellicht wil je dan al snel iets nieuws.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.