Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Wat is de meest logische plek om Gulpen en Vijlen aan elkaar te lussen? Op de kaart is dat de Doornhagerweg, is dat in het echt ook zo?

Edit; en zou mijn Racing Ray/Ralph combi met de huidige, droge omstandigheden ook goed kunnen, of mis je dan wel echt grip?
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Idd daar staat volgens mij ook de verbindingsroute aangegeven (witte bordjes zwarte pijl)


Lekker starten bij het Hijgend Hert daar na afloop lekker een Pilsje (evt eten) op het terras.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Thanks! We starten vanuit Gulpen (Gasterij de Poort) dus nog even kijken waar we wanneer zijn, maar dit gaat goed komen :P
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Sherlockspringer schreef: vr 9 juni 2023, 15:20 Thanks! We starten vanuit Gulpen (Gasterij de Poort) dus nog even kijken waar we wanneer zijn, maar dit gaat goed komen :P
Dan is het Hijgend Hert een mooie pauze plek :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sherlockspringer schreef: vr 9 juni 2023, 13:04 Wat is de meest logische plek om Gulpen en Vijlen aan elkaar te lussen? Op de kaart is dat de Doornhagerweg, is dat in het echt ook zo?

Edit; en zou mijn Racing Ray/Ralph combi met de huidige, droge omstandigheden ook goed kunnen, of mis je dan wel echt grip?
Doornhagerweg, bij gehuchtje Landsrade inderdaad, is de verbindingsroute.

En RaRay/RaRalph kan nu wel met de droogte, mits je 'm natuurlijk op de juiste = lagere druk rijdt. Er zitten een paar hele steile klimmetjes in, incl. losse stenen, wortels, etc., waar je alle grip dus lage druk gebruiken kunt.
De afdalingen zijn daarentegen voor Nl'se begrippen lang en stenig, dus als je hard daalt is tubeless rijden een dikke pre, en je wil zo weinig mogelijk druk in je banden zonder tegelijk je snakebiterisico te vergroten.
Dus wat weeg je, hoe breed zijn de RaRay/RaRalph, hoe agressief rijd je bergaf?

(Bv: ik rijd agressief en hard bergaf, bij 70kg, met 2,4/2,35" WiWi/RaRa: gaat uitstekend met 1,2-1,3 bar voor, 1,3 bar achter; tubeless, plugsetje bij de hand).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Ik rij niet zo agressief, en zeker niet bergaf want dat doe ik niet vaak. Ik weeg 77kg, Ray voor is 2.35 en Ralph achter is 2.25. Als ik het zo lees kan ik toch beter de NN erop leggen, die zijn ook 2.4 allebei. Tubeless ben ik ook nog niet aan begonnen, heb tot nu toe niet de noodzaak gehad en omdat het dan 'de eerste keer' is verwacht ik wel een beetje gedoe. Maar wellicht dat het er toch eens van gaat komen, alhoewel even je banden wisselen me dan wel lastig lijkt.

Ik heb een Grand Canyon (8) overigens, een HT dus.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Grand Canyon is prima, zeker met NoNi’s.
Maar je RaRay/RaRa kan ook bij behouden rijstijl. Rond 1,5-1,6 bar erin met biba’s zou ik zeggen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Thanks! Dan heb ik in elk geval het idee een beetje voorbereid te zijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vandaag eindelijk eens aan toegekomen om nog een paar routes te rijden die ik nog niet had gedaan in Zuid-Limburg.

Parkstad-combi stond al afgevinkt, vandaag Vijlen en Gulpen gereden.

Waar bij tijd en wijlen ik de twijfel had of dit geen gravelroute moet zijn, werd dit weer goed gemaakt door klimmetjes en afdalingen waar ik mijn remmen daadwerkelijk heb moeten gebruiken.

Het eerste klimmetje van Vijlen (vanaf het Hijgend Hert), laatste stukje van Gulpen (singeltrackje links in het bos, net voor de Doornhagerweg) en de het laatste stukje singeltrack + klim net voor het hijgend hert van Vijlen zijn wel blijven hangen.

Klimmetje voor 'jantje zag eens pruimen hangen' was ook een mooie.

Veel leuke klimmen, niks te mopperen en nergens af hoeven stappen of voetjes aan de grond (en dat met een 36t oval voorop :D )

Stukjes van de L200 gezien, die ga ik ook nog eens doen, vermakelijke routes en prachtige omgeving!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
a33
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: za 14 januari 2023, 12:52

Enkele weken geleden daar ook nog geweest met als uitvalsbasis de Gulperberg.
Vanaf halfweg de jaren 90 daar al vaak geweest en het verveelt nooit met de prachtige vergezichten, het klimmen en de afdalingen.
Zag het laatst wel dat er hier en daar wat aan de routes is gedaan maar of dat nu recent is gebeurt is weet ik niet want het was al weer een jaar of 5 geleden dat ik er geweest ben.
Trek Supercaliber
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Gulpen/Vijlen blijft een geweldige mooie combo. Nergens écht spannend, maar dat hoeft niet altijd, hè? De omgeving en vergezichten maken alles goed.
Ook opletten op de soms snelle afdalingen vol stenen, geulen en wortels. Daarnaast nog zware en soms lange klimmen. Ik moest wel 1x afstappen (route Gulpen) op een voor mij veel te steile klim vol lompe stenen.

Afbeelding
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat is die wij als eerste hadden, die was wel leuk, vergde wat techniek met lijnkeuze door de losse stenen, maar echt wel lache!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dolsbergerveldweg klim?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Net even gezocht op Strava. Ik had ‘t mis, was op route Vijlen.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

gokje, die klim bij de Epenerbaan. Ga je lekker naar beneden tot aan de weg en dan na een bochtje >21% omhoog gaat ofzo.
Plaats reactie