Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Peelrijder schreef: vr 2 juni 2023, 08:02 Die nieuwsberichten zijn niet specifiek anti-mtb, maar ze stippen wel een belangrijk ander punt aan.

Ik heb een aantal van deze berichten over de jaren voorbij zien komen, waarbij 1 factor constant is: de leeftijd van degene die letsel heeft opgelopen.

Als je als sportieve 50 plusser een gezonde dosis zelfoverschatting hebt, is dit wel een beetje het gevolg daaruit.
Daar komt bij dat precies dezelfde leeftijdscategorie die deze soort artikelen leest het hardste roeptoetert dat het anders moet.

Als een fitte 30'er zijn halve lijf de kreukels inrijdt tijdens een ritje op bikepark Mook staat er niets in de krant....
Ik zie ook een trend om op latere leeftijd nog actief te zijn. De combinatie van verminderd reactievermogen en brozere botten helpt ook niet. Desondanks stap ik nog graag op de mtb, maar ben me bewust van de risico's. En inderdaad workshops doen om skills te verbeteren en grenzen te verkennen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

@Peelrijder: Precies! Ik denk dat dit wel de gemene deler is; sommige NL-ers overschatten zichzelf en vertellen vervolgens dat de wereld zich aan moet passen...
MacReal schreef: do 1 juni 2023, 14:45
Mjelnir schreef: do 1 juni 2023, 13:26

Amen! change your skills not the track.
Dit werkt twee kanten op toch?
Je kunt niet een trail veranderen en dan zeggen dat een ander (die er al jaren met plezier rijdt) zich maar aan moet passen.
Ik denk dat dit niet zo gebeurd is op de Posbank. Ja, er zijn best veel dingen veranderd op de zuidlus (vooral om wandelaars en fietsers meer te scheiden), maar je kunt nog steeds 60km zandpad fietsen. Tegenwoordig heet dat gravelbiken, is zelfs een speciale lus voor ingericht.
Alle rode lussen en de meeste technische stukken zijn geheel optioneel!

Overigens kun je bijna alles ingeklikt op een gravelbike fietsen op de Posbank, alleen op de Niner is wel erg uitdagend..

Crapton schreef: do 1 juni 2023, 17:51 Nou het regent commentaren nu van BN de Stem, van dezelfde uitgever DPG Media. Artikel is wel anders van inhoud en relevant mbt TTF's en gevaarzetting. Soort van media hetze lijkt het wel, maar waarom niet een zelfde lulverhaal over motorfietsen. Of is dit clickbait??

https://www.bndestem.nl/brabant/steeds- ... ~aa9f0e56/

Mbt Posbank ik kom er (helaas) te weinig ivm afstand maar ben idd maar afgestapt bij Niner Shooting Mountain. Op XC HT zonder droppert en is droge mulle condities met flinke drops in nauwe bochten dacht ik die sla ik maar even over voor mijn eigen veiligheid. Ik vraag me af hoe jullie die nemen, wss enduro met droppert + bikepark skills.

Die zuidlus was m.i. het mooiste stuk.
Dit bovenstaande valt me dan wel weer vaker op, op dit forum. Mensen nemen een standpunt in, en eindigen met: Ah ik kom er nooit. Waar is jouw mening dan in vredesnaam op gebaseerd?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij is er toch geweest, alleen niet vaak.
Of moet je er dagelijks komen om een mening te hebben?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: za 3 juni 2023, 09:13 Hij is er toch geweest, alleen niet vaak.
Of moet je er dagelijks komen om een mening te hebben?
Het is tegenwoordig zelfs gebruikelijk om meningen te hebben die gebaseerd zijn op totaal niks. Als je het prima vindt dat een mening niet wordt gestoeld op feitelijkheid dan moet je ook accepteren dat journalisten en wandelaars hun mening over MTB-ers baseren op vrijwel niks. En dan kan het topic dicht.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het voordeel van de een-keer-nooit-weer mening!
1x is volledig toereikend om die mening te zijn toegedaan :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joepie de schreef: za 3 juni 2023, 10:40
ThaSingleTrackMastah schreef: za 3 juni 2023, 09:13 Hij is er toch geweest, alleen niet vaak.
Of moet je er dagelijks komen om een mening te hebben?
Het is tegenwoordig zelfs gebruikelijk om meningen te hebben die gebaseerd zijn op totaal niks. Als je het prima vindt dat een mening niet wordt gestoeld op feitelijkheid dan moet je ook accepteren dat journalisten en wandelaars hun mening over MTB-ers baseren op vrijwel niks. En dan kan het topic dicht.
Zelfs al ben je er maar één keer geweest dan kun je toch een duidelijk beeld hebben gevormd van een route :~ Dat staat toch helemaal los van of je de route kunt dromen en exact de juist lijnen weet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: za 3 juni 2023, 10:49 Het voordeel van de een-keer-nooit-weer mening!
1x is volledig toereikend om die mening te zijn toegedaan :bier:
Oef. Heb je enig idee hoe vaak ik 's ochtends na een feestje wakker werd en de stellige mening had dat ik nooit meer zou gaan drinken? :bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nee :( ....wanneer je echt een mening of een standpunt hebben wil en of maken :-q .....zou je toch kennis van zaken moeten bezitten :-q
En zo niet, is het maar geroeptoeter, meelopen en zelf geen mening hebben en of kennis van / over het geen bezitten :(
Dit laatste lijkt inmiddels wel de overhand te hebben :( maar dan ook echt in alles en dagelijks in alle rangorde :-{ treurig :((
Natuurlijk een misverstand of fout daar gelaten :-{ maar zoals ik hiervoor heb geschreven.....de overhand heeft het :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

1x weet je nog niets :roll: .....kan er over uitweiden hier op het forum :lol: :lol: En ik weet uit ervaring....dus meer dan 1x dat dat niet wordt gewaardeerd hier.....is namelijk te direct :roll: voor een forum zoals deze :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mad Wally schreef: vr 2 juni 2023, 08:24
Peelrijder schreef: vr 2 juni 2023, 08:02 Die nieuwsberichten zijn niet specifiek anti-mtb, maar ze stippen wel een belangrijk ander punt aan.

Ik heb een aantal van deze berichten over de jaren voorbij zien komen, waarbij 1 factor constant is: de leeftijd van degene die letsel heeft opgelopen.

Als je als sportieve 50 plusser een gezonde dosis zelfoverschatting hebt, is dit wel een beetje het gevolg daaruit.
Daar komt bij dat precies dezelfde leeftijdscategorie die deze soort artikelen leest het hardste roeptoetert dat het anders moet.

Als een fitte 30'er zijn halve lijf de kreukels inrijdt tijdens een ritje op bikepark Mook staat er niets in de krant....
Ik zie ook een trend om op latere leeftijd nog actief te zijn. De combinatie van verminderd reactievermogen en brozere botten helpt ook niet. Desondanks stap ik nog graag op de mtb, maar ben me bewust van de risico's. En inderdaad workshops doen om skills te verbeteren en grenzen te verkennen.
Ben je bij 50+ tegenwoordig bejaard met broze botten en gebrek aan reactievermogen? Zelfoverschatting?

Ik denk dat ik op mijn leeftijd 60+ nog heel wat TikTok puddingjeugd er af kan rijden.

Nog afgezien van de feiten: hoeveel ouderen (vanaf welke leeftijd) krijgen op de MTB een ongeluk, en hoe vergelijkt zich dat met jongeren?

Waar het om gaat is anti-MTB en hier heeft de krant iets nieuws bedacht: de kwetsbare oudere gebaseerd op een incident met onduidelijke achtergrond. Hetzelfde verhaal hoor je van de fietshelmlobby ivm oudere ebikers.

Ik denk 1) bladvulling sensatie verhaaltje en 2) proberen anti MTB stemming te maken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Kijk voor de grap eens Friday fails van Pinkbike. Alleen al het verbale verschil tijdens een valpartij tussen jonger en ouder.

