Eindelijk mijn bestelde Victoria Airliner insert (maat L , voor 2.6" Schwalbe band) binnengekomen alsook mooie nieuwe muc-off ventielen.
Vanmiddag proberen te monteren, maar zelfs met zeepsop ed is de band om de velg in de bead te krijgen een drama. De Eddy Current is al heel strak en door de insert is die niet meer te centreren.
enfin na 2 uur klooien en 3 gebroken tire levers eindelijk gelukt. Opgeblazen met compressor zonder sealant , netjes geplopt en symmetrisch, ik blij.
Leeg laten lopen, ~170 ml schwalbe sealant erin gedaan via het ventiel en opgeblazen tot 35-40 psi (zou hij moeten kunnen hebben). Er zaten een paar kleine lekjes in (zeepsoptest) langs spaaknippel (velgtape beschadigd met klooien?) en ventiel. Ik dacht, krijg ik wel dicht met de sealant, dus flink laten tollen en de band laten stuiteren op de plek van de lekjes. Allemaal zoals beschreven op Vittoria en GMBN.
Maar:
>> KNAL !!<<
ikzelf, mijn kleren, de fiets op de standaard, garagevloer en deel van mijn auto onder de latex .
Het leek wel de grappige Youtube filmpjes, of de Mr Bean verfbom
Mijn theorie is dat de band niet helemaal goed in de bead zat, en door de insert zit er minder lucht in de band , dus drukverschillen lopen veel sneller op.
Met al het geklooi en schoonmaken heb ik er maar weer een binnenband in gedaan voorlopig.
Mijn vraag: heeft iemand gouden tips hoe je een strakke band met insert toch goed in de velg krijgt?
Tubeless band met airliner ontploft
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Misschien niet direct de tip die jou helpt maar; misschien is er gewoon te weinig ruimte voor de insert en is er geen truck voor anders dan een kleinere insert.
Ditzelfde had ik bij een Maxxis DHR double down uitvoering, dus met dik karkas, de insert die in de exo prima paste had gewoon te weinig ruimte en de band raakte dus niet gemonteerd.
Ditzelfde had ik bij een Maxxis DHR double down uitvoering, dus met dik karkas, de insert die in de exo prima paste had gewoon te weinig ruimte en de band raakte dus niet gemonteerd.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7386
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Normaal is de demontage het moeilijke deel...
Je hebt voor alle inserts eigenlijk het stevigere model bandenlichters nodig...
Airliner, Rimpact, ... (Cushcore wijkt iets af) monteer ik gewoon door
1) de band aan 1 kant op de velg te leggen,
2) Airliner in de band te zetten en dan compleet over de velg te drukken,
3) Laatste hiel over de velgrand drukken te beginnen tegenovergesteld aan het ventiel en naar het ventiel toewerkend,
4) Die ga je er dan alleen niet opkrijgten wat het moment is om de brutus de bandenlichter te pakken om de hiel als het ware onder de airliner te drukken naar het midden van het diepbed, Bij hele stugge banden moet je af en toe wat creatief worden door er iets tussen te steken waardoor de hiel ook in het diepbed blijft en dan werkt je weer gewoon naar het ventiel toe.
5) Vaak blijft er een stukje over dat je met de hand er niet echt overgedrukt krijgt, maar daar maakt brutus de bandenlichter ook lichtwerk van.
6) Dan gewoon compressor erop.
Voordeel van brutus is dat hij veel lekkerder in de hand ligt en niet vervelend in je hand drukt als je er kracht mee wilt zetten.
Je hebt voor alle inserts eigenlijk het stevigere model bandenlichters nodig...
Airliner, Rimpact, ... (Cushcore wijkt iets af) monteer ik gewoon door
1) de band aan 1 kant op de velg te leggen,
2) Airliner in de band te zetten en dan compleet over de velg te drukken,
3) Laatste hiel over de velgrand drukken te beginnen tegenovergesteld aan het ventiel en naar het ventiel toewerkend,
4) Die ga je er dan alleen niet opkrijgten wat het moment is om de brutus de bandenlichter te pakken om de hiel als het ware onder de airliner te drukken naar het midden van het diepbed, Bij hele stugge banden moet je af en toe wat creatief worden door er iets tussen te steken waardoor de hiel ook in het diepbed blijft en dan werkt je weer gewoon naar het ventiel toe.
5) Vaak blijft er een stukje over dat je met de hand er niet echt overgedrukt krijgt, maar daar maakt brutus de bandenlichter ook lichtwerk van.
6) Dan gewoon compressor erop.
Voordeel van brutus is dat hij veel lekkerder in de hand ligt en niet vervelend in je hand drukt als je er kracht mee wilt zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
35 tot 40 psi is bijna 3 bar. Zeker met een brede band is dat te veel.
2 bar is meer dan zat en in de praktijk zal je waarschijnlijk met 1,5 bar gaan rijden.
Dat bedoel ik maar te zeggen
2 bar is meer dan zat en in de praktijk zal je waarschijnlijk met 1,5 bar gaan rijden.
Dat bedoel ik maar te zeggen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
@ TSTM
uiteraard is 3 bar te veel bij gebruik. Maar om de band te laten ploppen , en om air flow te hebben om de sealant in kleine lekjes te krijgen, heb je toch extra druk nodig?
Ik gebruik ook vaak de lijmklem methode. Maar dat werkt niet echt met inserts van bijna de dikte van de band.
(ps ik denk op jouw foto ook een bahco schroefsleutel te zien liggen. gebruik jij die ook bij banden (de-) montage )
@cheeta
ik ben geintrigeerd over jouw brutus bandenlichter . kan je er meer over vertellen (merk type..?)
uiteraard is 3 bar te veel bij gebruik. Maar om de band te laten ploppen , en om air flow te hebben om de sealant in kleine lekjes te krijgen, heb je toch extra druk nodig?
Ik gebruik ook vaak de lijmklem methode. Maar dat werkt niet echt met inserts van bijna de dikte van de band.
(ps ik denk op jouw foto ook een bahco schroefsleutel te zien liggen. gebruik jij die ook bij banden (de-) montage )
@cheeta
ik ben geintrigeerd over jouw brutus bandenlichter . kan je er meer over vertellen (merk type..?)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat is geen Bahco, maar de achterkant van een bandenijzer.
Een bandenlichter voor auto- en motorfiets banden.
De band met de lijmklemmen had een liner van 6*3cm. Dat was een hele klus om die van de velg te krijgen.
En 2 bar is echt genoeg. Gewoon even wachten tot de band goed zit. Sommige banden ploppen niet die schuiven gewoon op hun plek.
En sommige banden ploppen heeeeel hard.
Volgens mij is dit al het 3e bericht van een ontplofte band in 2 weken tijd.
Een bandenlichter voor auto- en motorfiets banden.
De band met de lijmklemmen had een liner van 6*3cm. Dat was een hele klus om die van de velg te krijgen.
En 2 bar is echt genoeg. Gewoon even wachten tot de band goed zit. Sommige banden ploppen niet die schuiven gewoon op hun plek.
En sommige banden ploppen heeeeel hard.
Volgens mij is dit al het 3e bericht van een ontplofte band in 2 weken tijd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7386
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Brutus is een creatie nagebouwd van een kameraad,, die geinspireerd was door https://cushcore.com/product/bead-dropper/.
Is in mijn geval een Pedro bandenlichter (zoals de roze op de foto) die ingelijmd is in hout en het geheel vervolgens op de diameter van een stuur gedraaid zodat het mooi in een handvat past.
Het origineel was iets simpeler: ging uit van dezelfde Pedro bandenlichter die alleen dan gewoon was bijgevijld en dan iets opgevuld met ... (herinner ik me niet meer) om in een handvat met redelijke stijve 'sleeve' te passen; maar daar zit iets meer flex in...
Is in mijn geval een Pedro bandenlichter (zoals de roze op de foto) die ingelijmd is in hout en het geheel vervolgens op de diameter van een stuur gedraaid zodat het mooi in een handvat past.
Het origineel was iets simpeler: ging uit van dezelfde Pedro bandenlichter die alleen dan gewoon was bijgevijld en dan iets opgevuld met ... (herinner ik me niet meer) om in een handvat met redelijke stijve 'sleeve' te passen; maar daar zit iets meer flex in...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
erratum
deze grote decathlon bandenwipper is geen partij voor een hyper stugge Schwalbe Eddy Current band
deze grote decathlon bandenwipper is geen partij voor een hyper stugge Schwalbe Eddy Current band
https://www.alltricks.nl/F-11929-gereed ... gIIbPD_BwE
Het lijken bandelichtertjes van niks, maar niet kapot te krijgen
Het lijken bandelichtertjes van niks, maar niet kapot te krijgen
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 295
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Misschien mazzel, maar ik heb gister een Nukeproof insert in een Dissector EXO 29x2.4 rondom een Spank Oozy trail 395+ geklust; met de hand
Totaal nutteloze info in deze context, maar het kán dus wel goed gaan.
Totaal nutteloze info in deze context, maar het kán dus wel goed gaan.