Langzamer op moderne trailbike? Of slechtere conditie?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik gebruik zelf ook de racefiets voor specifieke interval trainingen en duurritjes op de weg, maar dat wil niet zeggen dat je op de MTB geen Z2 ritje kan doen, zeker niet als je al wat conditie hebt opgebouwd.

vanochtend 2 rondjes 013 gedaan, 1e rustig, 2e volle bak:
1) tijd: 50:54, snelheid 21.6, avg HR: 135 (net binnen Z2)
2) tijd: 45:49, snelheid 24,0 avg HR: 165 (net onder drempel hr)

Afbeelding
013 binnen 51 minuten is geen saai slakkengangetje :)

dus gewoon trainen tot Z2 op de MTB ook leuk is ;)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spectral 29

Prulleman schreef: wo 20 september 2023, 14:31 ik gebruik zelf ook de racefiets voor specifieke interval trainingen en duurritjes op de weg, maar dat wil niet zeggen dat je op de MTB geen Z2 ritje kan doen, zeker niet als je al wat conditie hebt opgebouwd.

vanochtend 2 rondjes 013 gedaan, 1e rustig, 2e volle bak:
1) tijd: 50:54, snelheid 21.6, avg HR: 135 (net binnen Z2)
2) tijd: 45:49, snelheid 24,0 avg HR: 165 (net onder drempel hr)

Afbeelding
013 binnen 51 minuten is geen saai slakkengangetje :)

dus gewoon trainen tot Z2 op de MTB ook leuk is ;)

maar ik denk dat jij dan al een dijk van een conditie hebt of erg sterk bent omdat je al jaren gericht aan het trainen bent? Of ben je erg licht? Ik weet zeker dat als ik jouw gemiddeldes zou aanhouden mijn avg HR bij 21.6 op de 165 zou zitten en bij 24.0 zou ik op de eerste hulp zijn belandt 8) rij je ook wel op een 16kg trail/enduro bike?

ik heb een weekje rust genomen (was ook niet anders ivm werk dus geen tijd gehad voor sport).

Gisterochtend een rondje Schaars gedaan met een Ardent ipv de Assegai. Dat maakte een groot verchil in snelheid, ik was daar wel positief over verrast. Nu waren de omstandigheden ook perfect (zowel qua ondergrond als temperatuur). Ik ben wel 100% gegaan, maar de balans tussen hard gaan en stuk gaan is beter. Eerst was het stuk gaan zonder hard te gaan :wink:
Komende week weer de rustige trainingen proberen.
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van welke route je rijd en in welke condities. De Ardent gebruik ik sinds kort ook i.c.m. met een Ikon achter en dat rolt wel lekker en geeft prima grip.

Afgelopen week geprobeerd om op de mtb binnen Z2 te blijven maar dat is me toch niet gelukt op mijn lokale route (Harderwijk), resultaat was uiteindelijk 40% Z2, 50% Z3 en 10% Z4 en dan heb ik echt rustig aan gedaan (avg. 19 km/h). Als ik kijk naar die route 013 zie ik wel dat die wat minder hm's omvat en juist op die klimmetjes zie ik elke keer die Z4 verschijnen :tong

Nu las ik ergens dat als je uit je Z2 schiet je lichaam weer een behoorlijke tijd nodig heeft om over te gaan op vooral die vetverbranding, dat zou dus betekenen dat je het effect van een Z2 training volledig kwijt bent als je om de zoveel tijd Z3/4 in duikt door zwaardere segmenten. In hoeverre is dat correct?

Vorige week ook nog 1,5 uur op een spinningfiets gezeten en dan lukt het uiteraard wel, het is alleen verschrikkelijk saai en ik heb dan eigenlijk het idee dat ik niks aan het doen ben en zo voelt het lichamelijk ook.
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dennis17e schreef: ma 25 september 2023, 11:01 Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van welke route je rijd en in welke condities. De Ardent gebruik ik sinds kort ook i.c.m. met een Ikon achter en dat rolt wel lekker en geeft prima grip.

Afgelopen week geprobeerd om op de mtb binnen Z2 te blijven maar dat is me toch niet gelukt op mijn lokale route (Harderwijk), resultaat was uiteindelijk 40% Z2, 50% Z3 en 10% Z4 en dan heb ik echt rustig aan gedaan (avg. 19 km/h). Als ik kijk naar die route 013 zie ik wel dat die wat minder hm's omvat en juist op die klimmetjes zie ik elke keer die Z4 verschijnen :tong

Nu las ik ergens dat als je uit je Z2 schiet je lichaam weer een behoorlijke tijd nodig heeft om over te gaan op vooral die vetverbranding, dat zou dus betekenen dat je het effect van een Z2 training volledig kwijt bent als je om de zoveel tijd Z3/4 in duikt door zwaardere segmenten. In hoeverre is dat correct?

Vorige week ook nog 1,5 uur op een spinningfiets gezeten en dan lukt het uiteraard wel, het is alleen verschrikkelijk saai en ik heb dan eigenlijk het idee dat ik niks aan het doen ben en zo voelt het lichamelijk ook.
013 heeft inderdaad niet echt hoogtemeters, hooguit een paar bultjes, maar die rol je met momentum ook al op, dus daar hoef je niet echt extra voor te trappen..

qua zones en vetverbranding moet het ook weer niet allemaal te zwart/worden.. vetverbranding zit niet achter een aan/uit knop, je moet het eerder zien als een set aan schuifjes/faders, als de een omhoog gaat, gaat de ander naar beneden.

Feit blijft wel dat er bij duurtraining vaak te hard gereden wordt en bij een intensieve training juist niet. Dat is niet zo efficient, maar of het echt slecht is hangt enorm af van je volume en herstel vermogen. 3 uurtjes in de week lekker knallen is echt niet veel slechter dan 2 uur z1 en 1 uur intensief. Van 3 uurtjes knallen herstellen de meeste ook genoeg. Maar als je bv 10 uur per week fietst, dan moet je niet je rondje van 2 uur flink doorrijden en dan de volgende dag een intensieve training doen.. dat werkt gewoon niet..
Plaats reactie