Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan de vaste Vijlen, en als je nog zin hebt de andere dag de vaste Gulpen.
Beiden ongeveer 25km+ en 500hm+.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Eens met Aurelius.
Beide zijn goed te doen op een hardtail.
Ik ben geen local, maar ik heb op beide routes nooit last gehad van meidoorn.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Vijlen is zeker de moeite waard om te rijden. Leuke route, mooie uitzichten, gevarieerde paden en ook best wat pittige klimmetjes.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Vandaag met twee maten de route Vijlen gereden. Gestart (en geëindigd) bij hotel-restaurant De Smidse in Epen. Een van mijn maten wilde deze route graag rijden. Zelf houd ik meer van bochtige single tracks, maar kan ik niet anders zeggen dan dat dit een prachtige route is! De klimmetjes - ruimschoots voorzien van losse keien en boomwortels - waren slopend. Boven komen gaf daardoor een enorme hoeveelheid voldoening. De vergezichten zijn fantastisch. De route afgesloten met een smakelijke afdaling en een minstens zo smakelijke lunch bij De Smidse. Het was voor mij vanuit Arnhem best wel even een stukje rijden, maar zeker de moeite waard!
:bier:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ook de snelle afdalingen liggen er vol keien, geulen en wortels. :bier:

Rijden jullie voor 1 route helemaal heen en weer?
(Persoonlijk zou ik er zeker een dagje aan vastplakken, als je daar toch al bent.)
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Giant-E schreef: za 15 april 2023, 19:13 Rijden jullie voor 1 route helemaal heen en weer?
(Persoonlijk zou ik er zeker een dagje aan vastplakken, als je daar toch al bent.)
Soms wel, als het niet anders kan. Aantal uur in de auto * 2 = minimale tijd om te fietsen, wat mij betreft.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Giant-E schreef: za 15 april 2023, 19:13 Ook de snelle afdalingen liggen er vol keien, geulen en wortels. :bier:

Rijden jullie voor 1 route helemaal heen en weer?
(Persoonlijk zou ik er zeker een dagje aan vastplakken, als je daar toch al bent.)
Ik heb niet zo'n moeite met keien, geulen en wortels in de afdalingen. De 2.6" Maxxis bandjes op mijn LTHT kunnen dat prima handelen.

Als de route/omgeving/programma de moeite waard zijn, dan rijd ik daar inderdaad rustig voor op en neer. We hebben niet alleen genoten van de 26km/600hm van de route Vijlen, maar ook de omgeving met mooie vergezichten, meerdere terrassen, zon, lekkere lunch en een biertje na afloop. Het was een welbestede dag.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

FreedomRanger schreef: zo 16 april 2023, 10:22 Als de route/omgeving/programma de moeite waard zijn, dan rijd ik daar inderdaad rustig voor op en neer. We hebben niet alleen genoten van de 26km/600hm van de route Vijlen, maar ook de omgeving met mooie vergezichten, meerdere terrassen, zon, lekkere lunch en een biertje na afloop. Het was een welbestede dag.
Doen jullie goed, zo doen ik (of wij) dat ook meestal. En Zuid-Limburg is daar uitermate geschikt voor. :bier:

Ik houd mij wel altijd aan de 1-op-1 regel. Een uur rijden moet ook 1 uur op de fiets zijn. 2 uur heen, en 2 uur terug voor een ritje van een paar uur, dan zit je dus meer in de auto dan op de fiets. (Dat vind ik persoonlijk zo zonde van de tijd.)
a33
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: za 14 januari 2023, 12:52

Wonen in zuid oost Brabant heeft dan veel voordelen. Voor bv een toertocht in zuid Limburg of de Veluwe is het geen uren in de auto zitten idem met mtb marathons in de Ardennen. En een Sauerland marathons is ook nog wel te doen. Verder is zuid oost Brabant bezaait met routes in vergelijking met andere delen van het land.
Trek Supercaliber
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Ik wil over twee weken een dagje in Limburg gaan fietsen, ben daar nog nooit op de MTB geweest. Het plan is om 's ochtends 'op tijd' te vertrekken vanuit Zeeland en dan eind van de ochtend echt te starten met de route(s). We kijken naar een overnachting, dus we hebben wel even de tijd. Tot nu toe is mijn idee om Vijlen en Gulpen te gaan rijden, die zien er wel uit als meer dan de moeite waard. Is er nog een route in de omgeving die we erbij zouden 'moeten' doen? Als dat überhaupt lukt hoor, 1000hm is best veel voor ons op één dag.

Qua banden zijn de Nobby Nic's waarschijnlijk betere keuzes dan de Racing Ray/Ralph combo? Mijn maat rijdt op de Smart Sam's, maar die heeft ook nog een setje NN liggen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prima combi om mee te beginnen, NoNi's zijn een safe choice.
Nog mooier en wat zwaarder, ongerepter en wat technischer: vaste Vijlen doen, icm de 'Oude Vaste Voerstreekroute'. Die laatst ligt op en net over de grens in de Voerstreek, die is alleen mbv GPX te rijden. Nog mooier stiller, idyllischer en qua ondergrond wat pittiger dan Gulpen en Vijlen.
Thv cafe restaurant de Smockelaer, bij Heyenrath boven Slenaken, raken Gulpen-, Vijlen- en Oude Voerstreekroute (thv dorpje Teuven in Blg, naast Slenaken in Nl) elkaar ongeveer.

Bij de Smockelaer kun je ook overnachten. https://smockelaer.nl/nl/
Stel je kampeert: camping te Eperheide zou mooi liggen tov alledrie deze routes. www.camping-oosterberg.nl
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Bedankt! (Ik mis wel een duimpjes-optie :-q op dit forum)

Ik vermoed dat we met de 'nomale' Vijlen en Gulpen routes al wel een eind komen. Is die oude Voerstreek route wel legaal te rijden? Ik ben best wel braaf namelijk...
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Sherlockspringer schreef: do 8 juni 2023, 15:25 Bedankt! (Ik mis wel een duimpjes-optie :-q op dit forum)

Ik vermoed dat we met de 'nomale' Vijlen en Gulpen routes al wel een eind komen. Is die oude Voerstreek route wel legaal te rijden? Ik ben best wel braaf namelijk...
Toevallig even actueel in dit topic: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9#p2733109
Roads? Where we're going, we don't need roads.
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Ik heb de Oude Voerstreekroute vorige week donderdag nog gereden. In combinatie met Vijlen.

Lag er prima bij, op een paar 100 meter na. Ik weet niet meer precies waar het was, Iig tussen de koeienweides door, maar daar lag een dalend pad wat bijna volledig dichtgegroeid is. Het spoor was nog net te zien. Op zich zijn we er door gekomen, maar het kan wel wat kietelen aan de beentjes :tong

Verder prachtige route, dikke aanrader :-q
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Met nobby's kun je prima uit de voeten in de Voerstreek en ook op de Smart Sam kom je er met deze condities prima mee weg. Had deze op de oude fiets zitten en deze meermaals in de Voerstreek uitgelaten. Alleen reed ik toen nog niet tubeless en dat is door de meidoorns toen wel een paar keer iets minder geweest.

In ander nieuws; in Beek ligt een vers mini-bikepark (ála Eijsden, hoewel iets kleiner), en aanvullend is er een nieuwe route te rijden die het noordelijke gedeelte van het ZL netwerk eindelijk met het zuidelijke deel verbind (Windraak - Meerssen/Valkenburg)

Afbeelding

Video-impressie van het bikeparkje: https://youtu.be/pFOMB0TkohE
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie