Eenvoudiger SAG meten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Voorzichtig van je bike klimmen om Vork of demper niet dieper in te laten zakken zodat het rubbertje op SAG stand blijft. Methode met toch wat gedoe, krijg het niet vlot voor elkaar. Voor en achter apart inmeten kan ook. Dan vanuit positie voor of achter afstappen waarbij v/a rem rem is ingeknepen.

Methode die ik nu gebruik is op 1 pedaal gaan staan als de bike rechtop staat en stuen dan met de vrije hand tegen tegen een muur. Een paar keer gewicht in de fiets brengen, rubbers naar benedeb schuiven en afstappen. Hiermee simuleer je een staande positie in Neutrale stand. Lijkt voldoende te werken. Soms wat druk erbij of af bij, op gevoel van hoe het rijdt.

Zijn er voor of nadelen aan deze methode?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

GMBN Neil explains sag. Veel meer filmpjes te vinden, wss ook artikels.

Vraag me af hoe kritisch het is. Ik ga er gewoon rustig op zitten, hou me vast aan een muur of paal. Ik doe de meting wel een paar keer achter elkaar, en vergelijk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Als het voor jou werkt dan werkt het.

SAG is ook niet zo boeiend, het is enkel om een basisinstelling te krijgen die je daarna hoogstwaarschijnlijk toch nog gaat aanpassen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker

Doe ik altijd al. Gewoon op een pedaal staan en zo weinig mogelijk op je handen leunen. Veel gemakkelijker dan op die fiets te klimmen. En op die manier voorkom je veel beter dat je toch per ongeluk bij het afstappen de boel verder indrukt of dat je twee man nodig hebt.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nou, vooruit ik spam hem nog een keer.

Je moet het dus in je normale rij positie bepalen. Wat ik doe dropper naar beneden en voetjes op de grond. Blijven je fun o-meters prima zitten. Heb je niet zo’n hele lange dropper? Dan een stapel tegels waar je je voeten op zet.
◼︎ truttige route-vluchteling.
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit zegt het wel zo'n beetje:
Dennis17e schreef: za 22 juli 2023, 10:31 ...SAG is ook niet zo boeiend, het is enkel om een basisinstelling te krijgen die je daarna hoogstwaarschijnlijk toch nog gaat aanpassen.
Dus wat maakt het uit, je gaat na die sag bepalen toch rijden en de boel aanpassen.
Of niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Marke schreef: za 22 juli 2023, 18:59 Doe ik altijd al. Gewoon op een pedaal staan en zo weinig mogelijk op je handen leunen. Veel gemakkelijker dan op die fiets te klimmen. En op die manier voorkom je veel beter dat je toch per ongeluk bij het afstappen de boel verder indrukt of dat je twee man nodig hebt.
Want op de fiets gebruik je je handen ook niet?
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

GMBN leest dit forum ook en hebben gelijk eergisteren weer een nieuw suspensie setup filmpje gepost :D
Marke
Pro Biker
Pro Biker

Dutch schreef: ma 24 juli 2023, 14:35
Marke schreef: za 22 juli 2023, 18:59 Doe ik altijd al. Gewoon op een pedaal staan en zo weinig mogelijk op je handen leunen. Veel gemakkelijker dan op die fiets te klimmen. En op die manier voorkom je veel beter dat je toch per ongeluk bij het afstappen de boel verder indrukt of dat je twee man nodig hebt.
Want op de fiets gebruik je je handen ook niet?
Je bepaalt normaal de sag ook door op je fietste gaan zitten, en dan op je pedalen te gaan staan zonder op je handen te leunen want dat is de enige manier om zeker te weten dat je een bepaalde gewichtverdeling voor/achter hebt. En dat kun je ook doen door alleen van 1 kant op 1 pedaal te gaan staan. En dat laatste stapt veel gemakkelijk af zonder de vering weer per ongeluk verder in te drukken.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Wat voor gewichtsverdeling wil je dan bereiken?
Alles op het achterwiel? Fiets je altijd met losse handen?
Gewoon zo gaan zitten zoals je fietst
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

En vergeet vooral niet te remmen tijdens de meting :D dan is je sag meting ook naar de knoppen :-{ zoals bijvoorbeeld tegen een muur leunen of iets vast houden :roll:
SAG meten = één van de beste evenwicht oefeningen die je kunt hebben :-q evenwicht is een belangrijk onderdeel voor het mountainbiken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie