Ben ik de enige die op oude hokken rijdt?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

2011 is echt geen oud hok (oké, in dit geval wel met 26” wielen :winkie: ). Ik rij zelf ook al sinds 2012 op dezelfde fiets. Er is dan wel een hardtail bij gekomen, maar mijn fully rijdt toch wel het fijnst.

Afbeelding
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Kona Stinky uit 2008, telt dat ook?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Wat is oud? Heb een 2012 model Salsa El Mariachi. En afgeschreven is deze nog lang niet voor mij

Afbeelding

Deze heeft al vele gedaantes gehad, begon ooit met een 110 mm stuurpen en 2x10 versnellingen.
Verder nog geveerd opgebouwd en lang star en singlespeed gereden.
Sinds kort opgebouw met een dropbar en een 11 speed apex groep. Wat de fiets voor mij weer leuk om te rijden maakt.

Nieuwe bikes hebben een langere geometrie, waardoor dit oudje wat "kort" aanvoelde. Ik denk dat ik het zo mooi opgelost heb en de liefde voor de El Mar weer helemaal terug gevonden heb. Al twijfel ik of ik straks deze toch weer SS opbouw...( wat toch ook wel lekker fietst ) :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik kocht ooit een nieuw frame dat al een oud hok was toen het nog geproduceerd moest worden :lol:

Afbeelding

Het hoeft voor mij niet nieuw of hypermodern te zijn, QR en velgremmen zijn niet verboden hier. Als ik een fiets fijn vind hou ik ‘m, mijn Crosscheck begint na jaren eindelijk een beetje op smaak te komen:

Afbeelding
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je die Mountaincycle nog steeds?
Gaaf ding! (al had-ie eigenlijk niet zwart moeten zijn ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik heb een verzameling meer of minder oude hokken die ik regelmatig rijd.

2014 Singular Rooster komt regelmatig op de trails en mixed gravel riding
Afbeelding

2009 Independent Fabrication, is een blijvertje
Afbeelding

2005 Yeti DJ ooit gekocht voor mijn zoon is nu mijn bike voor de pumptracks
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik had een oud hok dat al een paar jaar nauwelijks gebruikt werd. M'n Gary Fisher Sugar 1 uit 2002 (z.g.an. nieuw gekocht van vertegenwoordiger) toen ik 23 was. Toen ik in 2016 bedacht weer te gaan mountainbiken was hij er niet zo heel best meer aan toe en voelde wat gedateerd. Upgraden leek me niet zinvol en ik had geen budget voor nieuw. Toen heb ik tweedehands een vrijwel ongebruikte Cannondale Prophet overgenomen en daar het enthousiasme voor de sport weer mee teruggevonden. Die fiets heeft de nodige upgrades gezien en heb ik behoorlijk wat hoogtemeters mee gemaakt. Tot er alweer een paar jaar geleden een aanbieding voorbij kwam voor een (uiteraard overjarig) frame dat ik mooi vond en vrij eenvoudig kon overzetten. Dat frame was uit 2015 en ik ben er nog steeds blij mee. Er zijn wel de nodige aanpassingen aan gedaan en zoals hij nu is vind ik hem goed en zo wil ik hem voorlopig laten. Eerlijk gezegd vind ik het helemaal niet zo erg om een paar jaar achter te lopen op de nieuwste ontwikkelingen. Non-boost, 11-speed, 25 mm intern velgen, maximale bandbreedte 2.4", voorblad met vier boutjes. Allemaal dingen die voor mij prima werken. Dus leve het oude hok!

Afbeelding

Edit: bewijsmateriaal toegevoegd
Laatst gewijzigd door Oli4k op di 18 juli 2023, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Hmmm als 2016 als oud gezien wordt … nieuwste hier is een nr28 van Project12, ik zou niet weten wat voor jaar.
De rest is 2016 en 2015. Wil voorlopig ook niets anders erbij, hooguit iets kwijt omdat ik amper toekom aan alles uitlaten en dat is ook zonde vind ik
Lekker fietsen!
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mijn 2010 model :-{ kan ik gerust zeggen, wie ik ook tegen kom.....en ik sta even stil of ik neem pauze :D kijken vooral mtb'ers.....het frame wijkt iets af van vandaag de dag, SpeedKing banden....hebben natuurlijk een glad loopvlak, geen cirkel zaagblad achter, maar 36t met een 1x setup voor is het meestal 32t soms 30t en dan zie ik ze vooral denken :lol: :lol:
Soms vragen ze zelf iets en anders zeg ik het even :-q zoals één van de laatste, was een vrouw tijdens een pauze bij het Beauforthuis.....gladde banden en geen zaagblad :lol: :lol: En ik zei dan ook, zijn de omstandigheden goed dan heb je ook niet meer nodig dan wat je nu ziet :D haar mede biker zag dan ook nog de rem nokken op het frame .....toen werd het te ingewikkeld :D......zo kreeg ik ook een keer te horen.... rem nokken en een 29er :roll: :lol: blijft leuk dat mountainbiken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ik koop oude hokken en ik vervang of de onderdelen die versleten zijn of ik bouw op het frame na de fiets volledig nieuw op.

29er heb ik geprobeerd en dat vind ik niks. Ik zweer bij 26er en 27.5er en naast dat mijn fietsen heerlijk moeten rijden vind ik het ook heel belangrijk hoe ze er uit zien. Hierbij een grote voorkeur voor dikke buizen en/of titanium.

Momenteel bezig met de bouw van een 26er van Nicholas Tuareg maat M

Oudste hok is uit 1994
Jongste hok geloof ik uit 2012
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Inbred uit 2010.
Afbeelding

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikerX
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Inmiddels al veel vervangen en vernieuwd, uit 2002 in 2008 bijna ongebruikt gekocht. Al jaren mijn dagelijkse stadfiets. Enige originele is eigenlijk de wielset die loopt ondanks 1x de body en een hoop spaken achter nog steeds vlekloos na 53k..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BikerX op do 20 juli 2023, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat zijn veel kms.
En ik zie dat er mijn favoriete remmen op zitten. :roll:

kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op een stadsfiets voldoen ze (blijkbaar) wel ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dan is t al snel goed.

Plaats reactie