DT Swiss 240 ratchet verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

https://www.velozine.nl/nieuws/dt-swiss ... af-nu-exp/

Die stationsire ring zit er zo te zien met schroefdraad in, tegen een borst. Staal in alu. Ik vraag me af of je bij heel grote krachten (zeer lomp aanzetten) het alu kan deformeren waardoor het niet meer los gaat. Zou toch denken dat DT dit berekend heeft.

Moet je hier.montagepasta gebruiken, of een Loctite?

Waarom zou je die ring willen demonteren? Versleten?

Ik heb zelf de 240s, daar valt de ratchtetset er gewoon uit en is wisselen een.fluitje van een centje pijn.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ring is kleiner dan het lager dat er achter zit...
DT heeft heel even geëxperimenteerd met een kleiner lager, maar dat was geen succes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Die stationaire ratchet ring sluit het lager op. Dus lager versleten is ring er uit. Koppel gaat door die ring.naar de.body.

Dat was met de.oude 240s ook zo, moest ook die ring er ui, zelfde schroefdraad. Dus als dit vroegah werkte waarom nu dan een stukje lastiger? Of was het vroegah ook lastig lagers vervangen?

Just curious...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

26" vs 29" ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

PaneVino schreef: di 6 juni 2023, 16:43 Helemaal met Yeah Steel eens. Ik heb dezelfde ervaring met die EXP hub. In een werkplaats waar bussen gerepareerd worden het wiel in een grote bakschroef geplaatst, 2,5m lage stalen buis passend om een 30cm lange baco en ...... nog niet ... Ja, ik draaide de ratchet tool aan diggelen.

Toen maar naar DT zelf gestuurd.
Maar hoe zet je een wiel in een bankschroef?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tool in de bankschroef, wiel op de tool en dan een houten balk als hefboom aan het wiel.
Dan gaat er iets kapot, of de ring komt los
Je kan de naaf nog heet maken met kokend water of een heatgun.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

bluebiker schreef: vr 9 juni 2023, 23:20
PaneVino schreef: di 6 juni 2023, 16:43 Helemaal met Yeah Steel eens. Ik heb dezelfde ervaring met die EXP hub. In een werkplaats waar bussen gerepareerd worden het wiel in een grote bakschroef geplaatst, 2,5m lage stalen buis passend om een 30cm lange baco en ...... nog niet ... Ja, ik draaide de ratchet tool aan diggelen.

Toen maar naar DT zelf gestuurd.
Maar hoe zet je een wiel in een bankschroef?
Balk met touw vastgemaakt aan het wiel en die balk tussen 2 bankschroeven vastgezet.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

PaneVino schreef: do 8 juni 2023, 14:30
Yeah Steel schreef: do 8 juni 2023, 13:48 @Panevino is het DT Swiss wel gelukt om de ratchet te verwijderen ? ik heb tot nu toe nog geen reactie vanuit DT SWISS
Ik kreeg mijn wiel terug met de mededeling dat de lagers vervangen waren. Het is ze dus wel gelukt.
Wat was de prijs en via welke weg had je het opgestuurd? Ik had net contactformulier op de site ingevuld wat weer was doorgestuurd naar Junker zag ik. Kreeg van Junker antwoord dat ik via de lokale dealer moest gaan. Er zit een officiële in Mierlo (mijn lokale staat niet op hun site als dealer ook al noemt hij zichzelf wel partner. Hij wilde het niet doen). Wel een beetje zonde dit gedoe van hun verder geweldige wielen. Vanochtend mijn nieuwe bankschroef gebroken, (officieel) tooltje wel nog heel.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

surging schreef: di 13 juni 2023, 14:06
PaneVino schreef: do 8 juni 2023, 14:30
Ik kreeg mijn wiel terug met de mededeling dat de lagers vervangen waren. Het is ze dus wel gelukt.
Wat was de prijs en via welke weg had je het opgestuurd? Ik had net contactformulier op de site ingevuld wat weer was doorgestuurd naar Junker zag ik. Kreeg van Junker antwoord dat ik via de lokale dealer moest gaan. Er zit een officiële in Mierlo (mijn lokale staat niet op hun site als dealer ook al noemt hij zichzelf wel partner. Hij wilde het niet doen). Wel een beetje zonde dit gedoe van hun verder geweldige wielen. Vanochtend mijn nieuwe bankschroef gebroken, (officieel) tooltje wel nog heel.
Ik was naar een DT Service Center gegaan, waarvan er eentje hier verderop in Haarlem zit. Ik dacht dat het kosteloos zou zijn, want garantie, maar achteraf kreeg ik een rekening voor het opsturen van het wiel en mijn band eraf en weer tubeless erop zetten. EUR 35,-. Ik vond het eigenlik onzin, aangezien ik om die band verwisselen etc niet gevraagd had ... maar heb niet de energie om er een issue van te maken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie