Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom zou je bij de offset 2.5 en -2.5 invullen?
De offset is toch naar één kant bij die Arch velg. Alle spaakgaten zitten 2.5mm uit het midden naar dezelfde kant.

Ik gebruik overigens altijd meer dan een spaak calculator, meestal ook deze (van Roger Musson):
https://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
Soms ook nog de DT Swiss calculator. Gewoon ter controle, als er te grote verschillen uit de verschillende calculators komen heb ik ergens iets verkeerd ingevoerd en dat is een teken dat je de boel nog eens goed moet bekijken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://kstoerz.com/freespoke is mijn favoriet

(en inderdaad de offset hoeft maar aan 1 kant bij asym velgen, 2 kanten offset is meer bij fatbike velgen ofzo)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: do 8 juni 2023, 12:54 Waarom zou je bij de offset 2.5 en -2.5 invullen?
De offset is toch naar één kant bij die Arch velg. Alle spaakgaten zitten 2.5mm uit het midden naar dezelfde kant.

Ik gebruik overigens altijd meer dan een spaak calculator, meestal ook deze (van Roger Musson):
https://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/
Soms ook nog de DT Swiss calculator. Gewoon ter controle, als er te grote verschillen uit de verschillende calculators komen heb ik ergens iets verkeerd ingevoerd en dat is een teken dat je de boel nog eens goed moet bekijken...
Gewoon een kwestie van definitie van de bouwer van de calculator.
Hij vind het logisch om vanuit de kant van de spaak alles aan die zijde van het midden als positief te zien.
En op deze manier kun je alle kanten op, als fabrikanten weer iets leuks met spaakgatposities verzinnen.

Kun je heel lang over discussieren, maar ook gewoon een negatieve waarde invullen. En als alle spaken 2.5 mm uit het midden van de velg liggen, moet je een + en - waarde gebruiken.
En dan klopt het spaakpatroon in zijn plaatjes weer.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In feite geef je dus een waarde voor de linkerspaken en een waarde voor de rechterspaken op? Andere calculators houden één offsetwaarde aan wat mij ook logischer lijkt. Maar goed om te weten.

Het grappige is dat ik dit dus tot nu toe niet gezien heb :oops: en er toch geen grote verschillen in spaaklengte uit zijn gekomen in vergelijking met de andere calculators die ik gebruik. Als dat wel het geval was geweest had dat tot nader onderzoek geleid :D

Ik zie trouwens dat de gelinkte calculator van Roger Musson vanaf nu niet meer ondersteund wordt (maar nog wel gewoon werkt). Hij heeft blijkbaar een nieuwe ontwikkeld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In feite geef je dus een waarde voor de linkerspaken en een waarde voor de rechterspaken op?
Vooral fatbike velgen hebben de spakengaten in een zigzag patroon. Dus een offset 2 kanten op.
De + en - moet je ff proberen, op de tekening zie je of je het goed hebt gedaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Voor de wielbouwers bijgaand een tweetal Excel tools die ik zelf heb gemaakt en uiteraard met veel plezier gebruik. Aangezien het mooi weer is ben ik in opperbeste stemming en besloot ik e.e.a. eens te delen.

Een spaakspannings-diagram generator incl. aanpasbare ijktabel voor jouw eigen spaakspanningsmeter. Bijgevoegd drie versies met vooringevulde waarden voor de ParkTool TM1 (oude tabel), Centrimaster analoog en WheelFanatyk Mitutoyo.

Afbeelding
Afbeelding

WheelFanatyk:
https://drive.google.com/uc?export=down ... sxurnT0DwM
ParkTool TM-1:
https://drive.google.com/uc?export=down ... hAtv2cBvI5
Centrimaster:
https://drive.google.com/uc?export=down ... e3p47LUGHc

Een spaaklengte calculator voor j-bend en straightpull naven. De berekeningen komen - als je weet hoe je met een dergelijke calculator moet omgaan - 1 op 1 overeen met Spocalc, de DTswiss online calculator en die van wheelpro.co.uk.

Afbeelding

Afbeelding

https://drive.google.com/uc?export=down ... FfGAaqKa4Q

Bij gebruik is een bedankje natuurlijk altijd leuk! De Excel bestanden zijn beveiligd, maar zonder wachtwoord. Je kunt deze dus naar eigen smaak verder aanvullen / wijzigen. Mocht je ze elders publiceren is een bronvermelding altijd mooi.

Let op: Gebruik op eigen risico zonder garantie van juistheid of geschiktheid.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is tof.Komt precies op tijd. Dank. :-q

De sheets zijn opgeslagen. Die ga ik binnenkort gebruiken voor een achterwiel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Vorige week in Saalbach heb ik twee spaken uit mijn Nukeproof Horizon wielset gebroken. Nu wil ik een setje spaken kopen voor voorraad, maar ook om gelijk op reserve te hebben.

Bij welke site is het makkelijk om losse spaken/nippels aan te schaffen? En is het het beste om de huidige spaken qua diameter op te meten om dezelfde butted spaken te kopen?

De lengte haal ik wel uit de huidige spaken die er nog in zitten, ik neem aan dat de lengte van het midden van de j-bend is tot en met schroefdraad is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Het beste kan je inderdaad dezelfde dikte gebruiken
3x meten, midden en beide uiteinden.
Schroefdraad is meestal 2mm.
Bestel ook nieuwe nippels, want deze zijn van alu(?) en dat kan slecht tegen veel heen en weer draaien.
Als je nog nooit iets met spaken hebt gedaan dan werken messing nippels makkelijker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

MarkMeisner schreef: ma 19 juni 2023, 10:57 Vorige week in Saalbach heb ik twee spaken uit mijn Nukeproof Horizon wielset gebroken. Nu wil ik een setje spaken kopen voor voorraad, maar ook om gelijk op reserve te hebben.

Bij welke site is het makkelijk om losse spaken/nippels aan te schaffen? En is het het beste om de huidige spaken qua diameter op te meten om dezelfde butted spaken te kopen?

De lengte haal ik wel uit de huidige spaken die er nog in zitten, ik neem aan dat de lengte van het midden van de j-bend is tot en met schroefdraad is?
Voor nieuwe wielen bestel ik ze meestal bij bike24, die hebben het meeste op voorraad en per stuk te bestellen. Andere (Duitse) webshops zijn of per 10, hogere verzendkosten (ROSE) of spaak of nippel niet op voorraad. Is iig mijn ervaring.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dank voor de tips, vanavond maar even meten en bestellen :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MarkMeisner schreef: ma 19 juni 2023, 12:45 Dank voor de tips, vanavond maar even meten en bestellen :-q
Inderdaad dezelfde dikte bestellen, niet bijvoorbeeld DT Revo met DT Comp combineren. Bike24 is idd een goed adres voor losse spaken en nippels.

Let even op dat link en rechts verschillende lengtes gebruikt kunnen zijn. Voor de snelheid en gemak van machinaal bouwen is de kans klein dat dit bij jou wielen het geval is, maar meten is weten.

Mocht je hulp nodig hebben weet je me te vinden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jan the Man schreef: ma 19 juni 2023, 13:44
MarkMeisner schreef: ma 19 juni 2023, 12:45 Dank voor de tips, vanavond maar even meten en bestellen :-q
Inderdaad dezelfde dikte bestellen, niet bijvoorbeeld DT Revo met DT Comp combineren. Bike24 is idd een goed adres voor losse spaken en nippels.

Let even op dat link en rechts verschillende lengtes gebruikt kunnen zijn. Voor de snelheid en gemak van machinaal bouwen is de kans klein dat dit bij jou wielen het geval is, maar meten is weten.

Mocht je hulp nodig hebben weet je me te vinden.

Ciao,
Jan
Kopt inderdaad, beide kanten hebben andere afmetingen. Als het mij niet lukt lever ik het zaakje wel bij jou in :winkie: Dan weet ik zeker dat het goed gaat.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MarkMeisner schreef: ma 19 juni 2023, 14:30 Kopt inderdaad, beide kanten hebben andere afmetingen. Als het mij niet lukt lever ik het zaakje wel bij jou in :winkie: Dan weet ik zeker dat het goed gaat.
Geen probleem, maar ik heb in de meeste gangbare maten wel wat spaken liggen, dus als je referenties nodig hebt qua lengte (ze gaan per mm) of diameter (verschil tussen 1.65 en 1,8mm is klein (inderdaad.... 0,15mm voor de 'smart guy's :tong ) kunnen we even checken.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik ga binnenkort een setje met carbon velgen spaken. Gebruik ik messing of alu nippels?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie