Beste downcountry fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Mr. Orange schreef: vr 9 juni 2023, 08:32 Ik zie een aantal interessante alternatieven die ik zelf nooit had kunnen bedenken. Ik ga ze allemaal even bekijken.

Bedankt voor de adviezen!

Jeroen
Intense Sniper T :-q
We Are Basta
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar je op moet letten, want DC is best een breed begrip, enkele overwegingen:

Zoek je iets meer naar de XC kant van het spectrum of naar de Trailkant?
Wel/geen Dropper?
Wel/geen remote Lockout?
Hoeveel en 'wat voor' veerweg? 120mm of wat meer, XC-efficient/progressief of Trailbike-plush met wat meer reserves?
Eea beinvloedt ook het gewicht. Wil je lichtgewicht racy, of wat degelijker en zwaarder uitgerust Trail?

Hoe groot en zwaar ben je eigenlijk?
Ben je een technische rijder, rijd je makkelijk technische trails?
Waar(voor) ga je je fiets gebruiken? Nl, middelgebergte, Alpen, etc?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

suravida schreef: vr 9 juni 2023, 09:33
Lars TB schreef: do 8 juni 2023, 20:46 (Bij deze ben je geselecteerd er eentje te mogen kopen!)

Suravida heeft vast een plaatje.
Excuus, was druk met fietsen, maar bij deze een plaatje van mijn fiets (en de candy orange van Knakker29). Heb net een stapel RVS 3d prints besteld voor de volgende generatie UNpaved Victors die ik deze zomer wil gaan bouwen. Mocht je mijn Victor, een Oiz en een Heihei eens willen proefrijden en je bent niet heel veel langer dan 1.80m dan zou ik vooral eens in Wijchen langskomen. :-q

Afbeelding
Bedankt voor je reactie. Helaas ben ik 1m90cm dus dat gaat helaas niet lukken, maar zeker bedankt voor het aanbod!

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

aurelius schreef: vr 9 juni 2023, 11:00
Wel/geen Dropper?
Dat is voor zo'n type fiets geen vraag: daar hoort gewoon een dropper op.
Bicycle, bicycle, bicycle
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

jpandriesse schreef: vr 9 juni 2023, 09:32 Dan zou je bij Canyon eens kunnen kijken naar de LUX, de LUX trail of een Neuron. De LUX is echt een xc fiets (100mm voorvork), de LUX trail is een xc fiets met een beetje extra (120mm voorvork), de Neuron gaat wel al echt meer richting trail.
Dan kun je de Cube AMS ook meenemen, die zijn er in 2 uitvoeringen -> xc en meer trail.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Als je in de maatrange S-L valt en Gloss California White Sage mintgroen je niet tegenstaat, dan heb je nu een koopje hieraan (ik denk nu echt de laatste voorraadmodellen van 2022):

Afbeelding
carbon bike, titanium collarbone...
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

aurelius schreef: vr 9 juni 2023, 11:00 Waar je op moet letten, want DC is best een breed begrip, enkele overwegingen:

Zoek je iets meer naar de XC kant van het spectrum of naar de Trailkant?
Wel/geen Dropper?
Wel/geen remote Lockout?
Hoeveel en 'wat voor' veerweg? 120mm of wat meer, XC-efficient/progressief of Trailbike-plush met wat meer reserves?
Eea beinvloedt ook het gewicht. Wil je lichtgewicht racy, of wat degelijker en zwaarder uitgerust Trail?

Hoe groot en zwaar ben je eigenlijk?
Ben je een technische rijder, rijd je makkelijk technische trails?
Waar(voor) ga je je fiets gebruiken? Nl, middelgebergte, Alpen, etc?
Hey, ik zit meer aan de xc kant dan de trail kant. Ik heb trail fietsen gehad en het klikte bij mij pas toen ik een xc (Scott Spark rc900 team) kocht. Snelheid is mijn ding. Dit viel voor mij dus samen met het lage gewicht van de fiets in combinatie met carbon wielen. De Scott voldoet wel tijdens de wat heftigere afdalingen met wortels, maar icm mijn gewicht van 92 kg merk ik dat ie met 100 mm veerweg echt op de grens zit. Vandaar dat ik op zoek ben naar een snelle fiets, met laag gewicht maar geen trail. Trailfietsen gaan al snel naar de 13, 14 kg en ik wil eigenlijk zo rond de 11,5 kg, 12 kg blijven.

Een dropper is een echte must want op de afdalingen gooi ik hem altijd omlaag, geef vol gas en ik ga staan. Mijn rijstijl, ik hou ervan om technische dingen zoals singletracks, afdalingen en klimmetjes ‘aan te vallen’ en soms pak ik vlakke tracks om deze zoveel mogelijk op snelheid te rijden. Hier is een xc gewoon lekker in zijn element. Ik kwam daardoor dus eigenlijk uit op een xc met 120 mm voor en achter uit. De Oiz is denk ik een heel goeie keus, maar hij is erg lastig leverbaar. Tenminste, die ik wil hebben. Vandaar ook mijn vraag voor alternatieven.

De Canyon Lux trail is afgevallen (hoe aantrekkelijk geprijsd hij ook is), dit door de slechte reviews die hij heeft gekregen her en der.

Ik heb over het algemeen niet zoveel moeite met wat hardere vering, plush is niet mijn ding want dat haalt voor mijn gevoel de controle wat weg. Ik ben een echte voorstander van Fox vorken, al voldoet de Sid die ik nu heb ook best goed.

Ik denk dat ik nu wel een aardig beeld heb geschetst.

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Afbeelding

https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -fuel.html

https://www.velozine.nl/reviews/test-20 ... -werelden/

https://enduro-mtb.com/en/trek-top-fuel ... 22-review/

Ik rij zelf nu een jaar de TF 9.8 XT. Dus het 2022 model. Meer DC georiënteerd dan daarvoor qua geo en 120/120.

GuyKes heeft net vandaag een paar heel uitgebreide reviews geplaatst maar de fiets heeft eigenlijk vanaf de introductie al veel lovende reviews ontvangen.

https://youtube.com/@GuyKesTV
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De Trek TF 8 en 9.7 is nu in de aanbieding
Laatst gewijzigd door corex op vr 9 juni 2023, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Even een outside toevoegen voor de wat diepere portemonee, de Pivot Trail 429.
Wel iets meer trail, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat deze voor mij goed was voor wat pr's op met name de technischere stukken.
Heb ik daarna op mijn eigen fiets nog niet kunnen herhalen met betere benen. Op de lange baan is deze wel iets minder snel.
Afbeelding
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Geheel onbevooroordeeld zeg ik Kona Hei Hei :bier:

Niner RKT heeft hiervoor plaats gemaakt. Veel meer plezier, maar qua snelheid lever ik eigenlijk niet in.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Wanneer de portemonnee wat dieper is: Orange Stage Evo :bier:
(waarmee ik dus niet zeg dat mijn portemonnee wat dieper is. Dat ik op deze kan rijden is pure mazzel) :kiss:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Behalve de Oiz, een Epic Evo, mits met korting ergens te vinden, als je voor licht gaat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

De Epic Evo is nog op veel plaatsen met korting te vinden.
Mooie lichte fiets zonder dan overbodige Brain systeem.
Beauty without brains, wat wil een man nog meer ;-)
Bicycle, bicycle, bicycle
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MadMax12 schreef: vr 9 juni 2023, 23:13 Even een outside toevoegen voor de wat diepere portemonee, de Pivot Trail 429.
Wel iets meer trail, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat deze voor mij goed was voor wat pr's op met name de technischere stukken.
Heb ik daarna op mijn eigen fiets nog niet kunnen herhalen met betere benen. Op de lange baan is deze wel iets minder snel.
Afbeelding
Ik dacht ook aan Pivot, vooral als hij licht moet zijn.

De Mach4 komt dan misschien iets meer in de buurt van TS: 120mm voorvork (100mm kan ook), achter variabel via flipchip, erg licht frame (1.850g incl. demper). Budget kan wel een dingetje zijn.
Met een 100mm vork en de achterdemper op 100mm heb je een race bak, de achterdemper op 115 en een vork van 120 er in en je heb meer reserve.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie