Mountainbike advies richting gc 8

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rick W
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Dag allemaal,

Ik was aan het kijken voor een Grand Canyon 8 alleen ik weet niet wat wijsheid is. mijn budget is 1400 Euro maar ik had ook een andere mountainbike gezien van Decathlon alleen die hebben wat minder vering bijvoorbeeld de MTB cross country RACE 720 omdat ik hou ook wel van kleine jumps en ik wil niet graag een zware mountainbike en uiteraard ik wil ook wel wat snelheid maken. ik mountainbike in Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen en soms ook andere routes in het land. ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, alvast bedankt! :D

Gr Rick
KG89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Canyon GC8

Ik heb een GC 8. Prima hardtail met 120 mm veerweg en moderne geometrie. Ik zie het zelf als een veelzijdige mtb; je kan er lekker mee knallen, maar lekker spelen en wat sprongetjes maken kan er ook prima mee. Als je echter meer van het springen bent dan snelheid, dan kun je ook eens naar een Stoic kijken. Die is meer bedoeld voor jumps.
Rick W
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Bedankt voor de snelle reactie :winkie: . Merk je het gewicht tussen de gc 8 en de stoic 6 veel? ik weet niet of je dat weet maar ik vraag het maar :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Rick W schreef: ma 18 september 2023, 20:09 Bedankt voor de snelle reactie :winkie: . Merk je het gewicht tussen de gc 8 en de stoic 6 veel? ik weet niet of je dat weet maar ik vraag het maar :lol:
Grootste verschil zit in de banden. Leg je op beide fietsen dezelfde banden, dan valt het gewicht nauwelijks op. De standaard banden op de Stoic rollen (een stuk) zwaarder en dat merk je wel. Maar die banden heb je in NL ook niet nodig.

Als je van springen houdt, dan zou ik sowieso de Stoic nemen. Die is niet echt langzamer dan de GC, maar wel veel leuker en allrounder!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rick W
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Oke bedankt
Rick W
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wat zal goede banden zijn voor de stoic?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mbt banden zie o.a. Wiebertrail 2.0 banden topic.

Wicked Will 2.4 op de GC8 zouden ca 880 gr wegen vs een lichte XC band 2.25 ca 680-700 gr spaar je 2x 150-200 gr = 300-400 gr mee. Maar zoals LarsTB zegt ook lagere rolweerstand ivm minder grof profiel. Dit kan gevoelig schelen.

Ter overweging vergelijkbaar met de CG8 is de Rose Bonero https://www.rosebikes.nl/fietsen/mtb/tr ... uro/bonero, iets meer veerweg 140 mm. Afmontage CG8 lijkt me iets beter. Kijk ook eens bij andere merken zoals Cube. Wat betreft sprongetjes geeft Canyon bij de GC8 een grens van 60 cm (fiets classificatie).

Mbt snelheid kan je ook kijken naar een lichtere carbonnen XC fiets zoals de Decathlon Race 740 met carbonnen frame en Vittorio Barzo/Mezcal XC banden (die nog niet zo heel licht zijn). Deze fiets zou ca. 11.5 kg wegen, en kan je op langere termijn evt upgraden met andere vork en wielen oid en moet je makkelijk onder de 11 kg komen. Maar dit is duidelijk een XC fiets en geen trail fiets, geen droppert. Als je niet al te zwaar bent kan je met een dergelijke fiets ook prima jumpjes maken. Carbon frames van dit gewicht zijn behoorlijk robuust.

Je kan ook Te Koop sectie in de gaten houden. Deze is te duur maar er komt af en toe wel iets leuks voorbij. https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=157512
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
KTM990
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Ook hier een GC8. Wel nog met de Fox 34. Ik geloof dat ze nu met een 32 geleverd worden?
Fiets is veelzijdig te gebruiken. Ik rij er mee op de NL trails (XC bandjes) tot aan de Franse Alpen afgelopen zomer (natuurlijke trails/ tot aan enduro lijnen, wel met andere banden en 4 zuiger remmen).
Canyon Grand Canyon 8
KG89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Canyon GC8

Rick W schreef: ma 18 september 2023, 22:05 wat zal goede banden zijn voor de stoic?
Ligt ook een beetje aan de omstandigheden waarin je rijdt. Rij je alleen als het droog is? Dan zou ik een snel XC-setje zoals de Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph of Vittoria Barzo/Mezcal aanraden. Bij wat natter weer is een grovere (voor)band beter.
Rick W
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Allemaal hartstikke bedankt voor de informatie. ik ga nog even doorzoeken :-D .
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon - Grand Canyon

Hier ook een heel tevreden GC8 (model 2022) gebruiker. Lekker veelzijdige fiets die het uitstekend doet op de Nederlandse trails, maar zich ook best goed staande houd op de wat meer uitdagende (buitenlandse) trails.
Ben je voornemens veel bikeparks in te gaan en buitenlandse trails op te zoeken, dan zou ik de stoic adviseren. Anders de GC(8) om dat die net wat speelser is voor op de Nederlandse routes.
Met vriendelijke groet,
Joris

Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

jpandriesse schreef: do 21 september 2023, 10:26 Anders de GC(8) om dat die net wat speelser is voor op de Nederlandse routes.
Wat is er speelser aan de GC?

jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Speelser was misschien niet het juiste woord. De GC is een DC fiets waar de Stoic echt een trail fiets is, daarmee maakt het de GC wat meer wendbaarder/vlotter op de Nederlandse (xc) trails.
Met vriendelijke groet,
Joris

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

jpandriesse schreef: do 21 september 2023, 14:14 Speelser was misschien niet het juiste woord. De GC is een DC fiets waar de Stoic echt een trail fiets is, daarmee maakt het de GC wat meer wendbaarder/vlotter op de Nederlandse (xc) trails.
Van die misvatting moeten maar eens af...

Het voelt inderdaad iets anders, maar een trailbike (longer-slacker) is zeker niet minder wendbaar of trager. Andersom een een xc-bike wel nerveuzer en waarschijnlijk trager als het terrein wat uitdagender wordt... !

jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Eigenlijk moeten we dus het hele concept van xc/dc maar afschaffen en enkel voor trail/enduro/dh gaan. Ik weet niet of je iedereen mee gaat krijgen.
Met vriendelijke groet,
Joris

Plaats reactie