Jonger : O, SHIT! You okey? Yep!
Ouder: OMG……….ARGHhhhhhHHHHHHggggHHHHHHHhhhhhhhhuuuuuuuhhhrrggg. Your ok? …………………, is he dead?

Ik blijf vermoeden dat het hele 50+ bikepark gebeuren een dikke vleug van midlife heeft. (wat toch ook niet erg is??)

Wat is er nou mis met het wat rustiger aan te gaan doen?

Tegenwoordig is het bijna een schande als je niet voor je 70e je agenda nog helemaal vol te hebben staan met weet ik veel wat voor sociale en actieve activiteiten.

Man, ik ben nu 47 en vind het heerlijk om in de tuin te werken of Schetsboekje mee en langs de IJssel te tekenen op een klapstoeltje.

:bier:
Laatst gewijzigd door maverick76 op vr 9 juni 2023, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ollanders zijn nu eenmaal kudde dieren ,

Meedoen of je agenda vol ?, ben jezelf bij :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Ben nu bijna 62, heb sinds mijn 28ste een "ATB", windsurf sinds mijn 18e en ben niet van plan te stoppen. Integendeel, heb nu veel meer tijd en energie dan vroeger. Immers geen kinderen meer om voor te zorgen en werkzaamheden op een laag pitje gezet. Afname van reactietijd en brozere botten? Naar mijn idee is dat juist het gevolg van je lichaam niet meer zwaar te belasten. Use it or lose it!

Zolang het kan, ga ik door met MTB-en en surfen. De lol is te groot om er afstand van te doen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je kunt jezelf natuurlijk flink voor de gek houden, maar aftakeling begint bij mannen al rond de 25 of zo. Gisteren opperste verbazing op Roland Garros dat de 36 jarige Djokovic de 20 jarige Alcaraz sloopte. Met 36 ben je in de topsport al hoogbejaard. Spieren, reactiesnelheid etc is echt al veel minder, laat staan met 60.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

En weer even "back on topic" ...

Gisterochtend een heerlijk rondje Schaarsbergen gereden. Geen anti-MTB sentimenten ervaren. Overal vriendelijke mensen die mijn immer vriendelijke "Goedemorgen!" met een minstens zo vriendelijk "Goedemorgen!" beantwoordden. Even ingehouden toen ik een paar ruiters tegenkwam. Dat werd bijzonder op prijs gesteld. Je weet maar nooit hoe zo'n paard op je reageert. We wensten elkaar een fijne dag en vervolgden ieder weer onze weg.

Voor de Deelenseweg reed ik achterop bij een gezin dat aan het genieten was van de single tracks. Zodra ze daar gelegenheid voor hadden gingen ze even aan de kant en kon ik weer lekker doorblazen. "Veel plezier verder!" riep ik nog in het voorbij gaan. "Dat gaat zeker lukken!" kreeg ik als antwoord.

Bij de bankjes langs de Koningsheide stond een trosje dames en heren op leeftijd te genieten van hun thermosfles koffie. "Hup jongen!" riep een van de heren. Moest er wel om lachen. Met mijn 53 jaren ben ik ook de jongste niet meer, maar ik rijd nog altijd met heel veel plezier.

Later over de Waterberg geknald. Halverwege een van de afdalingen zit zo'n lekkere bobbel waarbij je los komt als je volle chasse naar beneden raast. Bovenaan even gewacht, want er reden een paar minder snelle rijders voor me die zo'n bobbel dan best wel weer een beetje eng vonden. Maakt niet uit.

Voor de Cattepoelseweg zat er ineens een snelle kerel achter me. Ik kon hem nog even voorlaten voordat we de rollercoaster op gingen. Hij was er blij mee.

Lekker mijn rondje afgemaakt en via Warnsborn en Mariëndaal weer terug naar huis. Voordat ik weer het bos verliet, meende ik tussen de bomen door een eenhoorn te zien die een regenboog hoestte en bloemen scheet. Wat een top dag!

Kortom, als iedereen bereid is om een beetje rekening met elkaar te houden en zijn 'dikke ik' thuislaat, dan kun je zomaar een hele leuke dag hebben en komt iedereen vrolijk thuis.

8)
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie