Las laatst een interessant stukje over gravelbikes met een flat bar in plaats van een krom stuur.
Vroeg me daardoor af wat dan nog eigenlijk het verschil is met bijvoorbeeld een rigid mountainbike met wat smallere banden.
Een van mijn fietsen is bijvoorbeeld een oude (90s) stalen starre Giant Sierra met 2.0” banden met kleine noppen. Je zou dus kunnen beargumenteren dat dit een flat bar gravelbike is, terwijl we dit al decennia lang een mountainbike noemen.
Hoe kijken jullie daarnaar?
Flat bar gravel vs hardtail MTB
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Orbea Laufey H-LTD, Giant Sierra SSSS
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough
Nog eventjes en dan hebben we weer gewoon Atb's
Maar ik deel je gedachtengang.
Maar ik deel je gedachtengang.
Ja.
Meer controle door een breder stuur en een meer rechtop zithouding.
Minder snelheid door een meer rechtop zithouding.
In feite heb je gewoon een fitnessbike die overal net niet werkt, maar in sommige situaties erg prettig is.
Meer controle door een breder stuur en een meer rechtop zithouding.
Minder snelheid door een meer rechtop zithouding.
In feite heb je gewoon een fitnessbike die overal net niet werkt, maar in sommige situaties erg prettig is.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2018 CUBE Analog omgebouwd naar Flatbargravelbike
Ik ben ooit , ergens eind jaren 80 , begonnen op een starre 26" en via fitnessbikes, crosshybrides uitgekomen bij onder andere een 29" mtb frame waarvan ik een "soort van" flatbar gravelbike heb gebouwd...wel met 2.25 semi slick banden overigens. Qua rij-eigenschappen geen vergelijk met een starre 26" naar mijn mening.
Laatst gewijzigd door gijsje op zo 27 augustus 2023, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Mtb fanaat
freedom ranger,
in de basis heb je natuurlijk gelijk. Van een moderne gravelbike met flat bar zal de geometrie iets anders zijn.
Maar zelf zo je eigen gravelbike samenstellen van een oude MTB vind ik in ieder geval symphatiek
Paul.
in de basis heb je natuurlijk gelijk. Van een moderne gravelbike met flat bar zal de geometrie iets anders zijn.
Maar zelf zo je eigen gravelbike samenstellen van een oude MTB vind ik in ieder geval symphatiek

Paul.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Als je toch voor een recht stuur gaat zou ik voor een hardtail mtb kiezen. Met een gravelbike maak je makkelijk snelheid maar ga je al snel te rap voor wat je tegenkomt, merk ik zelf. Die dunne bandjes en keiharde voorvork in combinatie met de korte wielbasis maken dat je meer klappen te verwerken krijgt aan het stuur, meer moet opletten en om dingen heen sturen en soms flink afremmen waar je dat met een mtb niet zou hoeven. Een mtb met voorvering rolt net even makkelijker over obstakels heen. Of anders gezegd, dingen die voor een gravelbike een obstakel zijn zijn dat voor een mtb niet of nauwelijks. Nadeel is dat je misschien wat zou inleveren op snelheid door de minder aerodynamische zit maar dat gaat bij een gravelbike met recht stuur niet echt op.
-
- Moderator
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Mee eens, een gravelbike met flatbar heeft imo geen voordelen boven een mtb. Of je er dan wel of niet een verende vork in hangt is een andere keuze.
Een mountainbike kan bredere banden aan dan een gravelbike, maar het hoeft niet. Als je wilt kun je er ook een setje 40mm gravelbanden in hangen. Waarom je dat zou doen is mij een raadsel, tenzij je alleen verhard rijdt.
En dan is een dropbar weer fijner... en zo is de cirkel rond
Dus wat mij betreft: als je graag met dropbar rijdt: gravelbike.
Als je graag met een flatbar rijdt: mountainbike met banden (en verende vork) naar keuze.
Dat een oude starre mtb overeenkomsten heeft met een gravelbike is zo gek niet. Vroeger was een mountainbike ook een terreinfiets met (teveel) racefiets-erfenis. Er is dertig jaar voor nodig geweest voordat men grootschalig inzag dat een slackere vork en breder stuur toch echt wel voordelen hadden...
Een mountainbike kan bredere banden aan dan een gravelbike, maar het hoeft niet. Als je wilt kun je er ook een setje 40mm gravelbanden in hangen. Waarom je dat zou doen is mij een raadsel, tenzij je alleen verhard rijdt.
En dan is een dropbar weer fijner... en zo is de cirkel rond

Dus wat mij betreft: als je graag met dropbar rijdt: gravelbike.
Als je graag met een flatbar rijdt: mountainbike met banden (en verende vork) naar keuze.
Dat een oude starre mtb overeenkomsten heeft met een gravelbike is zo gek niet. Vroeger was een mountainbike ook een terreinfiets met (teveel) racefiets-erfenis. Er is dertig jaar voor nodig geweest voordat men grootschalig inzag dat een slackere vork en breder stuur toch echt wel voordelen hadden...

DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mtb fanaat
- Mijn mountainbike: Colnago 29,er
Een flatbar atb met 26 inch wielen heb ik altijd gehad als woon / werk fiets een Giant atx 860 helaas is dat frame gescheurd en rij ik nu een batavus b1 met velgremmen.
3*7 speed Maat M, en met mijn 186 cm stuur op zijn laagste stand. Met 28 mm banden die je tot 7 bar op kan pompen een leuke stadsfiets maar langere tochten kan maar dan mis je de snelheid.
Ik rij er rustig een ronde van 50 km mee maar dan is 22 km gemiddeld wel de max, je mis het laag liggen tegen wind in met een flatbar.
Maar voor het simpele gravel werk op de utregse heuvelrug werkt het wel.
7 speed schakelt alleen heel traag, mis mijn 9 speed sram griftschifter en schijfremmen wel.
3*7 speed Maat M, en met mijn 186 cm stuur op zijn laagste stand. Met 28 mm banden die je tot 7 bar op kan pompen een leuke stadsfiets maar langere tochten kan maar dan mis je de snelheid.
Ik rij er rustig een ronde van 50 km mee maar dan is 22 km gemiddeld wel de max, je mis het laag liggen tegen wind in met een flatbar.
7 speed schakelt alleen heel traag, mis mijn 9 speed sram griftschifter en schijfremmen wel.
- streetracer
- Pro Biker
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Ik fiets met gemak 30 gemiddeld op mijn starre 26 met flatbar met strandbanden. Ik beweer dan ook dat ik al 30 jaar lang gravelbikes rijdRVVUTR schreef: ↑di 29 augustus 2023, 17:53 Een flatbar atb met 26 inch wielen heb ik altijd gehad als woon / werk fiets een Giant atx 860 helaas is dat frame gescheurd en rij ik nu een batavus b1 met velgremmen.

Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Mtb fanaat
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3 | Marzochhi Z2 | Shimano SLX
Dit is iets waar ik me wel aan kan storen, mensen die roepen "HAHA GRAVELBIKES ZIJN GEWOON 90S MTBS MET EEN KROM STUUR"
De geometrie is wel degelijk een stuk anders meestal. En veel gravelbikes staat op max 45mm, dat is nogal een verschil met 2".
De geometrie is wel degelijk een stuk anders meestal. En veel gravelbikes staat op max 45mm, dat is nogal een verschil met 2".
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
Niet echt. Volgens mij zitten de gravelbikes een beetje op 73/71 graden, net als mtb's uit de jaren '90...
2" = 50 mm. Niet echt een groot verschil met 45 mm. En in de jaren '90 reden we met 1.8"-1.9" bandjes. Laat dat gewoon 45 mm zijn.
Je hoeft je dus niet meer te ergeren

Weg met de labrador onderdelen!
Een flat bar gravelbike heet zo omdat we bij dit soort variaties refereren aan het meest lijkende huidige type of het type waarvan de variatie is afgeleid. Deze fietsen een 90's rigid mountainbike noemen is voor veel mensen niet erg informatief, mede omdat het begrip mountainbike nogal geëvolueerd is.
Het is m.i. dan ook meer een taaltechnisch dingetje (en marketingtechnisch) dan dat het gaat over wat je precies met de fiets kunt doen en hoe die zich verhoudt tot vroegere fietsincarnaties.
Het is m.i. dan ook meer een taaltechnisch dingetje (en marketingtechnisch) dan dat het gaat over wat je precies met de fiets kunt doen en hoe die zich verhoudt tot vroegere fietsincarnaties.
Willem Altes schreef: ↑wo 20 september 2023, 15:03Niet met racefietswedstrijden. Soms wel met MTB wedstrijden. Vaak moeten je banden dan wel een minimum aan dikte hebben. Hoe meer spek en bonen klasse hoe meer er mag.
Bedoel enkel voor gravelwedstrijden.