Öhlins Cross-Country vering

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.pinkbike.com/news/first-rid ... nsion.html

Öhlins introduceert nu ook vrij lichte xc vering (vork en demper) speciaal voor xc-bikes. Met een iets andere twist dan de andere merken, met een vrij soepel aansprekende vering. De downhiller van Pinkbike is onder de indruk!


Mooi spul, ben benieuwd naar de werking ten opzichte van inderdaad FOX en Rockshox. Maar gezien de prijs zal het nog wel even duren voor ik iets aan kan schaffen... .

Afbeelding
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zoals te verwachten heeft Ö de demping en support ook hier toch weer goed voor elkaar.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ziet er mooi uit.
Prima specs zeker voor een 120mm vrij licht. Een van de lichtste.

Afwachten wat de prijs uiteindelijk in de winkel gaat zijn.
Wat ik zoek in een vork is dat je de progressiviteit kan instellen, maar dan niet met het verwijderen van een token maar puur in de instelling.
Dat gaat iig wel bij de autodempers van Ohlins die ik op een V60 heb gereden.

Als ik rustig rijd heb ik bv aan de standaard instellingen van de lefty voldoende, maar bij echt pushen wil ik iets meer progressiviteit.
Dat kan je dus niet ontrack instellen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Loic Bruni wel
Proto van DH 2023 van specialized. Zie de 3 drukknoppen links op het stuur. 3 instellingen voor de demper. Op screenshot van filmpje. Nb 2 leds van de 3 zichtbaar op kapje van het balhoofd.

https://www.pinkbike.com/news/video-loi ... -2023.html
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dutch schreef: do 8 juni 2023, 21:59 Zoals te verwachten heeft Ö de demping en support ook hier toch weer goed voor elkaar.
Heb je er al mee gereden?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grappig dit.
Als Dutch er nog niet mee heeft gereden (en de service nog niet heeft aangesproken), dan spreekt hij dus de verwachting uit dat hij verwacht dat het goed geregeld is :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 juni 2023, 11:22 Grappig dit.
Als Dutch er nog niet mee heeft gereden (en de service nog niet heeft aangesproken), dan spreekt hij dus de verwachting uit dat hij verwacht dat het goed geregeld is :roll:
support in deze context is niet hetzelfde als service. Misschien een kwestie van het artikel lezen. Just sayin'.
From the get go, I was impressed by the amount of support that the Öhlins suspension was providing. As you learned the loops, you could push harder, and each time you did, the suspension was upping its support level too. I never once got the feeling that the Open mode was compromising the overall control of the suspension just to have it, well, open. It was comfortable and plush over small fluttery bumps and roots while being full of body when you grabbed the little bike by the horns and attacked the downhills. This build in composure was reminiscent of Öhlins' longer travel suspension products.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Doet niets af aan de humor

Bedankt voor de tekst
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: vr 9 juni 2023, 08:43 Als ik rustig rijd heb ik bv aan de standaard instellingen van de lefty voldoende, maar bij echt pushen wil ik iets meer progressiviteit.
Daarvoor heeft Öhlins ander spul in het programma. Het is 'slechts' een xc-product. Waarschijnlijk wel weer 1 van de betere, maar dit tekent de instelling van de gemiddelde biker.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

suravida schreef: vr 9 juni 2023, 10:27
Dutch schreef: do 8 juni 2023, 21:59 Zoals te verwachten heeft Ö de demping en support ook hier toch weer goed voor elkaar.
Heb je er al mee gereden?
Helaas behoor ik niet tot de groep die gevraagd wordt te komen testen (zal vast iets met mijn kunde te maken hebben :lol: )

Het was idd een aanname naar aanleiding van een goed geschreven (gevoelsmatig vrij objectief) stuk en Öhlins staat te boek als een fabrikant die zijn zaken over de gehele linie vorken goed voor elkaar heeft op demping en support gebied. (geen service, ik mis de grap denk ik @TSTM, zal te warm voor me zijn vandaag :~ )
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 juni 2023, 11:22 Grappig dit.
Als Dutch er nog niet mee heeft gereden (en de service nog niet heeft aangesproken), dan spreekt hij dus de verwachting uit dat hij verwacht dat het goed geregeld is :roll:
Service is juist hetgeen mij tot op heden weerhouden heeft Öhlins te proberen. Werking schijnt toch sneller minder te worden dan de "overige concurentie" al zou dat met 1x de special tools kopen te overzien zijn. (Maar waarom toch altijd die special tools...)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: vr 9 juni 2023, 11:43
Cube-Elite schreef: vr 9 juni 2023, 08:43 Als ik rustig rijd heb ik bv aan de standaard instellingen van de lefty voldoende, maar bij echt pushen wil ik iets meer progressiviteit.
Daarvoor heeft Öhlins ander spul in het programma. Het is 'slechts' een xc-product. Waarschijnlijk wel weer 1 van de betere, maar dit tekent de instelling van de gemiddelde biker.
Ik moet zeggen dat ik het met mijn lefty minder heb en als ik de compressor 3 kliks harder zet scheelt het ook wel iets.
Maar het is nog geen "token"

Maar ik zou graag een andere progressie rijden naar gelang mijn tempo.
Het zou toch niet heel lastig moeten zijn en niet zo heel veel gewicht moeten kosten

Toch jammer want een progressie instelling zou de fijnafstelling ook makkelijker maken. Nu rijd ik toch met een enigzins compromis.
Dat is vering altijd natuurlijk, maar het zou minder kunnen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het is er wel, on the fly aanpassingen... geheel automatisch zelfs. Rock Shox heeft zijn Flight Attendant wireless shifting nu op Schurters XC Spark gezet... automatische 'suspension adjustment' afhankelijk van wat een fiets en berijder doen, om de efficiëntie van de fiets te maximaliseren. Voorheen voorbehouden aan fietsen met meer veerweg, nu ook doorgedrongen tot XC.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: vr 9 juni 2023, 21:11 Ik moet zeggen dat ik het met mijn lefty minder heb en als ik de compressor 3 kliks harder zet scheelt het ook wel iets.
Maar het is nog geen "token"

Maar ik zou graag een andere progressie rijden naar gelang mijn tempo.
Het zou toch niet heel lastig moeten zijn en niet zo heel veel gewicht moeten kosten

Toch jammer want een progressie instelling zou de fijnafstelling ook makkelijker maken. Nu rijd ik toch met een enigzins compromis.
Dat is vering altijd natuurlijk, maar het zou minder kunnen.
Dat is het probleem van xc (wedstrijd...) vering. Om die iets soepel te krijgen moet je feitelijk de instelling om zeep helpen. En dan krijg je inderdaad dat die door gaat slaan als het ruiger wordt of je harder gaat. Daarvoor (soepel afstellen) is xc vering ook niet bedoeld.

Meer instelmogelijkheden maken een vork weer zwaarder. En zijn voor de wedstrijdrijder nutteloos.

Daarvoor zijn dus wel heel goede vorken te koop. Maar ja, dan sleep je 300 gram extra mee. Kun je wel echt hard gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En ik had net een carbonnen lefty gekocht om er 300 af te halen. :-)
Overigens wel een goede vork voor het gewicht (1370 gram) marginaal minder stijf als de Alu.
Beetje het verschil alu stuur carbon stuur ook qua filtering.

Hij spreekt wel goed aan, misschien met een beurtje ietsvaan progresiviteit toe laten voegen.

Maar ik snap het wel je zou meer veerweg willen hebben om het goed in te kunnen stellen.
Andere kant is dat ik moet zeggen dat het best in orde is en xc is toch veel meer een compromis.
Dan had ik wat anders moeten kopen.

Het liefst zou ik die demper en vork bestellen gewoon leuk om te testen.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Dutch schreef: vr 9 juni 2023, 13:56
suravida schreef: vr 9 juni 2023, 10:27

Heb je er al mee gereden?
Helaas behoor ik niet tot de groep die gevraagd wordt te komen testen (zal vast iets met mijn kunde te maken hebben :lol: )

Het was idd een aanname naar aanleiding van een goed geschreven (gevoelsmatig vrij objectief) stuk en Öhlins staat te boek als een fabrikant die zijn zaken over de gehele linie vorken goed voor elkaar heeft op demping en support gebied. (geen service, ik mis de grap denk ik @TSTM, zal te warm voor me zijn vandaag :~ )
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 juni 2023, 11:22 Grappig dit.
Als Dutch er nog niet mee heeft gereden (en de service nog niet heeft aangesproken), dan spreekt hij dus de verwachting uit dat hij verwacht dat het goed geregeld is :roll:
Service is juist hetgeen mij tot op heden weerhouden heeft Öhlins te proberen. Werking schijnt toch sneller minder te worden dan de "overige concurentie" al zou dat met 1x de special tools kopen te overzien zijn. (Maar waarom toch altijd die special tools...)
Schijnt als in "heb je ergens gelezen of heb je ergens gehoord" ? :winkie:

Het was overigens bij de eerste serie zeer zeker het verhaal, maar inmiddels is het al een paar jaar heel erg dik in orde. Als ik voor mezelf spreek, het is gewoon 1x einde seizoen alle vloeistoffen doen en de achterdempers laat ik altijd helemaal even doen (incl custom simstack). Degradatie is minimaal en op te vangen met instellingen, maar of dat nu einde seizoen komt omdat je er weer in komt en sneller gaat, of dat de demping minimaal terug loopt, het is redelijk subjectief.

Je hebt om Ohlins achterdempers te onderhouden special tools nodig (ik weet dat dat bij DVO niet hoeft andere merken weet ik niet), voorvering is eigenlijk niet anders dan dat je voor fox/rockshox speciale tools nodig hebt om de wiper seals/bussen erin te drukken en de afgedraaide dop om de bovenste dop eruit te draaien. Dat is dan mijn ervaring mbt de eerste serie RXF36 (is gratis geupgrade naar M2, vork bij forum bezitter hier die was laaiend enthousiast).

Momenteel staan er hier nog wel een paar Ohlins uitgevoerde fietsjes; 2x een DH38 / TTX22 coil combo in DH bakken, een RXF36 coil/TTX22 coil in een Enduro en RXF36 air /TTX22 air en ik heb dus de vloeistoffen smeermiddelen en seals en die 3d geprinte perstools liggen. Kan dus wel zeggen dat ik enigszins ervaring heb (sinds ca 2017).

Basis mijn ervaring (en die van vele anderen ook) kun je die XC set dus wel tegen een heel laag risico kopen.....
Plaats reactie